Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er mine plikter når jeg mottar et uberettiget inkassokrav?


ronron25

Anbefalte innlegg

Jeg har uheldigvis samme navn som en skurk som ikke betaler regningene sine. Det fører til at jeg får hans innkassokrav tilsendt. Et år hadde jeg Statens innkrevingssentral på nakken og det tok meg to måneder å bli kvitt dem. Nå plages jeg av ulike mobilselskap som sender meg krav via ulike innkassobyråer, selv om jeg aldri har hatt abonnement hos dem. Jeg begynner å bli ganske lei. Kan jeg bare ignorere kravene og hva slags plikter har jeg egentlig når noen sender meg krav som ikke har med meg å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært meg så hadde jeg sendt en epost til selskapet og spurt om faktura 123456 er ment til Ola Dunk med f.dato 1.11.1970. Hvis de hadde svart nei så hadde jeg bedt de om å sende fakturaen sin til en annen adresse enn Brennerigata 96.

 

Juridisk sett har jeg ikke peiling på om du er pliktig til å informere selskapene, men ofte er det enkle det beste.

Lenke til kommentar

Om du ikke sier i fra kan du bli skyldig de påløpte saksomkostningene frem til du reagerte. Jeg har selv vært med og sett en som ble dømt til å betale de rettslige saksomkostninger i et lignende tilfelle. Opprinnelig krav med salær og renter slapp vedkommende dog unna, men i noen tilfeller kan muligens også dette bli belastet deg. Etter inkassoloven § 17, første ledd; Skyldneren plikter å erstatte fordringshaverens nødvendige kostnader ved utenrettslig inndriving. Dette gjelder både kostnader ved å ha engasjert en inkassator og kostnader ved å drive inn kravet selv. Og etter annet ledd; Kostnadene kan ikke kreves erstattet dersom skyldneren hadde innsigelser som det var rimelig grunn til å få vurdert før inndrivingen ble satt i verk.

 

Sistnevnte er relevant for deg. Anbefaler deg derfor å informere inkassoselskapene om feilen. De kan ikke vite at det er feil uten at du forteller dem det.

 

På et eller annet tidspunkt må du reagere uansett. Du vil neppe ha uteblivelsesdommer og avholdte utlegg på deg, med påfølgende pant i eiendeler og/eller trekk i lønn uten at det er din skyld.

Lenke til kommentar

Skyldneren plikter å erstatte fordringshaverens nødvendige kostnader ved utenrettslig inndriving. Dette gjelder både kostnader ved å ha engasjert en inkassator og kostnader ved å drive inn kravet selv. Og etter annet ledd; Kostnadene kan ikke kreves erstattet dersom skyldneren hadde innsigelser som det var rimelig grunn til å få vurdert før inndrivingen ble satt i verk.

 

Sistnevnte er relevant for deg. Anbefaler deg derfor å informere inkassoselskapene om feilen. De kan ikke vite at det er feil uten at du forteller dem det.

 

På et eller annet tidspunkt må du reagere uansett. Du vil neppe ha uteblivelsesdommer og avholdte utlegg på deg, med påfølgende pant i eiendeler og/eller trekk i lønn uten at det er din skyld.

Skyldneren er ikke TS ettersom inkassobyråene har feil person.

Dersom saken går til forliksrådet bør man møte, ellers må man selv føre ny sak i tingretten for å slippe unna.

 

Uten at jeg har satt meg helt inn i alt om enkle pengekrav så tror jeg at man ikke har noen plikter overfor inkassobyråene når kravet ikke er eksisterer (overfor deg).

Lenke til kommentar

Skyldneren er ikke TS ettersom inkassobyråene har feil person.

I Ot. prp nr. 2, (1987-88), forarbeid til inkassloven, nevnes det at inkassoselskapet nromalt ikke har noen plikt til å undersøke kravet ved mottak fra oppdragsgiver med mindre man bør mistenke det. Når det da sendes ut flere brev fra inkassoselskapet til den de har all grunn til å tro er riktig debitor, uten å motta innsigelser, vil jeg mene TS er skyldig inndrivningskostnadene. Inkassoselskapet har rett og slett ingen grunn til å tro at saken ikke er holdbar og skal ikke lide for det. TS må bidra til å oppklare det, om ikke går denne saken bare videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! Jeg ser det fornuftige i å svare og ikke ignorere kravene. Dette problemet har jeg måtte forholde meg til i ca 5 år nå. Begynner å bli litt lei. Kan jeg kreve gebyr for arbeidet med å svare :), spesielt fra samme selskap som sender meg nye krav, selv om de nå må vite at de sender kravene sine til feil person?

Lenke til kommentar

I Ot. prp nr. 2, (1987-88), forarbeid til inkassloven, nevnes det at inkassoselskapet nromalt ikke har noen plikt til å undersøke kravet ved mottak fra oppdragsgiver med mindre man bør mistenke det. Når det da sendes ut flere brev fra inkassoselskapet til den de har all grunn til å tro er riktig debitor, uten å motta innsigelser, vil jeg mene TS er skyldig inndrivningskostnadene. Inkassoselskapet har rett og slett ingen grunn til å tro at saken ikke er holdbar og skal ikke lide for det. TS må bidra til å oppklare det, om ikke går denne saken bare videre.

Men TS er fremdeles ikke skyldneren når kravet tilhører en annen. Hvor står det at en uskyldig part er pliktig til å varlse?

