Gå til innhold

Hvordan gjenopplive en slukkende fotointeresse?


Anbefalte innlegg

Hei og god kveld.

 

Jeg står ovenfor en vanskelig utfordring jeg ikke trodde skulle være et tema. I mange år har fotografi, film, kameraer samt all teknisk og praktisk bruk rundt dette vært min største interesse. Jeg gikk knapt ut døra uten kameraet hengende rundt halsen, og det ble med meg over alt, på jobb eller fritid.

 

Men nå i det siste så har dessverre interessen falmet betraktelig av flere forskjellige årsaker. Jeg tror hovedårsaken er at jeg mangler nye/spennende ting jeg kan ta bilde av. En vanlig fotodag for meg var typisk å ta en tur i Oslos gater eller i en av skogene i nærheten, men etter å ha gjort dette noen hundre ganger ønsker man nytt beite.

 

Derfor oppretter jeg nå denne tråden for å høre om det er noen kloke hoder som har noen gode forslag til hvordan jeg kan bli mer aktiv i fotosamfunnet igjen. Jeg vet selvsagt at til syvende og sist er det mitt eget initiativ som er drivkraften her, men det kan vel ikke skade å høre om noen har et tips eller to hvis de har funnet seg selv i den samme situasjonen, eller bare fordi de har et godt tips å dele.

 

Til informasjon liker jeg godt å ta bilder av det meste. Hovedinteressen er nok landskap og natur med urbanfotografi (typ nedlagte og glemte steder) på en solid 2. plass.

 

Alle tips og idéer tas imot med stor takk.

 

Ha en fortsatt fin kveld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...Jeg tror hovedårsaken er at jeg mangler nye/spennende ting jeg kan ta bilde av. ...

Det tror ikke jeg. Hvis man er motivert for noe, så finner man de spennende tingene.

 

Nei, jeg tror din dalende interesse er helt naturlig og skyldes at ting går litt i bølger. Ingenting å være bekymret for. Etter min mening trenger du ikke presse på deg selv en interesse igjen, det fungerer kanskje kortsiktig, men antagelig vil du droppe av igjen om en liten stund.

 

Legg bort kamera for en stund, og gjør noe annet. Kanskje du har noen andre hobbyer, eller hvis du ikke har, kanskje er det noe annet du har lyst til å prøve. Om en stund, kanskje noen år, så kommer nok fotointeressen snikende tilbake.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Prøv noe utfordrende? Begynn å ta dine egne stock-bilder(eventuelt ta noen, og bruk creative common-lisensierte bilder fra nett) og lag composites ut av det. Tildels mye arbeid, og krever gjerne mye tid i det digitale mørkerom - men kan være en ny opplevelse og en ny utfordring. Foto handler for min del like mye om mørkerom som å ta selve bilde.

Lenke til kommentar

Har kjent litt på det samme selv. Tar mye mindre bilder nå enn før. Finner alltid en eller annen forklaring overfor meg selv hvorfor det er blitt sånn. I bunn og grunn er det vel fordi det ikke er nytt og spennende lenger. I tillegg det at det er større sprang og mer arbeid til neste nivå enn det har vært frem til nå.

 

For min del hjelper det av og til å få litt nye impulser og ny kunnskap. Da er det plutselig ting jeg har lyst til å prøve. Rent konkret betyr det å finne noen kurs/foredrag/videoer av dyktige fotografer på ditt interesseområde. Noe finner du sikkert gratis, men om du er villig til å bruke noen kroner på det kan du ta en titt på kelbyone.com. Der burde finnes noe for enhver smak.

 

Ellers enig med fo2re. Å gjøre det til en sosial aktivitet kan gjøre underverker for noen.

Lenke til kommentar

Hei og god kveld.Jeg står ovenfor en vanskelig utfordring jeg ikke trodde skulle være et tema. I mange år har fotografi, film, kameraer samt all teknisk og praktisk bruk rundt dette vært min største interesse. Jeg gikk knapt ut døra uten kameraet hengende rundt halsen, og det ble med meg over alt, på jobb eller fritid.Men nå i det siste så har dessverre interessen falmet betraktelig av flere forskjellige årsaker. Jeg tror hovedårsaken er at jeg mangler nye/spennende ting jeg kan ta bilde av. En vanlig fotodag for meg var typisk å ta en tur i Oslos gater eller i en av skogene i nærheten, men etter å ha gjort dette noen hundre ganger ønsker man nytt beite.Derfor oppretter jeg nå denne tråden for å høre om det er noen kloke hoder som har noen gode forslag til hvordan jeg kan bli mer aktiv i fotosamfunnet igjen. Jeg vet selvsagt at til syvende og sist er det mitt eget initiativ som er drivkraften her, men det kan vel ikke skade å høre om noen har et tips eller to hvis de har funnet seg selv i den samme situasjonen, eller bare fordi de har et godt tips å dele.Til informasjon liker jeg godt å ta bilder av det meste. Hovedinteressen er nok landskap og natur med urbanfotografi (typ nedlagte og glemte steder) på en solid 2. plass.Alle tips og idéer tas imot med stor takk.Ha en fortsatt fin kveld.

