Gå til innhold

Telenor tilbyr sluttpakker til samtlige ansatte i Norge


Anbefalte innlegg

..snipp

 

Det er lite som tyder på at bonus får folk til å gjøre en bedre jobb i denne type arbeid, om noe så er det motsatt.

 

Ellers er det jo gjerne størrelsen på bonusene folk reagerer på, ikke at de finnes som sådan, og det gamle gode argumentet er ikke særlig åpenbart rett i det hele tatt.

 

AtW

 

Hvilken type arbeid snakker vi om forresten?

Dersom en montør eller teknikker jobbet effektivt, og fikk bonus pga dette, ville ikke det motivert til å være effektiv? Men som med alt annet kvalitetssikring. Dersom jobben ikke ble utført korrekt må den gjøres igjen, uten utteling mot bonus.

 

I mange jobber kan det være uetisk med bonus.

Men jeg er av den overbevisning om at bonus burde være mer utbredt. Som du sier, ikke de store beløpene, men muligheten for et par tusenlapper til i måneden vil virke motiverende.

 

Helt enig i at det er størrelsene vi reagerer på, her er vi enige.

Jeg mente at det er åpenbart at en dyktig leder ikke vil søke en stilling som er dårligere betalt enn lignende stillinger i bransjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor jeg spør? Se innlegget jeg svarte på. Alle som eier aksjer "eier en bedrift til en viss grad", betyr det at vanlige ansatte med aksjer bør få høyere lønn feks? Om ikke, hvorfor er eierskapet relevant?

 

AtW

Jada, aksjebonussystemet kan benyttes av alle ansatte i Telenor. Fikk det nettopp selv og jeg er deltidsansatt.
Lenke til kommentar

 

..snipp

 

Det er lite som tyder på at bonus får folk til å gjøre en bedre jobb i denne type arbeid, om noe så er det motsatt.

 

Ellers er det jo gjerne størrelsen på bonusene folk reagerer på, ikke at de finnes som sådan, og det gamle gode argumentet er ikke særlig åpenbart rett i det hele tatt.

 

AtW

 

Hvilken type arbeid snakker vi om forresten?

Dersom en montør eller teknikker jobbet effektivt, og fikk bonus pga dette, ville ikke det motivert til å være effektiv? Men som med alt annet kvalitetssikring. Dersom jobben ikke ble utført korrekt må den gjøres igjen, uten utteling mot bonus.

 

I mange jobber kan det være uetisk med bonus.

Men jeg er av den overbevisning om at bonus burde være mer utbredt. Som du sier, ikke de store beløpene, men muligheten for et par tusenlapper til i måneden vil virke motiverende.

 

Helt enig i at det er størrelsene vi reagerer på, her er vi enige.

Jeg mente at det er åpenbart at en dyktig leder ikke vil søke en stilling som er dårligere betalt enn lignende stillinger i bransjen.

 

 

Arbeid som ikke er enkelt og repetitivt, enkelt sagt, arbeid der man må tenke. Det har positiv innvirkning på "fabrikkarbeid", men i liten grad på yrker som krever kreativitet og å tenke på nye løsninger. Du påstår det er motiverende, men hva er dekningen for det? Mye tyder på at folk ikke gjør bedre arbeid ihvertfall. Jeg tror det viktigste for folk er å få en elelr annen type bekreftelse på at deres innsats blir verdsatt, ikke nødvendigvis penger.

 

Og er det så åpenbart det med dyktighet? Er det slik at folk som er mest opptatt av lønn nødvendigvis er dyktigere ledere?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

..snipp

 

Det er lite som tyder på at bonus får folk til å gjøre en bedre jobb i denne type arbeid, om noe så er det motsatt.

 

Ellers er det jo gjerne størrelsen på bonusene folk reagerer på, ikke at de finnes som sådan, og det gamle gode argumentet er ikke særlig åpenbart rett i det hele tatt.

 

AtW

 

Hvilken type arbeid snakker vi om forresten?

Dersom en montør eller teknikker jobbet effektivt, og fikk bonus pga dette, ville ikke det motivert til å være effektiv? Men som med alt annet kvalitetssikring. Dersom jobben ikke ble utført korrekt må den gjøres igjen, uten utteling mot bonus.

