Gå til innhold

Morgendagens spillgrafikk er her


Anbefalte innlegg

Da har AMD men mante gort det de lagde Mante for...

den eneste måten Mante kan kalles misslykkes for er hvis DirectX og sånn ikke gjorde noe med det og på samme tid ingen spill kom til å støtte Mantle.

 

Så lenge spill støtter Mantle og/eller det fikk DriectX til å ha mindre overhead, har meningen til Mantle lykkes.

Det stemmer, og bra er det :)

Intel-prosessorene er heller ikke er kraftige nok i alle tilfeller pga "svak" enkelttrådet ytelse, og vi får også lengre levetid for prosessorene våres :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ved å programmere mot en kjent API får utviklerne en enklere jobb, selv om det går på bekostning av ytelsen, og du får et langt penere spill.

 

 

Microsofts kode går alltid på bekostning av ytelsen. Så at noe går bekostning2

det lover slett ikke bra med hensyn på Microsoft sin programkode.

 

Og når det skrives at de etterlikner Mantle delvis, så betyr dette haugevis med nykoding. Microsoft sin kode er som regel ihvertfall, så full av sikkerhetshull at man gjerne bør vente noen år før en brøkdel av disse blir tettet.

 

My 2 cents. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det blir Windows 8.x og "Windows 9" som får DX12.

 

Det er nok også mulig at selv Windows 8 ikke får DX12, og at det blir "Windows 9 only" (er tross alt halvannet år til de regner med at spill dukker opp).

Grunnen til at jeg tror Windows 8 får DX12 er at de også planlegger DX12 for Xbox One, den kjører en custom versjon av Windows 8...

 

Uuuuh. Uuughh

Custom-versjon av Windows 8. Åh, jeg er så glad jeg ihvertfall ikke valgte å vente på ny konsoll fra Micrrrsoft-leiren. Er så lei det der Windows-slarveriet. Nå har jeg fulgt Windows med nesten samtlige versjoner med unntak av noen i 9x-serien, NT, Me. Men heller ikke 1.x eller 2.x. Startet på 3.11-versjonen oppå MS-DOS.

 

Windows har alltid vært et litt sirupstregt OS, med en god dose ulogiske måter å løse ting på.

 

Jeg har også hatt en GPS basert på Windows CE OS'et, og jeg må si jeg IKKE ble fornøyd. Det ble stivfrosset bare du sa bø. Alltid i utide. Også på en GPS av alle ting. En ting du bare forventer at skal fungere.

 

PC'er er jo folk blitt tilvendt at ikke skal fungere helt når det kjører det som kalles Windows. Så der er jo historien annerledes. Men, GPS av alle ting. Møkka-firmaet Microsoft. :rofl:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil tippe at det blir Windows 8.x og "Windows 9" som får DX12.

 

Det er nok også mulig at selv Windows 8 ikke får DX12, og at det blir "Windows 9 only" (er tross alt halvannet år til de regner med at spill dukker opp).

Grunnen til at jeg tror Windows 8 får DX12 er at de også planlegger DX12 for Xbox One, den kjører en custom versjon av Windows 8...

Uuuuh. Uuughh

Custom-versjon av Windows 8. Åh, jeg er så glad jeg ihvertfall ikke valgte å vente på ny konsoll fra Micrrrsoft-leiren. Er så lei det der Windows-slarveriet. Nå har jeg fulgt Windows med nesten samtlige versjoner med unntak av noen i 9x-serien, NT, Me. Men heller ikke 1.x eller 2.x. Startet på 3.11-versjonen oppå MS-DOS.

 

Windows har alltid vært et litt sirupstregt OS, med en god dose ulogiske måter å løse ting på.

 

Jeg har også hatt en GPS basert på Windows CE OS'et, og jeg må si jeg IKKE ble fornøyd. Det ble stivfrosset bare du sa bø. Alltid i utide. Også på en GPS av alle ting. En ting du bare forventer at skal fungere.

 

PC'er er jo folk blitt tilvendt at ikke skal fungere helt når det kjører det som kalles Windows. Så der er jo historien annerledes. Men, GPS av alle ting. Møkka-firmaet Microsoft. :rofl:

Fortell meg, hva kjører du nå da som er så mye raskere enn Win 8.1?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Julen 2015. Det vil si at Far Cry 4 ikke vil kjøre i DX12 ? Eller eventuelt vil kunne få DX12 støtte, men ved en senere annledning. . .

