Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

 

uansett så jeg kan kjøpe de aller dyreste og effektive psuene som finnes og fortsatt bade i penger jeg sparer.

Hehehe. Første gang jeg hører uttrykket bade i sparte penger. :w00t:

 

Sparer mye penger her og der, men vet ikke helt om det er like tilfredsstillende å både i sparte penger, som å faktisk bade i tjente penger. :rofl:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det hos meg i snitt.

Nettleie, strømprisen, mva og fakturautgiftene.

 

Men nå legger jeg på mange KW om sommeren og prisen er lav :ph34r: mot å trekke fra tilsvarende på vinteren når den er 2-3 ganger så høy.

Endret av War
Lenke til kommentar

Gitt at kraftpris+nettleie er 1 krone per kwh og du kjører alle PC'er 24/7/365.

Det er litt søkt hele regnestykket ditt da :)

 

Men prinsippet er riktig.

Tja, helt søkt er det ikke.

 

I følge statistisk sentralbyråd så var gjennomsnittsprisen på elektrisk kraft i 2013 på 88,1 øre pr KWh. Dette er da inkludert nettleie, kraftpris og avgifter. http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elkraftpris/kvartal/2014-02-25#content

 

Gadd ikke regne for 5 år tilbake (står kvartalsvis). :p Men statistisk sett, om 2013 er et normalår, så vil hvermansen spare 38587,-kr i løpet av 5 år.

Lenke til kommentar

Vel .. Nå måtte nettopp jeg bestille en Antec HCP 1300W for å klare å drive et overklokket monster uten å torturere PSU'en min så vet ikke om jeg er heeeelt amish der da ^^

 

Takk til Andrull som hjalp meg til å kjøpe noe av det bedre, som gjorde at jeg måtte bytte øvrige komponenter også! :)

 

(Begynte med vannkjøling, som endte i nytt skjermkort og ny PSU i tillegg. Total kost: Nok til en liten bil...) :rofl:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vel .. Nå måtte nettopp jeg bestille en Antec HCP 1300W for å klare å drive et overklokket monster uten å torturere PSU'en min så vet ikke om jeg er heeeelt amish der da ^^

 

Takk til Andrull som hjalp meg til å kjøpe noe av det bedre, som gjorde at jeg måtte bytte øvrige komponenter også! :)

(Begynte med vannkjøling, som endte i nytt skjermkort og ny PSU i tillegg. Total kost: Nok til en liten bil...) :rofl:

Nei, klassisk hvermansen stil. :p

 

Laptop = instant Amish

Stasjonær < 1KW = semi-amish

Stasjonær > 1KW = hvermansen

Sånn ca. :roll:

 

 

Hehe, ja jeg har den tendensen på visse folk. :wee:

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var mest bare for å poste linken, for det ser ut til å være billigste man får tak i siden NetOnNet ikke har den på lager. Vurderer å bare bestille den, siden jeg kommer til å trenge et skjermkort til når ASUS slipper den nye 1440p/120hz monitoren sin. :p

Lenke til kommentar

Jeg bruker en 1440p skjerm med en 2500k prosessor @ 4.4 GHz og to GTX 680 kort. Hvis det er noe som trenger en oppgradering på dette punktet for bedre FPS i fleste spill er det nok CPU oppgradering, ettersom en del spill har problemer med å ta nytte av kjernene.

 

Hva har du selv i øyeblikket, for sammenligning?

Lenke til kommentar

Tja, det kommer da helt og holdent på hvor mye du kan se for deg å ta av på grafikkbiten. Du kan jo selv se hva ytelsen er ved å øke renderoppløsningen i spill med den skjermen du har fra før av.

F.eks i BF4 så vil det si å sette resoulution-scaling til 133 %. Du kjører da spillet i 1440p.

I andre spill så har du noen ganger mulighet å sette SSAA (supersampling) til 1,5x eller 0,5x (blir det høyere ytelse av 0,5X så var det 1.5x) som blir omtrent det samme. Blir ikke nøyaktig 1440p, men noe i nærheten.

 

Ellers kan man også i andre spill uten denne muligheten sette dette manuelt i Nvidia-driveren. Bare sjekk at ytelsen faller et lite stykke, slik at du vet det faktisk ble aktivert i spillet.

Klarer du over 120 FPS i de spillene du spiller, så vil du få fullt utbytte av skjermen. Men for all del, man kan vel alltids sette f.eks 100 Hz (og dermed senke kravet til ytelsen i spillet), og fortsatt få vesentlig oppgradering fra 60Hz.

 

Det er mulig du må senke grafikknivå eller skru av MSAA/FXAA for å få dette til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...