Reis! Ta med kamera, ett objektiv - maks to, og reis.Dokumenter Europas flotte byer nå som våren kommer. Det finnes plenty av billige flybilletter å få tak.

 

Ta bilder av noe som interesserer deg utenom akkurat det at det er det du pleier ta bilder av... Jeg drev med boksing som ung, og er en sport jeg liker se på tv fortsatt. Jeg har begynt å dukke opp på treninga på den lokale bokseklubben og tar bilder, med tillatelse. De bildene som blir bra blir hengt opp i klubblokalet :) Synes det er en hyggelig ting å gi tilbake til klubben som hjalp meg da jeg var ungdom. Jeg har også fulgt noen av bokserne på stevner. Om ikke sport, hva med musikk - konserter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste hobbyer får besøk av tider med manglende inspirasjon. Det er naturlig og helst bør interessen ta seg opp igjen av seg selv når tiden er moden. Hvis man prøver å nærmest tvinge på seg en inspirasjon kan det bli en kortvarig effekt som kan sette en enda lenger tilbake.

 

Så mitt råd er å slappe av og satse på at interessen kommer en eller annen gang tilbake av seg selv på en naturlig måte.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Rogkas og TorVidle i at det er ingen grunn til å tvinge seg til å fotografere hvis inspirasjonen i en periode ikke er der. Hvis fotolysten er der, men problemet er å finne de rette motivene så gjør du rett i å spørre andre til råds for å få andre innfallsvinkler.

 

Personlig så er jeg en ganske så "fantasiløs" fotograf med noen snevre interesser innen motiv, der inspirasjonen går opp og ned i takt med årstidene. Så for meg så har f.eks. utfordringene her på forumet redusert de "inspirasjonstomme" periodene i løpet av året.

Lenke til kommentar

Reis! Ta med kamera, ett objektiv - maks to, og reis.Dokumenter Europas flotte byer nå som våren kommer. Det finnes plenty av billige flybilletter å få tak.

 

Ta bilder av noe som interesserer deg utenom akkurat det at det er det du pleier ta bilder av... Jeg drev med boksing som ung, og er en sport jeg liker se på tv fortsatt. Jeg har begynt å dukke opp på treninga på den lokale bokseklubben og tar bilder, med tillatelse. De bildene som blir bra blir hengt opp i klubblokalet :) Synes det er en hyggelig ting å gi tilbake til klubben som hjalp meg da jeg var ungdom. Jeg har også fulgt noen av bokserne på stevner. Om ikke sport, hva med musikk - konserter?

Gode forslag, godt godt! Reising høres definitivt ut som en motiverende og sunn vei å gå. Jeg er også på et punkt i livet hvor jeg ikke riktig vet hvilken vei jeg skal gå, hverken utdanningsmessig eller noe annet. Jeg har i lengre tid lekt med tanken, og lagt småplaner, om å vende snuten bort fra Norge, og reise i noen måneder, om ikke et års tid. Så dette høres jo definitivt ut som ting som bør kombineres. Sunt for sjela, sunt for fotografien.

 

 

Ville funnet noen å ta bilder sammen med, evt akam sine turer eller fotoklubb feks.

 

Prøv iallefall å dropp alt som heter teknisk og duppeditter og stikk ut å ta bilder, evt forsøk en type bilder du aldri har tatt tidligere.

Det er gode poeng. Jeg har ingen venner i nær omkrets som driver med fotografi i noen stor grad, så jeg har alltid vært alene om det. Å gjøre fotografien om til en lagsport høres veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor i livets fase du er, men å skaffe seg barn kan være en fin motivasjon for fotointressen.

 

"Pappa, pappa, pappa ... hvorfor blei jeg født?"

 

"Nei, du skjønner det gutten min ... jeg sleit litt med interessen for foto en stund ... også tenkte jeg det kunne vært hyggelig med noen barnebilder."

