Gå til innhold

Hvilke jobber er godt betalt?


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg lurer veldig på hva jeg skal bli, går 2. klasse vgs på Medier og Kommunikasjon med studiespesialiserende! :)

Vil ha en jobb i fremtiden som byr på utfordringer og er godt betalt! (ikke drittlønn). Sett endel på militæret, men har funnet ut at det ikke er så godt betalt. Vil fortsatt ta lederutdannelse der som jeg kan få bruk for i det sivile senere. Men hvilke jobber ville dere anbefalt da?

Har sett litt på å drive selv, men vet ikke innen hva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hva du vil jobbe som i militæret det....

 

jobber du feks som pilot, vil jeg påstå at lønn (i forhold til utgifter) er veldig veldig høy. Da forsvaret gjerne betaler huset ditt, barnehageplass til ungene dine, og tannlege for hele familien din. Bør gjøre bedre bakgrunnsjekk du tror jeg....

 

Du bør heller ikke bestemme deg for yrke ut fra lønn.

Lenke til kommentar

Skipsmegler er det, men ikke lett å komme inn i Norge for tiden, man må regne med lengre tid med dårligre betalt i andre land, Singapore somregel. Eller andre relevante jobber innenfor shipping først (rederier etc. som riktignok kan være godt betalt i seg selv)

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Dersom du ser etter ein jobb med god årslønn så blir oppfølgningsspørsmålet:

Kor mykje er du villig til å jobbe?

 

Når ein bikker 500k-600k i årslønn/grunnlønn så tar ofte jobben beslag på svært mykje av tida.

 

Er du kun ute etter å tjene ein 600 000 i året så kan du vaske golv i 16 timer om dagen, men litt av vitsen med å tjene godt forsvinner dersom du jobber 200% stilling.

 

 

 

Uansett, eg vil anbefale at du tar utdanning. Det speler ikkje så stor rolle kva du utdanner deg til, men med ein bachelorgrad eller mastergrad så vil du uansett ha ei grei lønn i tillegg til arbeidsoppgåver som er utfordrande.

Dersom du velger å fordjupde deg i noke som du synest er spennande så vil du mest sannsynlig like å gå på jobb også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva mener du er god lønn? Er det kun lønn du ser på? Div reisejobber for f.eks aker solutions, nov eller Cameron. offshore Nordsjøen, lege, tannlege alle jobbene er vel greit betalt...

god lønn er vel 600.000- over 1 mill etter skatt

 

 

Du er ute på sykkeltur min venn..... Skal man tjene godt må man og brenne for jobben. Brenner man ikke for jobben tjener man heller ikke godt.... Det kommer til å bli en ond sirkel for deg. Først og fremst finn deg noe du liker å gjøre. I de aller fleste jobber har du penger nok til at du klarer deg bra... Skal du tjene mye penger må du jobbe mye innenfor et felt du brenner for. Du bør og jobbe en plass hvor du har muligheten til å stige i gradene.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer veldig på hva jeg skal bli, går 2. klasse vgs på Medier og Kommunikasjon med studiespesialiserende! :)

 

Vil ha en jobb i fremtiden som byr på utfordringer og er godt betalt! (ikke drittlønn). Sett endel på militæret, men har funnet ut at det ikke er så godt betalt. Vil fortsatt ta lederutdannelse der som jeg kan få bruk for i det sivile senere. Men hvilke jobber ville dere anbefalt da?

 

Har sett litt på å drive selv, men vet ikke innen hva.

 

Den lederutdanningen i forsvaret mener jeg en overvurderer som ung. Det er ikke slik at man lettere blir leder (i den grad en ønsker det), om man har tatt denne utdanningen. Tror det er flere som får en liten reality check når de først har fått seg jobb. I tillegg er min erfaring at de fleste flykter fra personalansvar med beina på nakken. (meg selv inkludert)

 

Med den utdanningen du skisserer her, ville jeg gått for å gjøre det bra i et selgeryrke. En kan tjene masse penger, men det er ofte en varierende inntekt.

 

I og med at du ikke utdanner deg til noe (Siv.ing/rørlegger el). Er det ikke en åpenbar mal du passer inn i som ferdigutdannet, men du må selv kjenne på hva du liker å gjøre, og peile deg inn der.

