Gå til innhold

Flytte sammen


Fjellrapp

Anbefalte innlegg

*snip*

 

En mann tar sine valg! Enten valget er bra eller dårlig kan bare tiden vise. Det er bare å prøve å flytte sammen hvis dere har lyst. Kanskje det blir, kanskje dårlig. Jeg ønsker deg det beste. Du får ikke erfaringer med samboere før du har prøvd det ut.

 

 

 

## unødvendig mye quoting fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom hun betaler på lånet ditt over en viss tid så har hun rett på en del av kjøpesummen når du selger har jeg hørt. Så det lønner seg å være forsiktig:-)

Jeg ville nok undersøkt litt angående det, når jeg har kjøpt en leilighet ville jeg hatt 100% tilbake også.

Endret av Hiro Nakamura
Lenke til kommentar

Dersom hun betaler på lånet ditt over en viss tid så har hun rett på en del av kjøpesummen når du selger har jeg hørt.

 

Hun betaler LEIE. Hva leietaker bruker pengene til er irrelevant.

 

EDIT; Saken stiller seg annerledes hvis hun skulle bruke oppspart egenkapital på nedbetaling, eller hun betaler mer enn rimelig leie. Da er det naturlig at hun får tilbakebetalt om hun flytter ut. Slike forhold må i tilfelle avtales gjennom en samboeravtale.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

 

Hvis hun snart kunne vært i gang med å se etter et sted, ofrer hun en del ved å leie hos deg. Bare fordi du tilfeldigvis var først ute.

Tja..Hvis eiendomsmarkedet stiger i pris er det riktig.

 

Men om det faller, slik mange nå spår, kan du tjene på å vente med å kjøpe.

 

Og om samboerskapet skulle være en suksess kan det etter hvert kanskje bli aktuelt å kjøpe en større felles bolig. Eventuelt å kjøpe seg inn i hans bolig.

 

EDIT: Dette er vel uansett ikke en aktuell problemstilling her. (TS: "..til høsten enten blir at hun leier et sted eller flytter inn hos meg."

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Tja. Skal jeg heller være ærlig?

 

Jeg tror ikke det ville ha vært noen spesielt god idé å flytte sammen nødvendigvis.

 

Først og fremst, fordi jeg selv synes det er mye bedre å bo alene. Men det er nok mange grunner til det og, som kan en dag bli forandret på men jeg tviler sterkt på at det vil skje.

 

Dessuten fikk jeg ikke noen magefølelse av at dette kom til å vare. Så da er det nok det smarteste å finne sitt eget sted å leie, og så heller bare ta ting som dem kommer.

 

For det er faktisk ikke alle som passer sammen heller. Og når preferansene går på kryss og tvers for begge, så er det rimelig dødfødt uansett hvor usikker og vinglete dere kan bli i begynnelsen av noe.

 

Noen ganger så liker man jo noen, inntil man blir bedre kjent med dem, og så snodig nok ikke liker dem noe særlig lengre.

 

Ser for meg at det da er bedre å finne dere noen som dere passer litt bedre med heller, enn med hverandre.

 

Win-Win. For begge.

Lenke til kommentar

Tja. Skal jeg heller være ærlig?

 

Jeg tror ikke det ville ha vært noen spesielt god idé å flytte sammen nødvendigvis.

 

Først og fremst, fordi jeg selv synes det er mye bedre å bo alene. Men det er nok mange grunner til det og, som kan en dag bli forandret på men jeg tviler sterkt på at det vil skje.

 

Dessuten fikk jeg ikke noen magefølelse av at dette kom til å vare. Så da er det nok det smarteste å finne sitt eget sted å leie, og så heller bare ta ting som dem kommer.

 

For det er faktisk ikke alle som passer sammen heller. Og når preferansene går på kryss og tvers for begge, så er det rimelig dødfødt uansett hvor usikker og vinglete dere kan bli i begynnelsen av noe.

