Gå til innhold

Hvorfor tro på gud eller religion til tross for alle logiske motsigelser?


Anbefalte innlegg

Litt forvirrende, men jeg tror jeg tok poenget ditt. Jeg mistenker også at vi er ganske enige. La meg forsøke å omformulere meg:

 

Dersom du holder din tro privat så kan den være hva du vil - plager ikke meg. Dersom du forsøker å få noen form for rettighet eller privilegiet på grunn av denne troen, da skal man også kunne gi en rasjonell og logisk sammenhengende grunn for det. Kan man ikke gjøre det - noe man ikke kan om religion, så vidt jeg vet - fortjener det ingen respekt.

 

Ei heller er jeg noen stor fan av å respektere noe bare fordi noen "tror" det. Personlige oppfatninger er kun det. Det er også en vesentlig forskjell på å ikke respektere en tro, og det å ikke respektere personen som har den troen.

 

Hmm, innlegget mitt ble vel også litt usammenhengende :hm:

 

Ja trur meiningane er skall av samme løk.

For som sagt om ein meiner andre skal ha samme troen eller bli straffet for dette eller at dei skal bli undertrykket (eller la oss ta eksempel i historie, bli slaktet ned som insekter ein meiner skal trampest på på grunn av uenigheitar om sanninga i det som står skrive i ei bok) så er ein ikkje berre ein dårleg person, mein i kontrast med sin eigen tro og ein av dei verste typen hykklere som finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja trur meiningane er skall av samme løk.

For som sagt om ein meiner andre skal ha samme troen eller bli straffet for dette eller at dei skal bli undertrykket (eller la oss ta eksempel i historie, bli slaktet ned som insekter ein meiner skal trampest på på grunn av uenigheitar om sanninga i det som står skrive i ei bok) så er ein ikkje berre ein dårleg person, mein i kontrast med sin eigen tro og ein av dei verste typen hykklere som finnes.

Enighet er oppnådd! Hurra! :w00t:

Lenke til kommentar

 

Nei det er ikke vansleig på forklare, det er vanskelig å se sammenhengen bare...

 

Hvem jeg stoler på? Meg selv så klart, hvem skulle ellers ha fått meg mellom vanskelige situasjoner i livet? Ikke fatter'n, ikke kjæresten og ikke vennen, med mindre de er med der da.. Det religiøse gjør er å tro at de blir tatt vare på av en gud, men de også må komme seg ut av situasjoner selv, akkurat som alle oss andre. Men innbildningen om gud som hjelper er bare et bedrag, for når var det sist gud ble opservert utenfor den enkeltes fantasi? Aldri...

 

Hvorfor skulle jeg respektere troen din? Hvorfor skulle jeg respektere religiøs tro i det hele tatt? Den står for det motsatte av alt jeg setter høyt, nemlig ærlighet, oppriktighet og det som mest sannsynlig er sant. Det finnes ingen ærlighet i religiøs tro, kun et hykleri basert på tro som igjen er basert på gamle myter og løgner og gjettninger som ikke har en flik av beviser for seg og det er derfor vanskelig, ja helt umulig, å kalle det noen sannhet. Ærligheten man må forsake for å tro på disse gjettningene og dogmene er i beste fall fillete, om ikke fullstendig fraværende, men det ser det ikke ut til at religiøse bryr seg en døyt om.

 

Isteden løper de rundt og TROR det er DE som er de som er mest ærlige, mest til å stole på og ikke minst de som er mest verdt fordi de tror på disse gamle mytene. Hykleri kalles dette... Så hva er det å respektere? For meg er religion på samme nivå som nazisme, kommunisme og alle de andre sinnsvake ideologiene vi mennesker har fått oss til å tro på uten et eneste bevis for noe av det, det er destruktivt og nedbrytende og så langt unna kjærlighet det bare går an å komme. Dette gjelder kristendom også, der de kristne har frekkheten til å kalle svineriet for kjærlighets evangeliet uten å fatte at de fremmer en innskrenkning til kjærlighet i all den fordømmelsen, intoleransen og hatet som flommer mot alle som ikke gjør som dogmene sier.

 

Så nei, det er ingenting i religion jeg beundrer, tvert i mot er organisert religion roten til det aller meste av ondt i de siste to tusen årene, der religion har ødelagt langt mer enn de her gjort godt...

 

Så igjen, hva mener DU bør respekteres i religion? Dogmene skrevet av ignorante bronsealder menn? Alle påbudene og forbudene? Idioten som liksom skapte verden i følge de fleste av disse mytene? Hva?