 

For øvrig synes jeg det å reise for å finne nye steder høres ut som en god idé, det er ikke til å komme unna at man kan gå lei av de samme omgivelsene dag ut og dag inn. Uansett, intensiteten til interesser går i bølgedaler, det er ikke noe å bekymre seg for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

snip

 

 

Hehe, nei jeg er ikke der i livet at jeg vil besudle meg med småbarn, det tror jeg ikke kommer til å hjelpe for noen av mine interesser dessverre.

 

Det blir en del festivaler i sommer, så jeg passer på at reiseforsikring er på plass, så slenger jeg selvsagt med kamerautstyret. Håper veldig dette er en interesse jeg får tilbake. Foto er den største interessen og motivasjonen jeg har opplevd. Det vil jeg ikke miste.

Lenke til kommentar

Jeg tror hovedårsaken er at jeg mangler nye/spennende ting jeg kan ta bilde av. En vanlig fotodag for meg var typisk å ta en tur i Oslos gater eller i en av skogene i nærheten, men etter å ha gjort dette noen hundre ganger ønsker man nytt beite.

 

Til informasjon liker jeg godt å ta bilder av det meste. Hovedinteressen er nok landskap og natur med urbanfotografi (typ nedlagte og glemte steder) på en solid 2. plass.

 

Alle tips og idéer tas imot med stor takk.

 

Ha en fortsatt fin kveld.

 

Nye impulser - ta med deg fotoutstyret til Madeira på en ukes restplasscharter for kr. 995,-

 

post-226353-0-44298400-1394147917_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Begynn å ta bilder av vakre kvinner, helst med minst mulig klær, og eksperimenter og lær deg mer om lysets effekt på naken hud. :yes:

Gjerne ute i naturen, hvis natur foto har vært en stor interesse før. :omg:

 

Nakne kvinner har gjerne en god effekt på en sluknet fotointeresse. :yes:

 

En vinner formel. :dremel::new_woot:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er i samme banen og har tenkt lenge på hvordan jeg skal få interessen tilbake igjen.
Så tror jeg kanskje det er best å gå tilbake til start, hvor interessen var der men med mindre utvalg objektiver i å velge mellom. Blir definitivt mindre allsidighet med få objektiver, men så betyr ikke allsidigheten allverdens når man ikke lenger har gleden av å dra på 8-10 kg fotoutstyr heller.

Lenke til kommentar

Nå til helgen skjer det jo ganske mye oppe i Holmenkollen.

 

5 mila for herrer og hopp kvinner på Lørdag.

3 mila for damer og hopp herrer på Søndag.

 

Området oppe ved Frognersæteren er jo ganske attraktiv. Særlig de siste hundre metrene før høyeste punkt i løypa.

Skal du ha de beste plassene må du være tidlig ute. De mest ivrige pleier å overnatte ute i skauen.

Regn med høy stemning fra tidlig om morgenen til sent på kvelden ...

Lenke til kommentar

Ser flere nevner reising, men spørsmålet mitt blir da om det er kun et kunstig åndedrett som stopper når man kommer hjem igjen. Selv tar jeg hverken mer eller mindre bilder om jeg er i sørlig strøk eller hjemme (men nå er ikke jeg en typisk feriefotograf som kommer hjem med en haug snaps fra slike aktiviteter).

 

Å forflytte seg innen nære omgivelser kan gi impulser dersom man er gått lei av samme omgivelser (noe som skjer med de fleste over tid av naturlige årsaker). F.eks dra man stadig mot øst eller sør (eller samme by eller utfartssted) så tenk nord og vest neste gang - det er et uttall av nye steder kort reise unna der en selv bor.

 

Men som jeg har sagt før så mener jeg at manglende inspirasjon i perioder er helt normalt og det beste er å la den komme tilbake på en naturlig måte (dvs av seg selv i hverdagen).

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå til helgen skjer det jo ganske mye oppe i Holmenkollen.

 

...snip...

 

 

Var dessverre opptatt på jobb hele lørdagen. Veldig synd, det var jo bokstavelig talt knallvær i går. Gode fotoforhold.

 

 

Ser flere nevner reising, men spørsmålet mitt blir da om det er kun et kunstig åndedrett som stopper når man kommer hjem igjen.

 

Et åndedrett er bedre enn intet tenker nå jeg. Men jeg er nå mest enig i det du sier om å la det komme tilbake naturlig. Om man prøver å tvinge seg selv til noe har det jo en tendens til å gå i motsatt retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...