Gå til innhold

Skaffer gigabit-linje til hvert hus og hytte


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

 

Artikkelen gir jo et inntrykk av at de ikke kan tilby lavere hastighet en 1 Gbit linje til hus-stendene

og det er det jo ikke alle som vil betale for

 

Poenget er å tilby 1Gbit til fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du må også huske på, att man må bygge for fremtiden. Hvis alle skulle sagt att vi ikke trenger mer, hadde vi sittet på modem enda.

Nå har du misforstått det jeg sa , eller så har jeg ikke vær tydelig nokk

 

Man kan bygge ut for fremtiden og ha så stor hastighet som bare det .

Det var irrelevant for innlegget mit

 

Det jeg spurt om hvorfor man tilbyr hastigheter ingen kan unytte skikkelig selv om man hadde lyst

hvilke nettsider tillater at man kan laste end med 1 gbit hastighet ?

 

1 gbit med en familie på 4 så vil hver ha til rådighet ca 250 mbit

er de 6 personer så blir det 167 mbit på hver

Det er langt unna de 3,5 mbit NRK kan gi

 

20 personer har hver forsatt 50 mbit til rådighet

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nå har du misforstått det jeg sa , eller så har jeg ikke vær tydelig nokk

 

Man kan bygge ut for fremtiden og ha så stor hastighet som bare det .

Det var irrelevant for innlegget mit

 

Det jeg spurt om hvorfor man tilbyr hastigheter ingen kan unytte skikkelig selv om man hadde lyst

hvilke nettsider tillater at man kan laste end med 1 gbit hastighet ?

 

1 gbit med en familie på 4 så vil hver ha til rådighet ca 250 mbit

er de 6 personer så blir det 167 mbit på hver

Det er langt unna de 3,5 mbit NRK kan gi

 

20 personer har hver forsatt 50 mbit til rådighet

Jeg svarer igjen, stikkordene er latency og burst.

Hva er fornuftig pris ?

jeg må betale 449 pr måned for 25/25

 

øker hastigheten så er ikke prisen lineær heller

1gbit vil nok ha en prislapp på ca 5 tusen per måned . Det er det ikke mage som har råd til

Nei, det vil ikke ha en prislapp på flere tusen i måneden. Da er jo hele hensikten borte. Jeg tror nok vi ender på en 449 løsning her.

Lenke til kommentar

Nå har du misforstått det jeg sa , eller så har jeg ikke vær tydelig nokk

 

Man kan bygge ut for fremtiden og ha så stor hastighet som bare det .

Det var irrelevant for innlegget mit

 

Det jeg spurt om hvorfor man tilbyr hastigheter ingen kan unytte skikkelig selv om man hadde lyst

hvilke nettsider tillater at man kan laste end med 1 gbit hastighet ?

 

1 gbit med en familie på 4 så vil hver ha til rådighet ca 250 mbit

er de 6 personer så blir det 167 mbit på hver

Det er langt unna de 3,5 mbit NRK kan gi

 

20 personer har hver forsatt 50 mbit til rådighet

 

Hva med de som jobber med store media filer? og nedlasting/opplasting generelt av store filer. Hva kommer i morgen av muligheter for nedlasting av film og serier f.eks? hva med streaming i 4K/8K 16K osv osv? Man kan jo ikke bare basere seg på hva NRK tilbyr av nedlasting og streaming pr dags dato.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange spørsmål som går igjen gjennom hele tråden og som alltid havner det på de få som mener at:

1: Vi trenger ikke denne hastigheten

2: ikke mulig og utnytte denne hastigheten

3: ingen sider tillater slike hastigher,

Sikkert flere og men de punkter jeg kom på i farten.

 

Sitter selv med en fiber linje og har daglig problemer med begrensninger på grunn av at jeg kun får 100/100. Det og si at "ingen sider tillater denne hastigheten" er helt feil. Jeg har ved mange annledninger på jobben kjørt full load på en 10Gbit linje, ved få annledninger også koblet min egen pc opp der, men pga gammelt raid oppset kneler harddisken mtp skriveytelse.

 

Hva som er behov og nødvendig og levere kommer helt ann på personen(e) og hva de ønsker/trenger en linje til. Noen trenger mye, andre gjør ikke, latterlig og si at det ikke er nødvendig, for det er det definitift for noen.

 

Som også nevnt tidligere, mye jobb med media filer, eller bare generell interesse nå som 4k filmer/serier begynner og komme, vil raskere linje bli nødvendig for svært mange flere, er ikke mange år siden man snakket om at 100/100 var alt for mye og tilby. I dag er dette for lite for mange.

 

Kunne skrevet langt og lenge om mange rare spm og uttalelser i denne posten, men nok er nok :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvilke nettsider lar deg utnytte nettlinjer ut over 10 mbit ?

