Gå til innhold

Hvorfor tro på gud eller religion til tross for alle logiske motsigelser?


Anbefalte innlegg

Har jeg ikke svar på, har ikke sett/hørt om noen land som ikke er påvirket av religion

Se på det litt fra en annen side da; Er ditt syn på verdier, frihet, personlighet, mening, iduvidualitet, ansvar, lidelser, etc. noen følger opplagt, eller logisk, ut fra et naturalistisk syn på virkeligheten? Hvorfor mener du du at en naturalistisk virkelighetsforståelse er mere koherent enn en teistisk virkelighetsforståelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det lurer jeg på også, hvorfor kunne ikke gud bare forutse dette OG HELLER TENKT LITT BEDRE GJENNOM HVORDAN HAN SKAPTE OSS? Det er langt i fra som å få en karakter fra læreren på en prøve du ikke har gjort. Gud er litt smartere enn en lærer. Etter hva jeg har hhørt er gud over alt og i oss, og gud skapte verden og alt liv. Da ma gud kunne ha evne til å se fremtiden..

 

Har du tenkt over den frie viljen?

Hva er den frie viljen? At vi kan velge som vi vil, nettopp. Og vi kan velge å følge Gud, eller vi kan la være?

Hvis Gud hadde skapt oss som roboter som MÅTTE elske Han, hadde Han da hatt kjærlighet?

Vil du ikke si det er mer kjærlighet i at vi kan velge om vi vil han noe med Han å gjøre eller ikke?

 

Syndens straff er døden.

I GT hadde ikke menneskene nærhet med Gud, og derfor alle de brutale historiene som Gud lot skje - som straff for det menneskene hadde gjort.

I NT tok Jesus på seg disse syndene for at vi kan gå fri fra straffen, og vi fikk DHÅ. Jesus har blitt straffet en gang for alle, og vi trenger bare å tro. Å tro handler om å bli frelst, og endre sin måte å leve på for å følge Gud. Vi har nå nærhet med Gud, og Han hører våre bønner, og Gud skal straffe en dag. Men hadde Han straffet alle idag, ville de som blir kristne i morgen mistet muligheten til det. Gud vil at flest mulig skal bli frelst før Han kommer igjen.

Lenke til kommentar

Jeg mener først og fremst at ekteskapet for kristne. Hvorfor skal ikke-kristne gifte seg, annet enn av økonomiske og andre grunner?

Homofile kristne er fortsatt kristne?

Det er også galt, men det betyr ikke at vi skal dømme.

Men mener du at kristne som har begått ekteskapsbrudd ikke skal gifte seg? Eller er homofili «mer» galt?

Gud skal straffe en dag.

Og plutselig forsvant kjærligheten, og hele den frie viljen

 

 

Edit: Dobbelt-post flettet.

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Homofile kristne er fortsatt kristne?

 

 

Men mener du at kristne som har begått ekteskapsbrudd ikke skal gifte seg? Eller er homofili «mer» galt?

 

Ja, homofile kristne er fortsatt kristne. Men bibelen sier at ekteskapet skal være for en mann og en kvinne, derfor mener jeg at det er galt at de skal få gifte seg i kirka.

 

Jeg mener først og fremst at det er galt at folk skal skille seg. Men hvis ekteskapet har gått i dass, så hvem er jeg til å bestemme det? Jeg vil ikke nekte noen det, selv om bibelen sier at det er galt.

 

Hva er "mer" galt?

 

Et bilde Gud har av synd er ikke stolpene i et diagram som forteller hvor mye galt du har gjort. Du kan tenke deg at Gud ser disse stolpene ovenifra, og da har alle syndet. Det betyr ikke noe hva som er verst, og hva som ikke er så galt - all synd er synd.

 

Men du må forstå 1 viktig ting. Om jeg og andre kristne sier at noe er galt, så betyr ikke det at vi dømmer den personen som gjør nettopp det. Vi må heller passe på oss selv, og det vi gjør galt. ALLE synder, det finnes ingen unntakt, selv Moder Theresa..

Og plutselig forsvant kjærligheten, og hele den frie viljen

 

Hva er godt? Hva er ondt?

Bør ikke det onde straffes? Hvis du gjør en forbrytelse, burde ikke det få en konsekvens??

