Gå til innhold

Lager folk stier eller lager stiene seg selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Stier kan definitivt bli til ubevisst. Noen traseer virker bedre enn andre, og jo flere som tenker slik, jo lettere dannes det en sti etter dem.

 

Fiskevann er også ofte omkranset av en sti som fiskere har tråkket opp. Og stier til broer, hytter o.l. danner ofte seg selv, så å si.

Dette er tull. De ferreste stier, er laget av mennesker. Mennesker skal gå veldig ofte (trolig, flere ganger i uken) på eksakt samme sted, før det skader på vegitasjonen så det blir en sti. Og for å holde den vedlike, må de fortsette med regelmessig bruk.

 

Dine ideer om "terasser", forstår også dyrene. De går der det er lettest å gå, hvis de ikke flykter. På utsatte steder kan de ha egne fluktruter, hvor mennesker ikke kommer frem, eller opp. Men normalt går de der, det er lettest å komme frem. Og de "leser" terrenget, bedre enn de fleste mennesker!

 

 

Ja, og så var det dette økseskaftet, da.

 

Har jeg sagt at dyr ikke kan lage stier? Når dyr lager stier, kalles det for øvrig gjerne "tråkk", ikke sti. Reintråkk, sauetråkk etc.

 

Jeg lurer på hva poenget ditt egentlig er. At dyr kan lage stier? Ja, det har du rett i. At mennesker ikke kan lage stier? I så fall kan du umulig har vært særlig mye ute i terrenget. I ethvert beferdet utmarksterreng er det lett å finne menneskeskapte stier. Noen er bare blitt til, andre er tråkket opp over tid langs utstakede traseer.

 

Tror ikke jeg ville vært så rask ute med å stemple andre innlegg som "tull", man kan fort se dum ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, og så var det dette økseskaftet, da.

 

Har jeg sagt at dyr ikke kan lage stier? Når dyr lager stier, kalles det for øvrig gjerne "tråkk", ikke sti. Reintråkk, sauetråkk etc.

 

Jeg lurer på hva poenget ditt egentlig er. At dyr kan lage stier? Ja, det har du rett i. At mennesker ikke kan lage stier? I så fall kan du umulig har vært særlig mye ute i terrenget. I ethvert beferdet utmarksterreng er det lett å finne menneskeskapte stier. Noen er bare blitt til, andre er tråkket opp over tid langs utstakede traseer.

---------------------

 

 

NB! Ser jeg lagde noe krøll her. Men mitt svar er under her.

 

For det første, stier lager seg ikke selv! Noe, eller noen, har laget dem! Det er det TS stiller spørsmål om og som du (antagelig) påstår i bl.a. dette sitatet: "Stier kan definitivt bli til ubevisst". Ubevisst?

 

Jeg har heller ikke sagt at mennesker ikke kan, eller ikke lagd stier. Her er et sitat fra det jeg har skrevet: "De ferreste stier, er laget av mennesker". Og jeg har forklart hvorfor og hvordan, så det gidder jeg ikke å repitere.

 

Din kommentar om sti, eller dyretråkk, er vel bare kverulering. Jeg har visst i mer enn 50 år, at en sti langet av dyr, kalles for dyretråkk! Sti er en fallesbetegnelse på stier, til om med maskinprearerte stier. Men her diskuterers det hvordan stier blir til og hvem som lager dem. Kan også fortelle at jeg har vokst opp på landet og bodd der mesteparten av mitt liv. Det har vært både leikeplass, i barne- og undommsår. Og en plass for aktivt friluftsliv og jakt (sommer som vinter), i mer en 45 år.

 

Undrer på hva du kan om sau, spessielt på utmark/skog/fjell og om rein. De eneste områdene rein kan lage noe form for sti, er tamreinen i skogsområder,som i Femundsmarka. På fjellet går de ikke på linje, etter hverandre. Og de er hele tiden på vandring, så det blir ingen sti av dem!

 

Undrer også på hva du mener med, "utstakede traseer". Er det et strekk du har satt opp påler/stauer, eller gjerde, på begge sider og tvinger folk til å gå på linje?

 

Ser jeg tidligere i dag feilaktig skrev "terasse", i steden for ditt utrykk "traseer". Men det burde vel de fleste forstå, at var en feilskrivning. At du kan se hvem som har laget en sti (et tråkk), ut fra terrenget og biotop, skulle jeg gjerne ha forklaring på. Dyra er flinkere til å "lese" hvor det er lettest å gå, enn mennesker. Det er lett å se, når en har med seg uerfarne folk i naturen, utenfor stier.

