Gå til innhold

I dette boligfeltet har alle fått gigabredbånd


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Lurer litt på hvor rask steam og youtube er i gigabit linje?

 

Tror de med gigabit linje har de mest varierne linjene av de alle, alt fra 15 til 125 MB/S tror faktisk det er veldig få bortsett fra ftp:uninett.no som muligens klarer å levere harddiskytelse over internett.

 

Skal man laste ned fra london eller USA samt kina tviler jeg på 100 mbit blir så veldig mye raskere.

Nå vet jeg ikke om folk med gigabyte linje har høyere prioritet eller ikke, men om de laster ned når linjene er lite i bruk sparer det mye tid for andre, som bruker 5-6 dager på tregere hastigheter under 100 mbit.

Dette avhenger jo veldig om det er satte opp caching servere hos Altibox. Slik som Netflix har gjort. Da vil en i så fall få ekstremt god ytelse. Videre har vi sånne som meg som har hele slekta og venner på Altibox sin fiber. Å bygge redundans på familiealbumene er da lekende lett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

428,- kr for Telenor 5. Får 2.7Mbit ned 0.34Mbit opp :)

Prøv å bytte til HomeNet. Det gjorde jeg, og fikk "boosta" linja fra 3,8 Mbit til 10,5 Mbit. Telenor påsto det ikke gikk an å få høyere hastigheter, pga gamle kabler. HomeNet trodde de skulle klare inntil 8 Mbit, men de leverer faktisk 10,5 :-) Og det er akkurat de samme kablene.

 

 

Går litt begge veier vil jeg tro. Jeg har Homenet, betaler for 8Mbit, men de klarer ikke levere mer enn 7Mbit. ;) Ringte NGT for en tid tilbake og der sa de at de kunne klare å levere inntil 15Mbit til samme adresse. Ikke rart man blir usikker. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

428,- kr for Telenor 5. Får 2.7Mbit ned 0.34Mbit opp :)

Du blir jo ranet på lys dag mann!

 

 

Jepp, det er ran på høylys dag, men det er desverre mange som ikke har annet valg enn slike steinalderløsninger og ublu priser, meg selv inkludert (6/6 for 799,-/mnd)...

 

Jeg ville seriøst ringt Altibox og fått svar på hva som må til for å få fiber fra dem der du bor. Så hadde jeg begynt å bearbeide naboene for å få gjort noe egeninnsats for grøftegraving osv. Om en har en nabo med traktor eller gravemaskin så er MYE gjort allerede der. Ikke sitt og vent på at noen skal se ditt byggefelt, ta heller initiativ for å dra en duganes leverandør inn til der du bor.

Lenke til kommentar

Nå strekker dem bare kabel stolpene :)

 

 

Hvertfall hos foreldrene mine.

 

 

2 hytte folk som har med altibox levrandøren ville ha altibox på hytta si, som er ca 4 mil fra sentralen, leverandøren fra altibox la opp stolper hele veien og de som ville ha altibox ble det strekt kabel til husveggen til :)

 

Gjort på 3 mnd etter leverandøren hadde bestemt seg ;)

Lenke til kommentar
Dette avhenger jo veldig om det er satte opp caching servere hos Altibox. Slik som Netflix har gjort. Da vil en i så fall få ekstremt god ytelse. Videre har vi sånne som meg som har hele slekta og venner på Altibox sin fiber. Å bygge redundans på familiealbumene er da lekende lett!

Hjelper det også på speedtest? Siden selv der er det forskjeller?

Siden i prinsippet der, burde man merke det på pinghastigheten også? I så fall ville det vært veldig juks, men bra om youtube og netflix får caching problemet blir det hjelper nok bare delevis, siden ytelsen bare begrenses ved ekstremt mange brukere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

428,- kr for Telenor 5. Får 2.7Mbit ned 0.34Mbit opp :)

Du blir jo ranet på lys dag mann!

Jepp, det er ran på høylys dag, men det er desverre mange som ikke har annet valg enn slike steinalderløsninger og ublu priser, meg selv inkludert (6/6 for 799,-/mnd)...

Jeg ville seriøst ringt Altibox og fått svar på hva som må til for å få fiber fra dem der du bor. Så hadde jeg begynt å bearbeide naboene for å få gjort noe egeninnsats for grøftegraving osv. Om en har en nabo med traktor eller gravemaskin så er MYE gjort allerede der. Ikke sitt og vent på at noen skal se ditt byggefelt, ta heller initiativ for å dra en duganes leverandør inn til der du bor.

