Gå til innhold

Tabu - hva er vitsen med det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De lærde strides. Det blir feil å skylde på religion, for vi finner både religiøse og sekulære tabu. Det er ofte sånn at de sistnevnte blir tatt opp i religionen. Felles for mye som blir tabu er at det er vanskelig å få til å passe inn i verdensbildet til samfunnene det gjelder.

For å ta et eksempel, griser: Mange tror at grisekjøtt-tabuet kommer av at griser er skitne og spiser det som blir til overs. Men en antropolog (kan finne kilde i morgen) jeg leste mente at det egentlig kommer av at griser har "kløver", men ikke tygger drøv. Først senere blir det påstått at dette er et gudsbud, og vi har et sekulært tabu som har blitt religiøst.

Rare dyr har det med å bli tabu.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva med nakenhet tabu'en da? Det har jo med religion å gjøre?

 

Tviler, men du kan kanskje dokumentere påstanden?

 

Tabuet har bare med mennesker å gjøre, og forholdet vi har til vår egen og andres kropper, samt de driftene som styrer oss.

Lenke til kommentar

Et tabu er jo ikke noe annet enn et uskrevent, kulturelt forbud. Det er en tendens til at de sammenfaller med de formelle forbudene (kulturelle normer spiller tross alt en stor rolle i utformelsen av dem), men ikke nødvendigvis. Jeg tenker at avhengig av hva det er snakk om så kan det være nyttig å ha tabuer, fordi et formelt forbud som ikke har noe rotfeste i kulturen kan vanskelig fungere. Derfor er det en fordel at f.eks. tyveri, vold, drap og voldtekt er kulturelt tabubelagt i tillegg til at det er forbudt etter lovboka. Bakdelen er at når et tabu først har oppstått kan det være vanskelig å bli kvitt, og tabuer som var nyttige i fortiden kan være meningsløse i dag, eller de kan ha oppstått på et irrasjonelt grunnlag i en mindre opplyst tid.

 

Generelt vil jeg si at det er positivt med tabuer rundt tyveri, vold, voldtekt og drap, men meningsløst/skadelig når det kommer til sex, nakenhet, rusmidler, pengespill o.l.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva med nakenhet tabu'en da? Det har jo med religion å gjøre?

Nuvel. De fleste liker nok ikke at jeg vifter rundt med snurrebassen min ved spisebordet på en resturant. Altså er det tabu å vifte med snurrebassen når man er med andre og spiser.

 

 

Hvis alle gjorde det samme snakker vi tidenes "flash mob"! :w00t:

Lenke til kommentar

Generelt vil jeg si at det er positivt med tabuer rundt tyveri, vold, voldtekt og drap, men meningsløst/skadelig når det kommer til sex, nakenhet, rusmidler, pengespill o.l.

Synes egentlig ikke det er spesielt meningsløst.

 

Sex - Langt ifra meningsløst. En ting er alle abortene det fører til, men noe annet er kjønnsykdommer. Kjønnsykdommer er et seriøst problem. Det er irriterende kjønnsykdommer som herpes, men det er også HPV som øker sjansen for kreft.

 

Nakenhet - Vi er nok litt for konservative, men det gir mening at nakenhet er tabu. Det er uhygenisk at folk går ute nakne.

 

Rusmidler - Selv om hasj er ganske ufarlig, så er det mange andre rusmidler som ikke er ufarlige. Det er viktig at det ikke bare er forbudt, mne også tabu

 

Pengespill - Nå er ikke pengespill tabu blandt min bekjentskap. Hva som er tabu er å kaste bort store penger på pengespill. Forbudet kommer ikke av at det er tabu, men at politikere liker å styre våres adferd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er tabu å påpeke til en feit og/eller stygg person at vedkommende er feit og/eller stygg. Derimot er det ikke tabu å påpeke at en slank og/eller pen person er slank og/eller pen.

 

Dette er ikke forbundet med relgion, men med kulturen. Relgion er en del av kulturen. Tabuer er effektive, og kan være bra. Noen er kanskje foreldet, men disse fases som oftest ut etter en generasjon eller to. For min farmor var det tabu å ringe noen etter klokken 22. Det gjorde man ikke. Halv 10 var på grensen det også. Dette døde med mobiltelefonen.

 

Angående gris så ble jeg fortalt en gang at en teori om hvorfor grisekjøtt ble tabu var sykdom, spesifikt trikinose, en parasitt som forårsaker voldsom diare etc, som ofte var dødelig før i tiden. Man identifiserte problemet til grisekjøtt, uten å vite at det var parasitten som forårsaket sykdommen. Det funket å ikke spise gris, folk ble ikke syke. Virkemiddelet til de som styrte var relgion. Problemet ble løst, men aldri opphevet.

