Gå til innhold

Varm 4770k


sceeZer

Anbefalte innlegg

satt sammen dataen igår men en corsair h100i. idle ligger den på 30 drader -+ ett par grader men skulle teste prime 95 idag da skøyt den rett opp i 100 grader ifølge hardwaremonitor. i asus ai suite ligger den på rundt 80 på samme tid. veit ikke helt hvem som er riktig men virker uansett høy for en stock 4770k.

 

har volt på auto så den skyter påå til 1.2 under 100% load så må vel manuelt sette volten lavere. uansett virker 100 grader skyhøyt. har jeg bare satt den på feil? trodde siden idle tempene er så fine, kan den ikke være mounta så dårlig.

 

har aldri overclocka før (eller undervolta i dette tilfelle) så må prøve meg fram litt med det. ser ikke ut som det er mye overclock headroom hvis alt sitter som det skal ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

satt sammen dataen igår men en corsair h100i. idle ligger den på 30 drader -+ ett par grader men skulle teste prime 95 idag da skøyt den rett opp i 100 grader ifølge hardwaremonitor. i asus ai suite ligger den på rundt 80 på samme tid. veit ikke helt hvem som er riktig men virker uansett høy for en stock 4770k.

 

har volt på auto så den skyter påå til 1.2 under 100% load så må vel manuelt sette volten lavere. uansett virker 100 grader skyhøyt. har jeg bare satt den på feil? trodde siden idle tempene er så fine, kan den ikke være mounta så dårlig.

 

har aldri overclocka før (eller undervolta i dette tilfelle) så må prøve meg fram litt med det. ser ikke ut som det er mye overclock headroom hvis alt sitter som det skal ihvertfall :p

 

 

sjekk monteringa!

 

eg har corsair h100(gamle modellen) i7 3770k @ 4,2 ghz og idle temps er 25 +- 55 på full load

Lenke til kommentar

viftene på radiatoren har jeg bare koblet rett på viftestyringa mi og de ligger på 95% (får noe merkling skrangle lyd hvis jeg setter de på 100%). pumpa ligger på 2200 rpm konstant uansett load så tror ikke det er der problemet ligger. må nok bare sette den på på nytt.

 

det som fikk meg til å lure litt var idle temps. merkelig at jeg har mounta dårlig men den ligger på 30C idle. får ta den av på søndag når jeg har litt tid å se om jeg får noe bedre temps.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du har brukt for mye thermal paste. For mye kan hindre kontakt mellom overflaten.Ta av kjøleren, rensk CPU overflaten og bruk mindre thermal paste. Det går ann med bare vann (ikke bruk såpe) men jeg anbefaler at du bruker alkohol. Her har du et eksempel av hvor mye thermal paste er greit å bruke:

 

http://cdn.overclock.net/0/05/053c84bb_IMG_20120509_152508.jpeg

http://www.maximumpc.com/files/u57670/applyingpaste.jpg

 

Prøv å få det på størrelsen med en BB kule eller et riskorn.

Endret av Captain Kuijt
Lenke til kommentar

En økning på kun 3 grader? Yeah, right... Da jeg brukte for mye thermal paste på min CPU gikk temperaturen til 90 mens jeg satt og spilte Skyrim. Til vanlig står den på 50 når jeg gamer, selv etter mange timer med heavy load.

 

EDIT: Og før du tror at jeg badet CPU'en i thermal paste, så må jeg si at jeg gjorde nok ikke det nei :p Det er veldig lett å bruke for mye, spesielt for dei som ikke har bygget så mange PC'er før. Er ikke så mye som skal til for å ødelegge bra kjøling.

Endret av Captain Kuijt
Lenke til kommentar

h100i'en har jo pasta påført fra før. jeg har noen tuber med noctua nt-h1 liggende så er ikke noe problem å bytte. så bare noen sammenligninger som viste at det var 1-1.5 grad å tjene på å bytte ut med nt-h1 så jeg bare brukte det som var på.

 

m¨vel få prøvd å fikse volten. med adjustable driten fra asus går den opp til 1.218 som høres latterlig ut på stock

Lenke til kommentar

rensa cpu'en og h100i'en med no akasa kjølepasta rens jeg hadde og påførte noctua nt-h1. en liten dott bare. gikk inn i ai suite og satte ned vcore ofset så den "kun" gikk opp til 1.68volt. fortsatt 90-100 grader i prime95 small fft.

 

nå kan jo ikke h100i installeres så veldig feil så har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. er kjøleren defekt? idler helt fint på alt fra 29 til 32 (ai suide bruker cpu'en litt) og skyter rett påå til 90+ med prime 95. har ikke turt å spille noe enda engang.

 

veit ikke om jeg skal rma'e den eller bare kjøpe kraken x60

 

Edit: 1.168 :D

Endret av sceeZer
Lenke til kommentar

rensa cpu'en og h100i'en med no akasa kjølepasta rens jeg hadde og påførte noctua nt-h1. en liten dott bare. gikk inn i ai suite og satte ned vcore ofset så den "kun" gikk opp til 1.68volt. fortsatt 90-100 grader i prime95 small fft.

 

nå kan jo ikke h100i installeres så veldig feil så har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. er kjøleren defekt? idler helt fint på alt fra 29 til 32 (ai suide bruker cpu'en litt) og skyter rett påå til 90+ med prime 95. har ikke turt å spille noe enda engang.

 

veit ikke om jeg skal rma'e den eller bare kjøpe kraken x60

1.68v????? :scared: Det er grisemye.. Isåfall ikke rart at den cpuen blir varm og kanskje ødelagt hvis du ikke senker den betraktelig. 1.5v er MYE selv med hissig vannkjøling. Hvor mye skal du klokke? er det 4.3 eller lignende burde volten snarere ligge på 1.2v. IKKE 1.68. Det er bare galskap!

 

DRIT i Ai suide, klokk fra bios. Lettere og åpenbart tryggere en Asus sitt eget program. Masse videoer til hvordan dette gjøres i bios på youtube.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...