Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser på Elkjøp-tilbudet. Bruker briller. Sist jeg forsøkte Rift (2016?) var det umulig å få fokus uten briller, og ubehagelig pga. press å bruke det med briller. Har noen forsøkt "VR-lens" eller tilsvarende med suksess? Gear VR går fint uten briller, og Vive ser ut til å ha mer plass også, så litt nølende...men det tilbudet er vanvittig bra.

Lenke til kommentar

Ser på Elkjøp-tilbudet. Bruker briller. Sist jeg forsøkte Rift (2016?) var det umulig å få fokus uten briller, og ubehagelig pga. press å bruke det med briller. Har noen forsøkt "VR-lens" eller tilsvarende med suksess? Gear VR går fint uten briller, og Vive ser ut til å ha mer plass også, så litt nølende...men det tilbudet er vanvittig bra.

http://vr-lens-lab.com/product/oculus-rift-lens-inserts/

Lenke til kommentar

Hei folkens, bestilte ett par fra oculus igår og har noen spørsmål til erfarne brukere slik at jeg kan justere forventningene mine. 

 

Hvordan er oppløsningen i spill som er lagd fra i bunn for vr? Prøvde de første rift versjonene som kom til testere og de var jo dårligere enn googlecardboard (hehe). Er det sammenlignbart med playstaion 2 grafikk foreksempel?

 

Og i skytespill osv har jeg lest at man kan bli dårlig av å gå i spillet istedenfor teleportering, men går det ann å velge å gå med joysticken på touch kontrollerne?

Lenke til kommentar

Hei folkens, bestilte ett par fra oculus igår og har noen spørsmål til erfarne brukere slik at jeg kan justere forventningene mine. 

 

Hvordan er oppløsningen i spill som er lagd fra i bunn for vr? Prøvde de første rift versjonene som kom til testere og de var jo dårligere enn googlecardboard (hehe). Er det sammenlignbart med playstaion 2 grafikk foreksempel?

 

Og i skytespill osv har jeg lest at man kan bli dårlig av å gå i spillet istedenfor teleportering, men går det ann å velge å gå med joysticken på touch kontrollerne?

https://virtualrealityspot.com/best-headset

Lenke til kommentar

Hei folkens, bestilte ett par fra oculus igår og har noen spørsmål til erfarne brukere slik at jeg kan justere forventningene mine. 

 

Hvordan er oppløsningen i spill som er lagd fra i bunn for vr? Prøvde de første rift versjonene som kom til testere og de var jo dårligere enn googlecardboard (hehe). Er det sammenlignbart med playstaion 2 grafikk foreksempel?

 

Og i skytespill osv har jeg lest at man kan bli dårlig av å gå i spillet istedenfor teleportering, men går det ann å velge å gå med joysticken på touch kontrollerne?

Oppløsning er god nok til spill og opplevelser, du kan se en nettingdøreffekt men når du spiller så tenker du ikke over denne. Men det varierer fra person til person hvor plagsom man synes denne er. Jeg tenker sjelden over den og bryr meg lite. For andre jeg har sett her på forumet så er denne så irriterende at de heller velger å vente til vi får 4k eller høyere oppløsning. Ikke før med 16k blir vi om mulig kvitt den helt. Nettingdøreffekten er mindre synlig på Oculus Rift enn på HTC VIve.
 
Grafikk kommer helt an på hvilket spill du kjører og hvor kraftig datamaskin du har. Men det er mye bedre enn PS2 grafikk for å si det slik :p Igjen det kommer helt an på datamaskinen din og da spesielt på hvor bra grafikkkort du har. Du kan stille på grafikk i spillenes innstillinger. Du kan også i noen tilfeller justere supersampling i spillets innstillinger som gir deg en høyere opplevd oppløsning og øker bildeskarpheten, minsker ujevnheter og gjør tekst lettere å lese. Ofte må du faktisk justere denne selv med tredjepartsprogrammer. Til Oculus Rift bruker man Oculus Tray Tool for å gjøre dette. I SteamVR kan du gjøre det i SteamVR settings http://i.imgur.com/6qo6ULv.png eller med tredjepartsprogrammet OpenVR advanced settings. Har du et monster av en pc med et 1080Ti eller Titan kort kan du øke supersampling ganske mye. Har du et 1070 eller lavere ikke fult så mye.
 
