Gå til innhold

Kan moderatorer som gjør en dårlig jobb fjernes?


Anbefalte innlegg

Hei. Er det mulig å fjerne moderatorer som gjør en dårlig jobb? For eksempel hvis en moderator gir utestengelse og begrunner det med løgnaktige påstander? Hvordan praksis har man i forbindelse med dette? Noen som ettergår andre moderatorers jobb, slik at de ikke missbruker moderator-rettighetene sine? Jeg mener dersom en moderator sparker folk vedkommende ikke liker og av andre grunner som ikke holder mål?

Endret av Car0linee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Takk for opplysning. :)

 

Men vil de da undersøke sannhetsgehalten i moderators begrunnelse for utestengelse for eksempel? Ved å se i de trådene hvor vedkommende beskylder brukeren for å ha brutt med forumets regler? Kjæresten min ble utestengt, for å ha ytret sine egne meninger i diverse kategorier. Han holdt seg til temaet, men hans meninger er preget av hans politiske ståsted. Moderatoren tolker alt dette til propaganda, og stenger ute med serdeles dårlig begrunnelse. Moderator er sterkt politisk uenig i hans meninger, og vi mistenker han for å drive med politisk sensur.

 

 

Må det være mange brukere som klager, eller er det nok at en bruker viser i E-post til administratorlaget at f.eks. en moderator missbruker statusen sin?

 

Er det eksempler på at dette har skjedd? Og vil man ikke favorisere sine egne, og ha størst tro på dem? Det er jo vanskelig for en bruker å få troverdighet, dersom en moderator er veldig flink til å lyve om hvorfor han utestenger. Hvordan løser dere det problemet?

Endret av Car0linee
Lenke til kommentar

Dersom me får klage på ei moderatorhandling, så vil administratorlaget vurdere grunnlaget for handlinga (normalt advarsel og/eller suspensjon), og om det er riktig eller ei.

 

Ved grovt misbruk av sin stilling, kan enkelthendingar vere nok. Det blir ein vurderingssak frå vår side.

 

Eg meiner å hugse at moderatorar har mista stillingen sin, men det var i så fall før mi tid.

 

Me gjer vårt beste for å vurdere situasjonen frå ein uavhengig ståstad, men det er grenser for kor mykje ressursar me kan ta i bruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Moderator er sterkt politisk uenig i hans meninger, og vi mistenker han for å drive med politisk sensur.

Politisk sensur er at regjeringer holder tilbake informasjon fra sine borgere. Det tror jeg ikke en moderator er i posisjon til.

 

Hvis man ikke liker meningene til brukere som moderator. Og man stadig irriterer seg over meningene til denne personen. Så er det jo fristende å suspendere brukeren i flere dager, for å få litt "fred" fra brukeren. Man kan da si for eksempel at brukeren driver med propaganda for egne meninger på et politikk forum, og at vedkommende skriver off-topic selv om dette ikke er tilfellet. Andre moderatorer vil jo tro på moderatoren i de fleste av disse tilfellene her. Det er lett å beskylde folk med usannheter. Kjæresten min har forøvrig nå sendt et langt brev til [email protected] .
Lenke til kommentar

Hva skjedde da? Hvordan oppdaget dere missbruk? :)

Jeg reagerte på måten vedkommende modererte som ikke var i tråd med linja noen av de andre la seg på. Jeg sendte da en klage til en av administratorene og jeg fikk vite at jeg ikke var den eneste som hadde klaget. En tid senere var moderatoren fjernet. Som sagt var dette før min tid i teamet så jeg veit ikke noe om saksgangen.

Uansett regner jeg ikke med at dette er noe som ville blitt drøftet med moderatorteamet, men blitt behandlet av administratorene.

 

Så sånn all-in-all kan jeg vel konkludere med at "vi" ikke er immune mot reaksjoner. Administratorene vil nok se på saken og realitetsvurdere den. Om de mener det er hold i saken kan de, og har gjort det før, komme med reaksjoner.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes man skal være strenge med moderatorene. Selvsagt er det lov å gjøre feil og man burde få flere sjanser, men med en gang det blir personlig eller unøytralt mener jeg man skal være strenge. Spesielt om det er grunn til å tro at det i tillegg er bevisst.

 

Og sensur er noe jeg er veldig imot. Man skal kunne si meningene sine uansett hvor sprøtt det er. Altså, så lenge det ikke er hårreisende upassende, personlig drittslenging eller personopplysninger og andre ting som strider med rettningslinjene (som sist jeg sjekket var nøytrale og fornuftige).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva skjedde da? Hvordan oppdaget dere missbruk? :)

Jeg reagerte på måten vedkommende modererte som ikke var i tråd med linja noen av de andre la seg på. Jeg sendte da en klage til en av administratorene og jeg fikk vite at jeg ikke var den eneste som hadde klaget. En tid senere var moderatoren fjernet. Som sagt var dette før min tid i teamet så jeg veit ikke noe om saksgangen.

Uansett regner jeg ikke med at dette er noe som ville blitt drøftet med moderatorteamet, men blitt behandlet av administratorene.

 

Så sånn all-in-all kan jeg vel konkludere med at "vi" ikke er immune mot reaksjoner. Administratorene vil nok se på saken og realitetsvurdere den. Om de mener det er hold i saken kan de, og har gjort det før, komme med reaksjoner.

