Gå til innhold

Lager folk stier eller lager stiene seg selv?


Anbefalte innlegg

Jeg snakker ikke om de stiene der det er lagt grus for de er ganske opplagte, men hva med de stiene du får øye på når du er på skogstur eller er langt ute i villmarka?

 

Lager stiene seg selv ved at folk går den samme veien eller er det folk som har laget de med vilje? (du skjønner hva jeg mener..)

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I skogen bor det dyr. Dyr vandrer rundt i skogen. Dyr lager stier.

 

Eksempelvis så er hjorten veldig kjent for å ha sine faste tråkk. Eller "reser", som det blir kalt her. De er faktisk overraskende avanserte, med sammenkoblinger og trafikklys. Er du i et ukjent terreng, og skal prøve å krysse en elv? Forsøk å finn et hjortetråkk. De vet hvor det er mulig å komme over. Sliter du med å finne en vei opp en ur? Finn et hjortetråkk.

 

Hjorten er veldig kjent for å følge disse tråkkene sine, og det er essensielt å kjenne disse tråkkene når man posterer ved f. eks. drivjakt. Er det mye hjort i et område, og du kjenner et tråkk hvor det er en naturlig innsnevring (eksempelvis over en elv, opp en ur, over et gjerde) så kan du banne på at de kommer i fanget ditt.

Endret av Quote
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva med de plassene det ikke finnes hjort og elg eller der dyr er mer sjelden?

 

Tja, definer sjelden. Det skal ikke mye tråkking til for at det blir en sti etterhvert. Vegetasjonen blir tråkket ned, og ødelegger vekstvilkårene i jorda. Når tråkkingen slutter, så begynner det å vokse. Det ser en blant annet når hjorten begynner å velge andre tråkk/lage nye - det tar ikke så lang tid før det vokser seg tett igjen.

 

Ingen dyr som tråkker ned - ingen sti. Mange dyr har sine faste ruter.

 

Jeg redigerte forøvrig mitt første innlegg, og la inn litt mer informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har selv erfaring med stilaging grunnet ekstrem kjedsomhet på hytten.

 

Den er ca. 150-200 meter lang.

 

Først klippet jeg mose og lyng med hagesaks, før jeg sagde opp mose og gress med en ordinær tresag. Til sist raket jeg den gjenværende gjorden.

 

Stien ble fin, men den gror dessverre igjen år for år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finns det ikke noe greier du kan tømme på stien for å unngå at det gror igjen?

Asfalt.

 

Jeg snakker ikke om de stiene der det er lagt grus for de er ganske opplagte, men hva med de stiene du får øye på når du er på skogstur eller er langt ute i villmarka?

 

Lager stiene seg selv ved at folk går den samme veien eller er det folk som har laget de med vilje? (du skjønner hva jeg mener..)

Der det ikke er lagt ut grus er stien nesten alltid lagd ved at folk har gått der mange ganger. Da blir det etterhvert en sti.
Lenke til kommentar

Absolutt veldig interessant med hjortetråkk. Som hjortejeger er det helt essensielt å kunne rutene. De mest ekstreme tråkkene, etter min mening, er de tråkkene som går igjennom tette sprakefelt som man skulle tro var helt umulig å gå igjennom. Slike felt som er høyere enn deg selv, og vi alle hater dem. Det hjorten gjør er at den rett og slett lager tunneler igjennom sprakefeltene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stier kan definitivt bli til ubevisst. Noen traseer virker bedre enn andre, og jo flere som tenker slik, jo lettere dannes det en sti etter dem.

 

Fiskevann er også ofte omkranset av en sti som fiskere har tråkket opp. Og stier til broer, hytter o.l. danner ofte seg selv, så å si.

 

Men særlig i ulendt terreng kan det være greit å gå inn for å lage en sti. Man setter f.eks. merker på trærne slik at man husker nøyaktig hvor man skal tråkke. Ellers glemmer man det mellom hver gang, og stien blir aldri noe av.

Lenke til kommentar

Absolutt veldig interessant med hjortetråkk. Som hjortejeger er det helt essensielt å kunne rutene. De mest ekstreme tråkkene, etter min mening, er de tråkkene som går igjennom tette sprakefelt som man skulle tro var helt umulig å gå igjennom. Slike felt som er høyere enn deg selv, og vi alle hater dem. Det hjorten gjør er at den rett og slett lager tunneler igjennom sprakefeltene.

Og der det ikke er hjort (lavlandet), er det rådyr! :) Og de fleste andre dyr (ville og tamme), bruker stiene rådyret (og hjort) daglig tråkker. Så det meste av stier (under tregrensen), her i Norge, lager rådyrene!

 

I høyfjellet er det noe anderledes, men så skal det mindre til, før en får permanete skader. Men det er nok som oftest dyr, som lager de stiene også. I lavlandet skal folk gå veldig ofte på samme sted, for å skade gress ag andre vekster som div, lyng og småbusker. Gress er det som lettest får skader. Men med litt skade, så retter det seg opp igjen. Og nytt gress (viltvoksende) vokser hele tiden.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Stier lages av seg selv. Det skjer ved at det finnes en lett rute å gå, og flere velger å gå denne ruten, noe som fører til slitasje, og en sti, og når stien først er blitt tydelig, så forsvinner den skjelden. Man kan ofte se at stier deler seg, og så går sammen igjen etter et stykke, det er fordi på et punkt var det to like bra alternativer, og di ble brukt like mye.

 

Etter at jeg flyttet inn i leiligheten jeg leier, har det blitt en sti i hagen min, fra døra, og til gjerdet jeg bruker å gå over for å gå til butikken. Da slipper jeg den 30m omveien det tar å gå til porten.

Lenke til kommentar

Stier kan definitivt bli til ubevisst. Noen traseer virker bedre enn andre, og jo flere som tenker slik, jo lettere dannes det en sti etter dem.

 

Fiskevann er også ofte omkranset av en sti som fiskere har tråkket opp. Og stier til broer, hytter o.l. danner ofte seg selv, så å si.

Dette er tull. De ferreste stier, er laget av mennesker. Mennesker skal gå veldig ofte (trolig, flere ganger i uken) på eksakt samme sted, før det skader på vegitasjonen så det blir en sti. Og for å holde den vedlike, må de fortsette med regelmessig bruk.

 

Dine ideer om "terasser", forstår også dyrene. De går der det er lettest å gå, hvis de ikke flykter. På utsatte steder kan de ha egne fluktruter, hvor mennesker ikke kommer frem, eller opp. Men normalt går de der, det er lettest å komme frem. Og de "leser" terrenget, bedre enn de fleste mennesker!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Stier lages av seg selv. Det skjer ved at det finnes en lett rute å gå, og flere velger å gå denne ruten, noe som fører til slitasje, og en sti, og når stien først er blitt tydelig, så forsvinner den skjelden. Man kan ofte se at stier deler seg, og så går sammen igjen etter et stykke, det er fordi på et punkt var det to like bra alternativer, og di ble brukt like mye.

 

Etter at jeg flyttet inn i leiligheten jeg leier, har det blitt en sti i hagen min, fra døra, og til gjerdet jeg bruker å gå over for å gå til butikken. Da slipper jeg den 30m omveien det tar å gå til porten.

Må si jeg hadde blitt passe forbanna om jeg var huseier..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...