Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Det juridiske rundt frakt- og fortollingsgebyr (igjen)


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg lurer fortsatt på det juridkse rundt fraktgebyr etter min siste "festlige" hendelse her. Jeg har bestilt ett produkt fra sverige, som koster 750 kroner, det er også 750 kroner i frakt. (det er noe glass), og har nå fått en regning fra de som frakter det (de har pakken per i dag), den bestor av 226 kroner i momsbeløp og 3852 kr(!) i gebyrer. ca 400 av de er "oljetillegg" resten er for fortollingen, blant annet 1000 kr for utlegg av mva. Hva er mine rettigheter her,og er det noe lovverk jeg kan vise til? Det er åpenbart at det ikke koster 1000 kr å midlertidig legge ut 226 kroner, det er betalt for frakt, hvorfor "oljegebyr", dette er ren svindel. Jeg vil derfor gjerne lage litt kvalm rundt dette, jeg er lei av fraktselskaper som holder på på denne måten. Kan jeg kreve at det blir sendt tilbake uten at det koster noe for senderen?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Aldri hørt om "oljetillegg" jeg heller. 1000 spenn for å midlertidig legge ut 226 er det vel kun mafiaen som opererer med.

 

Hva slags fraktselskap er dette, "trafficing Ltd" ?

Lenke til kommentar

Hvem har booket transporten og hvilke kriterier er satt opp i denne bookingen?

 

Selv om du har mottatt en faktura, er det ikke sikkert at denne er riktig.

Det er mennesker som fakturerer og det er menneskelig å gjøre feil.

 

En fraktfører kan i grunn ta hva han vil for en frakt, det er derfor viktig at den som booker en frakt vet hva han/hun holder på med og avtaler pris før transporten påbegynnes.

 

Alt det juridiske står i NSAB 2000, hvilket det sikkert er referert til i fraktdokumetene.

Lenke til kommentar

 

Jeg har bestilt ett produkt fra sverige, som koster 750 kroner, det er også 750 kroner i frakt. (det er noe glass), og har nå fått en regning fra de som frakter det

 

 

Noen spesielle ADR/RID-krav til transport/utlevering?

 

Eller ang. deklarering?

 

 

Det er bare en ganske normal glassplate, liten er den også, så jeg kan ikke helt se det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Firma som DHL osv tar det de føler for i fortollingsgebyr. Dere må for all del passe på når dere bestiller fra utlandet at det blir sendt med norske posten, og om ikke, at fortolling er avtalt på forhånd.

Om dere søker f.eks "fortollingsgebyr" finner dere mange lignende saker som denne og denne. Denne var usedvanlig grov må jeg innrømme da.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

En fraktfører kan i grunn ta hva han vil for en frakt, det er derfor viktig at den som booker en frakt vet hva han/hun holder på med og avtaler pris før transporten påbegynnes.

 

Problemet er vel ofte at den som booker frakten ikke er den som betaler for den. Butikken har overhodet ingen interesse av å minimere utgiftene for kunden da fortollingsgebyr, utleggsgebyr og eventuelle trynetillegg som fraktør pålegger kunden er selger fullstendig uvedkomment, og kunden kan i kun de færreste tilfeller selv bestemme hvem det er som skal levere pakken.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

"Oljetillegg" er nok dårlig oversetting av Fuel Surcharge, altså drivstofftillegg - et ganske vanlig tillegg i all fraktsammenheng.

 

1000kr for utlegg moms regner jeg med blir refundert, minus den faktiske moms - altså de "reserverer" 1000 kr til moms, betaler den reelle moms av disse 1000, og refunderer resten.

 

Men du har betalt 750+750=1500, *0,25 blir dette 375 i moms.

 

Et fortollingsgebyr er prisen du betaler for arbeidet med å gjøre opp toll/moms.

 

Kan det være dette er tollpliktig vare, så endel av gebyrene er toll? Husk at det er forskjell på toll og moms. Alt skal momses, bare noe skal tolles.

