Gå til innhold

[Løst] Hvem selger destillert vann i Stavanger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apotek, Biltema (ev. Jula, Clas Ohlhssonnh (jævla svenskenavn), bensinstasjon. Den billigeste plassen er Biltema (eller Jula), og desilert vann derfra er hva jeg har brukt i min vannkjøling.

 

EDIT: Clas ohlson har det ikke.

 

Du kan også få det fra Amazon og TechBay og Mekk.

 

 

Batterivann går fint å bruke om det er vannkjøling. De har 1 L på Jula for 19,-.

 

 

Datablad for batterivannet fra Biltema for 19,90,- kan du lese her.. Det er avmineralisert vann, men ikke filtrert. Ledeevne er 1-5 uS/cm.

 

Datablad for batterivann fra Jula til 19,- kan leses her. De kaller det "deionisert vann". Ledeevnen er 5 uS/cm.

 

 

Basert på dette hadde jeg kjøpt det fra Biltema. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Selv gir jeg F i destillert vann. Oppskrytt. Sleng noe frostvæske i loopen og la det kose seg. Dropper du gjennomsiktige slanger så går det nok spesielt bra.

Har ikke vært borti at det er så dårlig vannkvalitet at eventuelt klor og andre urenheter har ødelagt noe for loopen.

Vil nok sjelden/aldri bli noe særlig sterilt inne i der, og uten noe "anti-alge middel" (f.eks frostvæske) så har det alltid dannet seg alger etter en stund. Måtte ha montert loopen i et sterilt miljø, og skylt loopen skikkelig med spesialutstyr, og destillert vann for å få det helt reint.

Lenke til kommentar

Selv gir jeg F i destillert vann. Oppskrytt. Sleng noe frostvæske i loopen og la det kose seg. Dropper du gjennomsiktige slanger så går det nok spesielt bra.

 

Har ikke vært borti at det er så dårlig vannkvalitet at eventuelt klor og andre urenheter har ødelagt noe for loopen.

 

Vil nok sjelden/aldri bli noe særlig sterilt inne i der, og uten noe "anti-alge middel" (f.eks frostvæske) så har det alltid dannet seg alger etter en stund. Måtte ha montert loopen i et sterilt miljø, og skylt loopen skikkelig med spesialutstyr, og destillert vann for å få det helt reint.

Enig, men er samtidig ikke en dårlig ting å gjøre det skikkelig.

 

Skikkelig vann, bruke hansker etc. :p

 

Og så skal det finnes sånne tapper du kan skru inn i f.eks. reservoaret (på samme måte som du setter inn plugg eller nippel), og denne skal ha en sølvtapp som skal gjøre underverker.

 

 

Det er nok noe i det å gjøre det skikkelig, skal du ha det lenge.

 

 

EDIT: Etter litt research så ser det ut til at du får destillert eller sterilisert vann for 17 kr/L på apoteker, og det blir påstått av forumhoder at det er renere enn batterivannet til Biltema. Uansett koster det ikke mye om du kjøper det her eller der, men når det er billigest og best på apoteket, så hadde jeg gått der!

 

Dette er kjekt å vite, skal se om jeg kan få tak i et datablad fra apoteker! :D

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å skape litt tvil, diskusjon eller hva du skal kalle det. Interessant er det uansett: :p

 

comparisonchart.gif

"Kjede- kilde"

Må legge til at dette bildet er et skrytebilde fra et selskap som lager "vanndestillere".

 

 

Batterivann fungerer godt nok, mange bruker det - inkludert meg selv. Men tror man skal være forsiktig med å si at det ikke utgjør noen forskjell. Er man perfeksjonist og skal ha alt "maks" så har det nok noe for seg å kjøpe skikkelig destillert vann. Jeg kommer nok til å utforske apoteker for dette ihvertfall, eller kjøpe fra Techbay. Man snakker marginale forskjeller, men noen liker overkill/take it to the max.