 

Uansett så er dette meget spennende nyheter. Mulig DX12 vil være det som kan klare å presse ut flere 1080p spill til Xbox One.

 

Dagens skreddersydde DX API til Xbox One har trolig allerede svært god tilgang til GPU'en. Det at DX12 kommer til Xbox One handler nok først og fremst om å gjøre Xbox One - PC og eventuelt nettbrett/mobil porting enklere.

 

 

Det er kanskje verdt å merke seg at i fjor vår sa AMD at det ikke var noe DX12 i planene så vidt dem viste. Siden dem ikke var involvert tyder det på at DX12 ikke vil kreve noe ny hardware funksjonalitet for å få full støtte.

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje verdt å merke seg at i fjor vår sa AMD at det ikke var noe DX12 i planene så vidt dem viste. Siden dem ikke var involvert tyder det på at DX12 ikke vil kreve noe ny hardware funksjonalitet for å få full støtte.

Det er også det jeg hører. Er snart på vei over til GTC 2014, håper å høre mer der! :)
Lenke til kommentar

Fortell meg, hva kjører du nå da som er så mye raskere enn Win 8.1?

 

 

Jeg kjører Windows 7. Men, vil hele tiden ha det til revurdering. Har ellers fem stykk Windows 8-lisenser og en stykk Windows 8.1-lisens. Hovedsaklig myntet for virtualisering, og rimelig oppgraderingstilbud som jeg benyttet. Ellers vil Windows 8.1-lisensen kanskje bli benyttet til Dual-boot, eller noe sånt. Foreløpig ser jeg ikke noen spesiellt god grunn til å f.eks. virtualisere for mye. Men, det kunne ha vært en grei nok løsning, dersom man er helt avhengig av enkelte Windows-programmer.

 

Har hatt noe problemer med denne PC'en og dens Windows-innstallasjon. Jeg kunne ha reinnstallert Windows 7. Men, har visse hardware-problem, så det er ikke noen fullgod løsning. Maskinen har frisknet litt til, og internett har frisknet litt til etter at en gammel router ble tatt vekk fra "næringskjeden".

 

I øyeblikket er maskinen såpass god at jeg kan vente til jeg bygger meg ny PC, med revurderinger av OS. Må leve med noen brå / brutale blåskjermer en gang i måneden (+/-).

Endret av G
Lenke til kommentar

MS har uttalt at Win7 ikke vil få støtte for nyere DX enn det den støtter og at DX 12 vil kun fungere i Win8/9. Dette mener jeg HW.no har skrevet om.

 

Samme gjelder visse coss-plattform XBone-spill som kun vil KUN være Win8 kompatible p.g.a DX(bare bs, kun fordi de vil ha alle over på win8).

 

Beklager at jeg ikke har direkte referanser ang dette, men husker at hw.no har skrevet om dette.

 

Tviler dog sterkt at DX 12 vil bli det NYE. Er ikke mange spill som krever DX11 enda og de som bruker det har som oftest mulighet for å bytte mellom 9c og 11.

Lenke til kommentar

Denne oppdateringen ser direkte sørgelig ut og er langt ifra det vi faktisk trenger. Selvsagt er småoptimaliseringer og lavere latency viktig, men det har uansett bare marginal innvirking på ytelsen i praksis. Fremtiden ligger uansett i å flytte ennå mer av rendering-logikken direkte inn i GPU, og når dette skjer betyr latency på API-kall stadig mindre. Derfor er fokus på ting som Mantle en direkte avsporing, og vil være marginalt sammenlignet med effektiv utnyttelse av GPUer.

 

 

DirectX12 skal være basert på AMDs Mantle, ikke motsatt, fra hva jeg har fortstått.

Ytelsesforbedringen det snakkes om handler hovedsakelig om hvordan DX12/Mantle fungerer, fordi du programmerer spill med færre abstraksjoner, dvs, det er færre mellomledd som gir overhead.

Det er også snakk om bedre utnyttelse av flerkjerner, og å flytte noen oppgaver fra CPU til GPU (Slik Nvidia gjorde med PhysX).

 

Interressant nok har Intel, Nvidia og AMD nettopp gått ut og snakket om *akkurat den samme* fordelen i OpenGL, dvs ytelsesforbedringer ved å fjerne såkalt overhead.

Det MS skryter av i DX12 er mer en industri-trend for 2014-15 enn det er noen form for nyvinning fra deres side.