 

Men at du totalt skal betale 5 ganger fraktpris i gebyrer høres uansett ut som en feil - jeg hadde tatt en telefon til fraktselskapet.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

En fraktfører kan i grunn ta hva han vil for en frakt, det er derfor viktig at den som booker en frakt vet hva han/hun holder på med og avtaler pris før transporten påbegynnes.

 

Problemet er vel ofte at den som booker frakten ikke er den som betaler for den. Butikken har overhodet ingen interesse av å minimere utgiftene for kunden da fortollingsgebyr, utleggsgebyr og eventuelle trynetillegg som fraktør pålegger kunden er selger fullstendig uvedkomment, og kunden kan i kun de færreste tilfeller selv bestemme hvem det er som skal levere pakken.

 

 

Som kjøper kan du arrangere så og si alt selv, uansett hvor du kjøper fra.

Det er derfor viktig å sette seg inn i import dersom man skal kjøpe fra utlandet.

 

F.eks var mitt siste kjøp var fra en privatperson nord for Utrecht i Nederland.

Jeg fikk et firma i NL til å hente varene hjemme hos selger, og betale selger kontant for meg. Da de ikke hadde en rimelig løsning videre til Norge fikk jeg et firma i Danmark til å hente varene hos firmaet i Nederland, og transportere varene opp til et lager i Danmark. Fikk deretter et Norsk firma til å hente varene i Danmark og bringe de til terminal i Norge, hvor jeg selv henter varene.

Har selv laget faktura som jeg sendte ned til selger, som igjen sendte denne med varene. Dette for å få fortollet mest mulig riktig og biligst mulig i Norge.

 

Du har lagt ved svært lite informasjon, ikke tilstrekkelig for å kunne gi et godt svar, legg gjerne med kopi av faktura (styk over sensitiv info!) ved neste anledning.

 

Noe info som er relevant å ha med:

- Hvilken incoterm er benyttet (DAP/EXW/DDP...)

- Valuta på faktura NOK eller SEK

- Dimmensjoner på godset

- Vekt på godset

- Avtalt leveringstid (raskere = dyrere)

- Fra postnr. i Sverige til post nr. i Norge

- Kopi av faktura evt. full beskrivelse av fakturalinjer og beløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som kjøper kan du arrangere så og si alt selv, uansett hvor du kjøper fra.

Det er derfor viktig å sette seg inn i import dersom man skal kjøpe fra utlandet.

 

Jasså, hvordan går dette til? Ingen netthandel jeg noensinne har handlet i har hatt "self-service delivery" tilgjengelig som et valg; man må stort sett velge mellom standard eller express shipping med fraktøren nettbutikken har valgt. I det øyeblikk ordren plasseres, er hjulene i gang og jeg ser ikke for meg at det møtes med veldig stor velvilje å skulle ordne med helt egen frakt for akkurat den ene ordren. Kjøper man fra privatpersoner er nå det en ting, men det er nå ikke privathandel som er normen.

 

For øvrig er det ikke jeg som er TS; jeg kommenterte bare fordi jeg er kjent med problemstillingen fra tidligere erfaringer selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som kjøper kan du arrangere så og si alt selv, uansett hvor du kjøper fra.

Det er derfor viktig å sette seg inn i import dersom man skal kjøpe fra utlandet.

 

Jasså, hvordan går dette til? Ingen netthandel jeg noensinne har handlet i har hatt "self-service delivery" tilgjengelig som et valg; man må stort sett velge mellom standard eller express shipping med fraktøren nettbutikken har valgt. I det øyeblikk ordren plasseres, er hjulene i gang og jeg ser ikke for meg at det møtes med veldig stor velvilje å skulle ordne med helt egen frakt for akkurat den ene ordren. Kjøper man fra privatpersoner er nå det en ting, men det er nå ikke privathandel som er normen.

 

For øvrig er det ikke jeg som er TS; jeg kommenterte bare fordi jeg er kjent med problemstillingen fra tidligere erfaringer selv.

 

 

Det er riktig som du sier, angående valg i kasse i netthandel.

 

The woodwhisperer i USA har en nettbutikk med begrensingen du nevner.

