Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Fersk bilsjåfør her. Jeg er en 18 år gammel gutt som nylig har fått lappen. Kjøpte meg en Renault Megane 2003 for en billig penge i juni, da var den gått 116000km. Jeg tenkte at dette hørtes bra ut. Da jeg ikke er noe erfaren med bil eller dens interne komponenter, spurte jeg ikke om registerreima var byttet da vi kjøpte bilen (Noe som jeg vet burde gjøres omtrent hvert 4-5 år).

 

Nå har jeg havnet oppi noe skikkelig dårlig her, med en reperasjon foran meg som sannsynligvis vil koste 25000kr etter bare 3500km, (Det var det Renault verkstedet gjettet på etter første time, men for øyeblikket tar de en grundigere sjekk). Nå har jeg snakket med en maskinist som bor i nærheten, sendte meg denne eposten om kostnader hvis jeg ønsker å få han til å reparere istedet.:

 

Hei kan tilby reperasjon av din bil med følgende priser:

Brukt motor type k4j-730 97000km kr 10000.-
Frakt motor kr 4000.-
Registerreimsett inkl strammehjul kr 2212.-
Multireim kr 363.-
Oljefilter kr 160.-
Luftfilter kr 234.-
Tennplugger 4stk a107kr kr 428.-
Motorolje kr 500.-
Girolje kr 400.-
Kjølevæske kr 500.-
Arbeid kr 7000.-

Totalt kr25797.-

Så nå står jeg jo med noen spørsmål igjen: Skal jeg reparere den hos han? Vil det være billigere å kjøpe ny motor istedet (Noe han mener vil være det beste) for å få fikset alt? Hva vil være det beste valget, noen som kan se på dette?

 

I tillegg satt jeg og faren min å tenkte litt - da vi kjøpte bilen sa aldri selgeren noe om registerreima, og han skrev under på at det ikke var noen ting feil med bilen. Kan vi bruke dette til en fordel - da det faktisk var noe feil med bilen?

 

Setter utrolig stor pris på tilbakemelding!

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hepp!

 

 

Ang. reg-reim,det kommer an på ca. kjørte km, ikke tid.

(Noe som jeg vet burde gjøres omtrent hvert 4-5 år)

 

Ellers så vil jeg være helt ærlig med deg, om ikke du har gode venner som kan ta jobben på hobby-basis så er alt bortkastet penger med så gammel bil.

Hent ut vrakpant/selg som delebil og se fremover mot en ny bil.

 

:(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på at motoren har tatt skade? Jeg har også hatt et par eldre biler der registerremmen har røket under kjøring, men har alltid vært så heldig at ventiler og stempler ikke har vært i kontakt med hverandre. Var bare å justere veiv, kam og annet til riktig posisjon, sette på ny rem, og kjøre videre.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri tatt av toppen. Jeg dreier på kammen og hører at ventilene går som de skal, og dersom det gjør det, setter jeg på ny rem og prøver. Dreier så motoren rundt med ny rem på, for å sjekke at jeg har komp på alle sylindre før jeg starter motoren. På en bil som knapt nok er verdt et vanlig registerremskifte på verksted selv uten feil vil det være min foretrukne metode.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

I tillegg satt jeg og faren min å tenkte litt - da vi kjøpte bilen sa aldri selgeren noe om registerreima, og han skrev under på at det ikke var noen ting feil med bilen. Kan vi bruke dette til en fordel - da det faktisk var noe feil med bilen?

 

Tror jeg er et blindspor dere dessverre ikke kommer noe vei med. Kan jo hende selger ikke er mer "opplyst" vedr. generelle tekniske forhold i biler (feks. registerrem) enn det du selv og faren din er (siden du ikke spurte selger spesifikt om dette). Og dermed er det heller ikke galt å "skrive under på" at ingen ting er feil med bilen.

 

Med mindre du evt. kan "bevise" at selger bevisst har unnlatt (mot bedre vitende) å gjøre oppmerksom på dette osv. (så om du feks. var så heldig å finne noe verkstedpapirer etc. hvor vedkommende har blitt påminnet/gjort oppmerksom på å bytte reg.rem eller du feks. fant bil-annonse fra den gang han kjøpte bilen, og det der nevnes behov for reg.rem bytte, kan du kanskje ha en god sak. Men er vel desverre liten sjanse for å snuble over slik info. da

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å skru litt selv er det lett å få hjelp på diverse forum og lokalt for noen "julebrus" men du må spørre om hjelp.