At Gud straffer er ikke noe ondt, men noe godt - det er det som gjør at Han er rettferdig.

 

 

Edit: Dobbelt-post flettet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Denne er kanskje passende i denne sammenhengen.

 

Markus kap 3:

Han gikk igjen inn i en synagoge. Der var det en mann med en hånd som var helt vissen. Og de holdt øye med Jesus for å se om han ville helbrede mannen på sabbaten, så de kunne få noe å anklage ham for. Men han sa til mannen med den syke hånden: «Reis deg og kom fram!» Så spurte han dem: «Hva er tillatt på sabbaten? Å gjøre godt eller å gjøre ondt, å berge liv eller å ta liv?» Men de tidde. Da så han på alle omkring seg, harm og bedrøvet over deres harde hjerter, og sa til mannen: «Rekk ut hånden!» Han gjorde det, og hånden ble frisk. Men fariseerne gikk ut og begynte straks å legge planer mot ham sammen med herodianerne, for å få ryddet ham av veien.

Lenke til kommentar
Hva er "mer" galt?

F.eks. Det er mer galt å drepe, enn det er å arbeide på hviledagen. I hvert fall hvis du er som meg, og har en moral som er basert på konsekvensene av handlinger.

 

Bør ikke det onde straffes? Hvis du gjør en forbrytelse, burde ikke det få en konsekvens?? At Gud straffer er ikke noe ondt, men noe godt - det er det som gjør at Han er rettferdig.

Ifølge Bibelen er det en synd å lage bilder av gud(er). Fortjener en slik handling straff? Hva med de som arbeider på hviledagen? Fortjener bensinstasjonsansatte å bli straffet? Er det rettferdig? Er det ondt av ungdommer å selge VG på søndager?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

F.eks. Det er mer galt å drepe, enn det er å arbeide på hviledagen. I hvert fall hvis du er som meg, og har en moral som er basert på konsekvensene av handlinger.

 

 

Ifølge Bibelen er det en synd å lage bilder av gud(er). Fortjener en slik handling straff? Hva med de som arbeider på hviledagen? Fortjener bensinstasjonsansatte å bli straffet? Er det rettferdig? Er det ondt av ungdommer å selge VG på søndager?

 

I vår verden her på jorden er det mer alvorlig ja, og får større konsekvenser. Men det finnes bare 2 mulige dommer, enten himmel eller helvete, og da kommer alt an på om du tror eller ikke.

Gud skal belønne gode gjerninger når vi kommer til himmelen, jeg vet ikke om det finnes noe av det motsatte i helvete. Men jeg tror ikke noen av delene har så mye å si.

 

For å være ærlig holder jeg ikke helligdagen så veldig hellig selv. Og jeg tror ikke det er det verste du kan gjøre, men det gjelder egentlig det samme som over... Men de færreste kristne bryr seg om helligdagen, så det er sagt...

 

Men når det gjelder bilder av guder så blander du med islam tror jeg. Finnes nok av bilder av Gud og Jesus i kirka. Det er ikke noe galt i det, men det er galt å ha andre guder enn Gud. Så å lage bilder av andre guder og tilbe dem er galt.

Lenke til kommentar

I vår verden her på jorden er det mer alvorlig ja, og får større konsekvenser. Men det finnes bare 2 mulige dommer, enten himmel eller helvete, og da kommer alt an på om du tror eller ikke.

Ingen kan velge hva man tror. Så å belønne/straffe noen, grunnet noe de ikke kan velge, er helt idiotisk, og alt annet enn rettferdig.

 

Men når det gjelder bilder av guder så blander du med islam tror jeg.

Andre Mosebok, 20; 4:

«Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det fordi det står svart på hvitt i bibelen at ekteskapet skal være mellom en mann og en kvinne. Alt annet står det ikke så mye om, og da velger jeg å ikke ha noen mening om andre ting enn akkurat det.

 

Det er problemet med bibelen/ kristendommen. Det holder diskriminering oppe -.-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen kan velge hva man tror. Så å belønne/straffe noen, grunnet noe de ikke kan velge, er helt idiotisk, og alt annet enn rettferdig.

 

 

Andre Mosebok, 20; 4:

«Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden.»

 

Du velger jo at du ikke vil være kristen, så jo du kan velge.