 

I mange jobber kan det være uetisk med bonus.

Men jeg er av den overbevisning om at bonus burde være mer utbredt. Som du sier, ikke de store beløpene, men muligheten for et par tusenlapper til i måneden vil virke motiverende.

 

Helt enig i at det er størrelsene vi reagerer på, her er vi enige.

Jeg mente at det er åpenbart at en dyktig leder ikke vil søke en stilling som er dårligere betalt enn lignende stillinger i bransjen.

 

 

Arbeid som ikke er enkelt og repetitivt, enkelt sagt, arbeid der man må tenke. Det har positiv innvirkning på "fabrikkarbeid", men i liten grad på yrker som krever kreativitet og å tenke på nye løsninger. Du påstår det er motiverende, men hva er dekningen for det? Mye tyder på at folk ikke gjør bedre arbeid ihvertfall. Jeg tror det viktigste for folk er å få en elelr annen type bekreftelse på at deres innsats blir verdsatt, ikke nødvendigvis penger.

 

Og er det så åpenbart det med dyktighet? Er det slik at folk som er mest opptatt av lønn nødvendigvis er dyktigere ledere?

 

AtW

 

Her er du og jeg veldig uenige, og jeg tror rett og slett perspektivet vårt er for forskjellig.

 

Som selger mener jeg bonus skal være motiverende. Og et såpass viktig element at det faktisk skal motivere deg til å gjøre noe annet dersom du ikke er flink til det.

På fabrikk heter det akkord. Greit nok.

At ikke bonus fungerer i kreative yrker er rett og slett en vanvittig påstand. Arkitekter, ingeniører, designere, osv, osv er alle yrkesgrupper hvor bonus for bidrag til bunnlinja fungerer. At det finnes dårlige modeller og praksis, så klart.

 

Svært mange ledere som er dyktige motiveres av lønn. Naturligvis av mer enn det, men dersom 2 stillinger ser like utfordrende og spennende ut, vinner den som betaler best.

Lenke til kommentar

 

 

 

..snipp

 

Det er lite som tyder på at bonus får folk til å gjøre en bedre jobb i denne type arbeid, om noe så er det motsatt.

 

Ellers er det jo gjerne størrelsen på bonusene folk reagerer på, ikke at de finnes som sådan, og det gamle gode argumentet er ikke særlig åpenbart rett i det hele tatt.

 

AtW

 

Hvilken type arbeid snakker vi om forresten?

Dersom en montør eller teknikker jobbet effektivt, og fikk bonus pga dette, ville ikke det motivert til å være effektiv? Men som med alt annet kvalitetssikring. Dersom jobben ikke ble utført korrekt må den gjøres igjen, uten utteling mot bonus.

 

I mange jobber kan det være uetisk med bonus.

Men jeg er av den overbevisning om at bonus burde være mer utbredt. Som du sier, ikke de store beløpene, men muligheten for et par tusenlapper til i måneden vil virke motiverende.

 

Helt enig i at det er størrelsene vi reagerer på, her er vi enige.

Jeg mente at det er åpenbart at en dyktig leder ikke vil søke en stilling som er dårligere betalt enn lignende stillinger i bransjen.

 

 

Arbeid som ikke er enkelt og repetitivt, enkelt sagt, arbeid der man må tenke. Det har positiv innvirkning på "fabrikkarbeid", men i liten grad på yrker som krever kreativitet og å tenke på nye løsninger. Du påstår det er motiverende, men hva er dekningen for det? Mye tyder på at folk ikke gjør bedre arbeid ihvertfall. Jeg tror det viktigste for folk er å få en elelr annen type bekreftelse på at deres innsats blir verdsatt, ikke nødvendigvis penger.

 

Og er det så åpenbart det med dyktighet? Er det slik at folk som er mest opptatt av lønn nødvendigvis er dyktigere ledere?

 

AtW

 

Her er du og jeg veldig uenige, og jeg tror rett og slett perspektivet vårt er for forskjellig.

 

Som selger mener jeg bonus skal være motiverende. Og et såpass viktig element at det faktisk skal motivere deg til å gjøre noe annet dersom du ikke er flink til det.