Om dette er tilfelle vet jeg ikke, men virker ganske logisk.

Lenke til kommentar

 

Generelt vil jeg si at det er positivt med tabuer rundt tyveri, vold, voldtekt og drap, men meningsløst/skadelig når det kommer til sex, nakenhet, rusmidler, pengespill o.l.

Synes egentlig ikke det er spesielt meningsløst.

 

Sex - Langt ifra meningsløst. En ting er alle abortene det fører til, men noe annet er kjønnsykdommer. Kjønnsykdommer er et seriøst problem. Det er irriterende kjønnsykdommer som herpes, men det er også HPV som øker sjansen for kreft.

 

Nakenhet - Vi er nok litt for konservative, men det gir mening at nakenhet er tabu. Det er uhygenisk at folk går ute nakne.

 

Rusmidler - Selv om hasj er ganske ufarlig, så er det mange andre rusmidler som ikke er ufarlige. Det er viktig at det ikke bare er forbudt, mne også tabu

 

Pengespill - Nå er ikke pengespill tabu blandt min bekjentskap. Hva som er tabu er å kaste bort store penger på pengespill. Forbudet kommer ikke av at det er tabu, men at politikere liker å styre våres adferd.

 

 

Er det uhygiensk å gå ute naken?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Generelt vil jeg si at det er positivt med tabuer rundt tyveri, vold, voldtekt og drap, men meningsløst/skadelig når det kommer til sex, nakenhet, rusmidler, pengespill o.l.

Synes egentlig ikke det er spesielt meningsløst.

 

Sex - Langt ifra meningsløst. En ting er alle abortene det fører til, men noe annet er kjønnsykdommer. Kjønnsykdommer er et seriøst problem. Det er irriterende kjønnsykdommer som herpes, men det er også HPV som øker sjansen for kreft.

 

Nakenhet - Vi er nok litt for konservative, men det gir mening at nakenhet er tabu. Det er uhygenisk at folk går ute nakne.

 

Rusmidler - Selv om hasj er ganske ufarlig, så er det mange andre rusmidler som ikke er ufarlige. Det er viktig at det ikke bare er forbudt, mne også tabu

 

Pengespill - Nå er ikke pengespill tabu blandt min bekjentskap. Hva som er tabu er å kaste bort store penger på pengespill. Forbudet kommer ikke av at det er tabu, men at politikere liker å styre våres adferd.

 

 

Er det uhygiensk å gå ute naken?

 

AtW

 

 

Jeg vil tro det faktisk, fordi måten vi lever på har endret seg ganske mye, vi bor såpass tett og deler plass med såpass mange. Om dette er grunnen til tabuet vet jeg ikke.

 

Jeg har ingen kilder, bare forestiller meg å sette seg ned på ett trikkestopp på oslo s naken. Nei takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det uhygiensk å gå ute naken?

 

AtW

 

Naturister/nudister har i alle fall ein regel om at ein skal ha med seg eit handkle som ein skal bruke som sitteunderlag, dette er begrunna i hygiene.

 

 

 

 

Dei fleste tabu eksisterer for å korrigere oppførselen til folk. Ikkje alle tabu er like alvorlige, men vi har fortsatt tabuet mot å røyse seg i ei forsamling for å ta ordet.

Sjølv om ein langt på veg har kommet over dette, så er det fortsatt mange som kjenner på nervøsiteten når dei skal snakke ovanfor framande personer.

Dette kjem nok av at vi frå gammalt av har vært flokkdyr der det har vært viktig å ikkje stikke seg ut.

Hester har også ein liknande reaksjon når dei spring i flokk. Ingen vill hest vil være verken bakerst eller fremst i flokken då begge posisjonane er utsatte.

Einaste måten å få hester til å springe fremst på er ved å ha ein rytter som oppfordrer/tvinger dei til å springe fremst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sitte med rompa på andres svette er kanskje heslig, men kan ikke helt se noen spesielt relevant reell helsefare med det. Men det var ikke for å dra diskusjonen OT, jeg var bare litt nysgjerrig, om ingen har noe mer konkret, så er det kanskje like greit å ikke la ting avspore :)

 

AtW

Jeg har noe mer konkret. Klær beskytter deg. Det kan være glasskår på setet. Du kan falle over og det er lett å bli utnyttet av voldtektsmenn.

 

Kanskje tabuen kommer av at det er best for våres egen sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...