Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Massivt FPS fall når CPU går i strømsparer.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter noen leting etter feilen, tror jeg endelig at jeg har funnet årsaken.

 

Msi GT70:

- Intel I7-3610QM

- GTX 675M

- 12Gb minne.

 

 

Jeg får et fall i FPS hver gang prosessoren finner ut at strømsparer modus er riktig, noe den gjør under spilling ca 1 gang i minuttet. Hvordan kan jeg hindre den i gjøre det? Har testet å endre innstillingene under strømalternativer.

 

Mvh

Espp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett strømstyring til "høy ytelse" ved å trykke på batteriikonet ved klokka, det kan kanskje hjelpe på. Ellers kan det hende MSI har et eller annet program liggende som kan sette maskinen i "gaming modus" ettersom dette ser ut til å være en maskin designet for spill.

Lenke til kommentar

Har testet:

- Sette strømstyringen til "høy ytelse"

- Satt "Laveste prosessortilstand" opp bare for å se om det ga bedre resultat. Nei.

- Lastet ned nyeste drivere til all hardware.

- Satt PCen i "Eco - gaming" og testet med og uten "MSI VGA OC" uten resultat.

 

Når jeg observerer CPU under spill, dropper den plutselig ned til strømsparing for så å hoppe opp til 3.1-3.3Ghz. Det virker som at den "glemmer" av at jeg spiller av og til.

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket i BIOS, og kan heller ikke skryte av å vite hva gjør. Hva skal jeg se etter og hva skal jeg eventuelt endre? :)

Last ned manualen til laptopen din og les deg opp der. Jeg tør ikke uttale meg om bios-setting til et ukjent (for meg) hovedkort, men du kan se etter noe som kan hete "Enhanced Intel SpeedStep Technology" og disable dette.

 

 

Sjekk at du også har gått gjennom advanced power options, og sett min/max processor state til 100%. Slå av alt som har med sleep, hibernate, hybdrid sleep å gjøre. Ikke tillat at disken(e) slår seg av.

 

EDIT: NB NB! Laptop'er gjør gjerne slik throttle fordi de blir varme eller vil spare strøm på batteriet. Pass på at du har kontroll på termisk belastning av hardwaren din. NB NB!

 

Se også om det er forskjell på:

1 Spille uten strømkabel (på batterispenning)

2 Spille med strømkabel når batteriet ikke er fulladet

3 Spille med strømkabel når batteriet er fulladet

 

Det er veldig mulig du vil se at 3 vil fungere uten FPS-drop ...

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er ikke tilfeldigvis en Western Digital Blue disk i denne maskinen som spill er lagret på? Dette finner du lett ut ved å åpne enhetsbehandling->utvid disk drives

(google enhetsbehandling/device management for å finne funksjonen)

Står WDV nevnt har du en Western digital. Teksten bak beskriver hvilken modell.

Lenke til kommentar

 

 

 

EDIT: NB NB! Laptop'er gjør gjerne slik throttle fordi de blir varme eller vil spare strøm på batteriet. Pass på at du har kontroll på termisk belastning av hardwaren din. NB NB!

 

Se også om det er forskjell på:

1 ...

Har gått inn i BIOS og slått av Speedstep. Det virker som at FPS holder seg bedre nå, MEN: PCen vil ikke klokke seg opp heller. Nå står CPU konstant på 2.3 GHz under belastning.

 

Hva tenker du på når du sier den termiske belastningen?

 

Det er absolutt forskjell på om den kjører på bare batteri eller med lader. Ingen forskjell på 2 og 3 som jeg kunne legge merke til.

 

Det er ikke tilfeldigvis en Western Digital Blue disk i denne maskinen som spill er lagret på?

Nei, det er det ikke. :)

 

 

Vurderer å legge inn Windows 8 nå, for å se om det gir noe bedre effekt.

Lenke til kommentar

Du vet at 2.3 GHz er nominelle max speed for denne prosessoren.

3.3 Ghz er turbo speed og den får man bare med speedstep (og dermet turbo boost) enabled.

Turbo får man også kun om ikke alle cores er i bruk og temperaturen er høvelig etter noen regler.

Max turbo v/4 cores 3.1Ghz. v/2 cores 3.2 Ghz . v/1 core 3.3 Ghz .Dette skjer automatisk.

 

The Intel Core i7-3610QM. Each core offers a base speed of 2.3 GHz but can dynamically increase clock rates with Turbo Boost up to 3.1 GHz (for 4 active cores), 3.2 GHz (for 2 active cores) and 3.3 GHz (for 1 active core). it's automate boost from system bios when speedstep & turbo boost is enabled

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du vet at 2.3 GHz er nominelle max speed for denne prosessoren.

3.3 Ghz er turbo speed og den får man bare med speedstep (og dermet turbo boost) enabled.

Turbo får man også kun om ikke alle cores er i bruk og temperaturen er høvelig etter noen regler.

Max turbo v/4 cores 3.1Ghz. v/2 cores 3.2 Ghz . v/1 core 3.3 Ghz .Dette skjer automatisk.

