Gå til innhold

Heving/Avbrudd av kjøp


Anbefalte innlegg

Jeg tror forbrukerrådet vil være ganske enige med butikken. De har tross alt tilbudt deg å få 75% av pengene tilbake på tross av at de (i allefall i teorien) har mistet muligheten til å selge varen til noen andre en gitt periode.

 

Hva slags vare var det, og hva måtte butikken gjøre for å klargjøre varen for deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varen kostet 27.000 jeg fikk den for 25.000,-

De tilbyr meg 19.000 tilbake.

Jeg mener 1000,- er mer enn nok.

Tror jeg sender saken til forbrukerrådet.

De vil vel snakke min sak.

 

Forbrukerrådet forholder seg til lov og rett, ikke hva du mener er ''mer enn nok'', så ikke ta det for gitt at de vil snakke din sak.

 

Fakta i denne saken er at du har inngått en avtale hos en forhandler som ikke har noen garantier om åpent kjøp i en gitt periode, og hvis dette er ett produkt som skal klargjøres (aner jo ikke hvilket produkt vi snakker om her) av 1 eller flere personer er det klart det er en kostnad forbundet med det.

 

I en sak som dette hvor butikken har kommet med ett tilbud om heving mot at du dekker kostnader de har hatt til nå er det fullt og helt opp til deg om du ønsker å godta tilbudet eller ikke, det å komme trekkende med forbrukerrådet vitner bare om at vi som forbrukere har blitt latterlig bortskjemt når det kommer til hva vi faktisk har krav på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Varen kostet 27.000 jeg fikk den for 25.000,-

De tilbyr meg 19.000 tilbake.

Jeg mener 1000,- er mer enn nok.

Tror jeg sender saken til forbrukerrådet.

De vil vel snakke min sak.

 

Forbrukerrådet forholder seg til lov og rett, ikke hva du mener er ''mer enn nok'', så ikke ta det for gitt at de vil snakke din sak.

 

Fakta i denne saken er at du har inngått en avtale hos en forhandler som ikke har noen garantier om åpent kjøp i en gitt periode, og hvis dette er ett produkt som skal klargjøres (aner jo ikke hvilket produkt vi snakker om her) av 1 eller flere personer er det klart det er en kostnad forbundet med det.

 

I en sak som dette hvor butikken har kommet med ett tilbud om heving mot at du dekker kostnader de har hatt til nå er det fullt og helt opp til deg om du ønsker å godta tilbudet eller ikke, det å komme trekkende med forbrukerrådet vitner bare om at vi som forbrukere har blitt latterlig bortskjemt når det kommer til hva vi faktisk har krav på

 

Er et musikkinstrument, som måtte klargjøres av teknikker og leveres av flyttefolk som kan håndtere det.

Elkjøp har jo 30 dagers åpent kjøp, tror ikke den butikken jeg har kjøpt i har det. Men burde de ikke ha det? Er jo mange andre butikker som har det mener jeg.

 

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg lite kunnskap om såpass dyre instrumenter da mine egne begrenser seg til nachspielgitarer og ett keyboard, men jeg kan se for meg at klargjøring av ett såpass dyrt instrument er tidkrevende og krever en viss kompetanse - og dermed vil innebære en ganske stor kostnad for butikken som solgte dette?

 

Grunnen til at Elkjøp har 30 dagers åpent kjøp er flere, blant annet at de er store og stabile rent økonomisk sett, men det er også fordi de vet at de kan selge produktet til bortimot samme pris selv om det har vært innlevert tidligere, noe jeg ikke tror er tilfelle med denne typen dyre instrumenter (alt er relativt, det vet jeg, men noenogtyvetusen er dyrt i min bok) for det man kan anta er en dedikert musikkforretning.

 

Jeg skal være hjertens enig i at for store kjeder som Elkjøp, G-Max, Biltema osv osv så er 30 dager åpent kjøp en veldig god tjeneste ovenfor oss forbrukere, men la oss ikke glemme at det også medfører en kostnad for bedriften. Jeg er stygt redd for at en lovpålagt angrerett også når kjøp er gjort over disk vil medføre at mange mindre forretninger, nisjeforhandlere og lokale kjøpmenn vil måtte legge ned, når de ganske enkelt ikke har råd til å bære kostnadene ved ett slikt system.

 

Ett eksempel fra Ålesund her jeg bor; vi har en musikkforretning i sentrum, hvor innehaveren er lidenskapelig opptatt av musikk, og at det skal være tilgjengelig for alle - uansett alder eller hvor flink man er. Prisene er erfaringsmessig noe høyere, og han kan ikke tilby 30 dager åpent kjøp fordi det tross alt er en relativt liten forretning i en relativt liten by. Det han derimot tilbyr er ett åpent musikklokale i underetasjen, hvor det hver lørdag er fritt frem for alle og enhver og ta med seg instrumenter hjemmefra eller fra utstillingen i butikken, kanskje ett par kompiser eller noen man møter der, og spille jamsessions til krampa tar en- og han oppfordrer de mer erfarne til å la de unge og uerfarne til å få spilletid.