På fabrikk heter det akkord. Greit nok.

At ikke bonus fungerer i kreative yrker er rett og slett en vanvittig påstand. Arkitekter, ingeniører, designere, osv, osv er alle yrkesgrupper hvor bonus for bidrag til bunnlinja fungerer. At det finnes dårlige modeller og praksis, så klart.

 

Svært mange ledere som er dyktige motiveres av lønn. Naturligvis av mer enn det, men dersom 2 stillinger ser like utfordrende og spennende ut, vinner den som betaler best.

 

 

Du trenger ikke å ha samme perspektiv som meg, du trenger bare å se hva som er gjort av forskning på emnet, istedet for å bare tro at det du synes er mest fornuftig er riktig. Jeg håper mitt innlegg i det minste har fått deg til å vurdere om verden er litt annerledes enn du trodde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis sjefen skal ha bonus for å si opp folk , for å spare på utgiftene så bli jo blir det feil å gi bonus i dette tilfellet

fordi

1: Deler av de sparte utgiftene går jo til bonusen til sjefen

2: De må sikkert si opp noen til for at sjefen skal få bonusen sin

 

Dessuten er det nok ikke bare sjefen som gjør en god jobb for spare på utgiftene

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Hovedproblemet med bonuser er at det praktiseres svært ulikt på ulike nivåer i samme bedrift. En konsernsjef kan gjerne motta en bonus som er like høy eller høyere enn årslønnnen. Det tviler jeg på de fleste andre i bedriften kan oppnå. Kriteriene som legges til grunn for bonusen er også ofte problematisk i forhold til lederstillinger.

Lenke til kommentar

Kanskje de har funnet 450 indere de kan outsource jobben til?

 

Det ser jo ut til å være en populær trend. Om jeg møter en inder på gebrokkent engelsk så tror jeg at jeg vil bytte leverandør. :)

Ikke fordi jeg misliker indere, men det er så sykt vanskelig å tolke alt de sier med den engelsken som har indisk aksent.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg regner med at ledelsen vil belønne seg selv med bonuser som tilsvarer minst det de sparer inn på de kuttede årsverkerne, sånn for å feire suksessen.

Jeg regner med du er smart nok til å skjønne at det ikke stemmer.
Tja. Det er ofte ikke så langt i fra sannheten.

 

Jo det er det.

Lenke til kommentar

 

 

...snipp

 

Du trenger ikke å ha samme perspektiv som meg, du trenger bare å se hva som er gjort av forskning på emnet, istedet for å bare tro at det du synes er mest fornuftig er riktig. Jeg håper mitt innlegg i det minste har fått deg til å vurdere om verden er litt annerledes enn du trodde.

 

AtW

 

Forksning. Og det finnes ikke forkning som støtter bonus modeller?

I følge annen forskning er det både fordeler og ulemper. Jeg håper i det minste dette har fått deg til å vurdere muligheten for at du ikke har lest fasiten enda.

http://ceridianblog.wordpress.com/2014/01/28/the-pros-and-cons-of-the-pay-for-performance-approach/

Jeg sier ikke at bonus alltid er riktig, opp til flere ganger har jeg i denne diskusjonen sagt at det både kan være uetisk og fungere dårlig.

Jeg ser det er vanskelig å finne forskning i Norge hvor ikke bonus svartmales.

Det korresponderer godt med et skolevesen hvor alle er like gode.

Det er tydeligvis politisk ukorrekt å mene at innsats skal belønnes økonomisk. Det skal kun handle om indre motivasjon.

Hvis kun indre motivasjon skal være det som driver oss hadde det vært lite marked for luksus produkter i Norge.

Lenke til kommentar

 

 

 

...snipp

 

Du trenger ikke å ha samme perspektiv som meg, du trenger bare å se hva som er gjort av forskning på emnet, istedet for å bare tro at det du synes er mest fornuftig er riktig. Jeg håper mitt innlegg i det minste har fått deg til å vurdere om verden er litt annerledes enn du trodde.

 

AtW

 

Forksning. Og det finnes ikke forkning som støtter bonus modeller?

