Gå til innhold

Bortkasta tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det noe filosofisk, på grunn av at vi søker det som er moro og gøy.

De fleste populære spill i dag er ofte sosiale, og man har mulighet til en progresjon som er lettere å se enn i det ekte liv.

 

Personlig kan jeg ofte sette progresjon og konkurranseinstinktet lagt foran det å faktisk ha det gøy når jeg spiller. Men følelsen av å gjøre det bra og bli bedre er hva jeg strider etter.

 

Noen kan kanskje spørre seg selv om hva man tjener på å bli bedre i et spill, men for meg har dette på ingen måte vært annerledes enn å bli god i andre fysiske sporter.

 

Men får sikkert mye ut av å trene, men egentlig hva?
For de som syntes trening er gøy blir dette en annen ting, men for de fleste trener man for å være friskere og i bedre stand til å leve livet, for mange blir dette data, spilling, tv, skole, jobb etc.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spiller er fordi jeg vil ha det morsomt. Livet er i seg selv bortkasta. Du skaffer utdanning. Får jobb. Jobber blir pensjonist og spiller golf og har ferie 24/7. Deretter er det grava. Hvorfor ikke gjøre noe som du syntes er morsomt når du først kan? Alle liker ikke trening? Trening kan være bortkasta for noen. Og hva mener du med at du får mer ut av 4 timer på trening enn 4 timer foran pcen?

Lenke til kommentar

Noen kan kanskje spørre seg selv om hva man tjener på å bli bedre i et spill, men for meg har dette på ingen måte vært annerledes enn å bli god i andre fysiske sporter.

Man blir bedre i øye/hånd-koordinasjon av spill med raskt tempo (FPSer, for eksempel), man lærer seg å tenke taktisk og planlegge mer (RTS, Civilization osv), og så videre. Man kan bli bedre i å kjøre bil av mer eller mindre realistiske bilspill som Gran Turismo og Forza, og man kan lære seg å være sosial ved å spille med andre i MMORPGer, for eksempel. Mange som er sjernerte og ikke tør ta kontakt med andre i virkeligheten, kan gjøre det ganske enkelt i et spill der de vet de ikke har noe å tape. I verste fall er det jo bare å starte en ny karakter, så er det ikke lengre noen som vet hvem man er.

 

Dette er bare noen eksempler på at man kan få veldig mye ut av å spille spill. Tar vi med "spill" som Wii Fit, Wii Sports, Just Dance osv kan man bli i fysisk god form av det også. :)

Lenke til kommentar

 

*snip*

*snip*

Det er sant hva du sier, jeg tenkte egentlig mere på når man slutter å spille spillet osv. Hvor mange hundre dager har jeg ikke spilt i World of Warcraft, hvor mye sitter jeg igjen med nå, par år etter jeg sluttet å spille spillet ect.

Lenke til kommentar

 

 

*snip*

*snip*

Det er sant hva du sier, jeg tenkte egentlig mere på når man slutter å spille spillet osv. Hvor mange hundre dager har jeg ikke spilt i World of Warcraft, hvor mye sitter jeg igjen med nå, par år etter jeg sluttet å spille spillet ect.

 

Sette av 300 timer til wow, samme som å sitte i fengsel, får ikke noe igjen for det?

Hadde det ikke vært bedre å bruke de 300 timene til f.eks trening?

fått ihvertfall noe ut av det, resultater...

Lenke til kommentar

Trene 4 timer er jo som regel også bortkastet om man ikke liker treningsformer som foregår over 4 timer. En vanlig styrkeøkt burde for å få mest mulig ut av økta ikke være over 40 min om man har puttet et godt program på arket.

 

De få treningsformene man kan trene 4 timer dagen er som regel sykkel og ski da de som regel trenger noen titalls kilometer for å hjelpe, løping bare om du tenker på ultra marathon eller vanlig marathon. Det er jo også sånn at man kanskje ikke er ferdig på skole/jobb før 1500-1800 så 4 timer på sykkelen kan bli sent noe som også ikke for alle fungerer med tanke på søvn etterpå som meg jeg blir for oppspilt etter en treningsøkt for tett opp mot leggetid om det er en hardere eller lengre økt.

 

Så la oss si du har spist lest og trent etc. til klokka 1900 da er det rundt 3 timer til det nærmer seg leggetid, på fredager er det ikke alltid jeg går ut på byen fordi byen og alkohol ødelegger resten av helga mi som regel, så da er man kanskje oppe til 24-02 istedet altså har man opptil 7 timer med rekreasjons tid med en film eller spilling.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

TS, du har delvis rett, i det jeg oppfatter at du forsøker å si.

