Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Naboen klager på lyd når vi går over gulvet - tomannsbolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Geco, dette er interessant. Først og fremst vil jeg spørre i hvilken posisjon uttaler du deg? Har du yrke innen juss eller bygningskonstruksjon? I så fall kunne jeg nesten bruke det du sier direkte til sameiet/nabo. Men hvis du "bare" uttaler deg som en "vanlig" privatperson må jeg forsøke å få dette bekreftet fra en fagperson, helst en person med en juridisk stilling antar jeg.

 

Hvis det er slik du sier så er det egentlig bare dumt av meg å begynne å sette i gang undersøkelser hos utbygger/fagpersoner. Da påtar jeg meg et ansvar jeg ikke behøver.

TS. Kanskje du skulle ta en titt, på profilen min. :)

 

Jeg har vært i byggebransjen i mange år. Først som ansatt tømrer i hos div stor-entreprenører, innen boligbygging i ca 14 år. Etter teknisk utdanning, drev jeg eget entreprenør og bygningsteknisk firma i ca 12 år. De første årene drev firmaet mest med oppføring av eneboliger, påbygg/tilbygg og endringer/ombygginger av boliger. Hadde Sentral Godkjemming for SØK, PRO/KPR (prosjektering - tegninger, dimensjonering, beskrivelser, m.m.), i Tiltaksklasse 1. og for UTF/KUT (utførelse) i Tiltaksklasse 2.

Helt fra oppstart av eget firma, så prosjekterte jeg alt selv, samt alle "byggesøknader" og deltok, eller hadde ansvaret for byggearbeidet. For det meste Totalprosjekter. Gradvis gikk driften mer over på prosjektering og søkerfunksjonen, da mange småfirmaer hadde problemer med å få søknader og prosjektene godkjent. Kundene var da alt fra Tiltakshavere, tømerer- og murmestere. Og jeg overtok prosjekter arkitekter og andre konsulenter, ikke fikk godkjent på det sentrale Østlandet. Etter at jeg la ned firmaet, har jeg arbeidet som byggeleder, i bl.a. rehablitering av sykehus. Og i ca 2 år var jeg Faglig leder, Prosjekt- og byggeleder i et lite lokalt tømrerfirma, før nåværende jobb.

 

Dette var kanskje mye unødig info. om meg. Jeg kan en del om bygg, uten å ha spessiell god kjenskap til slike boliger du bor i. Men slik saken her er fremstillt, er jeg ikke i tvil om at problemet ligger et sted i konstruksjonen og at ansvaret ligger hos entreprenør. Hadde dette dreid seg om en eks. vannskade, e.l., hadde dette med "grenselinjer" kommet på banen, men det er ikke relevant her.

 

Slik jeg ser det behøver ikke du gjøre noe som helst og kan overlate det til naboen under. Men på et tidpunkt kan du bli innblandet med unødige kostnader, hvis du blir presset av styret, eller naboen. Så hvis ikke styret endrer holdning og "tar affære", bør du engasjere deg. Men kun hvis du blir, eller føler deg presset og ingen andre reagerer.

 

Det er flere veier å gå. Du kan forsøke Forbrukerrådet. Eller direkte klage til entreprenør, men de vil nok forsøke å unngå å engasjere seg, når det er en privatperson som klager og i frykt for at de må utbedre mange leiligheter. Så det beste vil trolig være å gå til en tømrermester, som har Godkjenning for Tilstandsrapporter og engasjere han. Varsle i så tilfelle styret på forhånd og at du kommer til å kreve honoraret refundert av dem. Jeg ville valgt det siste, hvis du ikke klarer å ovebevise styret. Prat med hele styret, ikke bare styreleder. Hvis du får med deg naboen, kan dere kanskje få innkalt til eget styremøte og drøfte saken der. Jeg mener styret må sende en klage, til den dere kjøpet leiligheten av. Og styret må følge opp saken.

 

Slik saken er fremstillt, så vil det heller ikke hjelpe å utbedre opppå ditt gulv! Hverken med tepper, eller med trinnlydsplater! Da det er vanskelig å høre lydene i din lelighet, men kun under, må problemet ligge nede i konstruksjonen og trolig i underkant. Da må enten konstruksjonen åpnes nedenfra og fikse problemet. Eller så kan en ta sjansen på, at en separat lydhimling monteres under. Trolig det enkleste, men løsningen må entreprenør velge. Og de må i såtilfelle ta sjansen, på at det blir bra.

Endret av geco5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vært gjennom dette selv, bodde i en 1.etg med studenter som bodde over meg. De første 2 årene var det 5 sivilingeniørstudenter som bodde der, hørte aldri et fottrinn eller en dør...... så flyttet det en snekker og en bartender og en slags evig student hippie inn pluss et par håndverkere til. Hver eneste trinn fra alle hørtes ut som et hammerslag i taket, etter hvert ble det knirk og knekklyder i konstruksjonen.

