Gå til innhold

Sony Z1 Compact


Anbefalte innlegg

Det er klart at alt er ikkje optimalt med denne telefonen, men eg synest ikkje det er så gale som du vil ha det til her.

 

-Compact: Z1 er 144 x 74 x 8.5 mm medan Z1 Compact er 127 x 64.9 x 9.5 mm. Compact versjonen er ikkje ein miniversjon, men den er vesentlig mindre enn orginalen med unntak av at den er 1 mm tjukkare.

 

-Høgtalaren: Her er eg i stor grad enig, lyden på høgtalaren kunne med fordel vært høgare slik at ein kan bruke den til f.eks telefonkonferansser.

 

-Dekning: Eg har ikkje hatt problemer med dekkninga, men eg registrerer at enkelte har fått problemer med dekninga etter site oppdatering.

 

-On/off knappen: Dette er ein bug. Det er eit eller anna i software som gjer at skjermen ikkje slår seg på med ein gong. Sjølve knappen fungerer som det skal. Problemet løyser seg med ein omstart av telefonen.

 

-Riper: Riper i plasten er ei svakheit. Men samtidig så beskytter plasten glaset slik at det ikkje knuser så lett. Du kan uansett fjerne plastbelegget sjølv dersom du ikkje liker å ha riper på skjermen. Sjølv synest eg at telefonen har langt færre synlege striper enn det som eg forventa når eg las brukeranmeldelsane til telefonen.

 

-Telefonboken: Eg ser ikkje problemet. Om det er intuitivt at søkefunksjonen skal være nede i venstre hjørnet kan nok diskuterast. Men eg må ikkje skifte grep etter å ha trykka på den. At søkefeltet er på toppen av skjermen er berre ein fordel då tastaturet kjem opp frå botnen.

 

-Legge på: Dette er ein funksjon for å spare straum under samtaler. Dersom skjermen ikkje slår seg på umiddelbart etter at du tar telefonen vekk frå øyret så er nok dette av samme grunn som når du opplever at av/på-knappen ikkje fungerer. Igjen så fikser ein restart problemet.

 

-Sveipe: Her er eg heilt enig, har sjølv opplevd fleire gongar at eg drar ikon over kvarandre og lager nye mapper som eg må rydde opp i etterpå.

 

-Tung: Her er eg også enig, telefonen er forholdsvis tung. Nå er det sjølvsagt mykje kraftig hardware i telefonen men er du vandt med ein litt svakare telefon frå før så merkes vekta greit.

 

-Kamera: Kameraet er svært bra i manuellmodus, men eg savner betre oppløysning i automatmodus. I tillegg mangler det timeshift (slow motion), 4k filming og ein betre burst mode for å fotografere hurtige bildeserier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men utover dette er telefonen grei og kameraet er helt rått!!

 

Har du tatt bilder med den under noe annet enn optimale lysforhold? I så fall, har du sett på disse bildene på noe annet enn telefonskjermen?

 

Jeg har tatt bilder som i utgangspunktet ser greie ut på den lille skjermen, men straks man får de over på PC-skjerm eller TV ser man hvor horribelt dårlige de blir under mørke forhold (eks. stue om kvelden med normal belysning). Det jeg har lest om dette tyder på at det er etterbehandlingen som ødelegger bildene, med støyfjerning og korrigering som er helt ute av kontroll.

 

Kameraet er bra under gode lysforhold, det skal sies. Men det er de fleste mobilkameraer.

Lenke til kommentar

Argh, har hatt telefonen i knappe 2 uker før ripene meldte seg. Har forholdt meg like forsiktig som med min forrige telefon, den levde 3 år uten nevneverdige riper i skjermen, men her er de altså like fordømt på plass etter bare 2 uker.

 

Ville dere reklamert og fått det skiftet eller bare revet av plasten og lagt ny beskyttelse på selv? Er litt bekymret for fremtidig reklamasjonsrett om noe annet skulle finne på å gå ad skogen.

Lenke til kommentar

Prøver meg igjen jeg;)

Er det noen som opplever susing under samtale? Det suser i bakgrunnen når motparten snakker, og opphører når han ikke sier noe. Er faktisk helt stille når motparten ikke snakker, så stille at jeg av og til lurer på om samtalen er brutt, men det er den ikke. Dette gjelder ved bruk av høyttaleren også. Har sjekket med en SG2, og der er susingen så godt som fraværende.

Lenke til kommentar

Prøver meg igjen jeg;)

Er det noen som opplever susing under samtale? Det suser i bakgrunnen når motparten snakker, og opphører når han ikke sier noe. Er faktisk helt stille når motparten ikke snakker, så stille at jeg av og til lurer på om samtalen er brutt, men det er den ikke. Dette gjelder ved bruk av høyttaleren også. Har sjekket med en SG2, og der er susingen så godt som fraværende.

 

Innstillinger > Samtaleinnstillinger > Bedre lyd fra samtalepartner: Prøv der med og uten avhuking i boksen.