Og Gud har gitt oss oppgaven om å fortelle alle om evangeliet. Derfor snakker jeg her på forumet, og derfor stiller jeg spørsmål til andre som ikke er kristne. Gud skal komme igjen når alle mennesker har fått høre om evangeliet, og det er btw ikke så mange folkegrupper igjen. Noe som stemmer med resten av det som står om endetiden i bibelen. Jeg vet ikke hva som skjer med de som dør uten å ha hørt det, men jeg vet at Gud er rettferdig - og jeg stoler på at Han derfor dømmer rettferdig. Men det er vår oppgave som kristne å fortelle om evangeliet til flest mulig.

 

 

Og regler fra GT gjelder ikke lengre etter at Jesus døde på korset.

Det er problemet med bibelen/ kristendommen. Det holder diskriminering oppe -.-

 

Hvorfor er det diskriminerende?

Er det du som bestemmer hva som er godt og hva som er ondt? Nei, ingen mennesker er i stand til det, fordi vi har forskjellige meninger om alt. Og for at noe skal kalles godt, og noe skal kalles ondt, tror jeg det må finnes noe utenfor mennesket som sier hva som er hva - siden vi ikke klarer å komme fremt til en definisjon på det spørsmålet selv.

Og jeg mener Gud har satt de reglene, og Han har sagt at ekteskapet er mellom en mann og en kvinne.

Da er det ikke diskriminerende at homofile ikke skal gifte seg. Det blir som at en gutt vil bruke BH fordi søsteren gjør det.. Det er ikke ment for dem!

 

 

Edit: Dobbelt-post flettet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg tror det viktigste her er at det er helt umulig for et menneske å ikke synde (kristen, muslim, hinduist, ateist, homofil, heterofil eller hvem-som-helst), slik at man må ydmykt og takknemlig ta imot Jesu offergave for å få tilgivelse. Etter menneskets fall i synd, som historien fra Edens hage beretter, vil alle mennesker etter syndefallet fødes inn i det å ha kunskap om godt og ondt. Kun gjennom å akseptere Jesus som sin frelser for det onde man gjør kan man gjenopprette det forholdet vi ble skapt for i utgangspunktet. Mennesket er på mange måter som en plukket blomst. Vi har igjen mye av det gode, men vi visner til slutt og dør fordi vi ikke lenger har kontakten vi i begynnelsen hadde med den Gud som gir oss liv. For å igjen få rot i Guds herlighet må vi gjenopprette dette forholdet, og det kan vi bare gjennom Guds sønn, som var uten synd, fordi ingen av oss er uten synd selv.

 

Hvis sant, så er dette den største nyheten som noengang er gitt oss. Vi har et håp og mening med våre liv utover å bare eksistere på denne lille planeten noen millisekund i universets historie. Det er et håp om at alle tårer skal tørkes og at alle skal få sin rettferdige dom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du velger jo at du ikke vil være kristen, så jo du kan velge.

Nei.

 

Jeg kan ikke velge om jeg tror på guder eller ikke. Jeg kan ikke velge om jeg tror at bibelens gud eksisterer, eller om Josva bar Josef (Jesus) er hans sønn. Jeg kan lese hva han visstnok sa, og si: «Det Jesus sa her, synes jeg er positivt, mens det han sa her, finner jeg heller negativt.» Men jeg kan fortsatt ikke velge om jeg finner det negativt eller positivt.

 

Og regler fra GT gjelder ikke lengre etter at Jesus døde på korset.

Men det er fortsatt viktig å komme ihu hva Det Gamle Testamentet har å si om homofili?

 

 

Selv om kristendommen lærer at vi er alle syndere, og at loven ikke skal følges lengre, så er ikke loven uten mening for det. Det står jo tross alt: «Ved loven lærer vi synden å kjenne.»

 

Det er ikke sånn at bokstavelig talt hver eneste handling vi gjør er en synd. Det er f.eks. ikke en synd av meg å ha på meg høyre sokk før den venstre. Så hva er synd? Hva slags ondskap er det Jesus redder meg ifra, ved sin død? Hvilke synder er det vi lærer å kjenne ved loven? Jo blant annet spising av reker, og bruken av klesplagg vevd med forskjellige garn.