 

Huleboere går som huleboere, folk av høyere samfunnsklasse beveger seg med høyere sofistikasjon. Hvorfor? aner ikke.... det å få høre fra sin mor "ikke gå som en slask!, gå ordentlig!" gjennom oppveksten gjør visst noe med en.....

 

Det var ingen forskjell i kroppsbygning og eller fasong på dem...... studentene festet like mye osv, det var ikke noe problem jeg tåler en fest i ny og ne og har det også selv. Men den slaskete slubbert "stampegangen" ble etter noen måneder så irriterende at jeg solgte leiligheten. Noe jeg forsåvidt var på tanken om å gjøre uansett......

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Vært gjennom dette selv, bodde i en 1.etg med studenter som bodde over meg. De første 2 årene var det 5 sivilingeniørstudenter som bodde der, hørte aldri et fottrinn eller en dør...... så flyttet det en snekker og en bartender og en slags evig student hippie inn pluss et par håndverkere til. Hver eneste trinn fra alle hørtes ut som et hammerslag i taket, etter hvert ble det knirk og knekklyder i konstruksjonen.

 

Huleboere går som huleboere, folk av høyere samfunnsklasse beveger seg med høyere sofistikasjon. Hvorfor? aner ikke.... det å få høre fra sin mor "ikke gå som en slask!, gå ordentlig!" gjennom oppveksten gjør visst noe med en.....

 

Det var ingen forskjell i kroppsbygning og eller fasong på dem...... studentene festet like mye osv, det var ikke noe problem jeg tåler en fest i ny og ne og har det også selv. Men den slaskete slubbert "stampegangen" ble etter noen måneder så irriterende at jeg solgte leiligheten. Noe jeg forsåvidt var på tanken om å gjøre uansett......

 

 

 

Noe slikt har jeg opplevd selv, så irriterendes

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Vært gjennom dette selv, bodde i en 1.etg med studenter som bodde over meg. De første 2 årene var det 5 sivilingeniørstudenter som bodde der, hørte aldri et fottrinn eller en dør...... så flyttet det en snekker og en bartender og en slags evig student hippie inn pluss et par håndverkere til. Hver eneste trinn fra alle hørtes ut som et hammerslag i taket, etter hvert ble det knirk og knekklyder i konstruksjonen. 

 

Huleboere går som huleboere, folk av høyere samfunnsklasse beveger seg med høyere sofistikasjon. Hvorfor? aner ikke.... det å få høre fra sin mor "ikke gå som en slask!, gå ordentlig!" gjennom oppveksten gjør visst noe med en.....

 

Det var ingen forskjell i kroppsbygning og eller fasong på dem...... studentene festet like mye osv, det var ikke noe problem jeg tåler en fest i ny og ne og har det også selv. Men den slaskete slubbert "stampegangen" ble etter noen måneder så irriterende at jeg solgte leiligheten. Noe jeg forsåvidt var på tanken om å gjøre uansett...... 

 

 

 

 

Necro'ere denne her for å si at i min kliss nye leilighet går naboen, en lege og en aktiv fyr på ca 80 kg i øyemål som om noen har veltet en hylle full av bowlingkuler over gulvet.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er svært nøye reglementert og dokumentert dette med støy når det bygges nye bygg. I noen leiligheter jeg har vært i har det vært nesten lydtett fra leiligheten over, i andre er det som om veggene og takene er av papir. Hvordan kan det være så mye forskjell? Tror det kommer mest ned til først og fremst grådigheten og deretter kunnskapsnivået til de som prosjektérer.

 

Tenker ikke folk på det her når de skal bygge? Bor de ikke i hus selv og har opplevd det her på kroppen, det er jo direkte skadelig for psyken å føle at hver minste lille ting man gjør blir hørt av naboen. Spør du meg, burde alle bygg vært tilnærmet lydtette, det burde vært et krav som ble håndhevet sterkt av loven for å verne vanlige folk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi har nå for ca tre år siden flytta fra den leiligheten jeg snakka om i opprinnelig tråd. I denne bor vi øverst, det er en gammel gård fra 60-tallet. Naboen fra siden hører vi som om det var et forheng i mellom. Hører de snakker. For noen måneder siden fikk de en sånn gammeldags klokke som dinger og donger flere ganger i timen. Vi våknet 4-5 ganger minimum hver natt av den, de fjernet den tror vi siden det ble stille. Vi totalrenoverte når vi flyttet inn, hadde vi visst dette kunne vi gjort noe med veggen mot denne naboen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er svært nøye reglementert og dokumentert dette med støy når det bygges nye bygg. I noen leiligheter jeg har vært i har det vært nesten lydtett fra leiligheten over, i andre er det som om veggene og takene er av papir. Hvordan kan det være så mye forskjell? Tror det kommer mest ned til først og fremst grådigheten og deretter kunnskapsnivået til de som prosjektérer.

