Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det iverksettes et nytt EU direktiv f.o.m den 1 juli som innbefatter power supplys.

 

ErP 2014 (Enery regulations for Products)

 

Det lyder som følger:

Products (ErP) that come into force July 1, 2014.

Power supplies to fulfill the new energy-efficiency criteria and thus are ErP 2014 ready.

Changes in the regulations concern the performance ratio (power factor) and requirements for the energy efficiency of ErP products.

As of July 1, the power factor during full power consumption may no longer undercut a value of 0.9.

Minimum energy efficiency of 82 percent under a 20 percent load must be achieved, at least 85 percent under 50 percent load and again 82 percent under 100 percent load.

Cool.

Med andre ord må alle PSuer som selges innen EU være 80 Plus Bronse, og ha Aktiv PFC. Så det påvirker nok tvilsomt PC PSU-markedet (selges vel knapt ikke PSUer i Norge som ikke er dette), men andre steder kan det jo føre til omveltninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal du ha Seasonic, så går du enten for Platinum 760W, eller Platinum 1000W. 860W-modellen har av en eller annen grunn vesentlig dårligere pris/ytelse.

 

Både 760W og 1000W koster 1,9 kr pr watt, mens 860 koster over 2 kr pr watt.

1445kr for 760W-versjon, 1900kr for 1000W, og 1739kr for 860W.

 

Så, en gang for alle, er Corsair AX760 "identisk" (bortsett fra kosemetisk) med Seasonics 760W? Det er samme OEM og de har stort sett de samme features, men hva er forskjellene, bortsett fra små kosmetiske endringer?

 

Ellers har jeg førstnevnte (AX760) og det er en fantastisk strømforsyning. En vanlig PC trekker aldri (?) nok strøm i idle-mode til at viftene beveger seg, så i alle praktisk sammenhenger er den vifteløs, selv med et ganske heftig oppsett. Det eneste mekaniske som beveger seg her for tiden er 2x Corsair radiatorvifter som surrer på ~250-300 RPM. Et par ekstra vifter starter om jeg f.eks fyrer av BF4 i fullhd på ultra, men da hører jeg ikke noe uansett, og dessuten er støynivået fortsatt veldig lavt...

 

AX760 er nesten identisk med den eldre Seasonic X-760. Nå har jeg ikke studert X-760, da du ikke får kjøpt den lengre, og har blitt erstattet av X-750. Forskjellen der er i alle fall at Seasonic X-750 har litt lavere Bulk-kondensatorer enn AX760/X-760, så den er ikke like flink til å fjerne 230V AC Ripple, samt har litt lavere Hold-up tid.

Nå skal det sies at du finner nyere versjoner av AX760 med platina-sertifisering (som du sikkert tenkte på), som gjør det hele litt mer forvirrende. Litt usikker på hvordan den stiller seg mot Seasonic 760 Platinum, men ser at likeretterbroen har blitt vesentlig kraftigere/mindre tap enn X-750.

 

Ja, Corsair sin lineup er rimelig forvirrende.

Ikke bare har de mange, veldig mange PSUer, men de er så lite konsekvente og bytter plutselig ut PSUer i nyere revisjoner, og kan finne på å bytte både modeller og produsenter til tross for likt navn. Og noen ganger bytter de til "V2" og andre ganger ikke... ARGH!

 

Nei, det er best å holde seg til de som lager PSUer selv. ^^ Da vet du hva du får. :p

Kanskje litt hyklersk, i og med at jeg har en PSU fra EVGA, som har ganske forvirrende lineup (de har i det minste en versjonskode å forholde seg til, og langt færre PSUer).

 

Anyways, det letteste ville nok vært å kjøpe begge to for så å analysere de, men siden jeg ikke har gjort det, og Techpowerup ikke har testet Seasonic Platinum 760, så vet jeg dessverre ikke. :(

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Wow, eksplosjon i tråden :) Det var godt :)

 

 

 

Forstått det rett her nå.

 

 

Seasonic Platina:

 

760

 

860

 

1000.

 

 

Viss man ikke tenker på pris, er allikevel 760 og 1000 bedre PSU en 860?

 

 

 

 

 

Men går nok for 1000W pga den koster bare noen kroner mer en 860 :)

 

1900kr på cdon.no akkurat nu.

