Gå til innhold

Norske minibanker må oppgraderes


Anbefalte innlegg

Elgen, kronologisk:

 

- Verdens første minibank kom i 1967. Norges første minimbank kom i 1977. Minibankbyggingen skjøt i taket på 80-tallet og var "overalt" ved inngangen til 90-tallet.

- Linux ble lansert i september 1991 og har vært i stadig vekst og utvikling siden den gangen.

- Windows XP embedded kom i november 2001 og siste vedlikeholdspakke kom i 2008.

 

Her er svarene på spørsmålene, men jeg lurer fortsatt på hvilken sammenheng du mener er så innlysende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Minibankene byttet software rundt 2001++.

 

* Når det ikke spiller så mye rolle er det naturlig at man velger det de ansatte har kompetanse på. Det var neppe nok kompetanse på Linux i banknæringen i 2001.

 

* Linux hadde på langt nær den samme "track record" og popularitet som nå da de valgte Windows XP. Det er lett å være etterpåklok og se hvordan Linux utviklet seg, men det visste man jo ikke da.

 

* Det ville vært helt unaturlig for et firma på den tiden å velge en kodebase med GPL-lisens til et sånt prosjekt. Og egentlig er det fortsatt unaturlig.

 

* Det er også naturlig at man velger det som er "nærmest" det man brukte før (OS/2).

 

* De kommersielle Unix-variantene kommer sikkert til å svekkes på grunn av Linux og *BSD.

 

* Så sånn jeg ser det kunne de velge mellom eComStation, Windows XP og en BSD-variant, de valgte sannsynligvis XP fordi det harmonerte bedre med de ansattes kompetanse.

 

* Det er lett å tenke "hvorfor valgte de en dinosaur", men alternativet eComStation var dinosauren da, og om de hadde valgt Linux hadde de sikkert vært på 2.4 enda (altså en dinosaur) ettersom de tydeligvis ikke liker å endre på noe som funker. Man ender alltid opp med en dinosaur på en eller annen måte over 12 år.

Lenke til kommentar

Det var/er vesentlig kompetanse på unix-baserte systemer i finansnæringene. Backbone-infrastrukturen er bygget for mange tiår siden, og på det tidspunkt var det en stilletiende aksept av at disse tingene tør vi ikke føkke med, vi utdanner heller nye folk på gamle systemer. De hadde god kunnskap på serverdrift sentralt i sine organisasjoner, men samtidig gikk det nok mye på DOS/Windows hos de enkelte ansatte/arbeidsstasjonene.

 

Flere av de jeg ble utdannet samtidig med, endte opp med å jobbe med driftskritiske systemer nesten fra hullkort-tiden, da i forsikringsbransjen. (Ca. 1999)

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elgen, kronologisk:

 

- Verdens første minibank kom i 1967. Norges første minimbank kom i 1977. Minibankbyggingen skjøt i taket på 80-tallet og var "overalt" ved inngangen til 90-tallet.

- Linux ble lansert i september 1991 og har vært i stadig vekst og utvikling siden den gangen.

- Windows XP embedded kom i november 2001 og siste vedlikeholdspakke kom i 2008.

 

Her er svarene på spørsmålene, men jeg lurer fortsatt på hvilken sammenheng du mener er så innlysende.

 

Takk , simen1 :

Hvis man ser på hva som var inn på den tiden så er det innlysende hvorfor windows xp ble valgt

Nå er det også forklart hvorfor.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye av hardwaren som må oppgraderes når minibankene skal oppgraderes , heller ikke hvor mye programvare som byttes ut

Men når det først blir gjort så koster det penger og det er vel ingen banker som vil tape kunder på grunn av økte gebyrtrer. ( de må få noen til å betale disse ekstra utgiftene )

Lenke til kommentar

For det første velger man ikke OS til en minibank ut fra hva som er populært, men etter hva som fyller de konkrete behovene til minibanker best. For det andre ble ikke Windows XP valgt. Det var Windows XP embedded som ble valgt. For det tredje ser jeg ingen forklaring, bare "så ser man sikkert sammenhengen". Jeg vil be deg nok en gang å forklare hvilken sammenheng du mener.

 

Det som koster noe i denne sammenhengen er ikke maskinvare og OS-lisens, men arbeidstimene det tar å bytte. Alternativet er kostnadene av skadene som sikkerhetsrisikoen kan påføre banken. Siden den kostnaden kan bli svært høy så er det billigste alternativet å oppgradere. Av direkte sikkerhetsmessige og mer sikkerhetspolitiske grunner burde det bli valgt security by design.

Lenke til kommentar

Da jeg skrev at man valgte ut fra det som var inn så mente jeg ikke akkurat det som var populært blant vanlige bruker , men hva som var populært for større systemer

( du husker sikkert hvordan man gjorde seg avhenging av Internett eksplorer 6.0 for mange år sidden )

 

Du skriver at det ikke var xp men XP embedded .

 

Nå er det Windows xp det dreier seg om selv om det ikke er den versjonen du og jeg brukte på pcen

Lenke til kommentar

Det burde kanskje nevnes at det ikke er tilstrekkelig med et installert OS på en gitt HW for å lage en fullt operativ minibank.

 

Det trengs en minibank-applikasjon også. Firmaer som www.kal.com lager sånt, og selskaper som www.evry.no hjelper bankene med å tilpasse applikasjonene til minibank-HW fra firmaer som Wincor Nixdorf http://www.wincor-nixdorf.com/internet/site_EN/EN/Products/Hardware/Banking/FullFunction/FullFunction_node.html

 

Det er ikke bare i OS'et problemene kan ligge ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første velger man ikke OS til en minibank ut fra hva som er populært, men etter hva som fyller de konkrete behovene til minibanker best.

Om de kjøper bank-softwaren, så vil det finnes bedre utvalg av software til mer populære OS. Derfor kan populariteten være avgjørende, om enn ikke direkte. Jeg gjetter at de kunne kjøpe ferdig minibank-software til XPe på den tiden, men ikke Linux.
Lenke til kommentar

Den Andre Elgen:

Unix / Linux eller en eller annen form for UX hvor kompetansen er god og utviklingsmiljøet er frodig.

Men det var jo tiltenkt "stormaskiner"

Jeg tviler at man kan regne et minibanksystem for "stormaskin"

 

 

Jeg gjetter at de kunne kjøpe ferdig minibank-software til XPe på den tiden, men ikke Linux.

Hadde jeg rett likevel ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...