Gå til innhold

Fem ting Android-telefoner gjør bedre enn iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes denne artikkelen er ikke i nærheten av å beskrive alle fordelene med android:

1) Suveren filstøtte. Omtrent alt som kan åpnes på en PC (zip, rar, open office formater, forskjellige videoformater etc) kan åpnes/lages med en app i android.

2) Widgets. Ikke bare aksje-widget som omtrent ingen hvermannsen har behov for. Alle mulige widgets!

3) Filutforsker. Og ikke hvilket som helst særdeles begrenset filutforsker tilgjengelig i en viss app, men en fullverdig en. Enten i bundle fra produsenten eller en av de mange man kan skaffe gratis eller kjøpe.

4) Støtte for USB-tilbehør, minnepenner og minnekort. Ja det finnes "minnekortleser" for iOS produkter, men den kommer ikke i nærheten da det gjelder funksjonalitet.

5) Mulighet å installere hvilket som helst app uten noe "jailbreaking". Dette OSet behandler deg som en bruker, ikke som et lite barn i en barnehage du kan aldri komme deg ut av. Det finnes heller ingen "sensur" av apper, og app butikkene er mange.

 

I bunn og grunn ingen Android telefon/brett fullverdige erstatninger for en PC, men jaggu meg kommer den dagen nærmere og nærmere. iOS derimot er som en veldig pen og ryddig barnehage: sikkert, flott utseende, men drakoniske begrensinger og for mye tvang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

"Fem ting Android-telefoner gjør som du aldri vil savne på iPhone"

Ja, nei, ett godt tastatur er jo helt irrelevant på en telefon.

 

AtW

Det Theo343 mener er jo ikke at et bra tastatur er irrelevant, men at det allerede finnes på iPhone. Noe jeg forsåvidt er veldig enig i. Tastaturer som SwiftKey kan til tider være nyttig, men den tiden jeg brukte det da jeg hadde android så gikk aldri noe fortere å skrive med dette. Dette blir jo selvfølgelig helt subjektivt på hva en liker da og hva en skriver raskest og enklest med.

Jeg måtte bruke min iPhone en stund, da min Android gikk dukken. Jeg var nærmeste i himmelen når jeg igjen kunne bruke en Andriod-telefon, og et mye bedre tastatur er bare noe av det jeg har savnet.

(Ellers savnet jeg Tasker, Widgets, enklere å gjøre diverse innstillinger osv, osv, osv...)

Lenke til kommentar

"Fem ting Android-telefoner gjør som du aldri vil savne på iPhone"

 

Ja trist at jeg med cyanogen mod kan gjøre hva jeg vil og om noen stjeler den kan jeg spore den(noe du som tyv ikke kan stoppe da jeg har rootet den) og om den blir helt borte kan jeg sende en kommando som bricker den og gjør den verdiløs for tyver. Trist at iphone på ingen måte har dette eller en bra skjerm.

Lenke til kommentar

Problemet med 3part låsskjermer slik jeg ser det kommer når jeg har kodelås på skjermen i tilegg.

Noen ganger går det rett til tastaturet der koden skal skrives inn, andre ganger kommer man til stock lockscreen og må låse opp den før man kan taste inn kode........irriterende.

 

Sense 5.5.......man kan ikke ha egen bakgrunn på stock låsskjerm.....irriterende......

Lenke til kommentar

At batteriet kan enkelt byttes ut taler sterkt i androids favør også synes jeg.

Akkurat byttet ut batteriet i min samsung galaxy s med et høykapasitets batteri bestilt fra Kina via ebay,telefonen er som ny til en pris av 32Kr (gratis frakt).

Enig at batteribytte er fint, men det er vel egentlig ikke noe som Android har noe med (hardware/software). Finnes mange Android telefoner som man ikke kan bytte batteri på også, HTC & Sony har f.eks flere :)

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

 

"Fem ting Android-telefoner gjør som du aldri vil savne på iPhone"

Ja trist at jeg med cyanogen mod kan gjøre hva jeg vil og om noen stjeler den kan jeg spore den(noe du som tyv ikke kan stoppe da jeg har rootet den) og om den blir helt borte kan jeg sende en kommando som bricker den og gjør den verdiløs for tyver. Trist at iphone på ingen måte har dette eller en bra skjerm.

 

 

Trist for deg at du tar feil:

http://support.apple.com/kb/PH2696?viewlocale=no_NO

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

At batteriet kan enkelt byttes ut taler sterkt i androids favør også synes jeg.

Akkurat byttet ut batteriet i min samsung galaxy s med et høykapasitets batteri bestilt fra Kina via ebay,telefonen er som ny til en pris av 32Kr (gratis frakt).

Enig at batteribytte er fint, men det er vel egentlig ikke noe som Android har noe med (hardware/software). Finnes mange Android telefoner som man ikke kan bytte batteri på også, HTC & Sony har f.eks flere :)

Mente vel heller spesifikt at dette er noe man ikke enkelt kan gjøre med Iphone.

