Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bryr politiet seg egentlig så mye om trim på moped?


Heika98

  

14 stemmer

  1. 1. Da du ble stoppa av politiet på moped, hva skjedde?

    • Jeg har aldri blitt stoppa
      8
    • Alt var greit fordi mopeden min er orginal
      1
    • Jeg har heftig trim, men politiet skjønte det ikke.
      3
    • Jeg har lett og skjult trim så politiet fant ingenting.
      1
    • Jeg har lett trim som er vanskelig å finne, men ble tatt alikevell. Bot, avskilting og hele pakka.
      1
    • Jeg har heftig trim, og politiet var ikke i tvil. Bot, avskilting og hele pakka
      0
    • Politiet fant trim, men de brydde seg ikke.
      0


Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på hvor mye politiet EGENTLIG bryr seg om man har trim på mopeden. Etter boka skal de vel gi bot, avskilte og gi visningslapp om de finner trim. Men jeg har fått inntrykk av at de fleste politifolk ikke har kompetanse nok til å avgjøre om det er trim eller ikke, så derfor er det ikke så mange som blir tatt. Iallefall ikke de som ikke har mopeder det hverken høres eller lyser trim av.

 

EDIT: legg igjen et svar i avstemningen til tråden.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leter kanskje ekstra nøye om de ser deg i 70 osv.

Eller etter en ulykke + at det jeg ser mest av er storkontroller på skoler.

 

De fleste av fartskontrollene jeg ser er rett utenfor skoleporten.

 

Kommer helt an på politi betjenten. Da jeg ble stoppet så de at jeg hadde trim, men de sa bare jeg skulle ta den av. (Fikk ikke bot)

 

Så har jeg en kompis som ble stoppet noen uker senere, Han fikk noen tusen i bot og fikk mopeden avskiltet.

Hvordan trim var det de så på mopeden din? Det første jeg tenker er at du må ha hatt et effektanlegg det lyset trim av. Underbody eller noe sånt.

Lenke til kommentar

De fleste av fartskontrollene jeg ser er rett utenfor skoleporten.

 

 

Hvordan trim var det de så på mopeden din? Det første jeg tenker er at du må ha hatt et effektanlegg det lyset trim av. Underbody eller noe sånt.

Trimkontroll.

Det er nok større sjans å bli tatt ved/på/i skolen en i trafikken ellers.

post-64596-0-67795400-1387825516_thumb.png

Lenke til kommentar

Trimkontroll.

Det er nok større sjans å bli tatt ved/på/i skolen en i trafikken ellers.

 

Mopedkontroll sørpå ja. Hvor ofte er det mopedkontroll i finnmark? Det har nå aldri jeg sett. Dessuten, så lenge det ikke lyser trim av mopeden eller de ikke tar deg for å kjøre i over 60 så er det ingen grunn til at de skal være misstenksomme.

Lenke til kommentar

Politiet bruker i stor grad skjønn når det gjelder slikt, med mindre de har kontroll for å avdekke slikt. Andre trafikketater er hakket mer firkantet om man blir stanset.

 

Jeg har jobbet i politiet noen år og kan telle på en hånd de gangene jeg har avskiltet mopeder på grunn av trim. Med det har vært i kombinasjon med "idiotkjøring" hvor sjåføren ikke skjønner at kjøringen er farlig for seg selv og andre.

 

Så jeg er nok over snittet rundthåndet når det kommer til om det er et "satt på en dært, eller fjernet en dott" - Sitat, Autofil - Larsen. Så lenge sjåføren virker å kjøre pent og hensynsfullt pleier jeg å "lukke ørene" om jeg hører noe trimmet.

Lenke til kommentar

Politiet bruker i stor grad skjønn når det gjelder slikt, med mindre de har kontroll for å avdekke slikt. Andre trafikketater er hakket mer firkantet om man blir stanset.

 

Jeg har jobbet i politiet noen år og kan telle på en hånd de gangene jeg har avskiltet mopeder på grunn av trim. Med det har vært i kombinasjon med "idiotkjøring" hvor sjåføren ikke skjønner at kjøringen er farlig for seg selv og andre.

 

Så jeg er nok over snittet rundthåndet når det kommer til om det er et "satt på en dært, eller fjernet en dott" - Sitat, Autofil - Larsen. Så lenge sjåføren virker å kjøre pent og hensynsfullt pleier jeg å "lukke ørene" om jeg hører noe trimmet.