 

 

 

 

Men igjen så sitter jeg å tenker, kommer jo aldri til å få bruk for en så stor strømforsyning. Kanskje 760W er like greit å gå for?

 

Men får tenke på det :) Skal på jobb nå kommende mandag i 2 uker, så får gruble i 1.5 uke å så bestille da slik at jeg har det når jeg kommer hjem ;)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

 

 

Skal du ha Seasonic, så går du enten for Platinum 760W, eller Platinum 1000W. 860W-modellen har av en eller annen grunn vesentlig dårligere pris/ytelse.

 

Både 760W og 1000W koster 1,9 kr pr watt, mens 860 koster over 2 kr pr watt.

1445kr for 760W-versjon, 1900kr for 1000W, og 1739kr for 860W.

 

Så, en gang for alle, er Corsair AX760 "identisk" (bortsett fra kosemetisk) med Seasonics 760W? Det er samme OEM og de har stort sett de samme features, men hva er forskjellene, bortsett fra små kosmetiske endringer?

 

Ellers har jeg førstnevnte (AX760) og det er en fantastisk strømforsyning. En vanlig PC trekker aldri (?) nok strøm i idle-mode til at viftene beveger seg, så i alle praktisk sammenhenger er den vifteløs, selv med et ganske heftig oppsett. Det eneste mekaniske som beveger seg her for tiden er 2x Corsair radiatorvifter som surrer på ~250-300 RPM. Et par ekstra vifter starter om jeg f.eks fyrer av BF4 i fullhd på ultra, men da hører jeg ikke noe uansett, og dessuten er støynivået fortsatt veldig lavt...

 

AX760 er nesten identisk med den eldre Seasonic X-760. Nå har jeg ikke studert X-760, da du ikke får kjøpt den lengre, og har blitt erstattet av X-750. Forskjellen der er i alle fall at Seasonic X-750 har litt lavere Bulk-kondensatorer enn AX760/X-760, så den er ikke like flink til å fjerne 230V AC Ripple, samt har litt lavere Hold-up tid.

Nå skal det sies at du finner nyere versjoner av AX760 med platina-sertifisering (som du sikkert tenkte på), som gjør det hele litt mer forvirrende. Litt usikker på hvordan den stiller seg mot Seasonic 760 Platinum, men ser at likeretterbroen har blitt vesentlig kraftigere/mindre tap enn X-750.

 

Ja, Corsair sin lineup er rimelig forvirrende.

Ikke bare har de mange, veldig mange PSUer, men de er så lite konsekvente og bytter plutselig ut PSUer i nyere revisjoner, og kan finne på å bytte både modeller og produsenter til tross for likt navn. Og noen ganger bytter de til "V2" og andre ganger ikke... ARGH!

 

Nei, det er best å holde seg til de som lager PSUer selv. ^^ Da vet du hva du får. :p

Kanskje litt hyklersk, i og med at jeg har en PSU fra EVGA, som har ganske forvirrende lineup (de har i det minste en versjonskode å forholde seg til, og langt færre PSUer).

 

Anyways, det letteste ville nok vært å kjøpe begge to for så å analysere de, men siden jeg ikke har gjort det, og Techpowerup ikke har testet Seasonic Platinum 760, så vet jeg dessverre ikke. :(

 

 

Edit: ja, jeg tenkte selvfølgelig på den siste "platinum"-versjonen :)

 

http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760/11.html

 

Ikke like nøyaktig test av seasonic dessverre... men man tar det man har :)

 

psu-efficiency,Y-1-286345-13.png

 

efficiency.jpg

 

(note 50% måling. 92% vs i underkant av 94%, målefeil? På 100% load er det 90% mot ca 92%, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette)

 

Her må man virkelig interpolere for å få noe fornuftig ut (valgte virkningsgrad her). Jeg skulle også gjerne sett en skikkelig test av Seasonic sin for å se om det er noen forskjell der.

 

Før sverget jeg til OEMs egne, men etter at Corsair com med HX-serien i sin tid (som også var Seasonic OEM) har jeg hatt en del "ekte" fra Seasonic, og kan ikke si at jeg har merket noen stor forskjell.