Det første du bør få gjøre er å sette på en ny rem og ta en kompresjons test er den ok kjør i vei.

Er den ikke ok bør toppen av er stemplene skadet er motorbytte det mest fornuftige, er de ok er det mest sannsynlig at en eller flere av ventilene er bøyd.

Det finnes sikkert et motorverksted (ikke bilverksted) som fikser det i nærheten av der du bor og det koster ikke mange tusen lappene.

Motoren har gått så lite at du burde ha bil i en del år så lenge ikke rusten tar den.

Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt! Skal høre med maskinisten hva han synes om dette. Jeg har litt erfaring med skruing på moped, men jeg vil anta at det ikke er i nærheten av skruing på biler. Skal se litt rundt på nettet etter instruksjoner etc. og høre med andre.

 

Maxopp, verkstedet sa at de ville demontere toppen, da de ville være sikker på at alt var i orden. Men jeg er klar over at det ikke må være nødvendig. Etter hva jeg fikk med eg fra telefonsamtalen med verkstedet, er de ikke sikre på om de virkelig må ta av toppen.

 

Takk.

Lenke til kommentar

Hepp!

 

 

Ang. reg-reim,det kommer an på ca. kjørte km, ikke tid.

(Noe som jeg vet burde gjøres omtrent hvert 4-5 år)

Hepp!

 

Liten kommentar her. Det kommer an på enten kilometer eller tid. Altså det som kommer først.

 

Registerreima i min gamle bil røk. Den var innenfor med tanke på kilometer, men alderen var gått over. Garantien var på 3 år, den røk etter 3 år og 1 måned. Bilen var kanskje verdt 10-15k, med en kilometerstand på 160 000. Resultatet av at registerreima røk, var bøyde ventiler.

 

Jeg solgte den for vrakpanten, og kjøpte meg ny. Hvis jeg skulle ha fikset den på verksted, så hadde regningen kommet på cirka 25 000. Det hadde jo selvsagt vært mulig å kjøpt en delemotor, men det var egentlig ikke verdt det med tanke på at bilen var så lite verdt fra før av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verkstedet ringte. De måtte demontere toppen. Ventilene var bøyd, ta av toppakningen, mm. Det ville bli 36000kr. Tror jeg skal selge bilen slik som den er (ihvertfall prøve), og se fram mot en ny bil. Gidder ikke bruke 25000kr på den bilen der. Var så skeptisk da jeg skulle til å kjøpe en Renault, men tilbudet var så bra!..

Endret av Skaugify
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjip situasjon. Selg den som den er eller som delebil. Er interiør og slike ting i god stand kan du raskt håve inn mange tusenlapper så lenge markedet er der. Alt slik som dører, seter, ratt, radio, grill, front/bakfanger er ofte ting folk er ute etter. Ta deg litt tid og stikk innom forumer og legg ut på Finn :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg, så ville jeg prøvd meg på å gjøre et motorbytte selv, om du har et sted å skru og kan få lånt en motorjekk og nødvendig verktøy. På http://www.nbfbildeler.no har de flere motorer til renault megane, emn jeg vet ikke om de har nøyaktig samme som sitter i din bil.

Kanskje du tilogmed om du er heldig finner en entusiast på dette forumet som bor i nærheten som vil hjelpe deg http://www.renaultklubben.no

Lenke til kommentar

Som nevnt, hvis du ikke kjenner noen som kan hjelpe deg å bytte motor/overhale toppen så selg den som delebil/repobjekt.

 

http://www.nbfbildeler.no/templates/NewResults.aspx?q=k4j-730+motor&Matrix_Id=1

Hvis motorkoden stemmer i førsteposten din er det ett par der. De koster riktignok endel, rundt 8000,- ser det ut til for kun motoren.

 

Husk, vraker du bilen før 20 Mars slipper du å betale årsavgiften for i år.

Selger du bilen, så er du fortsatt ansvarlig for å betale årsagiften for i år.

Sålenge det har vært skilter på bilen i 2014 da.

Lenke til kommentar

Som vist i første post er den eneste jeg virkelig kan stole skikkelig på når det gjelder kunnskap, er det maskinisten - og han tar 7000,- for å fikse den. Da dette er noe av de verste scenarioene jeg kan få, vil dette som vist koste mye. Jeg fant en bil som ser veldig ideell ut, og vil sannsynligvis gå for den. Så planene er nok å kjøpe den og prøve å selge bilen som den er e.l. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...