 

Jeg kan jo nevne at hvis man også bruker tv gjennom altibox så var miste hastigheten på nettlinjen 10 mbit

 

jeg kan forstå de som driver med kommunikasjon med mye data .

Det er derimot ikke normal å gjøre det gjemme

 

Prisen jeg bruket var bare et estimat ut fra hva jeg betaler for minn linje .

Hvis jeg må betale 449 for å ha 25/25 så vil de som har 1gbit måtte betale ca 5 tusen

Det får det ihvertfall ikke for samme pris som det jeg betaler

 

utgangspunktet er at 400/400 mbit koster 1499

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Men hvilke nettsider lar deg utnytte nettlinjer ut over 10 mbit ?

 

 

Interne sider i dette lokalnettet. Kommunen sine tjenester ut til sine innbyggere, og det innbyggerne måtte finne på seg i mellom. Plutselig kan alle møter i rådhuset streames i full HD til alle som bor i kommunen.

Lenke til kommentar

Går det an å misforstå enda en gang .

jeg har lunn snakket om hva man tilbyr av hastighet , ikke hva som bygges ut

Det er mye som tyder på at altibox ikke tester ut Gbit som en ren tech demo, men i den hensikt å tilby hastigheten til alle sine kunder etterhvert.

Så lenge linjen legger seg på et greit prisnivå, hva så om folk "ikke har bruk for" linjen. Hva er problemet? Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si? Er slike høye hastigheter et problem?

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det er mye som tyder på at altibox ikke tester ut Gbit som en ren tech demo, men i den hensikt å tilby hastigheten til alle sine kunder etterhvert.

Så lenge linjen legger seg på et greit prisnivå, hva så om folk "ikke har bruk for" linjen. Hva er problemet? Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si? Er slike høye hastigheter et problem?

 

He he, det gjenstår å se, de vel også hardt ut på at de "testa" gigabit allerede i 2008, den gangen var det i drammen.

Lenke til kommentar

Problemet er at flere her på forumet hevder at de har bruk for slike hastigheter uten å være klar over hva det vil koste

Samtidig lurte jeg på hva man skulle med slike hastigheter til vanlig husbruk når ingen nettsider støtter det .

 

Det var hva som tilbys av hastighet som var spørmålet

 

En annen grunn er at maks hastighet jeg kan få hjemme er 400 mbit selv om de har skryt av å kunne levere større hastighet .

 

Nå vil man jo ikke betale for raskere linje en det man føler man har behov for , allikevel er det mange som blir påtvunget " for stor" hastighet og må betle det det koster ekstra

 

Det er når man selv kan balansere mellom pris og hastighet at det blir riktig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at flere her på forumet hevder at de har bruk for slike hastigheter uten å være klar over hva det vil koste

Samtidig lurte jeg på hva man skulle med slike hastigheter til vanlig husbruk når ingen nettsider støtter det .

 

Det var hva som tilbys av hastighet som var spørmålet

 

En annen grunn er at maks hastighet jeg kan få hjemme er 400 mbit selv om de har skryt av å kunne levere større hastighet .

 

Nå vil man jo ikke betale for raskere linje en det man føler man har behov for , allikevel er det mange som blir påtvunget " for stor" hastighet og må betle det det koster ekstra

 

Det er når man selv kan balansere mellom pris og hastighet at det blir riktig

Det kommer ikke til å koste så mye i fremtiden! That's the fucking point!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at flere her på forumet hevder at de har bruk for slike hastigheter uten å være klar over hva det vil koste

Samtidig lurte jeg på hva man skulle med slike hastigheter til vanlig husbruk når ingen nettsider støtter det .

 

Det var hva som tilbys av hastighet som var spørmålet

 

En annen grunn er at maks hastighet jeg kan få hjemme er 400 mbit selv om de har skryt av å kunne levere større hastighet .

 

Nå vil man jo ikke betale for raskere linje en det man føler man har behov for , allikevel er det mange som blir påtvunget " for stor" hastighet og må betle det det koster ekstra

 

Det er når man selv kan balansere mellom pris og hastighet at det blir riktig

Vet ikke helt hvorfor du henger deg opp i nettsider og NRK nett-tv, internett har litt flere bruksområder enn det, selv for mannen i gata.

 

Det er ingen som kommer til å tvinge noen til å punge ut mye penger for en slik linje, men prisen vil nok dale fort så snart isp-ene tilbyr slike linjer til en fornuftig pris. Når et fibernett først er på plass, så er det ikke store investeringer som trengs for å kunne tilby 1 Gbit.

 

Det behøver ikke du å bekymre deg for, for å være helt ærlig. Balansen kommer nok etterhvert skal du se. Det eneste jeg er litt bekymret for, er mangel på konkurranse.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...