Gå til innhold

Tenk på alle de som går sultne til sengs i kveld


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke påstå at jeg bryr meg voldsomt selv. Jeg synes selvfølgelig det er sørgelig med andres lidelser, og jeg har sett en god slant elendighet og lidelse selv, men det hindrer ikke meg fra å, i likhet med de fleste andre, gå til sengs uten at jeg ligger våken og tenker på de som sulter, jeg ergrer meg fortsat over ubetydelige hverdagsproblemer som en forsinket buss og jeg gleder meg over luksussen jeg har, uten at jeg virkelig setter pris på det.

 

På en side er det ett åpenbart usympatisk trekk, men samtidig er det slik vi holder oss mer eller mindre sinnsfriske.

Lenke til kommentar

Det er nok veldig uvirkelig for oss som bor i trygge Norge at andre går til sengs sultne når det eneste vi ser av fattige barn er i Redd Barna-reklamene som går på TV. Hvis man derimot tar seg en tur til slummen i for eksempel India, så er det mye vanskeligere å glemme det man har sett. Jeg vil ikke si at det er ufølsomt at vi ikke tenker så mye på det som vi egentlig burde, vi er bare uvitende.

Lenke til kommentar

Det er nok veldig uvirkelig for oss som bor i trygge Norge at andre går til sengs sultne når det eneste vi ser av fattige barn er i Redd Barna-reklamene som går på TV. Hvis man derimot tar seg en tur til slummen i for eksempel India, så er det mye vanskeligere å glemme det man har sett. Jeg vil ikke si at det er ufølsomt at vi ikke tenker så mye på det som vi egentlig burde, vi er bare uvitende.

Vi har egentlig ingen grunn til å ha dårlig samvittighet over det heller, for å si det på en annen måte. Ingen av oss bestemte at vi skulle bli født. Det er en ting. En annen ting er at vi ikke valgte stedet vi skulle bli født på... Vi kan heller ikke gi penger til dem å tro at det blir noe bedre. Disse må få et fast arbeid, og begynne med verdiskapning, det er bare da de kan komme seg ut av fattigdommen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå misforsto du det jeg skrev. Jeg mente på ingen måte at vi skal ha dårlig samvittighet over at vi har det bedre enn andre. Fast arbeid og verdiskapning er viktige faktorer for å komme seg ut av fattigdom, men det er en permanent løsning. Å gi penger er midlertidig hjelp til selvhjelp, så jo, det hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Medmenneskelighet er vel et ukjent ord for deg regner jeg med? Du er vel helt likegyldig når mennesker rundt deg har det vondt?

 

Eg gir for å få, eg handler for å tjene. Kva kan eg få av fattige? Kva tjener eg på å hjelpe dei fattige? Alt som skjer er at den overflødige befolkningen ikke synker. :tease:

Lenke til kommentar

 

Eg gir for å få, eg handler for å tjene. Kva kan eg få av fattige? Kva tjener eg på å hjelpe dei fattige? Alt som skjer er at den overflødige befolkningen ikke synker. :tease:

 

Ved å hjelpe fattige til å øke sin levestandard og senke ting som barnedødelighet vil fødselsraten gå ned, og befolkningsveksten vil avta/stoppe opp/bli negativ. Sånn, nå kan du være dritkjip og hjelpe folk på samme tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå misforsto du det jeg skrev.

Nei tror ikke det.

Det jeg sa var ikke motargumenter mot det du sa.

Bare uttrykte mine tanker rundt dette. :)

 

Jeg mente på ingen måte at vi skal ha dårlig samvittighet over at vi har det bedre enn andre. Fast arbeid og verdiskapning er viktige faktorer for å komme seg ut av fattigdom, men det er en permanent løsning. Å gi penger er midlertidig hjelp til selvhjelp, så jo, det hjelper.

Kommer helt an på.

Men vi trenger ikke føle dårlig samvittighet selv om vi ikke gir noen penger heller.

Vi står på ingen måte i gjeld til noen. Heller ikke det sultende barnet vi ser på TV.

 

Det eneste som hjelper er å gi disse menneskene arbeid.

Og om vi ikke kan det, så er det ikke noe vi får gjort med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi står ikke i gjeld til noen, men vi kan likevel hjelpe andre som ikke har det like godt som oss. Uten medmenneskelighet så hadde verden vært et verre sted enn det det allerede er. Det er bare flaks at du ble født i dette landet. Det kunne like gjerne vært du som levde i slummen. Survival of the luckiest.

 

Vi kan hjelpe mennesker som trenger arbeid. Ved å gi penger til for eksempel Norsk Nødhjelp så støtter du deres arbeid med mikrofinans. Da får fattige muligheten til å skape seg et levebrød ved å ta opp små lån slik at dem kan etablere en bedrift eller utvide en annen virksomhet.

Lenke til kommentar

Vi står ikke i gjeld til noen, men vi kan likevel hjelpe andre som ikke har det like godt som oss.

De aller fleste tenker disse tankene, men gjør aldri noe med det.

Og det er helt greit. Vi gjør stort sett bare det som tjener våre egne interesser, og det er også helt greit.

 

Uten medmenneskelighet så hadde verden vært et verre sted enn det det allerede er.

Sannsynligvis ikke. Det er medmenneskelighet i form av altruisme som ofte er grunnen til fattigdommen i verden. At man ser et problem, og så bruker man helt feil metoder å gå frem på.

 

Det er bare flaks at du ble født i dette landet. Det kunne like gjerne vært du som levde i slummen. Survival of the luckiest.

De overlever de også. Det er mange grunner til at de er i slummen og ikke vi...

Kommunisme, er blant annet årsakene til at ting har gått så dårlig i de landene.

Diktatur, grådige ledere i staten osv. At vi har hatt tollmurer som har stengt fattige land utenfor osv... (proteksjonisme).

 

Vi kan hjelpe mennesker som trenger arbeid. Ved å gi penger til for eksempel Norsk Nødhjelp så støtter du deres arbeid med mikrofinans. Da får fattige muligheten til å skape seg et levebrød ved å ta opp små lån slik at dem kan etablere en bedrift eller utvide en annen virksomhet.

Det beste ville vært å arbeide for et fritt marked der nede, og så arbeidet for å slippe til investorer osv, som da kunne bygget fabrikker, plantaser osv, og få dem til å produsere, skape verdier, så de kan få en fast inntekt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk på alle de norske og amerikanske soldater i Afrika som slakter uskyldige afrikanere for natur ressurser.

Vi har ikke demokrati i Norge. Indirekte demokrati er falsk demokrati.

 

Tenk på alt søplet fra Norge som fraktes til Africa for å drepe Afrikanske barn. Grunnen til at Afrikanerne ikke klare å dyrke mat på jorden sin skyldes vestlig forsøpling fra Norge.

 

Her funker relasjonen mellom Norge og Afrika

 

1. Norge gir penger til korrupte ledere i Afrika

2. Disse lederne lar Staten Norge kaste søppel i Afrika for å drepe Afrikansk befolkning

 

Du finner norsk søppel på 03:22

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Eg bryr ikkje meg. Kanskje det kan gjøre av med den overflødige befolkningen. Du vet, det er begynt å bli så mange av oss nå. Om eg hadde sett ei lita jente sitte med svovelstikker nede i gata her, med skitne tynne kle, midt på den kaldeste julaften, hadde eg også vært ganske likegyldig.

 

Den beste måten å få ned befolkningstallet er å øke velstanden. Ta Norge og mange andre land som eksempel, der vi opplever en negativ naturlig tilvekst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...