Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen har som har kjørt i USA?

Jeg er 18 år og skal til USA (Los Angeles) med noen kompiser, vi har bestemt oss for å leie bil å jeg skal kjøre. (Vi har reservert bil) :-D

Er det stor forskjell på å kjøre i USA sammenlignet med Norge?

Er det noen som har erfaringer og andre tips?

hvordan er reglene for fotgjengere og fotoverganger?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merket ikke mye nytt da jeg kjørte der (800mil)

I usa har de noe som heter "right on red" , det er rødt lys i et kryss , men du kan svinge til høyre om det er ledig. Du må stoppe helt opp først og kun dersom det ikke er er skilt som sier noe annet.

 

Det er eget veipoliti som er mer en villig til å stoppe deg om du bryter fartsgrensen.

De står ofte bak bruer osv på mototveger.

Ca hver mil så jeg en bil som ble stoppet.

Lenke til kommentar

Kor gamle er kompisane dine?

 

Dei fleste som driv med leigebil i USA har ei aldersgrense på minst 21 år, mange opererer også med 25 års grense. Dersom føraren er under 25 år så må ein dei fleste plassane betale eit ekstragebyr.

 

Så dersom dere er under 21 år så må dere enten leite etter eit leigebilselskap som leiger ut til unge førere, eller så må dere vurdere muligheita for å kjøpe ein bruktbil i USA som dere selg etter ferien. Men skal du kjøpe og selge bil så treng du litt tid på deg.

Lenke til kommentar

Har dere fått leid bil som 18 åringer? Det er sjeldent, de fleste krever minst 21 år.

 

Veiene er mye bedre I USA, noen tips:

 

- Du kan(og vil bli tuta på hvis du ikke) kjører til høyre selv om det er rødt lys, bare sålenge det er klart. I lyskryss der dette ikke er lov vil det stå skilt "No right turns"(eller no sånt). (Dette gjelder ikke der du har rød pil, men kun vanlig rødt). Åpenbart legger du deg derfor heller ikke i høyre felt i lyskryss med flere felt hvis du ikke skal til høyre.

 

- Du kan også ta U sving i et kryss med mindre det står skilt at dette ikke er lov.

 

- På motorveien med mange felt kan du kjøre forbi på venstre og høyre side, bare du ikke kjører som en tulling.

 

- På motorveien ligger bilene ofte tett oppi hverandre, selv i høy fart. Følg flyten, pass opp for High way patrol som ligger på lur i kanten.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Det jeg lærte når jeg var over dammen var;

1) blir du stoppet av politiet mens du kjører, så bli sittende i bilen, med henda tydelig på rattet, ellers trekker de våpen.

2) Om noen kommer mot deg, og skal snakke med deg, mens du sitter i bilen, ta av deg setebeltet, for det kan lett bli brukt til å kvele deg, dersom den som kommer mot deg mot formodning skulle ha uærlige hensikter

3)Right on red

4) Ha god tid når du kjører i LA, spesielt ute på freeway'en for der har du en av verdens verste rusher.

5) politiet kan komme, under utrykning, i en enorm fart, og kjøre som gærninger.. opplevde selv det ved et par anledninger...

 

Ellers er det, bortsett fra litt større veier, ganske likt norske forhold, bare vær effektiv i kjøringen og passer på fotgjengere, for de kan det bli dyrt å kjøre på..

Å leie bil som 18-åring der borte er ikke vanskelig, bare dyrt, og en ting til; forsikre dere opp til øra!

Lenke til kommentar

Kor gamle er kompisane dine?

 

Dei fleste som driv med leigebil i USA har ei aldersgrense på minst 21 år, mange opererer også med 25 års grense. Dersom føraren er under 25 år så må ein dei fleste plassane betale eit ekstragebyr.

 

Så dersom dere er under 21 år så må dere enten leite etter eit leigebilselskap som leiger ut til unge førere, eller så må dere vurdere muligheita for å kjøpe ein bruktbil i USA som dere selg etter ferien. Men skal du kjøpe og selge bil så treng du litt tid på deg.

