Gå til innhold

Hvorfor hører vi ikke om islams historie?


IQ84

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan vi om hinduisme, buddhisme, zoroastrisme, Sikhisme, utallige afrikanske religioner, kinesiske "animalske" religioner, jainisme? Hva med australske? Hva kan vi egentlig om forskjellige kristne underreligioner, som anabaptisme, kalvinisme eller kvekere/quakers? Hva er det som skiller den ortodokse kirken fra den katolske?

 

Hvor mange av disse er særlig relevante for oss å vite noe særlig mer om? Annet enn buddhisme og hinduisme. I et verdensperspektiv, hvor viktig er for eksempel jainisme? Er det så viktig at alle skoleungdommer i Norge skal lære detaljert om det? Klart det kan være interessant, men det er neppe alle som er enige om det.

 

Og mulig det er bare meg, men jeg vet om skilnadene mellom ortodoks og katolske kristne. De hadde vi om på skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvor mange av disse er særlig relevante for oss å vite noe særlig mer om? Annet enn buddhisme og hinduisme. I et verdensperspektiv, hvor viktig er for eksempel jainisme? Er det så viktig at alle skoleungdommer i Norge skal lære detaljert om det? Klart det kan være interessant, men det er neppe alle som er enige om det.

 

Og mulig det er bare meg, men jeg vet om skilnadene mellom ortodoks og katolske kristne. De hadde vi om på skolen.

 

Vi hadde også om Islam.

Lenke til kommentar

 

Nei, sier du det.... Har du i det hele tatt lest gjennom tråden og innleggene mine her før du svarer meg? Gidder ikke gjenta meg selv.

 

Ja, du skriver blant annet at historieundervisningen er ansvarlig for "den politisk korrekte nordmannen". At europeere fremstilles som roten til alt ondt, at vi ikke forteller om Islams historie fordi vi er redde for å tråkke muslimer på tærne, at muslimer (og jøder) blir fremstilt som stakkarslige og undertrykte, at problemer og kriger i muslimske land er på grunn av religionen og at det generelt legges lokk på mindre heldige ting om Islam.

 

Er det noe jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Poenget er at det blir lagt lokk på islams historie, og så blir det diktet opp et glansbilde av islam, som så gjengis i alle offisielle kilder.

 

Jeg har ikke funnet noen "lokk" der jeg har søkt etter historiske beviser, og andre beskrivelser av hvordan folk levde på den tiden vi visstnok skal snakke om i tråden. Jeg er forøvrig veldig interessert i historie selv, samt at jeg er blitt vant til at folk er stor i munnen på nett, spesielt når det gjelder muslimer og islam. Trådstarter har etter min mening lagd denne tråden fordi han er forbannet fordi han tror at historisk sett, har muslimene klart å "tjuvfiske i fellesbestanden", og at de har tatt over den lovlige kvoten, som vi selv mener er passende for bestanden.

Lenke til kommentar

Ja, du skriver blant annet at historieundervisningen er ansvarlig for "den politisk korrekte nordmannen". At europeere fremstilles som roten til alt ondt, at vi ikke forteller om Islams historie fordi vi er redde for å tråkke muslimer på tærne, at muslimer (og jøder) blir fremstilt som stakkarslige og undertrykte, at problemer og kriger i muslimske land er på grunn av religionen og at det generelt legges lokk på mindre heldige ting om Islam.

 

Er det noe jeg har oversett?

 

Riktig.

 

Det er ikke for å snakke ned alt det grusomme blant annet briter, franskmenn, spanjoler osv. har gjort gjennom historien, for det er en del, men det er det endelige fokuset. Noen nordmenn sitter og synes synd på muslimer som hater vesten for å blande seg inn i deres liv gjennom historien, men hva har skjedd andre veien?

 

Det jeg snakker om er et mer nyansert bilde på verdenshistorien, og ikke bare et bilde som tar utgangspunkt i Europa.

Lenke til kommentar

 

Hvor mange av disse er særlig relevante for oss å vite noe særlig mer om?

 

Det bor en drøy milliard i Kina. Likevel er kinesisk historie, religion og kultur lite relevant for oss nordmenn, og det er helt greit å nedprioritere det i skolepensumet.

 

Men at vi ikke lærer mer om islam skyldes at "noen" "legger lokk på" denne delen av historien.

 

Hmm ... :hmm:

Lenke til kommentar

Det bor en drøy milliard i Kina. Likevel er kinesisk historie, religion og kultur lite relevant for oss nordmenn, og det er helt greit å nedprioritere det i skolepensumet.

 

Men at vi ikke lærer mer om islam skyldes at "noen" "legger lokk på" denne delen av historien.

 

Hvilken del av kinesisk historie er det vi legger lokk på? Det faktum at faktum at de i sin tid hadde en overlegen stor flåte og kunne enkelt hatt mer kontroll på andre deler av verden på den tida, men valgte å trekke seg tilbake. Vi lærer jo om Kinas historie, også deler av den historien kinesiske myndigheter prøver å legge lokk på.

Lenke til kommentar

 

Riktig.

 

Det er ikke for å snakke ned alt det grusomme blant annet briter, franskmenn, spanjoler osv. har gjort gjennom historien, for det er en del, men det er det endelige fokuset. Noen nordmenn sitter og synes synd på muslimer som hater vesten for å blande seg inn i deres liv gjennom historien, men hva har skjedd andre veien?