 

Noen ganger så liker man jo noen, inntil man blir bedre kjent med dem, og så snodig nok ikke liker dem noe særlig lengre.

 

Ser for meg at det da er bedre å finne dere noen som dere passer litt bedre med heller, enn med hverandre.

 

Win-Win. For begge.

 

Hva er det du baserer konklusjonen din på egentlig?

Lenke til kommentar

 

Tja. Skal jeg heller være ærlig?

Jeg tror ikke det ville ha vært noen spesielt god idé å flytte sammen nødvendigvis.

Først og fremst, fordi jeg selv synes det er mye bedre å bo alene. Men det er nok mange grunner til det og, som kan en dag bli forandret på men jeg tviler sterkt på at det vil skje.

Dessuten fikk jeg ikke noen magefølelse av at dette kom til å vare. Så da er det nok det smarteste å finne sitt eget sted å leie, og så heller bare ta ting som dem kommer.

For det er faktisk ikke alle som passer sammen heller. Og når preferansene går på kryss og tvers for begge, så er det rimelig dødfødt uansett hvor usikker og vinglete dere kan bli i begynnelsen av noe.

Noen ganger så liker man jo noen, inntil man blir bedre kjent med dem, og så snodig nok ikke liker dem noe særlig lengre.

Ser for meg at det da er bedre å finne dere noen som dere passer litt bedre med heller, enn med hverandre.

Win-Win. For begge.

 

Hva er det du baserer konklusjonen din på egentlig?

Jeg skrev jo det. Magefølelsen.

Burde jeg ligge til; Dårlig kommunikasjon og utfordringer ved å "høre hverandre". ?

Hvor ingen av dere føler at dere klarer å snakke sammen "godt nok" ?

 

Igjen, fortsatt bare en magefølelse.

Lenke til kommentar

 

 

Tja. Skal jeg heller være ærlig?

Jeg tror ikke det ville ha vært noen spesielt god idé å flytte sammen nødvendigvis.

Først og fremst, fordi jeg selv synes det er mye bedre å bo alene. Men det er nok mange grunner til det og, som kan en dag bli forandret på men jeg tviler sterkt på at det vil skje.

Dessuten fikk jeg ikke noen magefølelse av at dette kom til å vare. Så da er det nok det smarteste å finne sitt eget sted å leie, og så heller bare ta ting som dem kommer.

For det er faktisk ikke alle som passer sammen heller. Og når preferansene går på kryss og tvers for begge, så er det rimelig dødfødt uansett hvor usikker og vinglete dere kan bli i begynnelsen av noe.

Noen ganger så liker man jo noen, inntil man blir bedre kjent med dem, og så snodig nok ikke liker dem noe særlig lengre.

Ser for meg at det da er bedre å finne dere noen som dere passer litt bedre med heller, enn med hverandre.

Win-Win. For begge.

Hva er det du baserer konklusjonen din på egentlig?

Jeg skrev jo det. Magefølelsen.

Burde jeg ligge til; Dårlig kommunikasjon og utfordringer ved å "høre hverandre". ?

Hvor ingen av dere føler at dere klarer å snakke sammen "godt nok" ?

 

Igjen, fortsatt bare en magefølelse.

 

 

Jeg lurer på om du tror du poster i en annen tråd.

Lenke til kommentar

En god slump penger er jo hyggelig. Men det betyr ikke så mye før dere eventuelt gifter dere/får barn sammen. For det er neppe en god ide for noen av dere at hun kjøper seg inn på dette tidspunkt.

En hund bidrar til økt slitasje på gulv og inventar og kan gi grunnlag for høyere leie.

 

Jeg står på 4000 + halvparten av felleskostnadene som normalt kommer i tillegg til leie. Ut fra en tenkt markedsleie på leiligheten din på omtent 10 000.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tja. Skal jeg heller være ærlig?

Jeg tror ikke det ville ha vært noen spesielt god idé å flytte sammen nødvendigvis.