Her ønsket jeg å kjøpe en video han hadde laget og solgte på DVD.

 

Jeg sendte han en mail og beskrev problemstillingen med å kjøpe DVD'en, med fraktkostnad for å ikke snakke om toll, mva og fortollingsgebyr.

Da han så regnestykket jeg hadde satt opp for kjøpet, sendte han etter mottatt betaling til hans konto, en link til serveren sin hvor han hadde lastet opp en kopi av DVD'en til meg. Jeg omgikk dermed frakt, toll, mva og fortollingsgebyr.

 

I spillet Ryzom fikk jeg en medspiller til å kjøpe en vare for meg i USA og sende denne som gavepakke. Tillit, tålmodighet og risiko er nøkkelordene her.

 

Fra Tyskland hadde jeg problemer med en nettbutikk som ikke klarte å lage faktura riktig, noe som igjen resulterte i at jeg ble nødt til å betale Tysk mva i tillegg til Norsk mva, toll og fortollingsgebyr.

Ved neste kjøp fra denne butikken sendte jeg en mail med bestilling til support, og lagde en faktura som butikken kunne bruke på forsendelsen til Norge.

Det gikk flott helt til en fersk ansatt fortollet varene feilaktig inn i Norge, og deretter nektet for at det gikk ant å søke tollvesenet om omberegning, selv om jeg gav henne epostadressen til tollverenet samt en mal hun kunne bruke.

 

Det fungerer mao ikke alltid, selv om du gjør en god jobb med forarbeide, men det er viktig å huske på at alt ikke er A4, og at det er mulighet til å handle med nettbutikker uten å bruke den online kassen.

 

De er tross alt avhengige av å få solgt varene sine i et presset marked.

Men det er ikke mange som gidder bryderiet for et lite kjøp hvor det medfører merarbeid for at kjøper skal spare noen 10 kroner.

 

Butikker som Amazon kan du nok se bort fra dette, grunnet at de ikke har kapasitet til denne form for service.

 

Det medfører også endel mer arbeid for deg som kjøper, men hvis du ikke har noe i mot dette er det mange muligheter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trepartsavtaler er gøy. Kjøper inngår en avtale med selger, og hvis denne avtalen inneholder en implisitt eller eksplisitt klausul om at selger skal besørge frakt har selger en implisitt fullmakt fra kjøper til å inngå avtaler om frakten. Se også kjøpsloven § 8 (1) og den internasjonale kjøpskonvensjonen artikkel 32 (2). Fullmakten gjelder imidlertid kun "vanlige vilkår".

 

Tolloven § 4-32 fastslår at fraktslskapet kan holde tilbake varen for å få betalt for leie av tollager. Dette betyr effektivt sett at kjøper sitter igjen med kostnadene med mindre kjøper kan hevde regress mot selger på bakgrunn av avtalen mellom kjøper og selger.

 

Her som ellers gjelder reglene om urimelige avtaler. Hvis de tar seg betalt med fire ganger utleggssummen for å legge ut merverdiavgift innebærer det en rente på 10400 % p.a. forutsatt fjorten dagers betalingsfrist. I strafferettslig forstand kaller man sånt åger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

*befrakter-ripoff*

 

Hvordan gikk dette til slutt? Var det bare en feil?

 

 

Vanskelig å si, det virket ikke som de mente det var en feil som sådan, men enden på visa var allikevel at hele gebyret ble strøket. Men de hadde kanskje ikke så mye å tape på det, jeg sa at de bare fikk sende pakka tilbake om det var sånn det skulle være, og det var de tydeligvis ikke så interessert i.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å si i fra til nettbutikken dersom man opplever uforholdsmessige dyre fraktbetingelser (inkl gebyrer).

Butikkene har ofte ikke gjort et kalkulert valg av befrakter basert på hva en stakkar helt borte i Norge til slutt ender opp med å betale, men om de får høre om dette, og da forstår at det blir ikke mange gjentagende salg til denne kundegruppen, så vil de kanskje vurdere et annet spedisjonsfirma for eksport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...