 

Det jeg snakker om er et mer nyansert bilde på verdenshistorien, og ikke bare et bilde som tar utgangspunkt i Europa.

 

Vel, jeg er ikke enig.

 

De store emnene i historiefaget er antikken, romerriket, verdenskrigene og norsk historie. Den amerikanske og franske revolusjon er også ganske viktige tema, samt litt om middelalderen.

 

Felles for disse er at Islam ikke er ekstremt relevant fra et europeisk perspektiv. Korstogene blir nevnt, men jeg er ikke enig i at det blir fremstilt som kjipe kristne mot stakkarslige muslimer.

 

Det osmanske riket kunne nok blitt nevnt mer i forbindelse med WWI, men undervisningen om WWI er stort sett oppvarming til WWII har jeg inntrykk av, og det er ikke særlig fokus på "detaljer".

 

Hvis du vil forandre historiefaget for å få et "helhetlig verdensbilde", så vil vi ende opp med mindre fokus på Islam enn vi har i dag. Asia og Sør-Amerika bør da bestå av, tja, 60-70 % av pensum? Afrika må få mye større fokus, Norge bør få en to-tre sider.

Lenke til kommentar

Jeg er generelt interessert i mer historie inn i skolen jeg, ikke fjerne andre ting. Men så er jeg kanskje over gjennomsnittet interessert i faget.. Vi hadde for eksempel nesten en måned om iversiturstriden på vgs, men så si ingenting om hvorfor det var krig i Irak eller konflikten i Israel/Palestina.

 

Men min mening er at det er viktig for å forstå hva som skjer i verden. Det er ikke for å være islamskritisk jeg sier dette, men det er viktig å lære mer om det. Muslimer er tross alt involvert i de fleste konflikter vi hører om i verden i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Muslimer er tross alt involvert i de fleste konflikter vi hører om i verden i dag.

 

Og VI, hvorfor det? Kanskje fordi vi ligner for mye på hverandre, og at vi konkurrerer om det samme - nemlig enda flere "sauer". Vi vil ha sauene pent og pyntelig inn på kjøpesentre, barer og horehus, mens muslimene vil at "sauene" helst skal trekke til nærmeste moské, og underordne seg den typen øvrighet

 

Samtidig er det mye grus og sand (hellig sand og grus, jerusalem ol), som begge religionene helst vil eie bare for seg selv

Lenke til kommentar

 

Hvilken del av kinesisk historie er det vi legger lokk på?

 

Vel, hvilke deler av kinesisk historie har du hatt mye om på skolen?

 

Det faktum at faktum at de i sin tid hadde en overlegen stor flåte og kunne enkelt hatt mer kontroll på andre deler av verden på den tida, men valgte å trekke seg tilbake. Vi lærer jo om Kinas historie, også deler av den historien kinesiske myndigheter prøver å legge lokk på.

 

Akkurat ja. :roll:

Lenke til kommentar

Og VI, hvorfor det? Kanskje fordi vi ligner for mye på hverandre, og at vi konkurrerer om det samme - nemlig enda flere "sauer". Vi vil ha sauene pent og pyntelig inn på kjøpesentre, barer og horehus, mens muslimene vil at "sauene" helst skal trekke til nærmeste moské, og underordne seg den typen øvrighet

 

Samtidig er det mye grus og sand (hellig sand og grus, jerusalem ol), som begge religionene helst vil eie bare for seg selv

 

Stort sett er det ofte muslimer som kjemper mot hverandre, på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Det er nesten 200 land i verden, det ville da vært umulig om tiendeklassinger skulle lære alt om dem. Grunnen til at vi lærer mer om land som ligger geografisk nærmere Norge er jo at vi har mer felles historie med disse landene.

 

Jeg lærte også at boktrykkerkunsten ble oppfunnet i Tyskland på 1400-tallet, ikke at Kina 600 år før dette allerede hadde oppfunnet den. Så fokuset er tydelig på Europa, men ikke fordi man ønsker å fremstille Europa som slemmere enn resten av verden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Stort sett er det ofte muslimer som kjemper mot hverandre, på en eller annen måte.

 

Og de verste muslimene er vel i området "midtøsten", og hva har Vesten holdt på med i det området, siden de ble jaget ut fra sørøst-asia? Nemlig, akkurat det samme .. Muslimene i afghanistan kjempet først mot kommunistene (på vegne av seg selv, og ikke minst: USA), så ble de for muslimsk, så da var det på tide å jekke dem ned igjen - alt for at vesten skal beholde en slags balansert terrorbalanse, som igjen ikke forstyrrer det alltid så bakenforliggende "kassapparatet"

 

Vesten/USA meler sin egen kake, det være seg i sørøst-asia, sør-amerika, europa (kald krig), og nå midtøsten. Hva er egentlig forskjellen på eks. Irak i dag, og Vietnam i går? Begge land blir rævkjørt i senk, så trekker vi oss ut og sier: se hvordan de idiotene holder på nå .. at det går an ...

Lenke til kommentar

 

Alt for lite, men vi har vel alle hatt en del om det?

 

Ja, vi har hatt en del. Men vi har alle også hatt "en del" om islam. Alt i alt har jeg vel hatt adskillig mer om islam enn om Kina, både på skolen og i senere studier.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor du maser sånn om at akkurat islam blir "lagt lokk på" - mens alle de andre tingene som blir nedprioritert tilsynelatende er helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...