 

Mitt poeng er, at du vet ikke hva du diskuterer! :)

Endret av geco5
Lenke til kommentar

 

 

Ja, og så var det dette økseskaftet, da.

 

Har jeg sagt at dyr ikke kan lage stier? Når dyr lager stier, kalles det for øvrig gjerne "tråkk", ikke sti. Reintråkk, sauetråkk etc.

 

Jeg lurer på hva poenget ditt egentlig er. At dyr kan lage stier? Ja, det har du rett i. At mennesker ikke kan lage stier? I så fall kan du umulig har vært særlig mye ute i terrenget. I ethvert beferdet utmarksterreng er det lett å finne menneskeskapte stier. Noen er bare blitt til, andre er tråkket opp over tid langs utstakede traseer.

---------------------

 

 

NB! Ser jeg lagde noe krøll her. Men mitt svar er under her.

 

For det første, stier lager seg ikke selv! Noe, eller noen, har laget dem! Det er det TS stiller spørsmål om og som du (antagelig) påstår i bl.a. dette sitatet: "Stier kan definitivt bli til ubevisst". Ubevisst?

 

Jeg har heller ikke sagt at mennesker ikke kan, eller ikke lagd stier. Her er et sitat fra det jeg har skrevet: "De ferreste stier, er laget av mennesker". Og jeg har forklart hvorfor og hvordan, så det gidder jeg ikke å repitere.

 

Din kommentar om sti, eller dyretråkk, er vel bare kverulering. Jeg har visst i mer enn 50 år, at en sti langet av dyr, kalles for dyretråkk! Sti er en fallesbetegnelse på stier, til om med maskinprearerte stier. Men her diskuterers det hvordan stier blir til og hvem som lager dem. Kan også fortelle at jeg har vokst opp på landet og bodd der mesteparten av mitt liv. Det har vært både leikeplass, i barne- og undommsår. Og en plass for aktivt friluftsliv og jakt (sommer som vinter), i mer en 45 år.

 

Undrer på hva du kan om sau, spessielt på utmark/skog/fjell og om rein. De eneste områdene rein kan lage noe form for sti, er tamreinen i skogsområder,som i Femundsmarka. På fjellet går de ikke på linje, etter hverandre. Og de er hele tiden på vandring, så det blir ingen sti av dem!

 

Undrer også på hva du mener med, "utstakede traseer". Er det et strekk du har satt opp påler/stauer, eller gjerde, på begge sider og tvinger folk til å gå på linje?

 

Ser jeg tidligere i dag feilaktig skrev "terasse", i steden for ditt utrykk "traseer". Men det burde vel de fleste forstå, at var en feilskrivning. At du kan se hvem som har laget en sti (et tråkk), ut fra terrenget og biotop, skulle jeg gjerne ha forklaring på. Dyra er flinkere til å "lese" hvor det er lettest å gå, enn mennesker. Det er lett å se, når en har med seg uerfarne folk i naturen, utenfor stier.

 

Mitt poeng er, at du vet ikke hva du diskuterer! :)

 

 

Dersom man vil lage en god sti, f.eks. frem til en ny hytte, setter man gjerne merker (staker, fargespray på trestammer, whatever) langs traseen slik at man husker hvor man skal gå. Ellers blir det vanskelig å følge sporet hver gang - og lager ingen sti. På hytta går vi ofte forbi et bestemt vann i kratt og lyng, men siden vi aldri har merket traseen, har det aldri blitt noen sti. Mens andre ganger blir stier til uten at man har gått inn for det. Dette har jeg allerede skrevet.

 

Jeg skjønner fortsatt ingenting av hva du vil frem til. Jeg skrev at menneskers stier ofte blir til uten planlegging, andre ganger er de planlagt. Så skriver du at det er "tull" fordi dyr også kan lage stier. Jaha, ja. Tror jeg har sett mer slående logikk enn det.

 

Eller er poenget ditt at det er dyrene som tråkker opp alle stiene fra f.eks. parkeringsplasser og opp til hytter, til fiskevann og rundt fiskevann, og stiene som går til hengebroer i fjellet? Eller for den del den stien vi har til utedoen på hytta, eller stien som går over plenen utenfor her jeg sitter nå?

 

Jeg har forresten sett utallige svært tydelige reintråkk på høyfjellet. Det må ha vært synsbedrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...