I følge annen forskning er det både fordeler og ulemper. Jeg håper i det minste dette har fått deg til å vurdere muligheten for at du ikke har lest fasiten enda.

http://ceridianblog.wordpress.com/2014/01/28/the-pros-and-cons-of-the-pay-for-performance-approach/

Jeg sier ikke at bonus alltid er riktig, opp til flere ganger har jeg i denne diskusjonen sagt at det både kan være uetisk og fungere dårlig.

Jeg ser det er vanskelig å finne forskning i Norge hvor ikke bonus svartmales.

Det korresponderer godt med et skolevesen hvor alle er like gode.

Det er tydeligvis politisk ukorrekt å mene at innsats skal belønnes økonomisk. Det skal kun handle om indre motivasjon.

Hvis kun indre motivasjon skal være det som driver oss hadde det vært lite marked for luksus produkter i Norge.

 

 

Det er ikke noe lenken din som viser at folk yter bedre med bonus, bare at det er mange som i likhet med deg tror det hjelper. Men joda, det finnes forskning som støtter det også, det finnes nesten alltid motstridene forskning i såpass komplekse problemstillinger. Men mitt distinkte inntrykk er at majoriteten kommer til konklusjonen at det er lite effektivt, og ofte rent destruktivt.

 

Jeg har ikke forholdt meg til norsk forskning i det hele tatt. Har du noen grunn til å tro at dette er noe unikt med norsk forskning? Jeg tror du bør se deg litt i speilen, det virker som det er du som ikke tåler at virkeligheten ikke passer med verdensbilde du har dannet deg. Ikke vær så sikker på at bonuser gjør at folk jobber bedre er alt jeg ber om.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe lenken din som viser at folk yter bedre med bonus, bare at det er mange som i likhet med deg tror det hjelper. Men joda, det finnes forskning som støtter det også, det finnes nesten alltid motstridene forskning i såpass komplekse problemstillinger. Men mitt distinkte inntrykk er at majoriteten kommer til konklusjonen at det er lite effektivt, og ofte rent destruktivt.

 

 

 

Ditt distinkte inntrykk betyr at du som meg har gjort deg opp en mening som er forskjellig fra meg. Mao vi har forskjellig perspektiv.

 

 

 

Jeg har ikke forholdt meg til norsk forskning i det hele tatt. Har du noen grunn til å tro at dette er noe unikt med norsk forskning? Jeg tror du bør se deg litt i speilen, det virker som det er du som ikke tåler at virkeligheten ikke passer med verdensbilde du har dannet deg. Ikke vær så sikker på at bonuser gjør at folk jobber bedre er alt jeg ber om.

 

AtW

 

 

Jeg tolker av mine google søk at det er et svært ensidig negativt fokus på bonus og ytre motivasjon i Norge. Artikler fra HR, Ledelse og utdanningsmiljøer av nyere dato virker ganske samstemt negative til bonus.

 

Jeg tror ikke du vet nok om meg til å vurdere mitt verdensbilde på bakgrunn av denne diskusjonen.

Jeg ser på bonus som en mekanikk som bør benyttes oftere i noen situasjoner, mindre i andre. Dette er heller ikke noe jeg mener å ha den absolutte rett i, noe jeg må innrømme jeg oppfatter at du fremsetter.

Mener du bonus bør avskaffes?

Lenke til kommentar

Synes nå det mest reflekterte bildet kommer fra CWH og ikke fra AtW i denne tråden. Finn en effektiv jordbærplukker som ikke jobber i en bonus ordning, de finnes, men de er sjeldne (jeg har erfaring fra området.... desverre...). Bonuser hjelper selvfølgelig, prøver AtW å si at de ikke gjør det? Ta linker fra Ted med en gedigen klype salt, de har mye bra, men det er "show"-forelesere (og "rapporter") som er veeeeldig flinke til å vri ting til sitt syn (ikke alltid reelt), sette ting på spissen og gjerne litt forbi det fornuftige. Artige shows, artige perspektiv, men blir standup med "fakta".