Han kan ikke tilby 30 dager angrerett eller prisgaranti eller andre gode løfter, men han tilbyr noe som en nettbutikk eller stor kjede aldri vil kunne tilby; en lidenskap for musikk og ett oppriktig ønske om at personen som går ut av butikken har fått med seg noe av den gleden

 

Det er bra med store kjeder som kan tilby flotte garantier som gjør det å være forbruker idag til en nesten idiotsikker opplevelse, men jeg vil aldri verden støtte at det skal gå på bekostning av nisjeforretningene og de få ildsjelene som ennå brenner for det de driver med - være seg innen musikk, foto, sport eller annet.

 

Dette ble langt ut over det som kan kalles å gå under forbrukerrett, er bare mine ærlige mening om oppfatningen enkelte har av hva man kan kreve av en butikk, og så får heller en moderator slette hvis det blir for langt utenfor temaet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Elkjøp har jo 30 dagers åpent kjøp, tror ikke den butikken jeg har kjøpt i har det. Men burde de ikke ha det? Er jo mange andre butikker som har det mener jeg.

Jeg gjør nok research til å ikke måtte angre før jeg kjøper noe, tror ikke du har gjort det. Men burde du ikke ha gjort det? Er jo mange andre kunder som gjør det mener jeg

 

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Elkjøp har jo 30 dagers åpent kjøp, tror ikke den butikken jeg har kjøpt i har det. Men burde de ikke ha det? Er jo mange andre butikker som har det mener jeg.

Jeg gjør nok research til å ikke måtte angre før jeg kjøper noe, tror ikke du har gjort det. Men burde du ikke ha gjort det? Er jo mange andre kunder som gjør det mener jeg

 

;-)

Jeg gjorde research på søndagen og ringte mandagen. Det er io ganske kort tid etter at jeg kjøpte varen.

 

Tror jeg har en god sak.

Forbrukerrådet har saken nå.

Gjør det enkelt for meg. Så slipper jeg å tenke på det. De snakker jo for meg. Og det er gratis.

Lenke til kommentar

 

 

Elkjøp har jo 30 dagers åpent kjøp, tror ikke den butikken jeg har kjøpt i har det. Men burde de ikke ha det? Er jo mange andre butikker som har det mener jeg.

Jeg gjør nok research til å ikke måtte angre før jeg kjøper noe, tror ikke du har gjort det. Men burde du ikke ha gjort det? Er jo mange andre kunder som gjør det mener jeg

 

;-)

Jeg gjorde research på søndagen og ringte mandagen. Det er io ganske kort tid etter at jeg kjøpte varen.

 

Tror jeg har en god sak.

Forbrukerrådet har saken nå.

Gjør det enkelt for meg. Så slipper jeg å tenke på det. De snakker jo for meg. Og det er gratis.

 

Beklager, men dette blir for dumt.

 

Nå mente jeg research før du kjøpte varen. Da mener jeg å sammenligne både produkter og priser før du kjøper. Da unngår du å finne samme eller bedre vare billigere et annet sted rett etterpå, og så angre på kjøpet. At du bestemte deg for å gjøre research først etter kjøp, er et argument som taler til din ugunst.

 

Og beklager, men nei... du har ikke en god sak. Du sier at Forbrukerrådet har saken, men med mindre butikken er usikre på sine egne rettigheter eller ombestemmer seg, kommer du absolutt ingen vei med det. Butikken har tilbudt deg 75% av kjøpesummen tilbake, og det kan tyde på at de "kjøper produktet tilbake fra deg" for normal innkjøpspris. Med andre ord at du dekker tapt fortjeneste ved dette salget i og med at produktet har vært utilgjengelig for salg til noen andre den tiden det har vært holdt av til deg.

 

At du mener at alle butikker burde ha åpent kjøp, er totalt irrelevant, og sier litt om at du har veldig feil oppfatning av hvordan verden faktisk fungerer. Store kjeder som tilbyr dette av "goodwill" har et enormt salgsapparat og blir kvitt returvarer veldig lett på den ene eller andre måten. De har ikke åpent kjøp for å være snille, men for å "pushe" et salg på det argumentet. For store kjeder, med store muligheter til å fronte dette som et salgsargument via endeløse TV-reklamer, så er det klart at de tjener mye penger på dette i lengden.

 

Mindre kjeder og enkeltbutikker har ikke de samme mulighetene. At de taper et salg fordi du gjør en vare utilgjengelig i en periode og så ombestemmer deg, kan være en stor kostnad for en mindre butikk. At du går til forbrukerrådet, er bare et resultat av at du er en typisk vanskelig kunde som er blitt så totalt bortskjemt av de gode forbrukerrettighetene vi har i Norge, at du er blitt grisk. Mye vil ha mer, som man sier.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet har tatt saken min. Fått svar butikken at de anser at jeg har avslått de 3 tilbudene de ga meg. Siden jehg sa nnei i første omgang til å motta de 19.000 tilbake.

 

Så nå vil de stå på sitt og kreve at jeg mottar varen eller at jeg bare får et tilgodebeløp på 25.000.

