Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på lønnslipp, ikke lenger tilgang til datasystem


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tidligere hadde vi tilgang til lønnslipper på en web-portal, men når arbeidsplassen skiftet lønnssystem mistet vi denne tilgangen. Nå har jeg fått lønns og trekkoppgave for 2013, og det er en haug med feil som følge av denne overgangen av lønnsystemer. Vi fikk aldri lønnslipp per post/mail, de var kun tilgjengelige på denne portalen.

 

Vi fikk 3 dagers varsel før vi ikke lenger hadde tilgang til dette systemet. Jeg hentet ut siste lønnslipp fra en arbeidsgiver, men glemte den andre.

 

Nå vet jeg altså ikke hvor mye jeg har tjent eller skattet frem til september fra den ene arbeidsgiveren, og har dermed vansker med å skulle rette på en selvangivelse.

 

Har jeg noen krav her? Arbeidsgiver sier de ikke har lønnsslippene mine (må de ikke ha kopi!?), og jeg kommer til å ha store feil på selvangivelse pga feil lønns/trekkoppgaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten må de ha tilgang til det gamle systemet hvis det er godkjent oppbevaring, ellers må de ha alt i et annet system eller i permer/arkiv.

 

Det er en smule uheldig hvis arbeidsgiveren din ikke har disse opplysningene, fordi opplysninger om lønn og skattetrekk er pliktig oppbevart materiale etter bokføringsforskriften § 5-6.

 

Hjertlig takk for svar, begge to. Jeg regnet med at dette var kravet, men kilden Krikkert nevner hjelper masse :) Arbeidsgiver mener jeg vil få to trekkoppgaver for ifjor, en for hvert lønnsystem. Det endrer ikke på at det fortsatt vil være feil (jeg har f.eks høyere grunnlag for feriepenger enn jeg hadde brutto). De har vel uansett allerede passert fristen, skal ikke trekkoppgaven komme før 20. januar?

 

Jeg venter noen dager for å se om jeg kanskje får en ny trekkoppgave.

 

Sitat fra (dyslektisk) arbeidsgiver

 

Nei, jeg skal ikke sitte på alle lønnsslipper, det er den enkeltes eget ansvar, (litt ansvar har den ansatte og) . mitt ansvar er å utbetale lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...