Gå til innhold

Når er det greit å drikke alkohol?


TukkiMukki

Anbefalte innlegg

 

 

En stor fordel med å kunne ta seg ett glass med foreldrene på lørdagskvelden i 16-17 års alderen er jo at man får ett godt og åpent forhold til sine foreldre. Jeg er i hvertfall svært glad for det forholdet jeg har fått med mine foreldre om dette temaet. Det har alltid vært en åpenhet rundt det, og da er det lettere å for eksempel ringe hjem når man har drukket litt for mye.

Et godt poeng du her viser til. Man normaliserer også bruk av alkohol. Dvs. den unge ser og lærer at man kan nyte alkohol uten flatfylla.

 

 

Og det er akkurat det som ikke skjer så mye i Norge. Foreldre lærer barna at alkohol er fyfy, og med en gang barna får tak i det synes de jo selvfølgelig det er mye mer spennende ettersom de ikke får lov og aldri har prøvd. Resultatet da er jo at folk ikke vet "hvordan" man drikker, og at man ikke absolutt trenger å drikke seg drita.

 

Vi har en ukultur her på berget. Alkohol skal kun benyttes på fest og da snakker vi flatfyll. Unge bør læres opp til at alkohol kan nytes uten fyll. Men som oftest ser og lærer de at alkohol er lik fyll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...

Jeg lurer enkelt å greit på når du mener at det er akseptabelt å drikke alkohol?

 

Det er ingen hemmelighet at barn og unge under 18 år drikker, inkludert meg selv. Mener du at det er greit å få drikke av foreldrene? For meg er dette utrolig rart og fjernt. Tror at hvis foreldrene mine hadde spurt om de skulle kjøpe alkohol hadde jeg blitt svært ubekvem, selv om eldre kompiser og venniner gjør det.

Mine foreldre lar meg ta meg en boks eller to øl inniblant. Allt jeg drikker er det jeg får lov til å drikke. Og for meg blir to bokser øl perfekt, ettersom jeg syntes "latter og tulle/bable stadiet" er best. For meg frister det ikke å drikke til man spyr eller blacker out. Av og til får jeg ta med litte granne alkohol til en kompis om jeg skal overnatte (denne kompisen får også litt øl eller rusbrus inniblant).

 

Så ja, som en 16 åring syntes jeg det fungerer bra med ansvarlig drikking. Jeg personlig har aldri drukket så mye at jeg har skadet meg, sovnet eller gjort noe dumt. Vil nok si at 0,8 - 1 i promille er det meste jeg har vært på. Sånn vanligvis når jeg drikker bruker jeg å spille DayZ, være med en venn eller bare sitte å slappe av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...