Gå til innhold

Blokkere minstemann fra internett om natta. (PC, PS3 og telefon)


JFM

Anbefalte innlegg

Hei.

Minstemann hjemme sitter oppe om natta for å spille. Han spiller både på playstation 3, data og mobil. Det meste over internett.

 

Dette går ut over skolearbeidet!

Har prøvd å tatt fra han enkelte spill og spillkontrollene. Men da bruker han bare pc. Tar man den bruker han telefonen. Og telefonen blir litt dumt å ta.

Dette har ikke vært en opptimal løsning. Derfor vurders andre tiltak.

 

Finnes det noen måte å blokkere internett for hans enheter fra f.eks klokka 21.00 til 08.00, uten at noen andre enheter mister internett-tilgangen?

 

Routeren er av merket Edimax, men husker ikke modellnavnet (får ikke sjekket før fredag)

 

ps:

Vet han kan bruke mobildata på telefon, men det tror jeg ikke blir et problem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off-topic: DISIPLIN!? :omg: Med påfølgende straff/konsekvens(er)? Hadde aldri i verden turt å tenke tanken en gang, hadde vært meg og jeg fremdeles bodde hjemme....

 

On-Topic: Hvis du har en Foreldrestyring/Parental Controll eller Tidsstyringsplan (eller noe lignende) funksjon i routeren, så er det bare å stille inn dette.. Men ikke så lett når du ikke oppgir hva slags modell det er snakk om.. Finn ut av det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan også kjøpe et tidsur som du kan koble inn i stikkontakten i veggen, deretter plugger du støpselet til routeren/modemet inn i tidsuret. Still inn på ønsket tidspunkt, la oss si kl 21:00. Tidsuret vil da kutte tilførselen til routeren/modemet. Dette vil dog legge internettet dødt, men det var det pappa brukte da jeg var yngre og gikk på skolen. Kan kjøpes på Clas Ohlson eller Biltema for en billig penge ;)

 

EDIT: Nå vet jo ikke jeg alderen på minstemann, men regner med at det får konsekvenser hvis han skulle finne på å fjerne tidsuret.

Endret av MysilBergsprekken92
Lenke til kommentar

Mamma og pappa ble så lei av å mase om det at de bare sier jeg må legge telefon og pc utenfor rommet (er det stasjonær kan du ta musen eller tastaturet, han kommer ikke langt uten disse). Jeg ser ikke noe poeng i at jeg egentlig skulle hatt disse på rommet mitt når jeg skulle sove. Men det er selvfølgelig fristende å sitte å snakke med venner til midnatt :) Om poenget er at han skal sove er det ingen grunn til å la han ha mobilen og dataen der inne?

Lenke til kommentar

De fleste routere har innstilling for parental control, selv om det er forskjellig hvor lett det er å administrere, og hvor bra det virker. Mange har også innebygget "timer" slik at man kan slå av WiFi utvalgte tider på døgnet, men da får jo ingen brukt nettet. Jeg bruker Parental Control, og har grunnregler for alle for helg og uke, og regler for grupper av enheter som tillates avvik fra grunnreglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange rutere har innebygget foreldrekontroll der man kan legge inn enhetenes MAC-adresser som skal sperres i visse tidsrom.

 

Men om sønnen din er datakyndig så er det ikke så veldig vanskelig å komme seg unna.

Beste løsning er å sperre for alle MAC-adresser i ønskede tidsrom, og lage regler som åpner for de spesifikke MAC som skal ha tilgang. Da hjelper det ikke å spoofe en tilfeldig annen MAC, han må finne en MAC som har tilgang.

Lenke til kommentar

(PS: Jeg vet ikke mer om situasjonen enn det jeg har lest, og prøver ikke å påstå noe med det jeg skriver, ta heller det som nevnes som et eksempel.)

 

Det er tydelig at dette ikke fungerer. :):( Jeg vet om mange som har prøvd det samme. Man kommer ingen vei, selv om man vinner frem sin sak (f.eks. at man endelig får ungen til å sove gjennom natten). Det er så mange foreldre som begynner "kamper" som dette. Og ja, det er foreldrene som begynner dem, i tro om at dette er rette løsningen. Det er naturlig at de ikke vil legge seg, og velger å bruke så mye tid de kan til kjekke ting - i dette tilfellet spilling.

 

En forelder skal ikke ta initiativet til dette. Det fører ikke til at barnet forstår viktigheten med dette, og det får det ikke til å tenke over hva det bør gjøre annerledes. I tillegg fremmer man det naturlige konkurranseinstinktet.