 

Ellers så kan en kanskje mistenke HD-lyd i samtalen som blir redusert/forstyrret pga dårlige antenneforhold.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

 

Prøver meg igjen jeg;)

Er det noen som opplever susing under samtale? Det suser i bakgrunnen når motparten snakker, og opphører når han ikke sier noe. Er faktisk helt stille når motparten ikke snakker, så stille at jeg av og til lurer på om samtalen er brutt, men det er den ikke. Dette gjelder ved bruk av høyttaleren også. Har sjekket med en SG2, og der er susingen så godt som fraværende.

 

Innstillinger > Samtaleinnstillinger > Bedre lyd fra samtalepartner: Prøv der med og uten avhuking i boksen.

 

Ellers så kan en kanskje mistenke HD-lyd i samtalen som blir redusert/forstyrret pga dårlige antenneforhold.

 

 

Har prøvd alt av innstillinger inni den menyen, uten resultat.

Hmm, dette skjer midt i Bergen, så antenneforholdene skulle være bra. Kan HD lyden skrus av? Hvordan kan jeg vite at samtalen går i HD?

Lenke til kommentar

http://www.telenor.no/privat/mobil/hdvoice.jsp

 

Hvordan få HD voice?

For å ta i bruk HD voice må begge samtalepartene ha telefoner med HD voice-støtte, og samtalen må foregå i et mobilnett som har støtte for HD voice. Befinner du deg i Telenors 3G-nett med en mobil som støtter HD voice, vil du automatisk bli koblet til tjenesten. Om begge har HD voice-telefoner, men er koblet til et mobilnett uten støtte for det, vil talekvaliteten være som før.

Prøv å låse i 2G for å sjekke om det ev. er dette som er pråblemet.
Lenke til kommentar

Hoi, jobber med salg av bl.a mobiltelefoner og i det siste har vi hatt sinnsykt mange folk som vil returnere telefonene pga en rekke feil (skurring i høytaler, både i selve Compacten og i høytaleren til den du snakker med, skjermen går ikke på når folk ringer til deg, selv ikke når du trykker på strømtasten, og til tider går skjermen ikke på i det hele tatt etter å ha låst telefonen, må gjerne trykke opptil 30-40 ganger), så jeg lurer på om det er noen her som har opplevd det samme? Har googlet litt, sett noen med lignende problemer og lest litt om det her, men jeg tenker at hvis problemet er utbredt nok, så slutter jeg/vi å selge telefonen. Feilmargin hos oss er cirka 20%. Siden midt i februar har vi solgt kanskje 20-25 Compacts og fått klager på 5 av dem nå.

Lenke til kommentar

Hoi, jobber med salg av bl.a mobiltelefoner og i det siste har vi hatt sinnsykt mange folk som vil returnere telefonene pga en rekke feil (skurring i høytaler, både i selve Compacten og i høytaleren til den du snakker med, skjermen går ikke på når folk ringer til deg, selv ikke når du trykker på strømtasten, og til tider går skjermen ikke på i det hele tatt etter å ha låst telefonen, må gjerne trykke opptil 30-40 ganger), så jeg lurer på om det er noen her som har opplevd det samme? Har googlet litt, sett noen med lignende problemer og lest litt om det her, men jeg tenker at hvis problemet er utbredt nok, så slutter jeg/vi å selge telefonen. Feilmargin hos oss er cirka 20%. Siden midt i februar har vi solgt kanskje 20-25 Compacts og fått klager på 5 av dem nå.

 

Det med skjermen løyser seg med ein omstart av telefonen. Eg veit ikkje kva som er årsaken, men problemet dukker opp etter at telefonen har vært påslått i 2-3 veker.

Kor vidt dette er ein mangel på telefonen eller ikkje er det nok litt vanskelig å gi eit godt svar på. Sjølv om eg er ein av dei som forventer at du så og seie aldri skal trenge å slå av telefonen så er det ikkje akkurat eit ukjent fenomen at datamaskiner bør restartast ein gong i blant. Så spørsmålet er om ein kan samanlikne telefonen med ei datamaskin i dette tilfellet.

 

Lydkvaliteten har eg ikkje hatt problemer med.

Lenke til kommentar

En av kundene i dette tilfellet er en annen ansatt på jobb, og han har restartet sin med jevne mellomrom. Til tross for dette kan han tilnærmet fremprodusere problemet "on demand" med telefonen sin. Det er såpass ille at han har sluttet å bruke den og heller gått tilbake til hans gamle iPhone 4. Er ikke videre imponert over denne telefonen. :/

Lenke til kommentar

Etter siste oppdateringen som kom for et par dager siden, så har telefonen min blitt nesten ubrukelig.

Kameraet og apper som bruker kamera(snapchat) henger seg nesten hver enste gang.

Når jeg skal spille videoer på youtube, så er det nesten ikke lyd selv om den står på maks. Den kommer dog på fullt hvis jeg trykker en plass utenfor videovinduet, men blir ganske lei av å gjøre det hver eneste gang jeg skal se en film.

Når jeg skal ringe noen, så må jeg ofte prøve mange ganger for å få den til å ringe.

Flere som opplever det samme?