Vi har funnet et selskap som er villig til å leie til oss. De har egentlig 21 årsgrense. Men sjefen i leieselskapet, var halvt norsk så jeg får lov til å kjøre med mitt norske førerkort selv om jeg er 18. jeg betaler litt ekstra og det er inkludert forsikring. (Libility og CDW).

Lenke til kommentar

 

Kor gamle er kompisane dine?

 

Dei fleste som driv med leigebil i USA har ei aldersgrense på minst 21 år, mange opererer også med 25 års grense. Dersom føraren er under 25 år så må ein dei fleste plassane betale eit ekstragebyr.

 

Så dersom dere er under 21 år så må dere enten leite etter eit leigebilselskap som leiger ut til unge førere, eller så må dere vurdere muligheita for å kjøpe ein bruktbil i USA som dere selg etter ferien. Men skal du kjøpe og selge bil så treng du litt tid på deg.

Vi har funnet et selskap som er villig til å leie til oss. De har egentlig 21 årsgrense. Men sjefen i leieselskapet, var halvt norsk så jeg får lov til å kjøre med mitt norske førerkort selv om jeg er 18. jeg betaler litt ekstra og det er inkludert forsikring. (Libility og CDW).

 

Vi får også relativt ny bil :-P

Lenke til kommentar

Det er heller ikke så mye vikeplikt, men når du møter på et kryss med "stop"-skilt så må du stoppe. Står ikke bilen stille før du begynner å kjøre igjen så bryter du loven.

Det er også viktig å få med seg hvem som kommer først til stopp krysset for her går det i rekkefølge, selvom du står bak en bil som begynner å kjøre så betyr ikke dette at du har lov til å kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så dersom dere er under 21 år så må dere enten leite etter eit leigebilselskap som leiger ut til unge førere, eller så må dere vurdere muligheita for å kjøpe ein bruktbil i USA som dere selg etter ferien.

 

Det er faktisk enda vanskeligere å finne et forsikringsselskap som vil selge deg ansvarsforsikring på bilen du kjøper. Det er faktisk mange selskap som nekter å forsikre ferske bilførere. Siden du ikke har førerkort i fra California stiller du på linje med en 16-åring som akkurat har fått lappen.

Lenke til kommentar
Ikke ha alkohol inne i bilen. Selv ikke uåpnet eller forseglede flasker. All alkohol må ligge i bagasjerommet. Men hvis dere er under 21 så får dere ikke kjøpe alkohol eller drikke alkohol uansett.


Ikke forsøk å dra på litt og spinn litt i sanden o.l. Dette kalles "exhibition of speed" og er en mer alvolig forseélse.


Det er ikke fotobokser som måler hastighet, men mye politi som gjør det som andre nevner. Det er derimot fotobokser i mange kryss som knipser deg om du kjører på rødt.


I "car pool" fila kan du kjøre dersom dere er to eller flere i bilen. Trafikken flyter bedre der, men pass på at du bare kan kjøre inn og ut av car pool feltet på bestemte steder. Hvis ikke får du $271 i bot.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også, ikke ligg rett bak trailere, og kjør forbi dem effektivt. De kjører ofte med regummierte hjul, og det hender at gummien (+ ymse stålvaiere) detter av. Da har du (1) ikke lyst til å være i nærheten, og (2) ikke lyst til å være like bak.

Jeg kjørte selv fra Alberquerque til Las Vegas (via ymse steder - Grand Canyon <3 + har vært på et par kortere turer i California ), og tror aldri jeg har sett så mye "rester" i veikanten. Ekstra skummelt var det når det plutselig lå et halvt lastebildekk midt i filen min på motorveien igjennom Albuerquerque sentrum, med ukjent bil (pluss at var noen måneder siden sist jeg satt bak et bilratt). Var temmelig glad for at jeg stort sett vet hva som rører seg bak og i nabofilene -> veldig kjapt filbytte.