Så det du mener er at om det ikke lyser trim av mopeden og jeg kjører pent og hensynsfullt så bryr politiet seg ikke om det er litt trim på mopeden?

Lenke til kommentar

Nå er det snart 6 år siden jeg kjørte moped , så hvor hjelpsomt dette innlegget er kan jo diskuteres. Kjørte selv gjennom store deler av mopedtiden med det meste som var mulig å ha på av trimm(forgasser , veiv , sylinder , effektanlegg , clutch osv) . Var stoppet i mange kontroller oppigjennom uten at politiet brydde seg betydelig. I min tid var det vertfall bare vegvesenet vi var redde for,

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Politiet bruker i stor grad skjønn når det gjelder slikt, med mindre de har kontroll for å avdekke slikt. Andre trafikketater er hakket mer firkantet om man blir stanset.

 

Jeg har jobbet i politiet noen år og kan telle på en hånd de gangene jeg har avskiltet mopeder på grunn av trim. Med det har vært i kombinasjon med "idiotkjøring" hvor sjåføren ikke skjønner at kjøringen er farlig for seg selv og andre.

 

Så jeg er nok over snittet rundthåndet når det kommer til om det er et "satt på en dært, eller fjernet en dott" - Sitat, Autofil - Larsen. Så lenge sjåføren virker å kjøre pent og hensynsfullt pleier jeg å "lukke ørene" om jeg hører noe trimmet.

 

Det er vel de færreste som "lukker ørene" om de kommer over trim. Nå er det vinter og votter siden jeg kjørte trimma moped...hehe. Men oppdaget at de eldre snutene var de mest greie å ha med å gjøre. Ungjyplingene hadde mer ett behov for å vise at de er "sjef" på veien og for å vise makt.

Lenke til kommentar

Vegvesenetet ser jeg ikke mye til her hvor jeg bor. Jeg har kun sett de et par ganger og da har det vært kontroll av trailere. De gidder nok ikke bruke så mye tid på de få av oss som kjører moped her. Vi er kun 3 stk. som kjører moped her til sommeren. Det er selvfølgelig mer kontroll av moped i store byer hvor det er flere som kjører moped.

 

Lys og en rimelig skiltvinkel skal jeg nok klare å ha.

Lenke til kommentar

Vel, min erfaring er ihvertfall at det ikke er automatikk at vi stanser mopeder. Men som sagt, det er skjønn som styrer for min del. Og det har ingenting med måltall å gjøre. Kjører vedkommende pent og viser seg som en god sjåfør, pleier jeg ikke å gjøre noe med det. Men ikke misforstå, det betyr ikke at jeg ikke bryr meg. Det betyr at jeg forstår at sjåføren ikke setter likhetstegn mellom trim og full gass.

 

Men det er meg, det finnes jo andre i etaten som er svært interessert i trafikk og slikt som sjekker det de kommer over.

Lenke til kommentar

Vel, min erfaring er ihvertfall at det ikke er automatikk at vi stanser mopeder. Men som sagt, det er skjønn som styrer for min del. Og det har ingenting med måltall å gjøre. Kjører vedkommende pent og viser seg som en god sjåfør, pleier jeg ikke å gjøre noe med det. Men ikke misforstå, det betyr ikke at jeg ikke bryr meg. Det betyr at jeg forstår at sjåføren ikke setter likhetstegn mellom trim og full gass.

Men det er meg, det finnes jo andre i etaten som er svært interessert i trafikk og slikt som sjekker det de kommer over.

Fartsgrensen er jo over 45 km/t de fleste steder, og når man må kjøre med orginal moped på kjøreskolen så kan man jo kjøre med full gass stort sett hele tide uten å bryte fartsgrensen (unntatt i boligfelt). Så da blir vel det en vane å kjøre med full gass, og når folk trimmer mopeden så glemmer de at den går mye fortere enn orginal moped, men siden det er en blitt vane så kjører de med full gass.

Lenke til kommentar

Vel, i min verden er det ikke en formildende omstendighet at man kjører med ulovlig montert utstyr. Det blir som om man kjører en bil med dårlig motor for så kjøre en med 400 hestekrefter. Og bruker det som unnskyldning når man topper 180 på motorveien.

 

Kjørestil og aktsomhet er det jeg vil nå frem med. Dessverre er det endel mopedister med trimmede sykler som kjører som idioter. Det er de som gir alle dere andre oppmerksomheten dere som oftest ikke fortjener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...