Gå til innhold

Hvorfor er GUD en "han"?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at gud, den abrahamske i jødedom, kristendom og islam, alltid er referert til som "han"? Åssen vet de at det er en han?

 

Og er det på grunn av at man kaller denne guden for et hankjønn at kvinne frykten er så stor i disse nevnte religionene? Hva er de egentlig så redde kvinner for?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er gud et kjønn til å begynne med? Trenger en som kan skape alt med tankekraft virkelig en penis? ;)

 

Jeg vil anta at dette bl.a. har med at "guden", altså EN gud, er et hankjønnsord og dermed omtales det som "han".

 

Jeg skjønner likevel hvor du vil hen og det er nok også med i bildet at menn, med sine peniser, har skrevet disse religionene. Det kan vel neppe oversees når man ser på kvinnesyn og mannsdominansen i skriftene deres.

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at gud, den abrahamske i jødedom, kristendom og islam, alltid er referert til som "han"? Åssen vet de at det er en han?

 

Og er det på grunn av at man kaller denne guden for et hankjønn at kvinne frykten er så stor i disse nevnte religionene? Hva er de egentlig så redde kvinner for?

 

 

Han blir omtalt som "han" og "far", men er ikke mann i menneskelig forståelse. Gud er ånd og ubegrenset.

 

Samtidig er bibelen tydelig på at både mann og kvinne er skapt i Guds bilde og sammen utfyller de egenskapene som Gud har lagt ned i menneskene.

 

Det er ikke snakk om at Gud tilsvarer mannen - med kvinnen som et slags "biprodukt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at gud, den abrahamske i jødedom, kristendom og islam, alltid er referert til som "han"? Åssen vet de at det er en han?

 

Og er det på grunn av at man kaller denne guden for et hankjønn at kvinne frykten er så stor i disse nevnte religionene? Hva er de egentlig så redde kvinner for?

Hvorfor er det slik at djevelen er mann? Typisk kvinner at de vil ha fordelene, men ikke ulempene. For du tenkte kanskje at Gud skulle være kvinne mens djevelen og Judas fortsatt skulle være menn?
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor er det slik at gud, den abrahamske i jødedom, kristendom og islam, alltid er referert til som "han"? Åssen vet de at det er en han?

 

Og er det på grunn av at man kaller denne guden for et hankjønn at kvinne frykten er så stor i disse nevnte religionene? Hva er de egentlig så redde kvinner for?

 

 

 

Du mener vel: Hvorfor er det sånn at alle de troende jeg treffer, omtaler den gamle osv gud, som en "han"

 

Min gamle bestemor brukte å snakke om "han", men det er over 30 år siden hun døde, og det er større variasjon i svarene jeg får i dag, det være seg både blant eldre og unge. Så, det kan jo være at du lever i fortiden selv ...

 

:)

Lenke til kommentar

Har sett det sånn, at det på sett og vis er diskriminerende det der at de er hanner. Fordi det gjør det jo enklere for kvinner å finne seg komfertabel med dette at man skal "elske" Gud ( og sønnen).

Der får hvertfall jeg store problemer. Hvordan i huleste skal jeg kunne få til å "elske" noen hann?

 

Om det var kvinnelig Gud, ville det naturligvis vært enklere for flere hanner å gå inn på/for det.

-------------------------

 

Men så til selve saken i mer nøktern forstand:

 

Den/de "han/hanner" som omtales som Gud m.m. i Bibel og skrift, er/har gjerne da (vært) planetarisk utenomjordiske 'Herrer og mestre' i en eller annen forstand, som da har involvert seg i saker og ting her på jorden.

 

De kan da videre kanskje framstå parallelt med beskrivelser av en mer allmektig Gudommelig kraft på et eller annet Åndelig nivå, og at de to ulike referansene til begrepet "Gud" kan ha blitt noget mixet om hverandre i oppfatninger, gjengivelser og videre nedtegnelser fra oldtidsmenneskers side.

 

Sånn i grove trekk, antar jeg det er mer eller mindre slik dette kan ha sin forklaring. Med visse forbehold selvsagt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at gud, den abrahamske i jødedom, kristendom og islam, alltid er referert til som "han"? Åssen vet de at det er en han?

 

Og er det på grunn av at man kaller denne guden for et hankjønn at kvinne frykten er så stor i disse nevnte religionene? Hva er de egentlig så redde kvinner for?

 

 

 

 

Du har ikke hatt mye erfaring med kvinner....stakkar.

Lenke til kommentar

 

 

Du har ikke hatt mye erfaring med kvinner....stakkar.

He he, jada, det har jeg... Har vært sammen med en del eksemplarer av arten og gift med to av dem... Er ikke farlige de skjønner du, bare anderledes enn menn, that's all...

 

 

 

Joda, gud er også omtalt som ånd, men stort sett som både mann og far, altså med penis. Det er vel ikke til å komme fra...

 

At dette er funnet på av menn er det vel heller ingen tvil om..

 

Og ja, islam er, i likhet med mormonismen, funnet på og skrevet med og av en penis ja... Begge deler er skalkeskjul for kåre og maktsyke menn... :)

Lenke til kommentar

jeg er oppdratt i et kristen hjem (er ikke kristen selv) og av det jeg har lært om det så blir gud uttrykt som han fordi menn er det dominerende kjønnet. gud er jo mektig, og skal bli sett på som en mektig skapning. det står ikke i bibelen helt bokstavelig at han er en gutt, men siden "han" har en mye mer makt preg en "hun" så bestemte de (de som har skrevet bibelen) at det passet bedre.

Lenke til kommentar

jeg er oppdratt i et kristen hjem (er ikke kristen selv) og av det jeg har lært om det så blir gud uttrykt som han fordi menn er det dominerende kjønnet. gud er jo mektig, og skal bli sett på som en mektig skapning. det står ikke i bibelen helt bokstavelig at han er en gutt, men siden "han" har en mye mer makt preg en "hun" så bestemte de (de som har skrevet bibelen) at det passet bedre.

Det er nok dessverre riktig... Hadde bibelen vært skrevet av kvinner skal vi ikke se bort i fra at budskapet og meningen bak hadde vært langt mer kjærlig og nestekjær en den nesten rene hatideologien som disse abrahamske mytene som er skrevet av menn er.

 

Men så er det jo også en krigsgud de tilber og derfor er det vel mest nærliggende å bruke en mann da de fleste kvinner, for å være litt stygg, ville drevet med intriger isteden for krig... :) Vi menn er langt mer løsnings orienterte enn kvinner er og vi hiver oss gjerne på med løsninger med en gang, så og si før vi har tenkt igjennom problemet, og selv om løsningen ofte er feil fordi vi forhaster oss, der kvinner kan sitte i dagevis og diskutere rundt problemet før de kommer til en løsning... Så neste gang en kvinne kommer til deg med et problem, ikke forsøk å gi henne løsningen om hun ikke ber om det direkte, presenter heller forskjellige løsninger og innfalls vinkler på problemet... :) Kvinner er langt smartere enn menn her, dessverre...

 

En annen ting som også slår meg i bibelen som favoritiserer menn er at man foreksempel har en rekke ting kvinner ikke skal gjøre, men så og si ingenting om hva menn ikke skal gjøre. Jøder og kristne skal steine utro kvinner, men ikke et kvidder om hva som skal gjøres med den like utro mannen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...