Gå til innhold

Når er det greit å drikke alkohol?


TukkiMukki

Anbefalte innlegg

Jeg lurer enkelt å greit på når du mener at det er akseptabelt å drikke alkohol?

 

Det er ingen hemmelighet at barn og unge under 18 år drikker, inkludert meg selv. Mener du at det er greit å få drikke av foreldrene? For meg er dette utrolig rart og fjernt. Tror at hvis foreldrene mine hadde spurt om de skulle kjøpe alkohol hadde jeg blitt svært ubekvem, selv om eldre kompiser og venniner gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk smake alkohol av min far flere ganger hjemme da jeg var i 16-17-årsalderen. Jeg fikk smake den Grans pærecideren de solgte på rema 1000 den gangen (fy flate så god den var, noen må lage facebookgruppe og få den inn i butikkhyllene igjen), og han var heller ikke noe tilbakeholden hvis jeg spurte om mer, så jeg fikk så mye jeg ville ha. Det var vel ikke helt uvanlig at jeg drakk 2 av de pæreciderene, og fikk smake på en shot med f.eks jägermeister ved siden av, noe som var nok til å bli ganske brisen den gangen.

 

Første gangen jeg ble "tatt" for å ha drukket ute uten at de visste om at jeg hadde tenkt å drikke, var da jeg var 17 år. Da kom jeg hjem og de hadde kjent alkohollukten. Et par minutter etter jeg var gått ned på rommet, kom både min mor og far flirende ned og spurte hvor mye jeg hadde drukket. De var ikke sint, jeg tror heller de var litt stolt av at jeg hadde "funnet ut av det med alkohol".

 

Etter det var det heller ingen problem å få ham til å kjøpe alkohol til meg hvis jeg spurte, men han ville helst vite hvor jeg skulle så jeg ikke skulle sovne ute på fortauet eller noe slikt. Hvis han visste at jeg bare skulle på et overnattingsbesøk eller noe, så var det helt greit.

 

Har idag det jeg vil kalle et sunt forhold til alkohol.

Lenke til kommentar

Jeg fikk drikke alkohol av mine foreldre da jeg var 16-17 år! med noen regler:

- Jeg måtte si hvor og hvem jeg dro på fest med

- Fikk ikke drikke noe over 20% (haha)

- Jeg måtte være hjemme til et avtalt tidspunkt

- Mamma og Pappa skaffet aldri alkohol, det måtte jeg gjør selv

 

Tror foreldrene mine skjønte at det var så og si umulig å holde meg unna fester og alkohol i den alderen, så de gjor det beste ut av situasjonen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk drikke alkohol av mine foreldre da jeg var 16-17 år! med noen regler:

- Jeg måtte si hvor og hvem jeg dro på fest med

- Fikk ikke drikke noe over 20% (haha)

- Jeg måtte være hjemme til et avtalt tidspunkt

- Mamma og Pappa skaffet aldri alkohol, det måtte jeg gjør selv

 

Tror foreldrene mine skjønte at det var så og si umulig å holde meg unna fester og alkohol i den alderen, så de gjor det beste ut av situasjonen!

 

Slik hadde jeg det også!

Og det er jeg veldig glad for! Ser veldig mange i klassen som i fjor fylte 18 og begynte å drikke da. De gikk alle på store smeller.

Mye bedre å bli litt vant til det og forstå hvordan kroppen reagerer.

Lenke til kommentar

Hadde fra en ung alder av fått lov til til å smake på alkoholen til mor og far, men fikk selvfølgelig ikke noe eget glass. Når jeg på en alder av rundt 16 år så startet drikkingen spesielt på nyttårsaften. Og det var mor og far som kjøpte inn alkoholen(øl/cider). Reglene var enkle, at de skulle hente meg, vite hvor jeg var, og jeg skulle ringe om å bli hentet om jeg fikk i meg for mye.

 

I dag er jeg avholds, og missliker alkohol sterkt, så akkurat når folk burde få lov til å starte å drikke alkohol føler jeg meg ikke helt bekvemt med å si, men skulle jeg vært diktator så hadde det vel blitt aldri.

Lenke til kommentar

Jeg lurer enkelt å greit på når du mener at det er akseptabelt å drikke alkohol?

