Gå til innhold

Sony Z1 Compact


Anbefalte innlegg

Umm, jeg skjønner ikke helt hvordan jeg putter inn Micro-SIM...

Bruksanvisningen ligger hjemme, og det virker som at mobilen er for ny til at det ligger noen ute på nettet.

Noen som kan hjelpe?

Har åpnet luken nederst på venstre side.

Den hvite lappen det går an å få tak i med en pinsett eller lange kvinnenegler (som jeg ikke har) virker bare å være en "vaskeanvisning" med CE-merket etc.

Rett over ser jeg en sort sak som kan se ut som et dummy-SIM, men jeg tør ikke trykke/presse veldig hardt på den.

Er jeg på bærtur?

 

Rett over "vaskelappen" ligger det en liten svart "skuff". Den må du dra ut, så legge SIM-kortet oppi "skuffen" og så dytte hele sulamitten inn igjen. Det var i hvert fall slik jeg gjorde det.

 

Men en annen ting. Er det noen som får til å koble kontaktene til facebook slik at profilbilde fra facebook blir brukt automatisk på kontakten?

 

Andre problemer jeg har hatt: Mobilen gikk over i flymodus mens jeg var i en telefonsamtale. On/off knappen er litt treg, så noen ganger slår ikke skjermen seg på før på 10 forsøket. Håper det ordner seg, hvis ikke må den i retur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Umm, jeg skjønner ikke helt hvordan jeg putter inn Micro-SIM...

 

Rett over "vaskelappen" ligger det en liten svart "skuff". Den må du dra ut, så legge SIM-kortet oppi "skuffen" og så dytte hele sulamitten inn igjen. Det var i hvert fall slik jeg gjorde det.

 

Ok, funket (med hjelp av en pinsett).

Takk.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg håpefull et øyeblikk. Det som skal til for å virkelig få utnyttet kameraet er ikke et annet kamera men råformat (DNG, minimum 12 bit) og PSAM.

Google har bekreftet at de jobber med et nytt kamera-API som bl.a. skal tillate raw format, opprinnelig ment for Android 4.4:

http://arstechnica.com/gadgets/2013/11/google-is-working-on-a-new-android-camera-api-supports-camera-raw/

 

Sony har tydeligvis lovet Android 4.4 oppdatering for Z1:

http://www.ibtimes.co.uk/sony-xperia-z1-expected-get-android-4-4-kitkat-early-february-1431951

 

En slik oppdatering er ingen garanti for at Sony faktisk vil implementere camera raw biten. Ei heller at hardwaren faktisk muliggjør en slik oppdatering (selv om det hørees rart ut).

 

Det har vært uttalelser om at Sony benytter RGBW fargefiltrering i mobilkamera, noe som antagelig vil gjøre støtten fra 3.parts raw-fremkallere dårligere. Nyere uttalelser ser ut til å peke i motsatt retning.

 

http://androidandme.com/2012/01/news/sonys-new-cmos-smartphone-sensors-will-bring-hdr-video-recording-to-mobile/comment-page-1/

 

"Hva skal du med raw-støtte i et mobil-kamera?"

 

For min del: bedre hvitbalanse i etterkant, nøytrale fargekorreksjonsprofiler, og muligheten til å bruke f.eks DxO støyreduksjon og masse regnetid på evt blinkskudd hvor man bare hadde mobilen tilgjengelig. Jo dårligere kamera (og Z1 compact er "dårlig" sammenlignet med DSLR), jo mer gevinst får man ved å utnytte det som finnes best mulig.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg fikk min Z1 compact igår og har lekt en del med den. Det første som slår meg er kvalitetsfølelsen. Den føles utrolig godt bygget. Bedre enn iPhone 5 faktisk, og milevis bedre enn Galaxy S4 som jeg hadde før denne.

Skjermen er nydelig og krystallklar. Farger og lysstyrke er helt strålende og tastaturet er en fryd å skrive på. Bommer så godt som aldri på bokstavene jeg sikter på.

 

Den er rask og kameraet tar flotte bilder. Lyden på musikk er glimrende og batteritiden fremstår nå i begynnelsen som imponerende.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte denne!

Lenke til kommentar

Gjentar meg selv litt jeg...

Si fra, eller legg ut eksempler...når du har kommet så langt at du har forsøkt deg på bilder.

Jeg er veldig spent på kameraet på denne.

Det er litt som jeg ikike helt har tillit til alt som legges ut av bilder fra tester etc...

Bedre med bilder av "vanlige" amatører. Macro og andre vanlige bilder....

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe et 32/64GB klasse-10(?) SD-kort, men usikker på om det er vits for mitt behov da jeg ikke bruker telefonen til noe annet enn vanlig telefonbruk + mail, etc. Ikke kjøpt noe bakdeksel eller beskyttelsesfilm; gir egentlig litt beng i det (blir nok ripete med tiden uavhengig av hva jeg gjør).

@cirka; kan ta noen bilder senere i kveld hvis ingen andre har gjort det før meg (på vei ut nå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...