 

Et annet eksempel: Man prøver å få barn til å spise noe nytt, de sier at de ikke liker det. Forelderens respons er "har du smakt det da? Hvordan kan du vite at du ikke liker det uten å ha smakt?". Og skulle det vise seg at småtassen faktisk likte det, så skal den absolutt ikke innrømme det. "Told you so" liker ingen å høre, spesielt ikke unger.

 

Og når man tar barnets eiendeler for å løse et problem så gjør man at barnet føler at det ikke har kontroll, og en naturlig respons på dette er å ta tilbake kontrollen. Og man angriper ikke problemet i roten, man drar i greina. Det er ikke vanskelig å gjette at hvis barnet ser en mulighet, så vil det strategisk kjempe tilbake. Enten det er å lyge, finne borthjemte ting og bruke det i skjul, kjøpe/låne tastatur/mus, osv. Er han PC-kyndig så er det enda lettere. Og hvor mye av denne energien tror du brukes på å tenke over viktige ting?

 

Det er ikke dette du vil oppnå, det å bli uvenner med barnet uten at du har fått fram budskapet, og du vil heller ikke ha et uærlig forhold til barnet. Sier ikke at man skal være "kompis", men heller veileder - ikke diktator. Vis respekt for barnet, så får du mye lettere respekt tilbake.

 

 

Få barnet til å forstå viktigheten med det selv, han lærer ikke om du tar valgene for han. For å bli selvstendig og ansvarsfull må man gjøre dette av eget initiativ og vilje.

 

Og du ser at når du tar bort èn ting, så jobber han imot dette og finner alternativer. Hvordan skal dette løse problemet, altså utenom tvang ditt og tvang datt? Hva er poenget om barnet ikke lærer å gjør dette selv? Hvis man hadde styrt elever med sånne dukketeatersnorer, hva lærer de da?

 

Hva skjer når de flytter ut og ikke har lært å ta ansvar og gjøre de rette valgene på egne premisser og eget initiativ? Tror du at de plutselig blir voksne og ansvarlige fordi de må? Har de egentlig lært å gjøre ting på egen hånd? Kan love deg at dette bygges opp i barndommen og vil påvirke dem som voksne. Man er et resultat av livet og oppveksten.

 

Hvis du ikke har god kommunikasjon nå, så er det kanskje greit å tenke på å jobbe med dette. Ikke vær en sånn streng forelder som truer med straffer i hytt og pine. Da ender du opp med å få en telefon om at din sønn har vært ute å drukket alkohol uten din kjennskap, fordi deres forhold har lært at man kommer lengst med å være uærlig. En skuffet forelder kan i mange tilfeller være verre enn en sint forelder. Hvis man har gjort noe galt og har dårlig samvittighet for det (f.eks. løgner) så vil man lære av det. Om målet er å lyve bedre neste gang så er det lite lærdom.

 

Barn er også flinke til å lese ansiktsuttrykk og kroppsspråk, uten at dette er bevisst. Men det påvirker barnets reaksjon på ting.

 

 

Kan se ut som at jeg datt av temaet her, men poenget er klart. Det er ting som nytter, og ting som ikke nytter. Man merker dette fort (som i dette tilfellet), hvis man tolker utviklingen. Målet skal heller ikke være å "vinne" over barnet, men at barnet forstår. Jeg er ikke profisjonell i temaet eller noe sånt, men baserer dette på egne livserfaringer og hva jeg tror og mener. Så ta det om du vil. ;)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv tenåringer og samme problem.

 

Jeg kjøpte meg ASUS AC66U (tror den heter det), med foreldrekontroll.

La inn sperring mellom visse klokkeslett for hver enkelt MAC-adresse (telefon, nettbrett, PC). Ulik tidsplan for helg og ukedager.

Kun åpent internett mellom kl 17-19 for de minste, til kl 21 for han eldste.

Helga åpent til kl 24.

 

Fungerte veldig bra inntil eldstemann fant ut at det var veldig lett å endre MAC-adresse i Windows :omg:

Dette viste han de andre uten at jeg visste om det, og oppdaget det etter hvert når de satt på nett i den tiden det skulle vært stengt. Dette ødela hele opplegget mitt. %#¤!&" drittrouter tengte jeg.

 

Ungene mistet dermed administrator-tilgang i Windows, og jeg må skrive passord hver gang de skal installere noe. De får ikke endret MAC-adresse uten admin-tilgang og foreldrekontrollen i router fungerer bra.