 

"On topic", det er jo bevist opp til flere ganger at bonuser virker.. I sin enkleste form er det en fantastisk motivasjon for apekatter til å gjøre repetetive oppgaver når de vet de får en belønning (bonus). Vi mennesker er forbausende nok like der. Problemet oppstår når en tar en bonus for gitt, da synker nemlig ytelsen signifikant (hvorfor yte ekstra når jeg får det uansett???). Fagforeninger har en negativ holdning til bonuser, da de tviholder på tankegangen om at alle er like (det er de jo nødt til da et individ ikke teller i en fagforening, det er massen som er viktig) og at akkord ikke er "rettferdig".

 

Dette har forsovidt sklidd ut litt her så reelt on-topic:

Telenor har gjort dette før, og det er en veldig grei måte å kvitte seg med spisskompetanse og relativt godt betalte medarbeidere, da alle dem som har stående jobbtilbud vil jo si ja til en fet sluttpakke og samtidig hoppe over i ny og som-regel bedre betalt jobb.... Dette er også en smertefri måte for Telenor å nedbemanne uten bråk fra fagforeningene av nevneverdig grad.. For hva skal de klage på? Intill det faktisk blir oppsigelser så er jobben din sikker. På godt og vondt er det et hysterisk sterkt arbeidervern i Norge, det er veldig vanskelig å kvitte seg med inkompetente ansatte, syke ansatte like så og ansatte som yter dårlig.

 

Meh, i konsulentbransjen er det veldig vanlig med bonusbasert og sågar er det noen firmaer som har BARE bonusbasert lønn, dvs fakturerer du ikke så tjener du ingen pæng... Så er det vel heller opp til den enkelte å vurdere om dette er ok eller ikke. Ikke jobb et sted hvor du er uenig med lønnsmodellen er nå mitt enkle råd, men i norge skal man på død og liv klage på at det er grisevondt å danse quickstep på knust glass istedet for å slutte å danse på knust glass... om du forstår hva jeg prøver å si... :-)..

 

God helg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg regner med at ledelsen vil belønne seg selv med bonuser som tilsvarer minst det de sparer inn på de kuttede årsverkerne, sånn for å feire suksessen.

Jeg regner med du er smart nok til å skjønne at det ikke stemmer.
Tja. Det er ofte ikke så langt i fra sannheten.

 

Jo det er det.

 

Det er selvfølgelig satt på spissen, men ledelsen i selskapet jeg jobber for bevilget seg totalt flere titalls millioner i bonus for noen år siden. Det gjaldt også mellomledere og nøkkelpersoner (eks. leannavigatører) i avdelinger med liten eller ingen inntekt. Dette var året etter at noen hundre ansatte hadde fått fyken. Bonusen var basert på fjorårets prestasjoner.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg regner med at ledelsen vil belønne seg selv med bonuser som tilsvarer minst det de sparer inn på de kuttede årsverkerne, sånn for å feire suksessen.

Jeg regner med du er smart nok til å skjønne at det ikke stemmer.
Tja. Det er ofte ikke så langt i fra sannheten.

 

Jo det er det.

 

Det er selvfølgelig satt på spissen, men ledelsen i selskapet jeg jobber for bevilget seg totalt flere titalls millioner i bonus for noen år siden. Det gjaldt også mellomledere og nøkkelpersoner (eks. leannavigatører) i avdelinger med liten eller ingen inntekt. Dette var året etter at noen hundre ansatte hadde fått fyken. Bonusen var basert på fjorårets prestasjoner.

 

Og hvor mange selskap finnes det i verden? Er alle like? Nei...

Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at ledelsen vil belønne seg selv med bonuser som tilsvarer minst det de sparer inn på de kuttede årsverkerne, sånn for å feire suksessen.

Jeg regner med du er smart nok til å skjønne at det ikke stemmer.

 

 

Det er jo ikke første gang ledelsen kutter i arbeidsstokken for så å cashe inn store bonuser selv.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg regner med at ledelsen vil belønne seg selv med bonuser som tilsvarer minst det de sparer inn på de kuttede årsverkerne, sånn for å feire suksessen.

Jeg regner med du er smart nok til å skjønne at det ikke stemmer.

 

 

Det er jo ikke første gang ledelsen kutter i arbeidsstokken for så å cashe inn store bonuser selv.

 

Det er heller ikke første gangen at ett selskap ikke gjør dette.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...