 

Det er bra! Jeg føler at kjæresten min har en veldig god sak. Da gjenstår der bare å håpe på at administratorene ser at feil er begått.

 

Hva som er off-topic og ikke er også noen ganger litt uklart, rett og slett fordi TS kan være litt tvetydig angående hva diskusjonen skal dreie seg om. Og moderatorer modererer ut i fra deres forståelse av hva tråden handler om. Dette er et problem spesielt blant én av moderatorene her inne. De andre har ikke drevet på på samme måte mot min kjæreste. Jeg nevner ikke navn på moderator her, siden helt sikkert mange liker denne moderatoren, og vil hevde han har rett. Men også moderatorer kan være firkantede og forstå noe som ikke er off-topic som off-topic, for eksempel dersom han ikke ser sammenhengen det står skrevet i, og ikke ser hvordan tråden har utviklet seg. Andre kan jo ha startet å si noe som er litt utenfor diskusjonen, så svarer man på dette, og så blir utestengt på grunn av dette. La oss nå si at moderator bruker dette som et påskudd for å stenge ute en person han ikke liker, fordi han er sterkt politisk uenig.

Lenke til kommentar

Dere må huske at forumets retningslinjer ikke er de samme som norges lover. Dette er et privat forum, og at moderatorer fjerner upassende innlegg har ingenting med ytringsfriheten å gjøre, men forumets egne regler. Det er som å springe inn på en privat fest og lire av seg all mulig jævelskap og kvalme, også protestere høylytt når man blir kasta ut, fordi NÅRGE HAR YTRINGSFRIHET!!=!=)??!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og sensur er noe jeg er veldig imot. Man skal kunne si meningene sine uansett hvor sprøtt det er. Altså, så lenge det ikke er hårreisende upassende, personlig drittslenging eller personopplysninger og andre ting som strider med rettningslinjene (som sist jeg sjekket var nøytrale og fornuftige).

 

Sensur er normalt på grunn av brot på retningslinjene. Det er ikkje lov å seie meiningane sine over alt og heile tida. Ein vanleg grunn for "sensur" (eller at innlegg blir sletta), er at innlegga ikkje har nok med emnet å gjere. Skulle me latt alle få lov å poste kva dei vil kvar som helst, så ville det blitt kaos.

Lenke til kommentar

Sensur er normalt på grunn av brot på retningslinjene. Det er ikkje lov å seie meiningane sine over alt og heile tida. Ein vanleg grunn for "sensur" (eller at innlegg blir sletta), er at innlegga ikkje har nok med emnet å gjere. Skulle me latt alle få lov å poste kva dei vil kvar som helst, så ville det blitt kaos.

Nettopp, men da er det ikke snakk om sensur. Da er det trådopprydning.

 

Og ang. relevant diskusjon så mener jeg også det bør være litt spillerom, fordi selv om man ikke direkte diskuterer akkurat hva tråden handler om, så kan det være relevant. Og det er naturlig at det kommer andre perspektiver og tanker rundt et tema. Men det burde være litt opp til trådstarter også.

 

 

EDIT: Oi, der sporet jeg av litt selv. Driver å vipper på kanten her.

 

 

 

Dere må huske at forumets retningslinjer ikke er de samme som norges lover. Dette er et privat forum, og at moderatorer fjerner upassende innlegg har ingenting med ytringsfriheten å gjøre, men forumets egne regler. Det er som å springe inn på en privat fest og lire av seg all mulig jævelskap og kvalme, også protestere høylytt når man blir kasta ut, fordi NÅRGE HAR YTRINGSFRIHET!!=!=)??!

Og forumets regler sier ingenting om at man ikke kan si akkurat hva man mener, da er det andre grunner som gjør at man eventuelt blir får innlegget sitt forvist. Som at man ikke holder seg saklig eller ikke diskuterer temaet osv.

 

lire av seg all mulig jævelskap og kvalme

Det er ikke dette ytringsfriheten handler om, vi har ikke rett til å lire av seg kvalme og jævelskap i prosessen. Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sensur er normalt på grunn av brot på retningslinjene. Det er ikkje lov å seie meiningane sine over alt og heile tida. Ein vanleg grunn for "sensur" (eller at innlegg blir sletta), er at innlegga ikkje har nok med emnet å gjere. Skulle me latt alle få lov å poste kva dei vil kvar som helst, så ville det blitt kaos.

Nettopp, men da er det ikke snakk om sensur. Da er det trådopprydning.

 

Og ang. relevant diskusjon så mener jeg også det bør være litt spillerom, fordi selv om man ikke direkte diskuterer akkurat hva tråden handler om, så kan det være relevant. Og det er naturlig at det kommer andre perspektiver og tanker rundt et tema. Men det burde være litt opp til trådstarter også.

 

 

EDIT: Oi, der sporet jeg av litt selv. Driver å vipper på kanten her.

 

Nei sporet ikke av. Det er slik kjæresten min opplever det.

Han svarer på andres innlegg. Det ene fører til det andre, og så blir han beskyldt, fordi moderatoren er spesielt ute etter å ta ham av grunner nevnt ovenfor. Han bruker dette som et påskudd for å stenge ham ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...