Gå til innhold

Flytte sammen


Fjellrapp

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og dama vurderer å flytte sammen, altså henne flytte til meg.

 

Jeg eier en leilighet som er verdt ca 2,2 mill å har ca 1,2 mill i lån på leiligheten.

Mine totale kostnader på leil med inkl renter, fellesutgifter, tv, internett, strøm etc er ca 8000 i måneden.

 

Hvor mye er det riktig at hun betaler i måneden? Hun burde vel ikke betale like mye som meg?

 

Er det noe annet man burde snakke om eller tenke over før man evt flytter sammen?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg er enig med ham over. Du betaler avdragene på boliglånet, for det er ditt hus og ditt lån. De andre kostnadene deler dere likt.

 

Hun vil da betale ca 1000 kr i måneden for bosted. Ganske sweet deal det.

 

Hvor får du 1000kr fra ? 50% av 8000kr er 4000kr.

 

 

8000 er inkludert lån. Lån + fellesutgifter er ca 6500.

Lenke til kommentar

Altså mine totale kostnader for å leve i min leilighet er ca 8000. Dette inkluderer alt av månedlige regninger for selve leilighet, tv, internett, strøm osv.

 

Jeg tror hun er villig og mener at hun skal betale 50% av alt. Men jeg syntes ikke dette er riktig da jeg nedbetaler et lån å får fordeler fra det. Men er heller ikke interessert i å ta hele kostnaden alene, da bor jeg heller alene å nyter fordelene det har. ;)

Endret av Fjellrapp
Lenke til kommentar

Prinsippet bør være at dere deler gevinsten dere får ved å flytte sammen i stedet for å bo hver for seg.

 

Hvor mye av leilighetens verdi du har rukket å betale ned og hvor mye du har i restlån betyr ikke noe i denne sammenheng.

 

Hun kommer så vidt jeg kan se godt ut av det ved å betale 4 000 inkl strøm og fellesutgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan hun ikke bo der gratis i stedet da?

 

Og så kan henne "betale" tilbake med all vasking, støvtørking, matlaging og den slags fjaseri evt? :)

 

Da er det billigere med vaskehjelp. ;)

 

Er ikke interessert i å ansette dama egentlig, har mer respekt for henne en som så!

Men hun er uansett veldig flink på dette allerede.

Hun både vasker og gjør kostholdet mitt sunnere, vet ikke om dette veier inn på "leie".

Endret av Fjellrapp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens billigere med vaskehjelp, men da får man ikke alle de andre benefits'ne da.

Det er jo tross alt dama di, som skal bo hos deg? Da er det vel unødvendig med noen ansettelsekontrakt og faste utbetalinger eventuelt. Når man tar betalingen " under bordet " heller, så blir det ofte fort litt enklere å gjøre alle parter fornøyd.

Og hun styrer kostholdet ditt også? Ai. Får håpe hun ikke besitter en snodig festish thingy på dette området da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er planen?

 

Skal dere flytte sammen og få barn?

Trenger hun bare et sted for å bo?

Hvor lenge kommer dere til å være sammen?

Har hun planer om å kjøpe sin egen bolig? Så hun flytter inn til deg for å spare penger?

 

Jeg ville bare flyttet sammen med jenta hvis jeg er sikker på at forholdet kommer til å vare over 10 år og vi får barn sammen. Hvis hun er en freelancer som bare trenger et sted å bo også forlate deg senere så er det ikke noe vits å flytte sammen. Tenk nøye over dette!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er planen?

 

Skal dere flytte sammen og få barn?

Trenger hun bare et sted for å bo?

Hvor lenge kommer dere til å være sammen?

Har hun planer om å kjøpe sin egen bolig? Så hun flytter inn til deg for å spare penger?

 

Jeg ville bare flyttet sammen med jenta hvis jeg er sikker på at forholdet kommer til å vare over 10 år og vi får barn sammen. Hvis hun er en freelancer som bare trenger et sted å bo også forlate deg senere så er det ikke noe vits å flytte sammen. Tenk nøye over dette!

 

Takk, også ute etter sånne svar.

 

Vi er "in løv" og kommer nok til å være sammen ganske så lenge om alt går bra.

Mulig barn en gang, selv om jeg ikke er super gira på det.

 

Tenker å flytte sammen da vi uansett allerede i praksis bor sammen å det nå til høsten enten blir at hun leier et sted eller flytter inn hos meg. Så økonomisk win win for begge at vi bor sammen.

 

Vet at hun har lyst, jeg har også egentlig lyst, men jeg er litt urolig da jeg har litt behov for å være alene til tider.

Lenke til kommentar

 

Tenker å flytte sammen da vi uansett allerede i praksis bor sammen å det nå til høsten enten blir at hun leier et sted eller flytter inn hos meg. Så økonomisk win win for begge at vi bor sammen.

Nettopp. Så hvis dere sørger for at den økonomiske gevinsten blir like stor for begge parter er vel alt OK.

 

Om så forholdet skulle ryke om noen måneder/år står dere begge sterkere økonomisk enn dere ville gjort uten samboerskapet. Ingenting å nøle med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...