 

Det er ingen hemmelighet at barn og unge under 18 år drikker, inkludert meg selv. Mener du at det er greit å få drikke av foreldrene? For meg er dette utrolig rart og fjernt. Tror at hvis foreldrene mine hadde spurt om de skulle kjøpe alkohol hadde jeg blitt svært ubekvem, selv om eldre kompiser og venniner gjør det.

 

Det er greit at foreldre lar deg drikke etter du er 18 år. Ikke en dag før...! Foreldre bør og følge litt med på hvor ofte man drikker etter man blir 18 også. Mange unge som drikker alt for masse.

Lenke til kommentar

Jeg er selv fra Nederland, og der er det et mye mer avslappet forhold til alkohol. Har vært 16 årsgrense på opptil 15%, men nå er det 18 årsgrense på alt av alkohol. Uansett så vet foreldre at barna drikker litt, men siden det er så vanlig å ta seg en øl eller et glass vin til middagen i Nederland, er de ganske avslappet til sånt, og ungdommen synes heller det ikke er så spennende å drikke seg dritings. Er du ute på byen i Nederland er de fleste bare litt beruset, og ikke drita såpass at de spyr og tryner. Norge er en av de få landene der jeg har vært der folk drikker for å bli helt drita, i motsetning til de fleste land der folk drikker litt for å hygge seg. Men så er jo alkohol "fyfy!" i Norge og da...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Ja, snakket med noen folk på nettet og diverse spill, og når de hørte jeg var fra Norge, var det første de sa at det eneste de så i Norge ute på byen var slåsskamper, folk som spyr, og folk som kliner. Det er trist at folk forbinder slikt med et land som Norge

 

Det er sant, rølpenatteliv..

Lenke til kommentar

Jeg lurer enkelt å greit på når du mener at det er akseptabelt å drikke alkohol?

 

Det er ingen hemmelighet at barn og unge under 18 år drikker, inkludert meg selv. Mener du at det er greit å få drikke av foreldrene? For meg er dette utrolig rart og fjernt. Tror at hvis foreldrene mine hadde spurt om de skulle kjøpe alkohol hadde jeg blitt svært ubekvem, selv om eldre kompiser og venniner gjør det.

Voksne mennesker kan da drikke alkohol når de selv måtte ønske det. Men det lønner seg selvsagt ikke å drikke når det ikke passer seg, eks. rett før man skal på jobb osv. Men dette må folk selv avgjøre. Det diskuteres om det er til det beste og gi barna alkohol når de kommer i ungdomsalder og foreldrene vet at de drikker. Her strides det i fagfeltet.

 

 

 

Lenke til kommentar

En stor fordel med å kunne ta seg ett glass med foreldrene på lørdagskvelden i 16-17 års alderen er jo at man får ett godt og åpent forhold til sine foreldre. Jeg er i hvertfall svært glad for det forholdet jeg har fått med mine foreldre om dette temaet. Det har alltid vært en åpenhet rundt det, og da er det lettere å for eksempel ringe hjem når man har drukket litt for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stor fordel med å kunne ta seg ett glass med foreldrene på lørdagskvelden i 16-17 års alderen er jo at man får ett godt og åpent forhold til sine foreldre. Jeg er i hvertfall svært glad for det forholdet jeg har fått med mine foreldre om dette temaet. Det har alltid vært en åpenhet rundt det, og da er det lettere å for eksempel ringe hjem når man har drukket litt for mye.

Et godt poeng du her viser til. Man normaliserer også bruk av alkohol. Dvs. den unge ser og lærer at man kan nyte alkohol uten flatfylla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En stor fordel med å kunne ta seg ett glass med foreldrene på lørdagskvelden i 16-17 års alderen er jo at man får ett godt og åpent forhold til sine foreldre. Jeg er i hvertfall svært glad for det forholdet jeg har fått med mine foreldre om dette temaet. Det har alltid vært en åpenhet rundt det, og da er det lettere å for eksempel ringe hjem når man har drukket litt for mye.

Et godt poeng du her viser til. Man normaliserer også bruk av alkohol. Dvs. den unge ser og lærer at man kan nyte alkohol uten flatfylla.

 

 

Og det er akkurat det som ikke skjer så mye i Norge. Foreldre lærer barna at alkohol er fyfy, og med en gang barna får tak i det synes de jo selvfølgelig det er mye mer spennende ettersom de ikke får lov og aldri har prøvd. Resultatet da er jo at folk ikke vet "hvordan" man drikker, og at man ikke absolutt trenger å drikke seg drita.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...