Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

vennene mine ruser seg


Anbefalte innlegg

Hei. jeg er en gutt på 15 år som har noen spørsmål angående rus.

vennene mine bruker narkotiske stoff og det plager meg. flere i klassen min driver med dette. Hver gang jeg er på fest med venner så har de alltid noe narkotiske stoff med seg. Det er oftest kokain og hasj. jeg vet hvor de kjøper det. jeg prøver å få dem til og slutte med det men de hører ikke på meg. Det er jo helt ut av kontroll. jeg liker ikke dette. noe jeg kan gjøre for å få dem til og stoppe ? de ødelegger helsen sin og kan skape seg en stor avhengighet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja med narkotika blir de avhengig, du blir ikke det med hasj.

Prøvd med foreldrene, eller ennå verre, purken.

Kanksje han ikke vil gå til purken eller foreldre fordi da vil kompisene hate han? Jeg ville hvertfall tenkt på det, men et sted må det jo stoppe. Hvis ting blir værre vil jeg nesten heller at kompisene min lever og hater meg enn at de blir narkomane og dør.

Lenke til kommentar

Kanksje han ikke vil gå til purken eller foreldre fordi da vil kompisene hate han? Jeg ville hvertfall tenkt på det, men et sted må det jo stoppe. Hvis ting blir værre vil jeg nesten heller at kompisene min lever og hater meg enn at de blir narkomane og dør.

Jeg har vurdert å annmelde det og jeg har truet dem med det. Men det som skjedde va at andre mennesker kom bort til meg og sa at hvis jeg gjorde de så kom de til å si at jeg også brukte stoffene. som ikke er sant..

Lenke til kommentar

I praksis... det eneste som kan redde dem er at de etter hvert slutter av seg selv, eller at de blir kristne. For hvis du melder det til politiet vil de ikke få noen dom. Men politiet vil sende bekymringsmelding til bv, og det er vel stor sjanse for at en 15-åring som ikke slutter med kokain, vil bli sendt på barnevernsinstitusjon, eller til fosterhjem hvis han er "heldig".

Barnevernsinstitusjoner er fulle av narkotika, så det vil ikke være noe positivt. I stedet for å være rusa bare i helgene, vil de gå over til å være nesten konstant rusa.

 

Hvis det er et lite sted, kanskje de vil få problemer med å skaffe stoffet hvis politiet tar langeren. Men disse brukerne høres ganske så desperate ut.

Endret av Frankline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis... det eneste som kan redde dem er at de etter hvert slutter av seg selv, eller at de blir kristne. For hvis du melder det til politiet vil de ikke få noen dom. Men politiet vil sende bekymringsmelding til bv, og det er vel stor sjanse for at en 15-åring som ikke slutter med kokain, vil bli sendt på barnevernsinstitusjon, eller til fosterhjem hvis han er "heldig".

Barnevernsinstitusjoner er fulle av narkotika, så det vil ikke være noe positivt. I stedet for å være rusa bare i helgene, vil de gå over til å være nesten konstant rusa.

 

Hvis det er et lite sted, kanskje de vil få problemer med å skaffe stoffet hvis politiet tar langeren. Men disse brukerne høres ganske så desperate ut.

Ikke for å avspore debatten, men hva behager?

 

Antyder du at kristne ikke bruker rusmidler, og/eller at atheister/andre religiøse bruker dette i større grad?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

si ifra til foreldrene først, hvis ikke det funker så kontakter du politiet og barnevernet. hvis de beskylder deg for å bruke narkotiske stoffer så ber du bare om å ta en tisse prøve eller en blod prøve for å bevise din renhet. jeg hadde gjort det uten å tenke meg om hvis det hadde vært ubehagelig for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo før de havner hos politiet, jo bedre. Dersom foreldrene ikke aner at de ruser seg, så er det lite trolig at de kan ordne opp, selv om de får vite om det. Her trengs det profesjonell hjelp, jo før jo bedre. Kanskje vil du miste noen av vennene dine på dette, men det kan hende de vil takke deg om ti år. Dersom du ikke sier noe, kan det fort skje at noen av dem får et liv med rus, noe som er ekstremt ødeleggende på sikt. Jeg kjenner flere tidligere rusmisbrukere, så det vet jeg.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Snakk med foreldrene dine som kan melde i fra til politiet. Da kommer de til å få oppfølging i hjemmet, som flere skriver: jo før jo bedre! Jeg skjønner veldig godt at du synes det er ubehagelig og du burde være stolt av deg selv som har de holdningene du har til narkotika. Du kan også si i fra til helsesøster som kan melde i fra videre!

 

Til deg som skriver at hasj ikke er avhengighetsskapende: du tar feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da burde du si ifra til Politiet. Du kan hindre skader på kroppen, dødsfall, og voldtekt. Mange rusede personer på narkotika vet ikke hva de driver med. Vanligste dødsårsaken er hjerteanfall og hjertesvikt ved overdosering.

 

Alternativt kan du skaffe deg nye venner hvis kameratene dine ikke bryr deg om dine empatiske handlinger.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...