Jeg skjønner at den står for det motsatte av det du setter høyt, men jeg ser på det som 2 forskjellige livsfilosofier. Du har din måte å leve på, jeg har min. Så jeg synes vi burde respektere hverandre, og hverandres måte å leve på :)

 

Og jeg synes det er synd at du har det intrykket av kristendommen. For ingen som er kristne sier at DE er mer til å stole på enn andre, eller mer ærlige enn andre - eller i det hele tatt bedre enn andre på NOEN SOM HELST MÅTE. Selv om vi kristne har enn annen måte å leve på, så dømmer vi ingen. Vi prøver hvertfall å ikke gjøre det, men vi er alle mennesker og vi gjør gale ting i blant.

 

At du sammenligner kristendommen med nazismen osv. synes jeg er sjokkerende. Jeg er kristen, og som filosofi i livet prøver jeg å elske alle rundt meg, og se de som har det vanskelig. Men jeg er menneske, og vi er ego, så ofte setter jeg meg selv først. Selv om du eller andre lever annerledes enn meg, så dømmer jeg ingen. Jeg ser ikke ned på dere, og jeg tror dere kan ha masse å lære meg både i og om livet. For kristne hater INGEN. Hvis kristne sier at de hater noen, så ER DE IKKE KRISTNE.

Selv om du eller andre føler dere dømt, så er det ifølge kr.dommen ikke opp til oss mennesker å dømme, men opp til GUD. Gud er en egen person, så da kan du heller ha noe imot han.

 

Så for å snu litt på det. Du sammenligner kr.dommen med nazismen. Men jeg mener det er det du gjør som fører til gale ting i verden. Du feier alle kristne under en kam uten å vite så mye om oss, men basert på det DU tror om oss. Du velger å ikke respektere oss. Og hvis vi ikke kan respektere hverandre, er det ikke det som fører til krig?

 

Og nå satte jeg det litt på spissen. Men det jeg mener bør respekteres i min religion, er oss mennesker og vår levemåte, og at vi har andre meninger. Du kan tenke hva du vil om våre meninger, men hvis ikke du klarer å respektere andres tro og meninger, så synes jeg det er dumt. Både for deg og andre - og jeg tenker at det er det som fører til ondt i verden.

 

Men alle mine meninger er sett fra et kristent synspunkt. Hva andre religioner gjelder, vet jeg ingenting/svært lite om.

Lenke til kommentar

Og jeg synes det er synd at du har det intrykket av kristendommen. For ingen som er kristne sier at DE er mer til å stole på enn andre, eller mer ærlige enn andre - eller i det hele tatt bedre enn andre på NOEN SOM HELST MÅTE. Selv om vi kristne har enn annen måte å leve på, så dømmer vi ingen. Vi prøver hvertfall å ikke gjøre det, men vi er alle mennesker og vi gjør gale ting i blant.

Hvis jeg gir deg solide kilder på at det du sier her på alle måter er fullstendig feil, vil du da endre oppfatning og aldri komme med en slik påstand igjen? Tenkte jeg skulle sjekke det før jeg tar meg bryet med å grave opp en kilde.

Lenke til kommentar

Hvis jeg gir deg solide kilder på at det du sier her på alle måter er fullstendig feil, vil du da endre oppfatning og aldri komme med en slik påstand igjen? Tenkte jeg skulle sjekke det før jeg tar meg bryet med å grave opp en kilde.

Jeg vil gjerne se kildene. Men jeg tviler på jeg kommer til å endre oppfatning, fordi dette står svart på hvitt i Bibelen. Det er den kilden jeg følger, ikke andre kilder.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se kildene. Men jeg tviler på jeg kommer til å endre oppfatning, fordi dette står svart på hvitt i Bibelen. Det er den kilden jeg følger, ikke andre kilder.

Påstanden din er ikke knyttet til Bibelen så vidt jeg kan se. Påstanden din er at ingen kristne tror de er bedre enn andre på noen måter. Dersom jeg kan vise kun ett eksempel på dette så vil din påstand være ugyldig.

Lenke til kommentar

Påstanden din er ikke knyttet til Bibelen så vidt jeg kan se. Påstanden din er at ingen kristne tror de er bedre enn andre på noen måter. Dersom jeg kan vise kun ett eksempel på dette så vil din påstand være ugyldig.

Påstanden min er at ingen kristne SKAL tro de er bedre enn noen. For det er ifølge religionen; synd. Så enkelt som det. Så hvis kristne dømmer andre, burde de skjerpe seg, og be en bønn til Gud om tilgivelse.

