Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvskading. Hvorfor fungerer det?


Jadajadajada

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Selvskading er ett skrik etter oppmerksomhet, medfølelse og etter hjelp.

Det løser ingenting, ser idiotisk ut og virker som en god i idè når du er jente og mellom 14 og 17 år. Så når du blir eldre og smartere må du gå med lange ermer konstant for å skjule de meningsløse arrene...

 

Kjenner ett par som har gått i den fella der. De føler seg vel ikke så sinnsykt smarte i dag noen av dem når folk kommenterer de hvite merkene på underarmene...

Et utrolig fordommsfullt og kynisk svar. Ja, de du SER som kutter seg har vel ofte ett mål om å bli sett, men hva vet du om de usynlige selvskaderne? det sier seg jo selv at dette er en ofte unsynelig gruppe! Jeg ser ikke på meg selv som en typisk selvskader men noen ganger er det rett og slett deilig å kutte seg litt det er akkurat som om noe blir frigjort i meg, jeg er selv 25 år og er så lur at jeg gjør dette på steder hvor arrene både gror og aldri vil bli sett. Har ikke behov for oppmerksomhet, men synes rett og slett det er litt deilig å snitte litt i huden når jeg er deprimert, det får meg alltid i bedre humør. :D Men det er ikke noe jeg anbefaler til andre, selv er dette noe jeg skammer meg over og vil helst ha meg frabedt fra å bli puttet i bås med det du har kategorisert som en typisk selvskader.

 

Anonymous poster hash: 6c292...cd2

Søk hjelp.

 

Hvis du synes det er deilig å skjære i deg selv fordi du har en tung dag i en alder av 25 år har du problemer du må få bukt med.

Lenke til kommentar

28 år gammel selvskader. Har gjort dette mot meg selv siden jeg var 12. Arrene vil aldri bli borte, og ja - dette et ren idioti. Det er en avhengighet til noe. Endorfiner, å slippe tankekaos, å få fri fra den store psykiske smerten for en liten stund. Døm den som vil, men det er pokker ikke lett å komme ut av en slik sirkel.

Anonymous poster hash: a94be...267

Endret av Hårek
Var trippelpost
Lenke til kommentar

Jeg blir så imponert over mennesker som tror de sitter på svaret på alt og alle. De fleste som skader seg selv gjør det fordi de sitter på følelser de ikke greier å håndtere. Kanskje en del ungdommer er innom det i oppmerksomhetssyk-fasen midt i identitetskrisa, men da sjelden i så alvorlig grad at de får store arr. Jeg blir trist når jeg leser så nedlatende innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Selvskading har aldri vært tenkt på, for dette mener jeg er et tegn på "svakhet"..

Hvis du har tenkt på det som et tegn på svakhet så har du jo ha tenkt på det. :p

Rettelse: JEG selv har aldri vurdert selvskading på meg selv, men når vennen min kutter seg, så er det naturlig å tenke over dette for evt å hjelpe :)

Lenke til kommentar

Jeg blir så imponert over mennesker som tror de sitter på svaret på alt og alle. De fleste som skader seg selv gjør det fordi de sitter på følelser de ikke greier å håndtere. Kanskje en del ungdommer er innom det i oppmerksomhetssyk-fasen midt i identitetskrisa, men da sjelden i så alvorlig grad at de får store arr. Jeg blir trist når jeg leser så nedlatende innlegg.

Du har jo ett såkalt "svar" om dette du også. Her har folk skrevet meningene sine om hvorfor de tror folk kutter seg. Tror ikke de mener at de sitter med svaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir så imponert over mennesker som tror de sitter på svaret på alt og alle. De fleste som skader seg selv gjør det fordi de sitter på følelser de ikke greier å håndtere. Kanskje en del ungdommer er innom det i oppmerksomhetssyk-fasen midt i identitetskrisa, men da sjelden i så alvorlig grad at de får store arr. Jeg blir trist når jeg leser så nedlatende innlegg.

 

Dette støtter jeg fullt ut.

Lenke til kommentar

Alternativer til kutting er f.eks å bruke en gummistrikk rundt armen eller foten for å trigge smerte. En isbit er også en måte å gjøre det på uten å forårsake permanent skade. En kan også bruke en spikermatte, eller trening som sunnere alternativer før man har fått bearbeidet ting.

 

Eg forstår tankerekka, men etter det eg har fått vite frå dei som driver med sjølvskading så vil ikkje dette fungere.

Det er ingen som klarer å forklare kvifor, men dette med synlig skade er visst nok ein viktig del av sjølvskadinga. Dette til tross for at mange også blir redde når dei skjærer djupare enn dei tenke og ser at det blør mykje.

 

Eg trur at vi som er av typen til å komme på idéer til uskadelig og trygg sjølvskading ikkje er i stand til å sette oss inn i psyken til dei som bedriver sjølvskading.

Personleg så opplever eg dei som driv med sjølvskading som lite rasjonelle personer, dei fleste er svært kjennslestyrte og gjer det fordi det kjennes rett ut.

Det er nok også dette som forklarer litt kjønnsfordelinga då jenter oftare er meir retta mot kjennsler og magefølelsen, medan gutar oftare er meir teknisk og logisk styrte.

Lenke til kommentar

Ser den, men dette brukes også i behandlingssammenheng, så det kan være et springbrett til bedring og redusere skadeomfanget. Det beste er jo om man aldri går til det steget at man fysisk skader seg og at man får hjelp i tide. Dessverre går det ofte år før hjelp blir koblet inn. Lavterskeltilbud og at man selv og andre er obs på det er viktig, slik at ting ikke får fortsette å utvikle seg negativt. En teskje forebygging er bedre en et kilo med kur.