 

Og når jeg tenker over nøyaktig hva Jesus var nødt til å dø for, så kan jeg ikke velge hvordan jeg reagerer. Jeg finner det tåpelig at noen måtte dø for at jeg ikke skal straffes for å blant annet ha spist reker. Jeg kan ikke velge å synes at det er rimelig. Akkurat som det ikke er et valg at jeg synes det er urimelig.

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at vi skulle se på mennesket som noe godt. At menneske er som det er, er da også bevis på at det ikke finnes en gud, i alle fall ikke en gud vi skal se opp til, men heller en "gud" vi skal se ned på. FOr hvorfor skulle gud skape slik en skapning som menneske som gjør så mye dårlig og andre dyr som lever av å drepe?

 

For det første: er spørsmålet om Gud er god eller ond relevant for hans eksistens?

For det andre: hvordan vet man om Gud egentlig er god eller ond?

 

Det er mer et kallenavn for denne type skapning eller art som lever. Ordet gud blir brukt for å betegne denne høyere overnaturlige makten som innenfor kristendommen og islam er allmektig og som kan alt og som skapte jorden og universet. Jeg vet at begrepet er menneskeskapt, men det betyr ikke at menneske fins for jeg ser dem rundt meg hele tida, jeg ser ikke gud noen sted rundt her.

 

Vet man at mennesket finnes eller tror man det?

 

Hvis gud er allvitende, hvorfor kan han ikke bare forutse resultatet av denne testen uten å begå den? Eneste forklaringen jeg har fått er at det ville føles urettferdig. En veldig troende muslim sa til meg at det ville være akkurat som å få en karakter fra læreren på en prøve du ikke har gjort, men det er jo da verdt å ta hensyn til at en lærer slettes ikke er allvitende.

 

En lærer trenger vel strengt talt ikke å være allvitende for å vite svarene på en prøve.

 

Så biblens påbud om at hekser skal du ikke la leve gjelder ikke i dag altså?

 

Syntes denne jesusen og hva han liksom skal ha sagt minner sterkt om diktning jeg, diktning stjålet og lånt andre steder.... Det er vel mest sannsynlig sannheten også tipper jeg...

 

Å tippe seg frem til sannheter er vel religion og tro en god indikator på at man burde ta løpefart fra...

Lenke til kommentar

Nei.

 

Jeg kan ikke velge om jeg tror på guder eller ikke. Jeg kan ikke velge om jeg tror at bibelens gud eksisterer, eller om Josva bar Josef (Jesus) er hans sønn. Jeg kan lese hva han visstnok sa, og si: «Det Jesus sa her, synes jeg er positivt, mens det han sa her, finner jeg heller negativt.» Men jeg kan fortsatt ikke velge om jeg finner det negativt eller positivt.

 

 

Men det er fortsatt viktig å komme ihu hva Det Gamle Testamentet har å si om homofili?

 

 

Selv om kristendommen lærer at vi er alle syndere, og at loven ikke skal følges lengre, så er ikke loven uten mening for det. Det står jo tross alt: «Ved loven lærer vi synden å kjenne.»

 

Det er ikke sånn at bokstavelig talt hver eneste handling vi gjør er en synd. Det er f.eks. ikke en synd av meg å ha på meg høyre sokk før den venstre. Så hva er synd? Hva slags ondskap er det Jesus redder meg ifra, ved sin død? Hvilke synder er det vi lærer å kjenne ved loven? Jo blant annet spising av reker, og bruken av klesplagg vevd med forskjellige garn.

 

Og når jeg tenker over nøyaktig hva Jesus var nødt til å dø for, så kan jeg ikke velge hvordan jeg reagerer. Jeg finner det tåpelig at noen måtte dø for at jeg ikke skal straffes for å blant annet ha spist reker. Jeg kan ikke velge å synes at det er rimelig. Akkurat som det ikke er et valg at jeg synes det er urimelig.

 

Du kan forandre deg som person, selv om jeg ikke helt skjønner hva du vil frem til. Hvis du vil tro, så kan du tro - men det handler også om å sette seg inn i religionen og hva den handler om.

 

 

De "lovene" som gjelder først og fremst er de 10 bud, utenom det skal vi bruke vår fornuft og samvittighet til å bestemme hva som er galt og ikke. Men det er også viktig å lese i bibelen for å få med seg hva som står der. Jesus sier blant annet at det er ekteskapsbrudd bare å se på en kvinne med begjær, det er ikke bare synd om du ligger med henne.