Jeg er faktisk i gang med akkurat den prosessen nå om dagen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk flest har ikke bruke for giga linje

100 MB er mer enn nok, for meg tilogmed, men får maks 7 MB nå, som er alt for lite

Jo, alle har bruk for giga linje. Problemet er at alle har ikke bruk for det NÅ, fordi andre knutepunkter er begrenset, som gjør at hele greia er et selvbegrensende problem. "man trenger ikke raskere nett fordi nettet svarer ikke fortere, fordi man ikke har oppgradert servere fordi folk ikke har kjapt nett fordi man ikke trenger det fordi serverene ikke er raskere fordi folk ikke har raskt net............."

 

 

"Dust". Det kan jo tenkes at man har en server i la oss si Altibox som ISP, og så har en server et annet sted men hos samme ISP, og med samme hurtige bredbånd. Om Altibox da router trafikken for langt ut fra seg, så er det de som er dust selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Nå strekker dem bare kabel stolpene :)

 

 

Hvertfall hos foreldrene mine.

 

 

2 hytte folk som har med altibox levrandøren ville ha altibox på hytta si, som er ca 4 mil fra sentralen, leverandøren fra altibox la opp stolper hele veien og de som ville ha altibox ble det strekt kabel til husveggen til :)

 

Gjort på 3 mnd etter leverandøren hadde bestemt seg ;)

 

 

Kabelstolper rett og slett :eek:

 

Det kan vel hende at norsk natur krever slikt innimellom. Men på gateplan i byggefelt så graves det omtrent utelukkende alltid ned. Først litt asfaltsaging, så graving og en liten oransje stump til fram til hvert hus, og så er det frivillig om man gidder ta kostnaden som boligeier å få lagt det inn til seg eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Altibox meh, de klarer aldri å levere det de lover...

 

jo det gjør de. ikke til en som deg som måler linja via wifi.

Ja, for du vet selvfølgelig alt om mitt oppsett, antall PC-er i husstanden, lengde på kablene osv. Du vet også hvor jeg bor og nøyaktig avstand til min underleverandør.

Det må være flott å være deg!

Hei hå!

Lenke til kommentar

Syns at de burde kanskje prioritere oss på landet litt også, altså vi som ikke bor i byer/tettsteder. Jeg bor ca. 3 km fra nærmeste by, og i vi har kanskje 10-15 hus i området, men ganske spredt.

 

Kan kun få 5/0.5, og tviler veldig sterkt på at det blir bedre i framtiden fordi husene ligger såpass spredt fra hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lokale aktørar er avgjerande for mange tettstader. Her eg bur var det alt for få til at dei større brydde seg om å byggje ut. Eit par lokale med kunnskap starta to selskap, eit for utbygging og eit for drift. Så fekk dei på plass avtale med Get og no har fleire fått seg fiber her og.

 

Prisane er nok ikkje dei beste men betre enn xDSL.

 

  • S 20/20Mbit 438,-
  • M 50/50Mbit 538,-
  • L 100/100Mbit 638,-
  • XL 150/150Mbit 1338,-
  • XXL 500/500Mbit 4990,-

Er eg heldig så har eg 100/100 før sommaren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Har fortsatt 5/0.5 jeg....

 

samma her :/. Det er vell det vi får for ikke og by i byen.

jeg bor ikke på lansbygda heller, jeg bor i Asker, 5 min sykkel og kansje 10-15 min gå tur til Asker sentrum. Mange andre gater i nærheten har Fiber, det er bare at akkuratt i gata jeg er i bor det nokk gamle til at det ikke ble nokk som sa ja.

 

De i klassen min som bor på omtrent andre siden av Asker sentrum (kansje 20 min gå tid) har fiber. enten fra Telenor eller Altibox(tror flertallet har Altibox da)

Lenke til kommentar

Solaris: Hadde vært gøy om du kunne tatt en speedtest fra kina eller australia, om du får over 100 mbit der, har vertfall du mange ganger bedre linje en meg, får under 5 mbit der jeg.

New York er ikke så verst.

3415491203.png

 

Kina og Australia er triste saker. Ping på 3-400ms og hastigheter på 2-5mbps

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre at man for opp hastigheten andre steder først , en hjemme hos folk.?

 

Det er jo ikke der flaskehalsen ligger

 

Dessuten bør jo fol selv få velge til en fornuftig pris

 

Hvis jeg tar hensyn til det jeg betaler for min 25/25 linje ( 449 kr pr måned ) så kan estimere at en giga linje vil for komme opp noen tusen kr pr måned

 

400/400 koster i dag 1499 pr måned

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...