 

Det største problemet med Corsair slik jeg ser det, er at de bytter OEM over en lav sko, men det er ikke verre enn å gjøre litt research først :)

 

Jeg tror den gamle AX750 var tilsvarende Seasonics X 750, og at AX760(ikke i) tilsvarer Seasonics X760.

 

En ting synes å være sikkert; det er i all hovedsak samme PSU med forskjellig stempel på, men jeg hadde håpet å få bekreftet en gang for alle at det er snakk om "samme" PSU (med mulig noen små forskjeller i valg av kondensatorer, pluss det kosmetiske).

 

Ut fra grafene over kan det se ut som om Corsair faktisk er bedre på effektgrad, men det tror jeg kan tilskrives unøyaktigheter og metodikk. Vi får håpe at TechPowerup tar en review av denne PSU'en snart, slik at jeg kan få bekreftet mistankene. Det er nesten for mye likt til at det kan være en tilfeldighet, når man i tillegg vet at Seasonic er OEM for begge.

 

En ting som Corsair vinner på er i alle fall pris; 1,64 kr/watt for en strømforsyning med 7 års garanti fra produsent er ikke verst. Seasonic på sin side har 5 år.

 

Jeg har som sagt en AX760, men er usikker på om jeg vil herpe garantien (selv om den garantert ikke blir brukt) bare for å bekrefte at forskjellene er minimale.

 

Ellers må jeg bare si at jeg elsker den nye trenden med PSU'er. Min er f.eks vifteløs opp til 300W, som aldri nås ved normal skrivebordsbruk. Man får i pose og sekk om dagen; vifteløs når man idler, men rå kraft når det trengs. PSU'en yter lett 800W+ uten noe merkbarkt spenningsfall...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Viss man ikke tenker på pris, er allikevel 760 og 1000 bedre PSU en 860?

 

Mitt kvalifiserte råd; gå for det du trenger, verken mer eller mindre. Og la meg bare slå fast at selv om det ikke er bekreftet at Corsair AX760 er HELT lik enda, gjør den det i alle fall ikke dårligere og den er billigere. Dessuten takler den fint loads som er høyere enn specs.

 

Trenger du 1000W? Virkningsgraden er som regel best rundt ~40% av load, så med mindre du satser på å spille hele tiden med 4xSLI så vil du komme bedre ut av det med noe som er "rikelig bra nok".

 

For å illustrere virkningsgrad kan man tenke seg at man har en PSU som har virkningsgrad på 90% idle mot en med virkningsgrad 80% idle. I praksis betyr dette at dobbelt så mye energi forsvinner til "ingenting", (varme) og blir en ulempe i stedet for en fordel. Jo høyere effekten på strømforsyningen er, jo mindre effektiv er den på lave loads (som hovedregel) så spørsmålet du må stille deg er "trenger jeg virkelig 1000W?"

 

regulation_12v_graph.jpg

 

Som du ser av denne grafen klarer f.eks AX760 fint å holde 12V til +12V minst opp til 850W. Nye "high-end"-strømforsyninger er vanvittig gode, rett og slett... (de andre linjene er så å si uendret)

 

Edit: la til link

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Og apropos gromme strømforsyninger; ser at Techpowerup nylig har testet det nye beistet på 1500W til Corsair som er "Titatinum"-spesifisert. Intet annet enn imponerende... 9.9/10 er en foreløpig førstplass som jeg antar vil holde en stund....

 

regulation_12v_graph.jpg

 

efficiency.jpg

 

avg_efficiency_low_loads.gif

 

avg_efficiency_normal_loads.gif

 

Den her blir det vanskelig å slå... nålrett 12V over hele load, og samtidig best på lav load... Skal bli gøy å se utfordrerne som kommer her :)

Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se hvordan de løser problemet når den tid kommer at de skal yte over 3600w.

Usa har vel 120V og 10A i de fleste skap, yter vel bare 1200W fra veggen

20 blir mer og mer vanlig i USA ;)

Men, så begynner man og bruke 15A, istedet for 16A i Norge :(

 

Er 15A sikringer på vei inn i norske hjem?

 

Snakker vi da om at de bruker 1,5mm^2 lederene som de pusher ekstra langt, eller er det 2,5mm^2 lederene som får en degradering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...