 

edit: leif

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Innen selgeryrket kan en tjene mye nesten uansett hvem du jobber som selger for. Men vit at det aldri er enkelt, og ingenting kommer av seg selv. Jeg har selv jobbet som selger, og ser at de fleste slutter etter tre måneder når garantilønna opphører, og man kun lever av provisjon.

 

Jeg har jobbet med folk som har 100-250.000 utbetalt i måneden, til flere som har 0,- utbetalt et par måneder. Det er et fluktuerende yrke lønnsmessig. Noen (de vi kaller cowboyene) tjener ofte masse penger.

 

Man kan selge forsikring gjennom et franchisekontor, selge alarmer for securitas, eller selge lodd for røde kors. Det finnes "LOADS" med selgerjobber der ute. Spørsmålet er om du har mage/samvittighet/ståpåvilje nok til å gjøre penger utav det.

 

Noen av de jeg kjenner som tjener mest er selgere, men det er en vannvittig turnover i det yrket, og de fleste går møkk lei etter kort tid.

 

kompromisset kan vel være å jobbe på et kundesenter med salg. Hvor man har en garantilønn, kombinert med provisjon. En kan ikke tjene de astronomiske summene, men om man presterer, kan man tjene greit.

 

MEN: ALT I LIVET ER IKKE PENGER!

Lenke til kommentar

For å tjene mye må du leve for å jobbe forann du jobber for å leve. Du burde i tilegg til dette ha noe som gir avkastning, det er ikke lett å få en jobb som betaler godt helt uten noe videre, med mindre du er i Offshore.

Offshore betaler ikke spesielt bra. Jeg jobber 2-4 rotasjon i Nordsjøen, og tjener rett rundt 600 uten overtid. Jeg sier ikke at det er dårlig, men det er ikke så fantastisk bra ift. at alle sier at "vaskekona i Nordsjøen tjener 1.2 mill!!!11".

 

Det er omtrent det samme man har som ingeniør på land, men på land har man gjøre karriere -- for dem som liker sånt. Med en gang man får personalansvar, ligger man fort i underkant av millionen hvis man jobber innen økonomi eller ingeniørfag på land.

Endret av Atmosphere
Lenke til kommentar

Jeg skulle til å si flygeleder, men når trådstarter utelukkende går etter lønn uten å velge noe man brenner for, så tror jeg nok ikke jeg vil ha han som flygeleder (og han kommer nok ikke gjennom nåløyet uansett)..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

 

For å tjene mye må du leve for å jobbe forann du jobber for å leve. Du burde i tilegg til dette ha noe som gir avkastning, det er ikke lett å få en jobb som betaler godt helt uten noe videre, med mindre du er i Offshore.

Offshore betaler ikke spesielt bra. Jeg jobber 2-4 rotasjon i Nordsjøen, og tjener rett rundt 600 uten overtid. Jeg sier ikke at det er dårlig, men det er ikke så fantastisk bra ift. at alle sier at "vaskekona i Nordsjøen tjener 1.2 mill!!!11".

 

Det er omtrent det samme man har som ingeniør på land, men på land har man gjøre karriere -- for dem som liker sånt. Med en gang man får personalansvar, ligger man fort i underkant av millionen hvis man jobber innen økonomi eller ingeniørfag på land.

 

 

Det at alle tjener over en mill er jo bare vrøvl. Er mange år siden jeg jobbet i offshore og en ting er sikkert, det var relativt mye bedre betalt da i forhold til hva det er nå. Jeg har personalansvar i tillegg til at jeg eier noen selskaper, regner med jeg får litt over 2.5 million i inntekt i år. Det er helt greit i mine øyner.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, har bakrgunn fra tannhelsebransjen og kan si at det i løpet av de nærmeste årene ikke vil lønne seg å ta utdanning til tannlege med mindre du ønsker å ta en spesialistutdanning i tillegg. Det er sååå mange som blir utdannet innen dette yrket nå at det er allerede tegn til at nyutdannede. tannleger ikke ikke kommer seg jobb. i tillegg til arbeidsledighet er det hard konkurranse mellom de som har jibb for å få nok kunder. Dette gjelder speielt i de store byene, men tendensen gjelder også for forsteder.

 

tanntekniker er et yrke som er på vei ut, pga digitalisering i tannhelsebransjen.

 

det er allikvel en bra betalt 8-16 jobb..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...