Og at dette kan man gjøre med samsung telefoner,litt dårlig formulert av meg...

Lenke til kommentar

Har brukt android i en del år. Sitter for øyeblikket med en iPhone 5 med ios 7. Er i grunnen godt fornøyd med min iPhone. Grensesnittet fungerer glatt og elegant. Batteri/strømstyring gir meg lengre standby og brukstid enn mine tidligere android telefoner. Bra utvalg av apper. iPhone har definitivt sine fordeler foran mange androidtelefoner.

Likevel så savner jeg android!

Apples lukkede system hvor apper i liten grad får prate med hverandre, og en vanvittig tvangstrøye når det gjelder filbehandling er direkte plagsomt. Blir android neste gang, med mindre Apple fjerner tvangstrøyen.

Lenke til kommentar

Ja, Google har jo dette innebygget i Android siden 4.2 tror jeg.

 

4.1.2 faktisk :)

 

"Fem ting Android-telefoner gjør som du aldri vil savne på iPhone"

 

Jasså ja? Det å kunne sette opp et tastatur der du skriver via telnet fra en terminal på PCen er kjempekjekt på telefon og spesielt tablets. Valgmuligheter og sånt.

 

Widgets er kjempenyttige, inbox og kalender på hjemmeskjermen er flott.

 

Låseskjermer og egne menyer brukte jeg litt før, men nå bruker jeg bare Nova Launcher.

 

Profiler bruker jeg ikke veldig mye, men det er veldig kjekt å slippe at telefonen piper i forelesning fordi jeg glemte å sette på lydløs.

Det er en vesentlig app som mangler!

Tasker er kanskje det beste verktøyet som er tilgjengelig på android.

 

Profile Scheduler lar deg sette opp tidsdefinerte innstillinger. Tasker lar deg sette innstillinger basert på tid, lokasjon, events (bluetooth tilkoblet, wifi tilkoblet, headset tilkoblet), egne variabler som kan settes opp, batteri%, dag i uken/måneden, osv osv osv.

 

Du kan blant annet starte spotify når du kobler til et headset, slå på wifi når du kommer hjem og på jobb for så å slå det av igjen når du forlater hjem/jobb.

 

Automatisk lydløs når du er på kino (lokasjonsbasert)

Automatisk opplesning av meldinger dersom du er koblet til bluetooth i bilen.

 

Mulighetene er omtrendt endeløse.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm

Tasker veldig kraftig, men UIet er så lite brukervennlig at jeg ikke orker å bruke appen lengre, spesielt fordi det finnes mange erstatninger som er gode nok, med et bruktbart UI.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

 

"Fem ting Android-telefoner gjør som du aldri vil savne på iPhone"

 

Ja, nei, ett godt tastatur er jo helt irrelevant på en telefon.

 

AtW

 

Ja... nei... Apple sitt er så godt at man ikke trenger noe annet, både på iPhone og iPads :) Det overasker meg også ennå at ingen klarer å gi meg en like god touchpad opplevelse som min første og gamle 2010 MBP. Uken etter jeg fikk MBPen ble laptop musen pensjonert og jeg har aldri sett meg tilbake. Apple er rett og slett veldig gode på brukergrensesnitt.

 

Ellers er ikke hensikten å skape en "Fandroids vs iSheep" diskusjon her.

Jeg har ting jeg både liker og misliker med mine 4, 4S og 5S samt SGS2 og SGS4A.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Fem ting Android-telefoner gjør som du aldri vil savne på iPhone"

 

Ja, nei, ett godt tastatur er jo helt irrelevant på en telefon.

 

AtW

 

Ja... nei... Apple sitt er så godt at man ikke trenger noe annet, både på iPhone og iPads :) Det overasker meg også ennå at ingen klarer å gi meg en like god touchpad opplevelse som min første og gamle 2010 MBP. Uken etter jeg fikk MBPen ble laptop musen pensjonert og jeg har aldri sett meg tilbake. Apple er rett og slett veldig gode på brukergrensesnitt.

 

Ellers er ikke hensikten å skape en "Fandroids vs iSheep" diskusjon her.

Jeg har ting jeg både liker og misliker med mine 4, 4S og 5S samt SGS2 og SGS4A.

 

 

 

Jeg er helt uenig, iphone-tastaturert er ikke spesielt godt. Men slike ting er individuelt såklart, og det er nettopp det som er poenget, det er faktisk ganske nyttig å kunne velge tastatur selv, fordi for mange er ikke defaulten den beste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er helt uenig, iphone-tastaturert er ikke spesielt godt. Men slike ting er individuelt såklart, og det er nettopp det som er poenget, det er faktisk ganske nyttig å kunne velge tastatur selv, fordi for mange er ikke defaulten den beste.

 

AtW

 

 

I bunn og grunn finnes det ingen gode touchscreen-tastaturer, men noen er dårligere enn andre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...