 

Tenker ikke folk på det her når de skal bygge? Bor de ikke i hus selv og har opplevd det her på kroppen, det er jo direkte skadelig for psyken å føle at hver minste lille ting man gjør blir hørt av naboen. Spør du meg, burde alle bygg vært tilnærmet lydtette, det burde vært et krav som ble håndhevet sterkt av loven for å verne vanlige folk.

Alle utbyggere tenker kun på en ting: Profitt.

Blokker er det aller verste, lettvint-løsningene florerer. Når det meste blir gjort av folk som sier kurwa i hvert tredje ord sier det seg selv hvordan kvaliteten blir. Sett så mye bedrøvelige løsninger og kvalitet at jeg har gitt helt opp.

For å si det sånn, det er en grunn til at noen kjøper enebolig, full og total frihet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har nå for ca tre år siden flytta fra den leiligheten jeg snakka om i opprinnelig tråd. I denne bor vi øverst, det er en gammel gård fra 60-tallet. Naboen fra siden hører vi som om det var et forheng i mellom. Hører de snakker. For noen måneder siden fikk de en sånn gammeldags klokke som dinger og donger flere ganger i timen. Vi våknet 4-5 ganger minimum hver natt av den, de fjernet den tror vi siden det ble stille. Vi totalrenoverte når vi flyttet inn, hadde vi visst dette kunne vi gjort noe med veggen mot denne naboen.

 

Noen lærer aldri..

Lenke til kommentar

kremt: Takk for bekreftelse.

 

 

Kjøpte enebolig, men faen var ikke naboen en hifi-idiot med mancave og anlegg i mange-hundretusen-kroners-klassen...

-Leter nå etter ny enebolig.

 

Skulle ha kjøpt et gammelt anlegg i brukthandel til noen hundrelapper, tatt en vennlig prat med naboen først, og hvis det ikke endret seg over tid, satt høyttalerne mot huset hans og spilt noe skikkelig bass-musikk når det stod på som verst - og helst rett etter fyren var ferdig med å høre på sin musikk, da han gjerne vil ha litt fred og ro. Hvis han har spilt høyt i 1-2 timer, kan du spille høyt i 1-2 timer etterpå. Særlig hvis du ikke har andre naboer. Kan også sette dem på full guffe før du for eksempel skal en tur til byen og gjøre noen ærend. Den som vil være med på leiken må tåle steiken ^^

 

Har lest tråder om folk som har klaget på for eksempel hunder, andre lyder, til politiet, også over lang tid. Min erfaring er at de aldri får gjennomslag. Polisen bryr seg overhodet ikke. Da ser ikke jeg noe galt med å ta igjen med samme virkemiddel.

Lenke til kommentar

Noen lærer aldri..

 

Nøyaktig hva skulle jeg ha lært av at naboen UNDER meg i forrige leilighet klaget på trinnlyd i dette tilfellet hvor vi nå blir skadelidende av lyd VED SIDEN AV? Gitt opp fullstendig å bo et sted med tak? Enebolig 500 m fra folk? Telt i skogen? Starte med å lekte ut alle vegger og tak slik at leiligheten blir halvparten så stor som den vi kjøpte bare fordi vi tipper at alle leiligheter slipper igjennom all lyd? Hvis du tenker på at vi burde undersøkt dette så er det naturligvis håpløst i de fleste tilfeller, her er det en nabo som er ganske lite hjemme takk og pris. Men når de først er hjemme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må da gå an å lime på noen plater selv om dere egentlig er ferdig med oppussingen?

 

Jo, hvis det blir lydtett av det så hadde vi gjort det for lengst. Men gjør det ? Må vel finnes noe sånt som lydstudioer bruker tenkte jeg. Forhørte meg med veldig mange i både byggebransjen og lydbransjen da vi oppdaget dette. Det eneste som ville hjelpe mente de begge var å lekte ut en helt ny vegg med en viss avstand ut. Såvidt jeg forsto var dette svært kostbart og med noe usikkert resultat.

Lenke til kommentar

Å lekte ut en ny vegg, fra den gamle, samt å isolere denne, vil hjelpe litt, men det er bedre å bygge opp en ny vegg som ikke har forbindelse til den andre veggen i det hele tatt. Bruk for eks 73 mm stenderverk inkl topp- og bunnsville, og bygg opp en ny vegg et par cm fra den andre. Isoler både mellomrommet og den nye veggen, og legg på dobbel gips. OBS: Dette er basert på egen erfaring, fagfolk har kanskje andre forslag.

Lenke til kommentar

Hvilke fottøy bruker dere?

Min forrige nabo over meg brukte crogs, lydløst, selv om karen var forholdsvis diger.

Flisa som bor over meg nå, i den samme leiligheten, bruker nok betong-tøfler, eller det høres ihvertfall sånn ut...

Lignende erfaring, bodde i kollektiv med en flis av en fyr som ikke fjera med knæra og lande på hælen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...