Ellers så kjører USAianerne stort sett rolig, på grensen til treigt, i forhold til hva jeg er vant til fra Norge og Frankrike (hvor jeg bor og har bil). Skiltingen er stort sett superb. Ta nok pauser / ikke planlegg for lange dagsetapper - det er laaaaaange strekninger, og det er greit å ha muligheten til å stikke innom ett eller annet gøy på veien uten å komme fram klokka 10 på kvelden. Om dere har muligheten til å være flere om kjøringa, så er det deilig på de lange etappene.

Ellers: Flott land, (stort sett) trivelige folk som er lett å få i tale, stort sett bra vær (CA)... Kos dere & god tur!

Lenke til kommentar

Usikker på spesifike navn, men pass på at du har forsikring på annens eiendom og folk.

Kjører du ned noen som må bruke rullestol så kommer det til å koste deg alle pengene personen ville ha tjent + utgifter for et liv + handicaputstyr i gudene vet millionklassen.

På toppen av det hele saksøker de deg for selve fornermelsen.

 

 

 

Se her :

http://www.dinepenger.no/bruke/unngaa-leiebil-problemer-i-usa/10043863

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja - jeg tror du skrev at dere hadde dette, men ansvarsforsikring (liability) på leiebil er ofte ikke standard i USA, da den følger personen og ikke bilen (om jeg har forstått rett). Som europeer ***MÅ*** du ha dette. Det er som regel mulig og også få tilleggsforsikring for skade på bilen - ta med dette, det er ikke så dyrt, og du er relativt fersk / i ukjent terreng så dette kan spare dere for noe stress.

Ellers, sjekk ut hva forbrukstallene på bilen dere leier er - selv om bensin her halv pris av Europa, så er det helt sinnsvakt hvor mye en del av dem bruker (særlig når man skal langt...). Noe jeg brant meg på en gang, vi hadde egentlig leid en liten Honda (?) og fikk en kliss ny monster-SUV med 4x4, automatgir* og et lasterom som kunne svelget den bilen vi egentlig hadde leid... Greit nok siden vi skulle på camping langt ut i skauen i Stanislau National Forest, men jeg tror vi fylte den digre tanken 4 ganger på en tur på 2x6timer :/

 

Pass på å få med cruise-control, helst med en liten "+/-" bryter på rattet. Stort sett standard, men utrolig deilig om du skal cruise i timesvis på motorveien med lite trafikk!

Nå tror jeg du sa at dere hadde funnet sted å leie, men jeg benytter likevel anledningen til å reklamere for Budget bilutleie - jeg har i allefall stort sett bare positive ting å si om dem. Har bla annet brukt Palo Alto avdelingen deres 2 ganger, og er strålende fornøyd med service og bilene.

 

* Automatgir... Jeg har varierende erfaringer, men på dette beistet betød det (sammen med høy vekt av størrelsesorden "dekker /egentlig/ sertifikatet mitt denne doningen her?") generelt dårlig responsivitet (heldigvis gikk det å velge gir selv under 4., noe som var veldig greit når vi var i skauen - der var den morrosam :) ). Sett deg også inn i hvordan du kjører nedover med automatgir - det er en del som har mistet bremsene etter å ha forsøkt å ri bremsene ned en laaaangt nedoverbakke. Ta deg gjerne en tur i bilen til noen du kjenner som kjører automat dersom du aldri har gjort det før.

Forøvrig morsomt at jeg (som europeer) har blitt spurt om jeg har sett push-button start tidligere, og fått beskjed av en sykkelleie om at "forran-giret, ikke bry deg om det, det er for vanskelig, bare sett den på 2" (etter å ha påpekt at jeg sykler til jobb hver dag - han trodde ikke på meg før jeg fiksa setet selv og ba om å faktisk få luft i dekkene...) - men ALDRI noen spørsmål alá "har du sett et automatgir før?"...

Lenke til kommentar

Det er nok ofte man må spørre de over dammen om de har sett pinnegir før^^

Ja, heldigvis er automat ganske lett å få teken på - første gang jeg kjørte det var i den nevnte monster-SUV'en i tett lokaltrafikk i Palo Alto. :) Jeg hadde kun lest om hvordan det funket før dette...

 

Av den grunn jeg gjerne skulle fått spørsmålet og en to minutters forklaring, med tanke på at de spør om alt mulig annet rart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...