 

 

The Intel Core i7-3610QM. Each core offers a base speed of 2.3 GHz but can dynamically increase clock rates with Turbo Boost up to 3.1 GHz (for 4 active cores), 3.2 GHz (for 2 active cores) and 3.3 GHz (for 1 active core). it's automate boost from system bios when speedstep & turbo boost is enabled

 

Det er selvsagt helt riktig. Det var for å se om CPU ikke lenger throttler.

TS kan vel nå klokke CPU til en akseptabel verdi, kanskje 2,8(?), med speedstep/boost de-aktivert. Da skal CPU ligge konstant på satt verdi, og man unngår drop i frekvens og dermed drop i FPS.

 

Bruker dere boost? Det gjør iallfall ikke jeg. Flat frekvens hele tiden her ..

Men igjen: Ha kontroll på temperaturen din!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Bruker ikke "Turbo"-knappen. Når speedstep var skrudd av var FPS konstant, men lav. Når den er aktiv får jeg mye høyere FPS, men drops..

 

Har lagt inn W8 og installert alle drivere på nytt i håp om forbedring, uten resultat. Det virker som at glemmer av at jeg spiller og at CPUen går over i strømsparing. Problemet startet faktisk helt nylig etter byttet av CPU på garanti. Kan den nye være defekt på noen måte?

 

Temperatur spiller ingen rolle i denne saken. Problemet er der uansett om temperaturen er 30c eller 50c. Har testet med viftene på full styrke og uten.

Endret av ESPP
Lenke til kommentar

Du kan re-installere til du ser mannen med ljåen. Det vil ikke hjelpe noe.

Maskinen din throttler. Derfor jeg foreslår manuell OC (hvis det går på hardwaren din). Da vil du "låse" frekvensen, slik at den aldri dipper under den frekvensen du har klokket til. Dette vil selvsagt bidra til høyere belastning fordi CPU alltid vil ha høyere frekvens (derfor jeg gnåler om temperatur...).

Hvis du kan OC så kan du f.eks lage en (BIOS) profil for gaming (med manuell OC, ingen turbo) og en profil for normal-modus (med turbo).

 

Gjør et googlesøk på din problemstilling med den maskinen du har, så ser du at det er et kjent problem.

Kanskje en BIOS oppdatering vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Hadde faktisk samme problem på min egen laptop. Eller det vil si, problemet er der fortsatt, men jeg ga opp å prøve å fikse det. Og dette er da på en gammel Intel Core 2 Duo 9500, som på langt nær hadde like mye "tubofunksjonalitet" og lignende.

Har prøvd alt fra å bytte kjøling (alt fra en feit CPU-kjøler, til fasekjøler på minus 40), til å fikse det som fikses kan i BIOS, til formatering. Uansett hva jeg gjorde så throttlet CPUen etter en stund i spill.

Jeg kan vel og merke ikke si jeg hadde det slik hele tiden, og er ganske sikker på at det begynte helt plutselig etter noen år i drift.

 

Det mest merkverdige er dog at dette stopper om jeg kjører fra batteri. Kanskje en ide å sjekke om din også gjør det. ;) (det er KUN når den er koblet til nettspenning at den throttler)
Og i ettertid har jeg kommet over de som har nevnt at det er en sikkerhetsfunksjon som kan ha bugget seg. Altså en som begrenser strømmen om den går for høyt over en liten tidsperiode, og laderen ikke registereres som original. (bruker fortsatt den som fulgte med PCen) men mulig signal-lederen som sier ifra om slikt har et brudd.

Dette har jeg vel og merke ikke sjekket, da jeg på det tidspunktet ga opp PCen. Men det kunne kanskje være verdt et forsøk å se om den throttler med kun batteri koblet til.

Lenke til kommentar

<Klipp>

Jeg har ikke peiling på OC, så vet ikke hvor mye jeg har lyst å fikle rundt med det heller. Problemet startet etter at CPU og VGA ble byttet på garanti, så vurdere å bare sende dritten tilbake igjen siden det ikke var sånn før jeg den ble reparert.

 

<Klipp>

Huff.. Kjenner at jeg blir motløs av hele greia egentlig.

 

 

Tror jeg tar kontakt med verkstedet og hører hva de har å si. Begynner å bli litt komplisert og siden den har garanti vil jeg ikke fikle for mye. Hvordan vil eventuelt verksted stille seg til Throttling? Vil de bytte komponenter (hvis det kreves) bare av den grunn? Det er bare under noen spill at den gjør det, ikke alle.

Lenke til kommentar

Har testet litt forskjellige spill nå og det er strengt talt ikke mange den ikke henger med på. Hva kommer det av at den ikke funker på noen spill?

 

Den holder konstant 3.0-3.1 når jeg spiller Borderlands 2, Farcry 3: Blood Dragon og andre uten et eneste fall. Når jeg surrer i gang noen onlinspill, som ikke krever mye av PCen, virker det som at den slapper av og skaper FPS fall for meg. Hvorfor?

Lenke til kommentar

http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermarket-upgrades/531329-throttlestop-guide.html

Prøv dette.

 

Ser også at du nevner hvordan problemene viste seg etter bytte av CPU, godt mulig kjøleren ikke er montert skikkelig eller det er for mye termisk pasta på CPUen.

 

Ellers er det også noen laptoper som throttler CPU om GPU er høyt belastet eller motsatt, dette skjer i hvert fall på min M14x R2 :/

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...