Håper de fikser dette snarest

Lenke til kommentar

Mye surmuling her. Er kjempefornøyd med min telefon. Ingen telefoner er perfekte. Er sikker på at man også kan finne ting å irritere seg ved med feks iPhone.

 

Når det er sagt så har jeg ikke oppdaget nevnte problemer og jeg kjører den siste versjonen som kom for under 1 uke siden. De som fortsatt har problemer må gjøre en factory reset.

Lenke til kommentar

Mye surmuling her. Er kjempefornøyd med min telefon. Ingen telefoner er perfekte. Er sikker på at man også kan finne ting å irritere seg ved med feks iPhone.

 

Når det er sagt så har jeg ikke oppdaget nevnte problemer og jeg kjører den siste versjonen som kom for under 1 uke siden. De som fortsatt har problemer må gjøre en factory reset.

 

Syntes ikke det er surmuling når det er vedvarende problemer som skjer på en rekke telefoner som tilnærmet gjør telefonen ubrukelig. Hva er vitsen med en telefon som i 50% av tilfellene ikke kan besvare et anrop? Vi er riktignok ikke den største butikken der ute, men vi har aldri hatt så mye negativ tilbakemelding på så kort tid etter salgsdato, ei heller i den mengden vi nå opplever med Z1 Compact.

Lenke til kommentar

Alle produkter har feil i en eller annen mengde. Helst så få som mulig, men shit happens, så det er helt på sin plass å nevne det.

I seg selv ser jeg ikke på dette som annet enn uflaks, det som er interessant er hvordan butikken (med Sony i bakkant) fikser problemene - aksepterer de dette uten mye om og men og reparerer/omleverer, eller blir det mye tullball hvor butikken nekter å akseptere garantisakene? Det er /det/ som skiller gode produkter fra dårlige, om man ser bort fra produkter som er notorisk befengte med (produksjons)feil, selvsagt.

 

Jeg opplever (bank i bordet) ingen av disse feilene, og nå tror jeg sannelig etter 4.4.2-oppgraderingen at den har sluttet å gå rett til handsfree når jeg løfter av røret, noe som skjedde litt for ofte tidligere.

Lenke til kommentar

Problemet i vårt tilfelle er at mange blir utrolig oppgitt når de bruker omlag et par fire tusen kroner på ny telefon for å så oppleve at den slutter å fungere skikkelig etter allerede to-tre uker. Man forventer mer. Vi har riktignok retten på vår side når vi sier til kundene at telefonen må på verksted, men det er utrolig mange som syntes dette ikke er godt nok. I tillegg hadde vi en kar som leverte telefonen på verksted litt over en uke etter kjøpsdato, fikk den igjen, og noen dager senere opplevde han de samme problemene nok en gang, til tross for at verkstedet faktisk hadde gjort noe.

 

Nå har vi begynt å kreditere telefoner og gi kundene muligheten til å få pengene tilbake eller kjøpe ny telefon. Så lenge de forteller om de feilene som jeg nevnte tidligere, så sier vi at de kan få levere telefonen tilbake igjen, så får vi heller håndtere med tapet og ekstraarbeidet. Det er en kjip situasjon for oss, men det er bedre det enn at vi har en rekke misfornøyde kunder. Jeg var egentlig bare nysgjerrig på om vi har vært uheldige med partiet av telefoner vi har fått, eller om det er mange som opplever feil med telefonene sine.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Hva sier Sony Norge/importøren?

Jeg regner med at dere informerer dem om den høye feilfrekvensen på telefonene dere selger og ber dem ordne opp?

Virker på meg som at dere ihvertfall gjør alt riktig (og mer til) overfor kundene deres, men det er jo klart at dette er surt for kundene det gjelder. Men som sagt, dette skjer fra tid til annen med alle produkter; man kan kjøpe en kliss ny bil til 500k som viser seg å være en mandagsbil, jeg kjøpte meg et par slalomski til 5k der stålkanten løsnet etter 2 sesonger (etter litt diskusjon på en voksen måte fikk jeg et par kliss nye ski - og min tillit til både butikk og skimerke var opprettholdt).

Jeg heller kanskje litt mot din teori om unormalt mye feil i partiet dere har mottatt, men dette må nesten Sony si mer om.

Lenke til kommentar

Disse problemene med Compact siste par ukene har gitt meg litt hodebry.

Jeg har selv vurdert å gå for denne, men nå tviler jeg sterkt, dersom ikke Sony får en skikkelig forklaring og fiks raskt.

For det andre har jeg behov for å kjøpe en mobil til min mor, og tenkte lenge på Sony Xperia Go, men begynte også å vurdere denne til henne. Men igjen; nå er jeg svært usikker på om det er en god ide...

Lenke til kommentar

4.4 gav meg som en anekdote; verre batteritid (etter samme tweaking) ustabilitet (snapchat fungerer svært dårlig, rettelse sagt kamera.) og hele systemet virker som å kaste opp noen baller i luften og håpe på det beste. Altså fungerer det av og til sømløst og av og til overhodet ikke. Restarter mobilen daglig etter 4.4 og har prøvd factory resett som jeg trodde hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...