Lenke til kommentar

Mange som bedriver destruktiv oppførsel, har nok innerst inne et dødsønske. F.eks. var det en som drakk mye og deretter drev med høyrisikokjøring. Han innrømte senere at han gjorde dette fordi han ville dø, på det tidspunktet.

Folk er ikke dumme. Slik selvdestruktivitet er et tegn på at noe er helt feil.

Lenke til kommentar

Det var nok å ta litt hardt i. Dei fleste som driv med sjølvskading har nok ein del utfordringar og problem her i livet, men ynskje om død er ei litt større greie. Klart, nokon tenker kanskje i dei banar og, men (utan at det er bygd på noko forsking) eg opplev at det er mest utbreidd blant ungdom og unge vaksne som slit med å finna seg til rette i samfunnet. Les ein td. i depresjonstråden her på forumet, så er det mange som ikkje har det bra. Mangel på vener, kjærleik, familie, jobb, omgangskrets, slit med å forstå kva ein vil med livet. Sjølvskading er ein måte å få ut kjenslene på, utagere. Nokon kastar ting, tar ein lang joggetur, ropar og skrik. Andre stenger det meir inne, kanskje opnar seg i enkelte situasjonar, lar det gå ut over ein sjølv med sjølvskading.

 

Det er ikkje noko ein "ser" i samfunnet, sidan dei ikkje går rundt på gata og kuttar seg i armane. Ikkje er det godt å vite korleis ein kan hjelpe heller. Folk er så forskjellige og treng forskjellig type hjelp eller støtte. Berre det å ha nokon å prata med kan vere nok for mange. Ein god ven. Det heile er ein del av dei mentale utfordringane mange slit med. Om det er blitt meir av i nyare tid, eller om det berre er blitt meir synleg, veit eg ikkje, men at mange har det vondt er uansett grunn nok for å prøve å forstå og hjelpe.

 

Det vanskelegaste er kanskje å forstå. Sterke personar kan nok ha lett for å avfeie det som problem og be dei skjerpe seg, men det har nok lite effekt. Nokon her på forumet samanlikna det litt med å be ein som har brukke beinet om å skjerpe seg, slutte med krykketullet, og helbrede beinet med ein gang. Der kjem nok problemet med å setje seg inn i og prøve å førestille seg korleis vedkomande har det, inn. Ein slank og veltrent person kan ha fort for å kritisere overvektige. "Det er jo berre å ete mindre og trene meir". Hadde det berre vore så lett...

Lenke til kommentar

Mange som bedriver destruktiv oppførsel, har nok innerst inne et dødsønske. F.eks. var det en som drakk mye og deretter drev med høyrisikokjøring. Han innrømte senere at han gjorde dette fordi han ville dø, på det tidspunktet.

Folk er ikke dumme. Slik selvdestruktivitet er et tegn på at noe er helt feil.

Det er ikke helt riktig. Selvskading handler ofte ikke om et ønske om å dø, men det er heller, som flere har påpekt, en måte å regulere følelser på. Det er den eneste strategien de har lært som funker for å lindre den indre smerten de føler. Men det er jo dessverre bare en lindring som er midlertidig. Det blir som en ond sirkel. Man føler den indre smerten, skader seg selv, men så kommer det vonde tilbake, så skader man selv igjen og slik fortsetter det. Med hvert kutt så følger veldig ofte en slags lykkerus som blir avhengighetsdannende, men med hvert kutt følger også skamfølelsen etter rusen. Det er derfor de aller, aller færreste skader seg selv for oppmerksomhetens skyld. Selvskading er veldig, veldig sterkt knyttet til den skamfølelsen og frykten for at andre skal oppdage arrene dine. Og det bare forstørrer den indre smerten enda mer, og gjør det vanskeligere å komme seg ut av den onde sirkelen.

Lenke til kommentar

 

Jeg blir så imponert over mennesker som tror de sitter på svaret på alt og alle. De fleste som skader seg selv gjør det fordi de sitter på følelser de ikke greier å håndtere. Kanskje en del ungdommer er innom det i oppmerksomhetssyk-fasen midt i identitetskrisa, men da sjelden i så alvorlig grad at de får store arr. Jeg blir trist når jeg leser så nedlatende innlegg.

Du har jo ett såkalt "svar" om dette du også. Her har folk skrevet meningene sine om hvorfor de tror folk kutter seg. Tror ikke de mener at de sitter med svaret.

 

 

Hvorfor skal man mene noe om det? Hvorfor komme med påstander om årsaken til at folk gjør det uten å ha noen kunnskap om det?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg blir så imponert over mennesker som tror de sitter på svaret på alt og alle. De fleste som skader seg selv gjør det fordi de sitter på følelser de ikke greier å håndtere. Kanskje en del ungdommer er innom det i oppmerksomhetssyk-fasen midt i identitetskrisa, men da sjelden i så alvorlig grad at de får store arr. Jeg blir trist når jeg leser så nedlatende innlegg.

 

Du har jo ett såkalt "svar" om dette du også. Her har folk skrevet meningene sine om hvorfor de tror folk kutter seg. Tror ikke de mener at de sitter med svaret.

Hvorfor skal man mene noe om det? Hvorfor komme med påstander om årsaken til at folk gjør det uten å ha noen kunnskap om det?

For jeg prøver å skjønne tankegangen til vennen min, så jeg evt kan hjelpe! Ingen her har sagt at de har fasit svaret! Men poenget med det jeg sa tidligere.. Du sier at man IKKE skal ha svar/ meninger på dette, men du har jo en mening du også.. Du sier at de har følelser man ikke kan håndtere... Så ikke kom å "kjeft" på andre som kommer med en mening, for du har det du også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...