Gå til innhold

fjerne termisk pasta fra cpu


Anbefalte innlegg

Hva er det man bruke får å fjerne termisk pasta fra en cpu og vifte? Kan man bruke vanlig papir? Er det noe spesielt tørke papir man skal bruke?

 

Har prøvd å søke litt men ikke klart å finne akkurat det jeg så etter. Beklager at dette er en ny fjerne termisk pasta fra cpu tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sansynligvis kjøpe noe som heter 2propanol på en bensinstasjon, som er det samme som isopropanol. Denne er mest sansynlig blå i farge, men det skal ikke bety noe. Det som er viktig er at løsningsmiddelet du bruker ikke er full av fett eller andre "urene" stoffer.

 

Selv har jeg noe som heter Technisat TX1065 som er vårservietter bestående av 70% isopropanol og 30% av-ionisert vann. Disse er geniale, men usikker hvor man kan få kjøpt dem (får dem via jobb). Alternativt kan du kanskje gå på en videregående skole eller lignende med en Kjemi&Prosess eller Lab.-linje og spør pent om å få litt isopropanol :)

 

Lykke til.

 

Edit: Det selger jo kit for dette også da, men det er jo veldig dyrt ift hva du får. Litt ipa på en lofri og ren fille vil gjøre susen.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tror til tider det er litt oppskrytt hvor viktig rensen er. :wee:

Selv spytt + loete first price dasspapir gjør jobben heeelt greit. :ph34r: Er ikke rent sjeldent at jeg ikke har tid til å følge anbefalt metode til en hver tid, og har nok i verste fall utgjort en grad eller to høyere. Når jeg har sett meg fornøyd så går jeg som regel tilbake for å gjøre jobben skikkelig, og ofte så er det skuffende hvor lite forskjell det utgjør.

Selvsagt, jeg lar ikke den synlige papir-loen ligge på CPUen, men selv ikke noen fingeravrtykk har betydd så mye for tempen. Det som derimot har hatt en del å si er påføringen av CPU-pasta, og her er det vanskelig å finne den beste måten med tanke på at det finnes så mange måter.

Uansett, er detet noe man skal gjøre en sjelden gang, og er nødt til at ALT potensiale av kjøleutstyret, så kan man like så godt ta seg tiden til å gjøre det skikkelig. Mitt poeng er bare at det ikek er noe krise, eller verdt å sitte uten PC i en uke fordi du må bestille rensemiddel for noe så bagatellmessig som "korrekt CPU rens".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanlig etanol funker også fint etter min erfaring. Rødsprit altså...

Hovedgreia er å ha et ikke alt for heftig (ikke løse plast, altså ikke malingfjerner/neglelakkfjerner/white sprit/aceton eller noe slikt) løsemiddel som fordamper lett uten å legge igjen rester. Alkoholer (som gruppe kjemikaler, dvs. alt så slutter på "-ol", f.eks. etanol, metanol, (iso)propanol,...) er mao bra. Vann er ikke ideelt, fordi det stort sett ikke er så rent, og legger igjen rester (med mindre du har de-ionisert vann).

Jeg rensa hodet til en blekkskriver med et par milliliter vodka på en q-tips en gang, funket kjempebra :)

Lenke til kommentar

Problemet med rødsprit er jo at det ikke fordamper like lett, og jeg mener den også legger igjen noe rester. :hmm: Da kan man like greit bruke vann.

Har også brukt aceton før, som funket knall, men det er kanskje ikke helt for alle. (løser som du sier opp det meste, men for de som ikke er klumsete og ikke er borti noe annet enn IHS, så er det ikke noe problem)

Lenke til kommentar

Rødsprit er heller ikke ren. Det vil legge igjen fett.

Man kan selvsagt diskutere hvor viktig det er med renest mulig heatshield, men siden dette er en forum for oss geeks så vil jeg påstå at vi skal være nøyaktig. OH-grupper som kyrsjo never er veien å gå. Ingen andre stoffer som blir liggende igjen, alt fordamper.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tror til tider det er litt oppskrytt hvor viktig rensen er. :wee:

 

Selv spytt + loete first price dasspapir gjør jobben heeelt greit. :ph34r: Er ikke rent sjeldent at jeg ikke har tid til å følge anbefalt metode til en hver tid, og har nok i verste fall utgjort en grad eller to høyere. Når jeg har sett meg fornøyd så går jeg som regel tilbake for å gjøre jobben skikkelig, og ofte så er det skuffende hvor lite forskjell det utgjør.

 

 

Enig:

Dra CPU over ett avispapir så blir den blank som f.

B.W. Avispapir kan man skjerpe (finslipe) kniven på, for hårfjerning.

Lenke til kommentar

Problemet med rødsprit er jo at det ikke fordamper like lett, og jeg mener den også legger igjen noe rester. :hmm: Da kan man like greit bruke vann.

 

Har også brukt aceton før, som funket knall, men det er kanskje ikke helt for alle. (løser som du sier opp det meste, men for de som ikke er klumsete og ikke er borti noe annet enn IHS, så er det ikke noe problem)

Forrige CPU'en jeg repastet var en i7 mobile uten heatspreader, jeg ville i allefall ikke brukt noe som løser plast der - det var mye av det rundt omkring. Videre så tror jeg ikke rødsprit faktisk legger igjen noe særlig gørr - vi bruker det* i allefall på jobb til å rense ting som skal under ultrahøyt vakuum (hvor fingeravtrykk fordamper og ødelegger vakuumet...). Uansett vil jeg ikke tro at eventuelle rester har noe som helst å si for å få god termisk kontakt mellom CPU og heatsink.

 

* Det skal sies at jeg har aldri sett flaskene det blir kjøpt i, men det er rødlig, lukter sprit, og oppfører seg som sprit...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

 

Problemet med rødsprit er jo at det ikke fordamper like lett, og jeg mener den også legger igjen noe rester. :hmm: Da kan man like greit bruke vann.

 

Har også brukt aceton før, som funket knall, men det er kanskje ikke helt for alle. (løser som du sier opp det meste, men for de som ikke er klumsete og ikke er borti noe annet enn IHS, så er det ikke noe problem)

Forrige CPU'en jeg repastet var en i7 mobile uten heatspreader, jeg ville i allefall ikke brukt noe som løser plast der - det var mye av det rundt omkring. Videre så tror jeg ikke rødsprit faktisk legger igjen noe særlig gørr - vi bruker det* i allefall på jobb til å rense ting som skal under ultrahøyt vakuum (< 10^-7 Pa, hvor fingeravtrykk fordamper og ødelegger vakuumet...). Uansett vil jeg ikke tro at eventuelle rester har noe som helst å si for å få god termisk kontakt mellom CPU og heatsink.

 

* Det skal sies at jeg har aldri sett flaskene det blir kjøpt i, men det er rødlig, lukter sprit, og oppfører seg som sprit...

 

Smaker det samme også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...