Gå til innhold

Starte enkeltmannsforetak


bjorns_1

Anbefalte innlegg

Er usikker på om det er rett kategori og poste i men prøver her.

 

Hvordan er det med og registrere et enkeltmannsforetak?

Har ikke planer om noen økonomisk aktivitet den nærmeste fremtid, men ønsker og starte et for og få org nr slik jeg får registrert en .no addresse.

 

Er det noen forpliktelser/kostnader som jeg får?

Siden jeg ikke skal ha noen "aktvitiet" den nærmeste fremtid er det vel ingen risiko med det.

 

Takker for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan dette bite meg hardt i rumpa mener du?

 

Orginasjon, hva trengs for og starte det?

 

Skal du opprette et selskap eller skal du bare ha et .no domene?

 

Har du ikke planer om å starte for deg selv så oppretter du en organisasjon, det kan du gjøre på brønnøysundregistrene.

 

Angående konkurs, jeg kan vel ikke gå konkurs så lenge foretaket ikke har noen inntekt/utgift?

 

Det er derfor det store spørsmålet er om du skal drive et selskap eller bare ha et .no domene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan dette bite meg hardt i rumpa mener du?

 

Orginasjon, hva trengs for og starte det?

 

Skal du opprette et selskap eller skal du bare ha et .no domene?

 

Har du ikke planer om å starte for deg selv så oppretter du en organisasjon, det kan du gjøre på brønnøysundregistrene.

 

Angående konkurs, jeg kan vel ikke gå konkurs så lenge foretaket ikke har noen inntekt/utgift?

 

Det er derfor det store spørsmålet er om du skal drive et selskap eller bare ha et .no domene.

 

 

 

Ok takk for råd. Hva er nødvendig for og lage en orginasjon ?

Er først og remst for og få en .no domene ja.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen organisasjonsform som heter "organisasjon". Dette er organisasjonsformene du kan velge mellom:

 

Enkeltpersonforetak

Ansvarlig selskap: ANS og DA

Aksjeselskap AS

Samvirkeforetak SA

Lag/forening

Stiftelse

 

Av disse er enkeltpersonsforetak desidert enklest å opprette (via altinn.no), og helt gratis:

 

http://miniforetak.no/oppstart/202-slik-starter-og-registrerer-du-et-enkeltpersonforetak

 

For de andre må du skyte inn kapital og/eller lage vedtekter ++

Endret av jon67
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har ingen kostnader dersom du oppretter et enkeltmannsforetak.

 

http://www.enkeloppstart.no/starte-enkeltmannsforetak

 

Men om du går konkurs så kan banken kreve inn huset ditt, om det regnes som en kostnad.

 

Men hva i all verden har det med saken å gjøre overhodet? Du kan da gå konkurs (eller i alle fall være insolvent. illikvididet holder forsåvidt for at banken skal ta huset) uavhengig av om man har registrert ENK eller ikke.

Det sagt er jeg tilbøyelig til å være enig i at at en forening kan være en bedre løsning, blant annet pga. kredittverdighet: Selv om du rent faktisk ikke har inntekter og utgifter i næringsvirksomhet ut over det som evt. måtte komme fra nettsiden han skal drive så er det vanskelig for banken og andre potensielle kreditorer å vite det: Det er mye større sannsynlighet for at du har det. Men risikoen for konkurs blir ikke på magisk vis større bare fordi man registrerer et ENK.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...