 

 

Husk at noen til og med har funnet på å brukt springvann i vannkjølingen sin (med suksess), ikke vær redd for å bruke batterivann! (Men samtidig er det like greit å kjøpe på apoteket om det er billigere/like billig og bedre samtidig. Hvorfor betale mer for dårligere vare? Det er et viktig prinsipp.)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Og så var spørsmålet om hvor mange av de stoffene bryr man seg om når du har en PC-loop. Et høyt klorinnivå er selvsagt ikke å foretrekke, men nå er springvannet generelt i Norge mer enn godt nok for å drikkes, så noen store mengder viruser, radon, arsenik osv.. tror jeg ikke det er akkurat. :rofl:

Men har hva var hensikten med hanskene? :ph34r:

Lenke til kommentar

Og så var spørsmålet om hvor mange av de stoffene bryr man seg om når du har en PC-loop. Et høyt klorinnivå er selvsagt ikke å foretrekke, men nå er springvannet generelt i Norge mer enn godt nok for å drikkes, så noen store mengder viruser, radon, arsenik osv.. tror jeg ikke det er akkurat. :rofl:

Men det er fortsatt ikke rent nok til at man kan anbefale det til vannkjøling. ;)

 

 

Men har hva var hensikten med hanskene? :ph34r:

Du vet, for å se profisjonell ut. :wee: Det hjelper også med hvit lab coat og briller, da blir resultatet enda bedre og renere. Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La ikke merke til det ble mer aktivitet i tråden. Jeg endte opp med å kjøpe fra Techbay ettersom ingen andre selger rent destillert vann. Alle andre som selger "destillert" vann har bare deionisert vann og kaller det destillert vann og vet ikke egentli selv hva forskjellen er.

Har kjørt rundt i flere timer å undersøkt bensinstasjoner, jula, clas lolson, biltema, apotek osv. Ingen har rent destillert vann. Jeg var til og med innom en butikk som solgte "destillert" vann til solsenger. De hadde lagt til parfyme i vannet og kalte det fremdeles destillert vann i tillegg til at det ikke var destilllert, det var filtrert.


Og som stian sa: Er man perfeksjonist og skal ha alt "maks" så har det nok noe for seg å kjøpe skikkelig destillert vann.

Det er fint lite vits i å kjøpe de beste produktene som er tilgjengelig på markedet om man ikke opprettholder den standaren for vannet også.

 

Edit: En ting er forskjellen i performance, som selvsagt er minimal. Det handler mer om hva vannet gjør med komponentene i loopen, og siden deionisert vann og copper ikke er venner har jeg ingen interesse av deionisert vann selv om jeg hadde blitt betalt for å bruke det.

Endret av VannKjøling
Lenke til kommentar

Nå kan du jo spørre deg selv hvor lenge det destillerte vannet ditt holder seg "rent" etter du har tømt det på loopen din. Det spesielt mtp at du sikkert monterer loopen din selv, i vanlige forhold, med dine egne fingre, uten hansker osv osv.

 

Destillert vann vil nok være like rent som vannet du får på bensinstasjoner, jula osv etter begge er tømt på loopen.

 

Jeg sier ikke at du skal bruke vann fra springen / med parfyme osv i, men om du kjøper batterivann på Shell, destillert vann fra TB eller lignende så vil nok resultatet bli det samme etter at det er fylt på loopen.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Destillert vann vil nok være like rent som vannet du får på bensinstasjoner, jula osv etter begge er tømt på loopen.

 

Jeg sier ikke at du skal bruke vann fra springen / med parfyme osv i, men om du kjøper batterivann på Shell, destillert vann fra TB eller lignende så vil nok resultatet bli det samme etter at det er fylt på loopen.

Så hvis destillert vann fra TechBay i utgangspunktet er renere enn div. "destillert vann" så vil de ende opp likt? Blir ikke det litt ulogisk?

 

Man skulle trodd at hvis du tilfører det urenheter så blir det en relativ økning som har en noenlunde lik stigningsgrad. Ettersom destillert vann fra TechBay er renere så burde det også ende opp renere hvis det blir håndtert på samme måte som annet "destillert vann". ;)

 

 

Som Vinmonopolet sier, alkoholen foreldre gir til barna sine kommer bare i tillegg til det de skaffer selv.

 

Et barn som ikke får alkohol fra foreldrene sine når de skal på fest er altså destillert vann fra TechBay, mens de andre barna er sånn destillert vann du får på bensinstasjonen, Biltema osv. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Uansett om det destillerte vannet har 1 PPM (parts per million) eller 100 PPM (100 ganger mer urent), så spiller det ingen rolle om loopen i seg selv, lufta, slanger, tilsetningstoffer og andre kilder til urenheter vil senke denne renheten med flere tusen PPM.

F.eks Om du da sitter igjen med 5001 PPM eller 5100 PPM til slutt, så blir det i praksis ingen forskjell.

På min egen loop så må jeg bruke filter, og til PC-bruk så er disse mye grovere enn urenheter i noe som helst vann. Å bruke destillert vann for meg selv ville vært helt bortkastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...