 

Du kunne brukt tiden din bedre og mer produktivt, og sittet igjen med bedre utgangspunkt for fremtiden hadde du brukt tid på noe annet enn WoW. På den andre siden, så må du bestemme hva målet ditt er. Du ville aldri brukt tiden du har brukt på WoW til trening, hvis du ikke har ett mål.

 

Slik jeg ser det er det ikke ett problem før du lager problemer i egen fremtid for å prioritere nytelse nå: stryke på eksamen fordi du spilte i stedet for å lese eller ta opp ett dyrt forbrukslån for å dra på ferie. Slike ting.

Uansett hvordan du bruker tiden din, ville du hatt muligheten til å brukt den bedre. Dessverre er du bundet av de samme begrensingene som alle andre mennesker: behov og ønsker, samt viljestyken til å skille mellom disse, og muligheten til å realisere begge deler.

 

At folk forsvarer det her inne med at man lærer så himla mye av å spille, forstår jeg ikke. Selvsagt kunne du brukt tiden mer effektivt. Å innbille deg selv at du spiller for å få et globalt nettverk, lære seg teamwork eller øye-hånd kordinasjon er en livsløgn. Klart du får noe ut av det, men å påstå at det er verdifull bruk av tid er å lure seg selv.

 

Jeg spiller fordi det er gøy her og nå, og så og si alt annet hadde vært bedre bruk av tiden min, hadde jeg hatt mål utover å kose meg.

 

Du får ikke gjort noe med fortiden, men fra og med så velger du bevisst å spille i stedet for å trene eller lære deg noe nyttig.

 

Bryt dine dårlige rutiner, begynn i dag.

Lenke til kommentar

Er ikke nødvendigvis destinasjonen som er viktigst. Selve reisen betyr ofte mer. Man er ikke produktiv 24timer i døgnet uansett og må ha tid til å koble av og slappe av også. Og ingen sier at man ikke kan kombinere feks. trening som nevnt, med spilling. Om man trener 1 time hver dag oppnår man alle positive sidene/resultatene med trening og man har fortsatt tid til timer med spilling.

Lenke til kommentar

Hvorfor spiller vi?

Alt er da bortkasta tid...

 

Hva får vi ut av det?

 

Sitte foran pcen 4 timer

Bruk nå heller de 4 timene på trening... får ganske mye ut av det?!

 

Alle trenger å slappe av og koble ut for ikke å møte veggen mentalt. Hvis spill er noe man føler at man slapper av med og som gir avkobling i hverdagen er jo det flott. Så litt spilling er sånn sett svært rasjonelt.

 

Om man skal argumentere for at svært mye spilling er bra, blir det fort et større filosofisk spørsmål om meningen med livet, og hvis man tenker som så at meningen med livet er å maksimere egen lykke på kort sikt og spill gir mulighet til slik maksimering er det jo rasjonelt. Selv om jeg tror Aristoteles med sine tanker om det dydige mennesket kanskje hadde mislikt en slik tankegang.

Lenke til kommentar

Rent biologisk sett, så er jo alt vi gjør utover å sikre at avkommet vårt lever lenge nok til å bli i stand til å klare seg selv bortkastet. Det meste av menneskelige "fremskritt" handler om økt livskvalitet.

 

Og hvis man trives med det, så gir dataspilling økt livskvalitet. På samme som trening gir økt livskvalitet for noen. Men ingen av delene er spesielt produktivt brukt tid i så måte. Du får ikke noe særlig igjen for å trene fire timer dagen (hvis målet er å leve lenge i noenlunde oppegående form, så er det bedre å bare holde seg moderat fysisk aktiv og begrense kaloriinntaket sitt fremfor å trene mye på daglig basis).

 

Hva sitter jeg igjen med etter å ha rundet et spill? Det kan være minner om en god historie, en opplevelse som jeg kommer til å huske. Hva sitter jeg igjen med etter en treningsøkt? Økt muskelytelse og kondisjon, som kommer til å begynne å degenerere med en gang hvis jeg ikke fortsetter å trene like hardt.

Lenke til kommentar

Man kan jobbe livet av seg fra man er 18 til man er pensjonist, og hva sitter man igjen med? Ingenting. Du kan være toppleder og ha kontroll over tusenvis av folk, men straks du er pensjonist er det ingen som har bruk for deg lengre. Hva med å heller nyte tiden man har, mens man har den? Har du det moro mens du spiller, er det vel nok belønning i seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...