Gå til innhold

Etterfølger til min D200


Anbefalte innlegg

Har i dag et Nikon D200 som har overlevd ferieturer, festivaler, og et ukjent antall familieselskap for å nevne noe.

 

En god og gammel sliter som nå fortjener å nyte pensjonisttilværelsen.

 

Jeg er veldig fornøyd med mulighetene til kameraet og ønsker noe i samme klasse. Men jeg har ikke hatt behov for å holde meg oppdatert på nye modeller, så henvender meg her.

 

Hva er en naturlig etterfølger for en D200? Tenker da kun huset, objektiv og lignende har jeg nok av :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med unntak av D300s som også begynner å dra på åra (kom ut i 2009), har det ikke kommet et profesjonelt crop-hus fra Nikon på mange år. Mange venter på et, og det har vært mye rykter og snakk i flere år nå. Det spørs vel egentlig om det noensinne kommer.

 

Det nærmeste du kommer av nyere kamera er D7100, men her er det ikke spesielt stor buffer, og byggekvalitet, grep og betjening er vesentlig dårligere enn D300s. Om ikke disse tingene er spesielt viktige ville jeg klart gått for en D7100.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

D7100 eller hopp til fullformat med D610, D800 eller kanskje en brukt men noe eldre D700. Les tester og se hva du faktisk har behov for. De to sistnevnte har enda bedre byggekvalitet enn D200, mens de to første kanskje er et lite hakk dårligere - men for all del ikke dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra D200 til D700 og det var en perfekt oppgradering, alt som var bra på D200 er like bra eller bedre på D700 i tillegg så er sensoren mye mye bedre.

 

Bakdelen var at jeg måtte bytte ut noen objektiver som ikke passet til fullformat men jeg syntes det var verdt hver krone.

 

D610 blir et lite steg tilbake når det gjelder byggekvalitet og ergonomi men bildekvaliteten er meget bra som på alle nyere kamera i den prisklassen. D800 er fysisk nesten identisk med D700 i tillegg har det video og en betydelig bedre sensor.

 

D300s synes jeg er for likt til at det er verdt å bytte.

Lenke til kommentar

D7100 er dårligere enn eldgamle D300s på noen områder som hastighet, men det skal jo også sies at den er langt bedre på andre områder igjen.

 

Også er det ikke gitt at trådstarter vil ha likest mulig ergonomi som D200. Det kan jo tenkes at han kunne likt noe mindre, større, eller bare en litt annen form.

 

Om fullformat er et naturlig valg kommer både an på om han synes størrelsen passer og optikken han har.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for hitils gode svar folkens. Trodde ærlig talt ikke det var så mye som hadde skjedd siden sist jeg handlet at jeg ville ha så mange alternativer.

 

Optikken er som følger

Nikkor 50mm 1.8 http://www.kenrockwell.com/nikon/5018daf.htm

Sigma 10 - 20 f4-5.6 http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_10-20_4-5p6_n15

Utover det har jeg nettopp skadet et 17 - 50mm som jeg regner med å få dekket av forsikringen. Så her er jeg fleksibel etter hvilket hus jeg velger.

 

Det jeg er mest fornøyd med er ergonomi og byggkvalitet. Jeg har store hender og vil ikke være redd for at kameraet skal dulte borti noe.

 

Det jeg er minst fornøyd med er sensoren og hvor raskt støyen kommer selv ved relativt lav ISO.

Er heller ikke veldig imponert over batterikapasiteten (bruker ikke batterigrep og ønsker heller ikke det).

 

Utover det er jeg ikke så entusiast at jeg har behov for svært høy skuddtakt eller en svært god autofokus som du nevner Trondster. Jeg ønsker heller ikke å blakke meg helt, så hus over 10.000,- er nok litt for mye å forsvare for meg selv.

Lenke til kommentar

Om du ønsker relativt lav pris og samme byggekvalitet er det ikke så mange alternativer. D300S (da må du finne en til maks 4000,-) eller D700, du må i siste tilfelle bytte ut Sigmaen, og 17-50 kan du ikke bruke. Sistnevnte kan erstattes av den nye 24-85G-VR, førstnevnte kan du kanskje bytte en en fast 20/2,8D. Er litt smalere, men hvor mye bruker du det videste området på Sigmaen?

Lenke til kommentar

Vil du ha samme eller bedre byggekvalitet/ergonomi og et kamera du kan slippe i bakken uten problemer så se på et brukt D700 til ca 6000 kr. I såfall må du bytte ut 10-20mm objektivet. Jeg byttet til til Samyang 14mm f/2.8 som er litt videre og et betydelig bedre objektiv som passet mitt bruk mye bedre.

 

D300s ligger ganske langt bak de nyeste kameraene når det gjelder sensoren. Det har kraftigere støyfjerning på JPEG enn D200 men det er ikke alltid bare en fordel.

 

Ta deg en tur i butikken og se på de modellene de har. Kansje du vil like D5300 eller D7100, hvis de ligger godt i hånden så kan de være gode kjøp selv om de ikke tåler like ekstrem bruk som D200/D300/D700.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil du ha samme eller bedre byggekvalitet/ergonomi og et kamera du kan slippe i bakken uten problemer så se på et brukt D700 til ca 6000 kr. I såfall må du bytte ut 10-20mm objektivet. Jeg byttet til til Samyang 14mm f/2.8 som er litt videre og et betydelig bedre objektiv som passet mitt bruk mye bedre.