 

Industriens konkrrenter følger hverandre utrolig tett, Intel og AMD er i noe av en særposisjon mtp CPUene deres, i den forstand at det er et veldig stort gap som ellers ikke ofte er å finne.

Det er ingenting som tyder at Direct3D 12 er basert på Mantle, om det kan være inspirert av er derimot fullt mulig. Så vidt jeg kan se er DirectX 12 i bunn og grunn en minimal justering av APIet, hvor de største endringene faktisk skjer i driveren som egentlig har ingenting med APIet å gjøre. Da kan vi også spørre om hvorfor ingen har gjort disse optimaliseringene på driversiden før nå.

 

Som du nevner snakket produsentene om hvordan de vil tilstrebe null overhead i OpenGL. De som er kjent med OpenGL ser at OpenGL har hatt funksjonalitet tilsvarende endringene i Direct3D 12, pluss en lang rekke med andre optimaliseringer. Som kjent skjer mye av innovasjonen innen OpenGL, deriblant "Bindless textures" som er en del av Nvidias "Bindless graphics" som er et stort steg ved å erstatte tekstur-, objekt- og buffer-binding med direkte peker-tilgang til data internt på GPU. Det er slike forbedringer vi trenger, hvor shader-programmer selv kan starte threads, hente data, generere meshes, gjøre culling osv. direkte på GPUen uten ett eneste kall fra CPU. Nvidia har allerede det meste av denne funksjonaliteten på plass ved bruk av utvidelser + CUDA. Nå trenger vi bare å få ut fingeren og få dette finpusset og klargjort for OpenGL "5". Målet bør altså være et lavnivå GPU-språk som erstatter dagens ~6 shader-varianter, en helt fri programmerbar pipeline med et språk som blir et superset av GLSL og CUDA.

 

 

Bedre prosessorytelse og utnytting av kjernene høres veldig bra ut i mine ører. Det har jo vært en utfordring i flere år allerede, hvor prosessorene knapt har blitt raskere samtidig som spillene ikke greier å dra nytte av de kjernene som finnes. Planlegger å kjøpe ny maskin rundt andre halvdel av 2015 uansett, så både ny hardware og bedre utnyttelse av den høres jo supert ut.

Det er absolutt ikke dette det dreier seg om. Når spill snakker om multithreading for bedre grafikkytelse så handler det om å flytte alt som ikke har med GPUen å gjøre over til andre threads slik at den ene får jobbe uforstyrret. Ingen GPUer støtter så langt at flere threads kommuniserer direkte med den. Så optimaliseringene handler om at driveren skal gjøre sine egne beregninger i andre threads enn threaden som har kontakt med GPUen, som vil gi en liten gevinst. Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke dette det dreier seg om. Når spill snakker om multithreading for bedre grafikkytelse så handler det om å flytte alt som ikke har med GPUen å gjøre over til andre threads slik at den ene får jobbe uforstyrret. Ingen GPUer støtter så langt at flere threads kommuniserer direkte med den. Så optimaliseringene handler om at driveren skal gjøre sine egne beregninger i andre threads enn threaden som har kontakt med GPUen, som vil gi en liten gevinst.

Har jeg misforstått hva Hyper-Q er for noe? Jeg trodde dette tillot utviklere å bruke flere CPU-tråder til å kommunisere mot GPUen, det er riktignok begrenset til GK110, men det er jo fortsatt noen GPUer...

 

Nvidias drivere jobber jo også flertrådet i dag med Direct3D11, så det er jo åpenbart mer enn bare bedre distribusjon av arbeid når Nvidia mener dette er et fremskritt. Ifølge Microsoft selv halverte de jo CPU-tiden i 3DMark ved å porte det til Direct3D12 og samtidig ble belastningen på hovedtråden redusert med over 4ms (av 5ms) per frame

Lenke til kommentar

 

Windows har alltid vært et litt sirupstregt OS, med en god dose ulogiske måter å løse ting på.

Jeg er spent på hva du sammenligner med her.

 

 

Jo, et godt poeng.