Du kan oppleve å bli syk av kunstig bevegelse i VR, altså når du flytter deg fremover med spaken eller WASD på tastatur slik du er vant med på tradisjonelle skytespill på skjerm. Det varierer fra person til person hvor godt man tåler dette. Teleport er helt trygt å bruke og unngår hele problemet, mange spill har teleport og det kan være lurt å begynne med disse før noe annet. Hvert spill i Oculus store er også markert etter hvor komfortable de er på en skala fra komfortabel til moderat til intens. Ellers har de fleste spill også fri bevegelse hvor du flytter deg fremover med spaken. Du velger hvilken metode du ønsker i innstillingene til hvert enkelt spill. 
Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Huff.. Røk på Rift nå jeg også..

 

For de som fremdeles sitter på gjerdet er det altså fremdeles mulig å skaffe seg en bundle til 3795,- hos Elkjøp. Men man må velge "Collect@Store". Og da forhåpentligvis bo i nærheten av en av de 19 butikkene som har den på lager.

 

Edit: Ser ut som jeg tok den siste i Kristiansand.. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Hei folkens, bestilte ett par fra oculus igår og har noen spørsmål til erfarne brukere slik at jeg kan justere forventningene mine. 

 

Hvordan er oppløsningen i spill som er lagd fra i bunn for vr? Prøvde de første rift versjonene som kom til testere og de var jo dårligere enn googlecardboard (hehe). Er det sammenlignbart med playstaion 2 grafikk foreksempel?

 

Og i skytespill osv har jeg lest at man kan bli dårlig av å gå i spillet istedenfor teleportering, men går det ann å velge å gå med joysticken på touch kontrollerne?

 

Oppløsning er god nok til spill og opplevelser, du kan se en nettingdøreffekt men når du spiller så tenker du ikke over denne. Men det varierer fra person til person hvor plagsom man synes denne er. Jeg tenker sjelden over den og bryr meg lite. For andre jeg har sett her på forumet så er denne så irriterende at de heller velger å vente til vi får 4k eller høyere oppløsning. Ikke før med 16k blir vi om mulig kvitt den helt. Nettingdøreffekten er mindre synlig på Oculus Rift enn på HTC VIve.

 

Grafikk kommer helt an på hvilket spill du kjører og hvor kraftig datamaskin du har. Men det er mye bedre enn PS2 grafikk for å si det slik :p Igjen det kommer helt an på datamaskinen din og da spesielt på hvor bra grafikkkort du har. Du kan stille på grafikk i spillenes innstillinger. Du kan også i noen tilfeller justere supersampling i spillets innstillinger som gir deg en høyere opplevd oppløsning og øker bildeskarpheten, minsker ujevnheter og gjør tekst lettere å lese. Ofte må du faktisk justere denne selv med tredjepartsprogrammer. Til Oculus Rift bruker man Oculus Tray Tool for å gjøre dette. I SteamVR kan du gjøre det i SteamVR settings http://i.imgur.com/6qo6ULv.png eller med tredjepartsprogrammet OpenVR advanced settings. Har du et monster av en pc med et 1080Ti eller Titan kort kan du øke supersampling ganske mye. Har du et 1070 eller lavere ikke fult så mye.

 

Du kan oppleve å bli syk av kunstig bevegelse i VR, altså når du flytter deg fremover med spaken eller WASD på tastatur slik du er vant med på tradisjonelle skytespill på skjerm. Det varierer fra person til person hvor godt man tåler dette. Teleport er helt trygt å bruke og unngår hele problemet, mange spill har teleport og det kan være lurt å begynne med disse før noe annet. Hvert spill i Oculus store er også markert etter hvor komfortable de er på en skala fra komfortabel til moderat til intens. Ellers har de fleste spill også fri bevegelse hvor du flytter deg fremover med spaken. Du velger hvilken metode du ønsker i innstillingene til hvert enkelt spill.

Tusen takk for ett langt og velinformerende svar. Bestilte de igår fra oculus og fikk de idag 0.0

Setter de i maskina etter jobb så ser vi hvor godt 1070-en min takler det.