 

Dersom jeg skulle gått for et D700, vet du hva forskjellen mellom 10mm på sigmaen og 14mm du nevner vil bli? Ikke at det isolert sett vil ha noe å si, men greit med noe som kompenserer utbytting av et nesten nytt objektiv.

 

Jeg hadde et D80 tidligere. Byttet det ut ettersom det ble litt tungvint å nå innstillinger jeg ville ha god kontroll på. Er det mye av det samme i D7100? Det er for all del greit at det er en hurtigmeny for bilder av babyer i bevegelse, men ikke på bekostning av f.eks rask endring av iso.

Lenke til kommentar

Med fullframe blir samme utsnitt brennvidde*1,5 - altså blir 10mm på D200 samme utsnitt som 15mm på D700. 14mm på fullframe blir dermed videre enn 10mm var på det gamle huset ditt.

 

 

Vil foreslå å ta en tur i butikken og klå - kjenn på kameraene og hvordan de er å betjene.

 

D7100 blir mye av det samme som D200 betjeningsmessig - D700 også.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle gått for et D700, vet du hva forskjellen mellom 10mm på sigmaen og 14mm du nevner vil bli? Ikke at det isolert sett vil ha noe å si, men greit med noe som kompenserer utbytting av et nesten nytt objektiv.

 

Bortsett fra det Trondster nevner så er samyangobjektivet mer lyssterkt og bedre både optisk og mekanisk. Det har manuell fokus men det har jeg aldri opplevd som et problem på så vid vinkel. Jeg brukte mitt 10-20mm objektiv for det meste i den videste enden så 14 mm på fullformat passet meget bra for meg.

 

Her er baksiden av D7100, der har du 3 knapper som gjør jobben til de 3 du har på toppen av D200: http://www.cameranu.nl/pictures/1361435936_827/nikon-d7100-dslr-body.png Så litt omstilling må til men du har tilgang til de viktigste tingene uten å rote i menyer. Det har hjul på pekefingeren og tommelen som på D200 så det fungerer veldig likt.

Lenke til kommentar

Kan se for meg at det blir litt kronglete å nå de tre innstillingene uten å slippe ned kameraet og se vekk fra motivet, noe jeg fint kan gjøre i blinde med D200en. Men blir som du sier en omstilling.

 

Dersom jeg går for en pent brukt D700 må jeg bytte optikk, samt kjøpe brukt (ikke at det nødvendigvis er farlig). Mister også muligheten til å filme de gangene det kan være greit.

 

TIl gjengjeld får jeg bedre byggkvalitet og fullformat.

 

Hmm. Nei, jeg får tafse litt og se hva følelsen sier meg.

 

Takk for gode råd folkens.

Lenke til kommentar

Det er verd å merke seg at det har skjedd en del på sensorfronten de fem årene fra D700 (juli 2008) til D7100 (februar 2013). Da tenker jeg både på fraværet av vaselinfilter (AA-filter), oppløsning (som er relevant med god optikk kombinert med lav ISO) og DR som er betydelig bedre på D7100 på lav ISO. D700 er generelt bedre på støy, men ikke så mye som man rent matematisk kan forvente siden sensorteknologien er forbedret en del de fem årene.

 

Så jeg vil si pris, ergonomi og video er vel så viktige faktorer for valget som sensorstørrelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bare ett fullgodt svar på dette, dersom TS skal fortsette med crop: D7200, eller hva Nikon vil kalle DX-modellen de lanserer til høsten. Hvis han må ha kamera i dag: D7100.

 

Med D7100 har Nikon funksjonsmessig omtrent tatt igjen D300s, men det er enkelte svakheter, som den nevnte bufferstørrelsen, som ganske sikkert blir ordna i neste lansering. Derfor vil jeg tilrå enten å vente, eller kjøpe en brukt D800 - men de ligger fortsatt litt høyt i pris. Jeg synes D700 ikke er framtidsretta nok i dag - det er et veldig bra alternativ for de som vil over på FF og ønsker bra høy-ISO-egenskaper. Det er dessuten svakheter på lav ISO.

 

Til omtrent alt annet enn røff yrkesbruk, vil jeg også si at D7100 er bra nok. Den største feilen med D7100'en min, er at den ikke er D400 ;) Hvis en må ha en oppgradering nå, kan et brukt D7000 som selges igjen om ikke lenge være et veldig kostnadseffektivt alternativ - det er kanskje alternativet som gir aller mest kamera for pengene - men jeg opplevde D7000 som en klar nedgradering fra D300 - det synes jeg ikke D7100 er.

Lenke til kommentar

Bare ett fullgodt svar på dette, dersom TS skal fortsette med crop: D7200, eller hva Nikon vil kalle DX-modellen de lanserer til høsten. Hvis han må ha kamera i dag: D7100.

Det høres ikke ut som TS er så opptatt av bufferstørrelse så på det området bør D7100 holde, men byggekvalitet/betjening er et hakk under D700. Jeg synes uansett D7100 virker som det opplagte alternativet, å kjøpe brukt D700 eller D300s i dag ser jeg ikke helt poenget med selv om de var fantastiske kameraer på lanseringstidspunktet.

 

Hva som kommer til høsten fra Nikon er det ingen som vet ennå, noen tror D400 endelig vil lanseres, andre at D7100-etterfølgeren oppgraderes såpass at det blir den reelle erstatningen for D300s, men det er ingen garanti for noe som helst selv om et nytt high end cropkamera virker som en sannsynlig lansering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...