 

Men, må man nødvendigvis ha noe å sammenlikne med for å bli berettiget å kunne klage/syte litt over tregheten. Siden jeg er en relativt rendyrket Windows-bruker, uten noe tilbedningskåte perversjoner, så er det da mer naturlig å si:

 

Windows 3.11 (en oppgavekjørt) = ræva

 

-- Alt før er enoppgavekjørt og et forfrossent helvete, med unntak av MS-DOS programmer og spill --

 

Windows 95 den første = ubrukelig

Windows 95 den fiksede = veldig plagsomt å bruke

Windows 98 second edition = den noe litt bedre i 9x-serien

Windows ME = ubrukelig

 

-- Alt før det som kommer under er ikke ekte multitasking, kun en kvasi-tilnærming til multitasking (fleroppgavekjøring) --

 

Windows NT = ikke så mye testet men en klart bedre utstakning av utvikling

 

IBM OS/2 samarbeidet = bare gode frukter for IBM's del inntil konkurransen ble for hard

 

Windows 2000 Prof. = meget godt

Windows XP = noe pes med lisensiering og frihet til innstallering, og kanskje andre småting

Windows Vista = UFF UFF

Windows 7 = En forbedret Vista-utgave

Windows 8 = Nokså likeverdig ytelsesmessig med Win7, men med et nytt og jævlig grensesnitt

Windows 8.1 = småflikking og der vi står nå den dag i dag.

 

Windows 9 = ingen som riktig vet enda i brukermassen, om hvordan det blir. Kanskje unntatt betatestere, som ofte må holde kjeft. Vet ikke enda!!

 

________

PS: Jeg skulle for lengst ha satt meg enda dypere inn i og brukt flittigere forskjellige Linux-distroer. Så jeg er ikke særlig Linux-fiendtlig av meg, annet enn at man har vent seg til Windows-verdenen, med dens svakheter.

 

Også Linux har sine litt relativt avanserte og kompliserte ting man bør kunne og bør sette seg inn i for å bli en fullverdig Linux-bruker. Det holder ikke helt å si at det er som Windows, og at man finner alt omtrentlig likt der i "Linux-verdenen". Men, ja Linux har kommet seg mye siden 90-tallet. Skulle jo bare mangle :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Stemmer bra med mine observasjoner.

 

Personlig syntes jeg Linux var bedre enn Windows allerede ved Windows 3.11, og at det var først med Windows 2000 at Microsoft hadde et produkt som var i nærheten av å kunne tilby meg den funksjonalitet og sikkerhet Linux har kunnet tilby meg (utenom spill da selvsagt).

 

Etter Vista vet jeg ikke lenger, siden jeg nå har sluttet å bruke Windows.

 

Forøvrig skulle jeg ønske spillselskapene sluttet å bruke Directx til fordel for åpne standarer som openGL o.l. Stadig flere gjør det heldigvis, men ikke nok til at vi blir kvitt Directx enda.

Lenke til kommentar

 

 

Personlig syntes jeg Linux var bedre enn Windows allerede ved Windows 3.11

Saklig.

 

Det er min personlige mening og ikke en invitasjon til noen OS-krig...

 

Linux Kernel 0.01 ble lansert 8 måneder før Windows 3.11 uten et modulært driversystem eller noe hardwarestøtte å skryte av. Utsagnet virker absurd for meg.

Lenke til kommentar

 

Det er absolutt ikke dette det dreier seg om. Når spill snakker om multithreading for bedre grafikkytelse så handler det om å flytte alt som ikke har med GPUen å gjøre over til andre threads slik at den ene får jobbe uforstyrret. Ingen GPUer støtter så langt at flere threads kommuniserer direkte med den. Så optimaliseringene handler om at driveren skal gjøre sine egne beregninger i andre threads enn threaden som har kontakt med GPUen, som vil gi en liten gevinst.

Har jeg misforstått hva Hyper-Q er for noe? Jeg trodde dette tillot utviklere å bruke flere CPU-tråder til å kommunisere mot GPUen, det er riktignok begrenset til GK110, men det er jo fortsatt noen GPUer...

 

Nvidias drivere jobber jo også flertrådet i dag med Direct3D11, så det er jo åpenbart mer enn bare bedre distribusjon av arbeid når Nvidia mener dette er et fremskritt. Ifølge Microsoft selv halverte de jo CPU-tiden i 3DMark ved å porte det til Direct3D12 og samtidig ble belastningen på hovedtråden redusert med over 4ms (av 5ms) per frame

 

Riktig, teknologien ble patentert av Nvidia for over et år siden. Ting kan gå litt fort i svingene etter en lang dag bak rattet. Forbedringene i DirectX 12 handler derimot om multithreading av beregningene driveren internt gjør på CPUen, hvor driveren bruker mye ressurser på å holde styr på data og tilstander. Dette er riktig nok ting produsentene kunne utbedret uten insentiver fra Micrisoft.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...