Først og fremst, fordi jeg selv synes det er mye bedre å bo alene. Men det er nok mange grunner til det og, som kan en dag bli forandret på men jeg tviler sterkt på at det vil skje.

Dessuten fikk jeg ikke noen magefølelse av at dette kom til å vare. Så da er det nok det smarteste å finne sitt eget sted å leie, og så heller bare ta ting som dem kommer.

For det er faktisk ikke alle som passer sammen heller. Og når preferansene går på kryss og tvers for begge, så er det rimelig dødfødt uansett hvor usikker og vinglete dere kan bli i begynnelsen av noe.

Noen ganger så liker man jo noen, inntil man blir bedre kjent med dem, og så snodig nok ikke liker dem noe særlig lengre.

Ser for meg at det da er bedre å finne dere noen som dere passer litt bedre med heller, enn med hverandre.

Win-Win. For begge.

 

Hva er det du baserer konklusjonen din på egentlig?

Jeg skrev jo det. Magefølelsen.

Burde jeg ligge til; Dårlig kommunikasjon og utfordringer ved å "høre hverandre". ?

Hvor ingen av dere føler at dere klarer å snakke sammen "godt nok" ?

Igjen, fortsatt bare en magefølelse.

Jeg lurer på om du tror du poster i en annen tråd.

Eh? Og hva er det du baserer den konklusjonen på da egentlig?

 

Kan legge til at hun har en god slump penger stående å godgjøre seg på høyrente konto. :)

Også har hun en liten hund som følger med på lasset.

 

Så fint for henne da. Da er det jo kanskje smartere å kjøpe noe eget da, i stedet for å leie et sted evt?

 

For å være litt realistisk for en gang skyld, så har jeg helt ærlig ikke troen på dette.

Det virker rimelig ferskt og nytt dette og? Med ganske mye som skurrer på flere plan allerede og kanskje? Uansett, generelt er det jo sjeldent lurt å flytte sammen for tidlig. Er du sikker på at dere er på samme plass og føler det samme f.eks?

 

For all del, må gjerne prøve ut hvordan forholdet kan gå og ikke kaste bort en sjanse og bare se det hele an, men skulle det mot all forventning ryke og ikke fungere i det hele tatt, så er det jo ganske unødvendig å allerede ha skapt mye kaos for ingen nytte.

Endret av KleinStein
Lenke til kommentar

Ett alternativ er å kjøpe seg inn etterhvert. Et annet kan være å selge den leiligheten, anskaffe seg sitt eget egenkapital og så kjøpe noe nytt sammen evt. Eller å kjøpe seg noe alene og se det litt an.

 

Og har dere en tidligere erfaring som kan se lovende ut, så bør dere ikke undervurdere muligheten av å bli lurt av illusjonen dere skaper dere. For hvordan det har vært tidligere trenger ikke det å bety stort. Man burde hvert fall ikke tro at det vil bli mye av det samme hvis det har gått en stund og mye har blitt opplevd og forandret på siden sist.

 

Som f.eks mengde av hår, utdanning, ambisjoner, interesser, venner, miljø, ect. I korte trekk, personligheten.

 

Det er ikke alle som vokser i samme retning heller nødvendigvis.

Endret av KleinStein
Lenke til kommentar

Gadd ikke lese alle innleggene, men har en mening om saken, kalkylen får du ta selv. JEG mener at hun bør betale 50% av alle løpende utgifter på kåken, forutenom det som går til nedbetaling av lånet. I forhold til lånet mener jeg altså at hun bør dekke 50% av rentene (som tross alt er en del av å kunne bo der) men at NEDBETALINGEN på lånet bør være TS sin kostnad alene.

Lenke til kommentar

I forhold til lånet mener jeg altså at hun bør dekke 50% av rentene (som tross alt er en del av å kunne bo der) men at NEDBETALINGEN på lånet bør være TS sin kostnad alene.

Så hvis han har arvet og sitter i nedbetalt leilighet skal hun bo der gratis utenom fellesutgiftene??