Endret av jensapro
Lenke til kommentar

Påstanden min er at ingen kristne SKAL tro de er bedre enn noe. For det er ifølge religionen; synd. Så enkelt som det. Så hvis kristne som dømmer andre, burde skjerpe seg, og be en bønn til Gud om tilgivelse.

Nå har du endret på påstanden din. Men det er greit, da gir det forsåvidt mening.

 

Selv om du nå velger å definere "kristne" ganske snevert. Skal kristne følge alt som står i Bibelen, eller bare det som er snilt og greit?

Lenke til kommentar

Nå har du endret på påstanden din. Men det er greit, da gir det forsåvidt mening.

 

Selv om du nå velger å definere "kristne" ganske snevert. Skal kristne følge alt som står i Bibelen, eller bare det som er snilt og greit?

Om jeg sier at ingen kristne dømmer andre, eller at ingen kristne skal dømme andre - skal det egentlig være det samme. For det står i Bibelen at vi ikke skal gjøre det.

 

Kristne skal følge de 10 bud. Og om ikke det står svart på hvitt der der; WWJD

Lenke til kommentar

Om jeg sier at ingen kristne dømmer andre, eller at ingen kristne skal dømme andre - skal det egentlig være det samme. For det står i Bibelen at vi ikke skal gjøre det.

 

Kristne skal følge de 10 bud. Og om ikke det står svart på hvitt der der; WWJD

De ti bud, som klassifiserer kvinner som eiendeler? Du svarte ikke på spørsmålet mitt: Skal alt som står i Bibelen følges?

 

Når det er snakk om de ti bud, så skal man vel også steine de som ikke følger dem - for eksempel de som jobber i Jokerbutikken nede i gata på søndager?

Lenke til kommentar

De ti bud, som klassifiserer kvinner som eiendeler? Du svarte ikke på spørsmålet mitt: Skal alt som står i Bibelen følges?

 

Når det er snakk om de ti bud, så skal man vel også steine de som ikke følger dem - for eksempel de som jobber i Jokerbutikken nede i gata på søndager?

De 10 bud har aldri klassifisert kvinner som eiendeler, det er bare sånne som deg som vrir på ordene. Du skal elske din neste som deg selv; er du klar over hva det innebærer - og hvor stor og vanskelig kjærlighet det er å ha til alle mennesker rundt seg?? D

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med spørsmålet. Hvis du spør om jeg følger lovene i mosebøkene? Nei, for det gjaldt før Jesus kom igjen. Jeg følger det Jesus gjorde og sa. Det er det kristendommen handler om.

 

Hehe, og jeg skal ikke lyve heller. Men hvem gjør ikke det i blant. Egentlig burde man tatt alle de 10 bud mer seriøst, men det gjør vi ikke fordi vi er mennesker. Og jeg tror at alle mennesker synder. Jeg tror alle mennesker lyver/stjeler eller gjør noe annet galt i blant.

Og jeg skal holde ekteskapet hellig, men det er jo ikke lenger mulig å gå ut eller slå på tv'n og se undertøysmodeller etc - og jeg har flere ganger tenkt "Sava!!". Men jeg kan ikke slutte å leve heller? Jeg kan ikke lukke øynene uansett hvor jeg går? Men jeg må prøve å leve så bra som mulig, men det er vanskelig.

 

Og hvem har sagt noe om steining. Som jeg sa før, og som jeg sier igjen. Mennesker skal ikke dømme. Og hvis du husker historien om hun hora i biblen sa Jesus; den som ikke har syndet kan kaste den første steinen!". Ingen kastet, fordi vi alle synder i blant. Gud skal dømme oss, men vi skal ikke dømme hverandre.

 

Endret av jensapro
Lenke til kommentar

De 10 bud har aldri klassifisert kvinner som eiendeler, det er bare sånne som deg som vrir på ordene. Du skal elske din neste som deg selv; er du klar over hva det innebærer - og hvor stor og vanskelig kjærlighet det er å ha til alle mennesker rundt seg?? D

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med spørsmålet. Hvis du spør om jeg følger lovene i mosebøkene? Nei, for det gjaldt før Jesus kom igjen. Jeg følger det Jesus gjorde og sa. Det er det kristendommen handler om.

 

Hehe, og jeg skal ikke lyve heller. Men hvem gjør ikke det i blant. Egentlig burde man tatt alle de 10 bud mer seriøst, men det gjør vi ikke fordi vi er mennesker. Og jeg tror at alle mennesker synder. Jeg tror alle mennesker lyver/stjeler eller gjør noe annet galt i blant.