Eldstemann har nå klart å bryte seg inn som administrator på egen PC, og har endret MAC-adresse igjen, dermed nett hele døgnet :confused:

Nå er han så gammel så jeg lar det gå, han får ta ansvar for egen tid selv.

 

Det har vært en katt-og-mus lek, morro for far og barn :)

 

Telefon og nettbrett er ikke mulig å endre MAC-adresse på, så de har blitt sperret som ønsket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må også legge til at det var en befrielse å få slik sperre.

Før var det skrik og skrål hver gang de måtte gå bort fra PC/brett for å gjøre lekser, spise kveldsmat, middag osv.

Nå ble det automatisk sperring og det visste de på forhånd hver dag. Det ble FRED ! Ingen klaging og syting.

 

Jeg anbefaler dette på det varmeste, selv om mange her påstår det motsatte. Da har de kanskje ikke vært foreldre med en internett-avhengig barneflokk.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg selv kommer til å legge inn en slik tidssperre om/når jeg får barn. Mye bedre å legge opp til en bestemt situasjon, enn å måtte diskutere det hver eneste kveld. (Evnt, om jeg får en unge lik meg selv... en unge som ikke akkurat spør om lov selv.)

 

(Til innlegget over og hvordan han fikk admintilgang. Har ikke forsøkt, men regner med at det ikke ville vært så veldig vanskelig å legge inn en keylogger uten admin tilgang, så vips har man passordet du taster inn bare han ber om det :p) (Også tar det ikke mange timene å installere operativsystemet på nytt via en minnepinne.)

Endret av blured
Lenke til kommentar

Gjør som beskrevet legg inn tidspunkt for internetttilgang samt annet os enn akkurat windows.

Windows er for lett til å få admin tilgang og ungdom klarer å benytte google :)

 

Den tenkniske kompetansen til de unge nok kan være litt bedre enn den gamle garden


Gjør som beskrevet legg inn tidspunkt for internetttilgang samt annet os enn akkurat windows.

Windows er for lett til å få admin tilgang og ungdom klarer å benytte google :)

 

Den tekniske kompetansen til de unge nok kan være litt bedre enn den gamle garden


Gjør som beskrevet legg inn tidspunkt for internetttilgang samt annet os enn akkurat windows.

Windows er for lett til å få admin tilgang og ungdom klarer å benytte google :)

 

Den tekniske kompetansen til de unge nok kan være litt bedre enn den gamle garden

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler dette på det varmeste, selv om mange her påstår det motsatte. Da har de kanskje ikke vært foreldre med en internett-avhengig barneflokk.

Spør du meg så har måten det blir lagt opp på, samt kommunikasjon mellom forelder og barn alt (mye) å si. Er mange faktorer til at ting fungerer ålreit, eller ikke gjør det. Det er også noe annet om man setter seg ned, forklarer hvorfor osv., på en skikkelig måte.

 

Men, alt er ikke en selvfølge, selvsagt.

Lenke til kommentar

Det enkleste for trådstarter er jo å skaffe seg en router med gjestenett.

Da får ungen tilgang til gjestenettet som slukkes klokken 21 eller whatever.

 

En Asus RT-N66U eller RT-AC66U kan settes opp med tre separate WIFI for 2,4GHz og tre for 5GHz.

The RT-N66U supports up to three wireless networks over the 2.4 GHz band and three over the 5 GHz band, so it can protect computers from any unauthorized access, hacking and virus attacks. The parental control allows you to set up your kids' computer access times.

Lenke til kommentar

Det enkleste for trådstarter er jo å skaffe seg en router med gjestenett.

Da får ungen tilgang til gjestenettet som slukkes klokken 21 eller whatever.

 

En Asus RT-N66U eller RT-AC66U kan settes opp med tre separate WIFI for 2,4GHz og tre for 5GHz.

The RT-N66U supports up to three wireless networks over the 2.4 GHz band and three over the 5 GHz band, so it can protect computers from any unauthorized access, hacking and virus attacks. The parental control allows you to set up your kids' computer access times.

 

Tror nok det blir løsninga mi. Ser at routeren har andre spennende funksjoner, til nerden i meg selv

 

 

Edit: Da var Asus RT-N66U kjøpt fra Expert (fikk den til 1300,-). Skal ikke hjem før fredag, så får ikke tatt den i bruk før da. Men har prøvd å koble den til laptopen, og dette ser bra ut :)

Endret av JFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...