 

Når en utleier fastsetter leien tar han utgangspunkt i leiemarkedet, ikke i hvor stort restlån han måtte ha.

 

Siden du svarer uten å gidde å lese resten av diskusjonen: Prinsippet må være å dele gevinsten de oppnår ved å flytte sammen. Hva eier så bruker de pengene til er irrelevant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

TS betaler lån og renter, hun betaler 50% av resten.

 

Enhver fornuftig sjel danner selvfølgelig et vedlikeholdsfond (ved seleier, ikke fullt så nødv. i borettslag). Dette er faste utgifter. Sett av, tja... 1500,- i måneden, la henne betale halvparten. Går til vedlikehold av leilighet.

 

 

I forhold til lånet mener jeg altså at hun bør dekke 50% av rentene (som tross alt er en del av å kunne bo der) men at NEDBETALINGEN på lånet bør være TS sin kostnad alene.

Så hvis han har arvet og sitter i nedbetalt leilighet skal hun bo der gratis utenom fellesutgiftene??

Når en utleier fastsetter leien tar han utgangspunkt i leiemarkedet, ikke i hvor stort restlån han måtte ha.

 

Vel, skal hun leie bør det skrives leiekontrakt. Denne ifølge gjeldende lover og regler, blant annet kan hun ikke kastes ut uten videre osv. Dette er et helt annet forhold og TS kan da kreve hva markedet er villig til å gi.

 

Jeg synes det blir direkte umoralsk å ta leiepris uten leiekontrakt.

Lenke til kommentar

Ikke for å prøve å flytte fokuset eller lignende, men har dere vurdert alle askepter av relasjonen deres nå da, siden dere vurderer å flytte sammen?

Noen ganger kan man jo bli ganske overrasket over hvordan tilstanden egentlig er når det bare er litt for sent, og så må man bruke år og dag på å prøve å komme seg ut igjen, av noe en egentlig ikke fant så tiltrekkende eller ønskelig likevel. (Det virker som akkurat denne problemstillingen går igjen i flere relasjoner forøvrig).

"Jeg liker ham, men samtidig ikke" ? Hørtes det kjent ut? Jeg vil tro det generelt er svært mange som liker og misliker en del ting ved samme person, og slemt nok som det er, så hjelper det da å lage en liste over fordeler og ulemper ved personen, og så vurdere det derfra.

Hva f.eks hvis:

- Han har en dårligere tannhyigene enn en først så for seg?

- Han sitter i et mer eller mindre økonomisk rot, og med mindre det blir tatt tak i noe etterhvert, så vil han være på god vei til å bli en kurant kandidat for Luksusfellen?

- Undertøysskuffen hans, består av mer jenteundertøy enn gutteundertøy, og t-skjorteskuffen består av flere topper enn t-skjorter?

Jeg kommer ikke på mer nå, men dette er jo slike ting som vil komme godt frem hvis dere skulle ha flyttet sammen f.eks. Og påvirker jo gjerne hvor godt dere liker hverandre da eventuelt.

Alle har vel sin bagasje, selv om dem ikke nødvendigvis snakker så høyt om den daglig til enhver person der ute.

Og da lurer jeg på, hvor godt kjenner dere hverandre egentlig ?

Og er det egentlig så smart å flytte sammen før dere kjenner (og aksepterer) hverandre tilstrekkelig godt nok?



Anonymous poster hash: afab9...31e
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det blir direkte umoralsk å ta leiepris uten leiekontrakt.

 

Ingen har vel argumentert for leiepris. Det er snakk om å dele gevinsten ved at hun slipper å leie. Så hvis hun måtte betalt 8000 for å bo alene i leiemarkedet,, ville 4000 kanskje kunne passe. Mindre utenfor pressområdene.

 

Mitt poeng er at hva som er rimelige boutgifter ikke har noe med om samboeren har et stort lån eller en nedbetalt leilighet.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...