Okay, nå sitter jeg her med mine King James Bibel. La meg sitere direkte:

"Thou shalt not covet thy neighbour's house, thou shalt not covet thy neighbour's wife, nor his manservant, nor his maidservant, nor his ox, nor his ass, nor any thing that is thy neighbour's."

 

Så, uhm... Du tar feil. Det er også verdt å merke seg at dette budet er i beste 1984-stil, hvor man ikke engang får lov til å tenke en del ting. Noe som er spesielt, siden gud jo sier i et tidligere bud at han er en sjalu gud.

 

Så ellers forkaster du det som står i det gamle testamentet (like greit, det er jo et makkverk), mens alt som står i det nye skal følges?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, nå sitter jeg her med mine King James Bibel. La meg sitere direkte:

"Thou shalt not covet thy neighbour's house, thou shalt not covet thy neighbour's wife, nor his manservant, nor his maidservant, nor his ox, nor his ass, nor any thing that is thy neighbour's."

 

Så, uhm... Du tar feil. Det er også verdt å merke seg at dette budet er i beste 1984-stil, hvor man ikke engang får lov til å tenke en del ting. Noe som er spesielt, siden gud jo sier i et tidligere bud at han er en sjalu gud.

 

Så ellers forkaster du det som står i det gamle testamentet (like greit, det er jo et makkverk), mens alt som står i det nye skal følges?

Nå er ikke jeg så god i gammel-engelsk, men står det ikke der at man ikke skal misunne andre osv. Man skal ikke ønske at man hadde din nestes kone osv.?

 

Så hva tar jeg feil med der egentlig? Det begrunner jo bare det jeg sa. At du skal følge de 10 bud?

 

Nå vet ikke jeg hvor det står det, men jeg vil tro det står i forbindelse med at Gud elsker oss. Og når vi velger å følge djvelen over Han, blir han sjalu på lik linje med at mennesker blir sjalu når kona er utro. Det er ikke synd å være sjalu. Men det er synd å begjære din nestes kone.

 

Du kan kanskje si det sånn. Mye vi ikke "følger" der, men det finnes mye bra lesning der og andre "poenger" som gjelder for oss kristne også. Men forskjellen på før og etter Jesus, er at Gud i GT dømte der og da. Så når mennesker hadde syndet, straffet han dem. Men etter at Jesus kom igjen skal det komme en dag der vi alle skal bli dømt. Men de som tror på Jesus skal gå fri.

Endret av jensapro
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Folk som ikke liker poesi og fatter essensene, bør heller ikke lese annet enn faktabøker ..

 

Det er som å være en restaurantkritiker, som sitter på den nye 6-stjerners gourmetrestauranten og er helt forgapt i selve menyen, og mens han sitter der å drøvtygger på selve menyen, går han glipp av at maten står på bordet. Han eter menyen, fnyser av smaken, går hjem og skriver en drepende kritikk .. Hvor presis blir en sånn kritikk egentlig?

 

;)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så god i gammel-engelsk, men står det ikke der at man ikke skal misunne andre osv. Man skal ikke ønske at man hadde din nestes kone osv.?

 

Så hva tar jeg feil med der egentlig? Det begrunner jo bare det jeg sa. At du skal følge de 10 bud?

 

Nå vet ikke jeg hvor det står det, men jeg vil tro det står i forbindelse med at Gud elsker oss. Og når vi velger å følge djvelen over Han, blir han sjalu på lik linje med at mennesker blir sjalu når kona er utro. Det er ikke synd å være sjalu. Men det er synd å begjære din nestes kone.

 

Du kan kanskje si det sånn. Mye vi ikke "følger" der, men det finnes mye bra lesning der og andre "poenger" som gjelder for oss kristne også. Men forskjellen på før og etter Jesus, er at Gud i GT dømte der og da. Så når mennesker hadde syndet, straffet han dem. Men etter at Jesus kom igjen skal det komme en dag der vi alle skal bli dømt. Men de som tror på Jesus skal gå fri.

Vel, der du tar feil er når du mener at en kone ikke inkluderes som alle andre eiendeler. Det budet der gjør akkurat det: Det klassifiserer en kone på samme måte som et hus, tjenere, dyr eller andre ting som tilhører "din neste".

 

Dette sammenfaller også med kvinnesynet i resten av det gamle testamentet. Så ja, de ti bud plasserer kvinner godt under menn, og som intet mer enn eiendeler.

