Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva bør jeg gjøre om jeg blir stupfull?


Velosiraptor7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fylla er en ond spiral. Desto fullere du blir, desto mer har du lyst å drikke. Bare hør på den lille stemmen som sier at mer drikke bare kommer til å gjøre kvelden verre.

 

Mine beste råd er å ikke drikke fort, ikke drikke for mye og drikke mye vann i mellom og før du legger deg. Skader ikke å kjøpe deg en kebab før du tar kvelden.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man tenker seg en skala fra edru til dritings så er det et sted på skalaen der man har det optimalt. Klarer man å fokusere på at man skal oppnå det nivået og holde det lengst mulig så må man på det optimale tidspunktet redusere alkoholinntaket drastisk. F.eks starte med 2 øl/time og redusere til vedlikeholdsdrikking maks 1 øl/time når man nærmer seg optimalt nivå. Husk det og behold fokuset fra først til sist. Da får man en optimal kveld.

 

Andre tommelfingerregler som hjelper på dagen etter er å dra hjem i god tid før stengetid og dermed unngå køer som haler ut natta til morgenkvisten. Unngå nachspiel. Spis og drikk mye alkoholfritt før du legger deg.

 

Har man først blitt stupfull har man gått i baret. Unngå det. Det gir deg selv mindre ut av kvelden og kan legge en demper på kvelden for andre. Du ødelegger også dagen etter.

Lenke til kommentar

Nei, det hjelper ikke det spøtt.

 

 

 

Sterk som F mat burde hjelpe noe...

Eneste som skjer med sykt sterk mat er at det brenner når det er på vei ut. Hvis du tenker på at forbrenninga går opp, så tror jeg ikke den går opp nok til å gjøre en vesentlig forskjell

 

 

 

Får bare rette på meg hvis jeg er tar feil om følgende

 

sterk mat fører til at kroppen øker produksjonen av adrenalin som igjen fører til at hjertets sammentrekningsevne og minuttblodvolum øker:

 

Mer blod pumpes fortere gjennom kroppen -> alkoholen brytes ned hyppigere,

blant annet fordi adrenalin og alkoholet i seg selv øker oksygen opptaket i leveren som igjen fører til en høyere nedbrytning av alkoholen.

 

Om det så ikke gjør deg nykter så får du i det minste ett tupp i baken lenge nok til å kanskje innse at det er på tide å gå hjem.

Lenke til kommentar
Får bare rette på meg hvis jeg er tar feil om følgende

 

sterk mat fører til at kroppen øker produksjonen av adrenalin som igjen fører til at hjertets sammentrekningsevne og minuttblodvolum øker:

 

Mer blod pumpes fortere gjennom kroppen -> alkoholen brytes ned hyppigere,

blant annet fordi adrenalin og alkoholet i seg selv øker oksygen opptaket i leveren som igjen fører til en høyere nedbrytning av alkoholen.

 

Om det så ikke gjør deg nykter så får du i det minste ett tupp i baken lenge nok til å kanskje innse at det er på tide å gå hjem.

 

Er ikke det legene sier, men du vet kanskje mer enn de legene som uttaler seg temaet?

 

 

Ok. Når man er skikkelig full, kan man risikere å tisse på seg da, selvom man har ellers litt vansker for å tisse?

Ja, man risikerer tisse på seg, spy på seg og i værste fall bæsje på seg...

Lenke til kommentar

 

Får bare rette på meg hvis jeg er tar feil om følgende

 

sterk mat fører til at kroppen øker produksjonen av adrenalin som igjen fører til at hjertets sammentrekningsevne og minuttblodvolum øker:

 

Mer blod pumpes fortere gjennom kroppen -> alkoholen brytes ned hyppigere,

blant annet fordi adrenalin og alkoholet i seg selv øker oksygen opptaket i leveren som igjen fører til en høyere nedbrytning av alkoholen.

 

Om det så ikke gjør deg nykter så får du i det minste ett tupp i baken lenge nok til å kanskje innse at det er på tide å gå hjem.

 

Er ikke det legene sier, men du vet kanskje mer enn de legene som uttaler seg temaet?

 

 

 

 

Hva er det ikke legene sier ?

Ro ned kvassheten på språket ditt er du grei, selvom vi har forskjellige meninger om noe betyr det ikke at du behøver å oppføre deg som en douche

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det ikke legene sier ?

Ro ned kvassheten på språket ditt er du grei, selvom vi har forskjellige meninger om noe betyr det ikke at du behøver å oppføre deg som en douche

 

At leveren forbrenner like raskt, uavhengig av hva man gjør. Blodet kommer riktignok raskere gjennom, men blir filtrert dårligere.

 

Kilder:

http://www.ung.no/oss/alkohol/11378.html

http://www.lommelegen.no/legesvar/nedbrytning-av-alkohol

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/alkohol-og-helse/promille/alkoholforbrenning--69

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/alkohol-i-kroppen/Publikasjoner/alkohol-i-kroppen-konvertert.pdf

+ en hel del samtaler med helsepersonell om temaet.

 

Men, joda, bare ubegrunnede meninger...

Lenke til kommentar

Hva bør jeg tenke på å gjør når jeg er full som bare det? Hvordan skjerper jeg meg i full tilstand?

Det er ikke akkurat lett å skjerpe seg når man er full. Full er det motsatte av skjerpet. Fulle folk gjør mye rart, og for noen så forsvinner alle hemninger. Folk dreper hverandre i fylla. Ja, det skjer, og jeg kjenner folk som har gjort det.

 

Det viktigste er å lære seg å drikke riktig. Det går faktisk an å ha en behagelig rus gjennom hele kvelden, uten at man blir altfor full. Det gjelder å vite hvor mye man tåler. Man må kjenne sin egen grense.

 

Kjøp spriten din på polet, og ta ikke med deg hele vodkaflaska på fest. Ikke drikk noe som andre har blandet, iallefall ikke ta imot drinker fra folk du ikke kjenner.

Endret av Karl Skapeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...