 

Kan de endre det de mente med å betale meg 19.000 og endre det til at jeg må kjøpe noe der for 25.000...

 

Tror fortsatt jeg har en god sak... tror de virrer litt

Lenke til kommentar

Problemet kan være at de trekker tilbudet om tilgodelapp på 25.000 kroner også om han ikke slutter å dra inn Forbrukerrådet. Og da mister han alle muligheter ettersom jeg ikke ser hvordan han vil få medhold i en eventuell sak i Forbrukertvistutvalget. At han er villig til å sette 25.000 kroner på spill virker merkelig for meg.

 

Han har allerede mistet muligheten til å få tilbake 19.000 kroner kontant, fordi han er en vrang og vanskelig kunde. Han lærte ikke av den grunn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når butikken ga meg 3 alternativer frem til dato som jeg skulle få instrumentet. Når jeg nå har fått svar fra butikken via Forbrukerrådet så har jeg bare to alternativer. Enten ta imot varen eller tilgodebeløp i butikken.

 

Er det da ikke mulig å få noen av de andre tilbudene de har gitt meg tidligere?

 

Syns det er rart at de kan endre det slik bare en uke etter jeg fikk forrige tilbud av de.

 

Noen som vet om forbrukerrådet kan svare hele saken for meg eller må jeg skrive svar selv?

Trodde forbrukerrådet gjorde alt for meg når de tar saken for meg.

 

Noen som eventuelt har forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Når butikken ga meg 3 alternativer frem til dato som jeg skulle få instrumentet. Når jeg nå har fått svar fra butikken via Forbrukerrådet så har jeg bare to alternativer. Enten ta imot varen eller tilgodebeløp i butikken.

 

Er det da ikke mulig å få noen av de andre tilbudene de har gitt meg tidligere?

 

Syns det er rart at de kan endre det slik bare en uke etter jeg fikk forrige tilbud av de.

 

Noen som vet om forbrukerrådet kan svare hele saken for meg eller må jeg skrive svar selv?

Trodde forbrukerrådet gjorde alt for meg når de tar saken for meg.

 

Noen som eventuelt har forslag til hva jeg kan gjøre?

Forbrukerrådet er bare et "råd", og er ikke der for å gjøre alt for deg. De skal i utgangspunktet kun mekle mellom deg og butikk. Hvis de ikke rådfører deg videre, betyr det rett og slett bare at de også ser at du ikke har noe grunnlag til å ta saken videre.

 

Hvis du ikke godtok tilbudet om 19.000 kroner innen rimelig tid, men heller valgte å være en vanskelig og ufyselig kunde, så kan forhandler velge å trekke tilbudet. At de i det hele tatt fortsatt tilbyr deg tilgodelapp på 25.000 kroner er å regne som meget god service, da de kunne valgt å trekke det tilbudet også og bare levert deg instrumentet. Og fortsatt hatt loven på sin side.

 

Jeg har selv jobbet med salg i butikk og har god kunnskap innen forbrukerkjøpsloven. Hadde du vært kunde i "min" butikk hadde jeg ønsket å aldri se deg mer i butikken. Derfor ville jeg nok også trukket tilbudet om tilgodelapp når du velger å gå til det skritt å dra inn forbrukerrådet og lager kvalme for noe du ikke kan kreve.

 

Når det er sagt, vet jeg ikke hva som regnes som rimelig tid for å godta en avtale, men slik jeg ser det, avslo du tilbudet i det øyeblikket du valgte å dra inn forbrukerrådet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prøver å forme et godt svar til butikken.

Noen råd? Må jo være mulig å få endret saken til annet enn tilgodelapp eller noe jeg ikke trenger lenger.

Legg deg flat. Innrøm overfor butikken at du har tolket lovverket feil, og at du beklager at du har skapt masse merarbeid for butikken ved å gå til forbrukerrådet. Be deretter pent om å få tilbake tilbudet om å få 19.000 kroner kontant og at dere da kan se saken som avsluttet. Det er faktisk ditt eneste håp da verken forbrukerrådet, FTU eller lovverket kan hjelpe deg.

 

Sier de fortsatt nei, så si ja takk til tilbudet om tilgodelapp på 25.000 kroner før de også trekker det tilbudet og du står tilbake uten noen ting (annet enn varen du opprinnelig kjøpte).

Lenke til kommentar

Hvis dette er en større musikkforretning og du blir tilbudt en tilgodelapp på 25.000,-, så burde du vel kunne få solgt tilgodelappen på finn.no for noen tusenlapper mindre, og allikevel sitte igjen med mer enn de 19.000,- du ble tilbudt kontant (og avslo).

 

Jeg mener du burde lytte mer til de innspillene du har fått her, for du har en veldig svak sak mot butikken.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet prøver å få butikken til å begrunne at de skulle ha 6000 som tap i salget. Tror ikke de har noe grunnlag for den summen. Har en følelse av at jeg får pengene tilbake i denne saken. De må isåfall begrunne at de har kjøpt inn instrumentet for mindre enn 19000. Stemmer sant?

Tror butikken har kjørt seg litt fast nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...