 

Korrekt, det sier at man ikke skal ønske seg ting. Noe som er idiotisk, siden ifølge de fleste kristne har gud skapt oss med en ganske stor trang til å ønske oss ting andre eier. For å sitere Fulke Greville:

 

 

Created sick — Commanded to be well

 

Konteksten til den sjalu guden er når han lister opp de ti bud til Moses. Forresten, den ørkenvandringen? Fant aldri sted. Men uansett... gud er sjalu i sammenheng med andre guder, ikke djevelen.

 

Si meg, har du egentlig lest hele det gamle testamentet fra ende til annen, sammenhengende og uten bibelgruppe eller andre ressurser? Det er så fullt av jævelskap der at det halve kunne være nok.

 

Når det gjelder at de som tror på Jesus skal gå fri... så betyr det essensielt at det eneste man trenger å gjøre for å gå fri er å tro. Ellers kan man være den verste drittsekken man kan, uten noen konsekvenser for dette "evige" livet etter døden. Som forsåvidt er idiotisk - en uendelig belønning eller straff for et veldig endelige og begrenset liv? Bah.

 

Folk som ikke liker poesi og fatter essensene, bør heller ikke lese annet enn faktabøker ..

 

Det er som å være en restaurantkritiker, som sitter på den nye 6-stjerners gourmetrestauranten og er helt forgapt i selve menyen, og mens han sitter der å drøvtygger på selve menyen, går han glipp av at maten står på bordet. Han eter menyen, fnyser av smaken, går hjem og skriver en drepende kritikk .. Hvor presis blir en sånn kritikk egentlig?

 

;)

Tror kanskje du burde lese litt flere faktabøker :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, der du tar feil er når du mener at en kone ikke inkluderes som alle andre eiendeler. Det budet der gjør akkurat det: Det klassifiserer en kone på samme måte som et hus, tjenere, dyr eller andre ting som tilhører "din neste".

 

Dette sammenfaller også med kvinnesynet i resten av det gamle testamentet. Så ja, de ti bud plasserer kvinner godt under menn, og som intet mer enn eiendeler.

 

Korrekt, det sier at man ikke skal ønske seg ting. Noe som er idiotisk, siden ifølge de fleste kristne har gud skapt oss med en ganske stor trang til å ønske oss ting andre eier. For å sitere Fulke Greville:

 

 

 

Konteksten til den sjalu guden er når han lister opp de ti bud til Moses. Forresten, den ørkenvandringen? Fant aldri sted. Men uansett... gud er sjalu i sammenheng med andre guder, ikke djevelen.

 

Si meg, har du egentlig lest hele det gamle testamentet fra ende til annen, sammenhengende og uten bibelgruppe eller andre ressurser? Det er så fullt av jævelskap der at det halve kunne være nok.

 

Når det gjelder at de som tror på Jesus skal gå fri... så betyr det essensielt at det eneste man trenger å gjøre for å gå fri er å tro. Ellers kan man være den verste drittsekken man kan, uten noen konsekvenser for dette "evige" livet etter døden. Som forsåvidt er idiotisk - en uendelig belønning eller straff for et veldig endelige og begrenset liv? Bah.

 

Tror kanskje du burde lese litt flere faktabøker :wee:

Kjære deg. Vet ikke om du kommer til å bli gift, eller er gift. Men du vil jo si at hun er din kone. Men er hun din eiendel på linje med huset ditt osv? Du vrir på ordene, men det virker ikke som om du skjønner det selv. Så nei, det klassifiserer ikke kvinnen som "din eiendel", at du kan gjør hva du vil med henne, men hun tilhører jo deg?

 

Gud skapte oss ikke til å gjøre gale ting, men vi ble fristet av djevelen som førte til syndefallet. Så når vi "ønsker" å gjøre det som er "galt" er det djevelen som hvisker oss i øret.

 

Det står mange grusomme historier i GT. Men som jeg sa, det var da Gud straffet der og da. For syndens lønn er døden, men ved Jesus kan vi gå fri. NEI, det betyr ikke at du kan gjøre hva du vil og komme til himmelen. Det betyr at du må vende om, og FØLGE Jesus. Hvis du tror på Jesus, FØLGER du Jesus, og da kan du komme til himmelen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hehe, sant nok :wee: Poesi og dårlige metaforer? ;)

Jeg har mange sånne på lager, og den var ikke den verste kan du tro :dremel:

 

Men siden det er lørdag skal du få servert en ekte lekkerbisken, og den er ikke sugd fra mine personlige poetiske patter

 

Since, after all this floating world

Is unreal

Instead of holding onto things in

Your mind, go and sing!

Only original mind exists

In the past and in the future too

Instead of holding onto things in

Your mind, let them go!

Bankei (1622-1693) -- his "Song of Original Mind"

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...