Lenke til kommentar

Ble Vive pga. briller her, så tar en exit etter denne posten. Hvis noen fremdeles vurderer "vr-lens insert" a-la de nevnt over, sjekk en del videoer først. En god del negativt ang. festemekanismen. Tilfeldig sammenlikning:

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/5q4x97/comparison_between_vr_lens_eu_and_vr_lens_lab/

 

Kommer antagelig, hvis det blir nødvendig, heller til å gå for disse:

https://vr-lens.eu/oculus-rift-lens-inserts.html

 

Allright, enjoy Riftene deres :)

Lenke til kommentar

Huff.. Røk på Rift nå jeg også..

 

For de som fremdeles sitter på gjerdet er det altså fremdeles mulig å skaffe seg en bundle til 3795,- hos Elkjøp. Men man må velge "Collect@Store". Og da forhåpentligvis bo i nærheten av en av de 19 butikkene som har den på lager.

 

Edit: Ser ut som jeg tok den siste i Kristiansand.. :p

Har ikke du rift fra før av da, som meg, gleder meg Fallout 4 vr, den her jeg mener.

Lenke til kommentar

 

Huff.. Røk på Rift nå jeg også..

 

For de som fremdeles sitter på gjerdet er det altså fremdeles mulig å skaffe seg en bundle til 3795,- hos Elkjøp. Men man må velge "Collect@Store". Og da forhåpentligvis bo i nærheten av en av de 19 butikkene som har den på lager.

 

Edit: Ser ut som jeg tok den siste i Kristiansand.. :p

Har ikke du rift fra før av da, som meg, gleder meg Fallout 4 vr, den her jeg mener.

 

 

Nei, jeg hadde en Vive. Men den returnerte jeg på grunn av irritasjon med SDE, sirkler på linsene, og "Godrays". SDE skal jo være bedre på Rift, samt orientert loddrett og vannrett. Det var kanskje det mest irriterende med SDE på Vive'en for min del. At linjene går på skrå. Man får liksom følelsen av at man har headset'et på skjevt eller noe slikt. Alt som minner en på at man ikke faktisk er "der", er en uting i mine øyne.

 

Når det gjelder F4VR så er jeg ikke helt overbevist. Kanskje det blir kjøpt inn på tilbud en gang i fremtiden. Men slik headset'ene er i dag tror jeg det er svært viktig at spillene faktisk er utviklet for VR. Spesielt med tanke på fargepalett i spillene, så man ikke løper rundt i "fengsel" hele spillet. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

WOW, ser ut som Elkjøp/Lefdal bommet ganske stygt på interessen for VR til Black Friday i år. Fremdeles 100+ i lagerstatus begge plasser (kanskje speiles) og selges fremdeles for 3795,-   :confused:

 

De startet ikke med 3795,- prisen før Mandagen etter BF. Siste dag i morgen for salget tror jeg

 

 

Ja, det stemmer når du sier det. Var Dustin som kjørte tilbud på 4190,- på BF. Men det var en del i BF/CM tråden som klagde på utsolgt av Oculus allerede ved midnatt, natt til mandagen. Jeg skjønte ikke så mye av det, ettersom det var fint mulig å bestille et par timer senere. Jeg tror websidene til Elkjøp og Lefdal knelte litt akkurat ved midnatt.

 

Det er nå uansett litt merkelig at de har så mange enheter tilgjengelig fremdeles, skulle nesten tro hele VR greia bare var en stor, nå forbigått, hype? :p

 

Edit: Når jeg skrev denne posten på tirsdags ettermiddag var det ikke mulig å bestille fra nettlager..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er nå uansett litt merkelig at de har så mange enheter tilgjengelig fremdeles, skulle nesten tro hele VR greia bare var en stor, nå forbigått, hype?  :p

 

Ja, men det er det jo  :xmas:

 

Tipper det ligger ganske mange Rift under Juletreet i år. Ungene kan glede seg! Jeg hadde vært i himmelen hadde jeg fått noe slikt til jul da jeg var yngre. Unger er helt ville etter VR er min erfaring. Får de prøve en gang så får du aldri mer fred fra dem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...