Mange ser på de 10 bud som begrensninger, mens kristne ser på dem som en slags beskyttelse for oss - og retningslinjer for hvordan vi skal leve.

Lenke til kommentar

... Jesus sier blant annet at det er ekteskapsbrudd bare å se på en kvinne med begjær, det er ikke bare synd om du ligger med henne....

Med andre ord, alle synder også de som tror de ikke synder.

 

1 Joh 1:8 "Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss."

 

Alle de som tror de kan komme inn i "himmelriket" gjennom å ikke synde tar feil. Veien inn i "himmelriket" begynner med at du innrømmer at du kontinuerlig synder, som Jesus Kristus (Gud) klart og tydelig sier at du gjør :) Mao: alt er omvendt av det verden tror og alt snudde med Jesus Kristus, når dette går opp for hele verden er det dommens dag :)

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Religioner som Islam og Kristendommen er for eksempel imot homofile ifølge de hellige bøkene. Hvorfor se noe godt i kristendommen når vi også ser hva det kristne presteskapet har gjort opp igjen alle årene?

 

Noen sier at vi lever i en test, men hvis gud da er så allmektig hvorfor kunne ikke gud skapt oss fullkomne?

 

Gud er menneskeskapt, så hvorfor tro på det?

 

Svaret er i utgangspunktet enkelt:

 

De fleste mennesker hengir seg til alt som lover dem en løsning på deres problemer. Størrelsen på problemet avgjør som regel graden av hengivenhet.

 

Religion lover en løsning og gir en enkel forklaring på de mest grunnleggende og kompliserte problemstilingene menneskeheten vet om. Dess tidligere man inoktrinerer disse "sannhetene", dess mer fastspikret sitter dem. Selv om man senere i livet blir utfordret på dem, vil man bruke alle triks i boka for å beholde dem og avvise enhver kritikk, selv med åpenbare selvmotsigelser og logiske brister.

 

Vi mennesker er uhyre godt mentalt utstyrt til å leve i vår egen, lille tilpassede og selv-konstruerte virkelighet der vi velger og vraker i de "sannheter" som passer oss, enten de er konstruert av andre eller oss selv. Dess mer man frykter en virkelighet uten dem, dess mer kjemper man for å beholde dem.

 

Vi har brukere her inne som illustrerer ytterkantene av dette om og om igjen.

 

Som det så klokt er blitt sagt:

 

Tar man fra folk livsløgnen deres, tar man fra dem alt...

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret er i utgangspunktet enkelt:

 

De fleste mennesker hengir seg til alt som lover dem en løsning på deres problemer. Størrelsen på problemet avgjør som regel graden av hengivenhet.

 

Religion lover en løsning og gir en enkel forklaring på de mest grunnleggende og kompliserte problemstilingene menneskeheten vet om. Dess tidligere man inoktrinerer disse "sannhetene", dess mer fastspikret sitter dem. Selv om man senere i livet blir utfordret på dem, vil man bruke alle triks i boka for å beholde dem og avvise enhver kritikk, selv med åpenbare selvmotsigelser og logiske brister.

 

Vi mennesker er uhyre godt mentalt utstyrt til å leve i vår egen, lille tilpassede og selv-konstruerte virkelighet der vi velger og vraker i de "sannheter" som passer oss, enten de er konstruert av andre eller oss selv. Dess mer man frykter en virkelighet uten dem, dess mer kjemper man for å beholde dem.

 

Vi har brukere her inne som illustrerer ytterkantene av dette om og om igjen.

 

Som det så klokt er blitt sagt:

 

Tar man fra folk livsløgnen deres, tar man fra dem alt...

Hva er din livsløgn :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser jeg har fått et varsel om at du har "sitert" meg i denne tråden, IHS. Jeg sagt det før og jeg sier det igjen: Jeg diskuterer ikke med deg. Årsakene til det har du tidligere fått en lengre redegjørelse for.

 

Jeg bare nevner det slik at du vet hvorfor jeg ikke svarer deg, hva enn du har skrevet til meg. Dine innlegg vises heller ikke siden du er på min "ignorer"-liste, så det du skriver blir ikke lengre lest av meg.

 

Bruk heller tiden din på de resterende forum-medlemmene som faktisk orker å forholde seg til deg.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...