Det er vel det som er spørsmålet i denne tråden.

Lenke til kommentar

Du gjør det vanskeligere enn det er, Zeph. Så lenge du har informert om situasjonen til selskapet er det deres ansvar å fikse det, inkl. å sørge for at rette vedkommende får informasjonen. De er profesjonelle, og du er en tredjepart som i utgangspunktet ikke har noe med saken å gjøre.

 

TS: Om jeg var deg ville jeg forfattet et standardbrev som du sender når du får en ny regning fra et selskap, hvor du forklarer at dette er noe du har slitt med, og at du forventer at de ikke forveksler dere i framtiden. Oppgi telefonnummer og si at de kan ringe deg om de ønsker nærmere forklaring, men at du ikke akter verken å betale eller å varsle dem om du mottar flere av din navnebrors krav. Skriv ut et par slike med åpent felt for adresse og referansenummer eller lignende, og påfør det som trengs når du får regningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan dette går an. Det er da mange i Norge som har navnebrødre. Det er slettes ikke uvanlig. Det er jo personnummeret disse inkassoselskapene må sjekke mot, ikke navn. Latterlig sak. Tviler på at du har noen som helst "plikt" ved lov å svare på disse brevene. Men du burde jo allikevel gjøre det for at kravene skal stoppe mot din person,

Lenke til kommentar

Jeg har uheldigvis samme navn som en skurk som ikke betaler regningene sine. Det fører til at jeg får hans innkassokrav tilsendt.

Det er noe som skurrer her. Som jeg tenkte når jeg leste dette, og som Kron også påpeker, så er det mange med samme navn i Norge. Tenk Ole Hansen, for eksempel. Hvis en av disse Ole Hansen'ene ikke betaler regningen, kan hvem som helst av de andre risikere å få inkassokravet? Sender inkassobyrået bare til en tilfeldig Ole Hansen og håper at det er den riktige? Nei, de gjør selvsagt ikke det.

 

Adressen er forskjellig, mest sannsynlig fødselsdato også og i hvert fall personnummeret, så at de kan gjøre denne feilen gang på gang er i beste fall vanskelig å tro.

 

Derfor; er du sikker på at du ikke er utsatt for et aldri så lite identitetstyveri?

Lenke til kommentar

Men TS er fremdeles ikke skyldneren når kravet tilhører en annen. Hvor står det at en uskyldig part er pliktig til å varlse?

Det er vel det som er spørsmålet i denne tråden.

 

Fordi det er han som har fått kravet. Dersom han ikkje bestrider det så er det han som får problemene. Uansett om kravet er rettmessig eller ikkje.

 

Å tro noe annet er idioti.

Lenke til kommentar

 

Fordi det er han som har fått kravet. Dersom han ikkje bestrider det så er det han som får problemene. Uansett om kravet er rettmessig eller ikkje.

 

Å tro noe annet er idioti.

Hvilke problemer da? Har du fått et urettsmessig krav så må du ikke betale. Kun dersom du får en dom vil du få et problem. Hvilken plikt har man til å varsle?

Så forklar meg hvorfor dette er idioti. Gjerne med henvisning til hvordan inkassoselskapet kan kreve penger fra deg når kravet ikke er rettsmessig, før de har fått en dom.

Lenke til kommentar

Hvilke problemer da? Har du fått et urettsmessig krav så må du ikke betale. Kun dersom du får en dom vil du få et problem. Hvilken plikt har man til å varsle?

Så forklar meg hvorfor dette er idioti. Gjerne med henvisning til hvordan inkassoselskapet kan kreve penger fra deg når kravet ikke er rettsmessig, før de har fått en dom.

 

Nei, men du MÅ bestride kravet. Skjønner du ikkje det?

 

Du Må ta kontakt med inkassoselskapet og fortelle dem at denne regningen er det ikkje du som skal ha.

 

Dersom du får krav etter krav og ikkje gjør noe er det DU som får probleme, enten kravene er rettmessige eller ikkje.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Dette fokuset på dom skjønner jeg ikke. Dersom inkassoselskapet får en dom mot deg, så var du forpliktet å betale før dommen falt også. Enten har de et kravsgrunnlag, eller så har de det ikke. Betalingsplikten oppstår før dommen faller, dommen er bare en stadfestelse.

Nå var det vel ikke så lenge siden det var en tråd her der problemet var at en "venn" av noen havnet i en slik situasjon. Vedkommende hadde da fått en fraværsdom på uriktig grunnlag. Selv om altså kravet ikke var reelt så måtte jo vedkommende enten reise ny sak eller betale.

Finnes jo andre eksempler delkrav er kanskje det enkleste: Du har betalt, men siden tingen har en mangel betaler du ikke alt. Kreditor oversender kravet til inkasso. Ignorerer du forliksrådet så vil du få en fraværsdom og må trolig betale resten av beløpet, selv om de ikke har et faktisk krav mot deg.

Men igjen er spørsmålet; er du virkelig forpliktet til å bestride kravet?

Jeg ønsker bare en henvisning til hvor i loven det står.

 

Nei, men du MÅ bestride kravet. Skjønner du ikkje det?

 

Du Må ta kontakt med inkassoselskapet og fortelle dem at denne regningen er det ikkje du som skal ha.

 

Dersom du får krav etter krav og ikkje gjør noe er det DU som får probleme, enten kravene er rettmessige eller ikkje.

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor man må bestride kravet. Hvilke problemer skal man få?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...