Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan webasto tette seg på småturer?


halaa

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei folkens!

Et lite spørsmål angående webasto-motorvarmer. Har en passat 3c TDI med fabrikkmontert webasto. Har hørt at webasto-en tetter seg om man tar kun små turer til og fra butikken, og det er akkurat det jeg gjør. motoren blir altså ikke skikkelig varmt.

 

Lurer på om hvor ofte en skal ta en sånn obligatorisk langtur for å unngå sot og annet problemer med webasto-en. Og hvor langt eventuelt? Må forresten nevne at webastoen har ikke noe knapp et eller annet som jeg kan slå den av/på. slår på automatisk når temp. går under 4 grader.

 

takker på forhånd

Endret av halaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Aldri hørt om. Sikker på at det ikke er DPF-en (dieselpartikkelfilteret) du mener? Det tetter seg hvis du småkjører mye. Og det kan bli dyrt om du ignorerer det.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Skrevet

Aldri hørt om. Sikker på at det ikke er DPF-en (dieselpartikkelfilteret) du mener? Det tetter seg hvis du småkjører mye. Og det kan bli dyrt om du ignorerer det.

Nei. mener webasto faktisk. Har hørt av flere om at, kun små kjøring ødelegger webastoen. soter eller tetter seg, har ikke mye peiling på webasto jeg. Er sånn vanlig Dieselfilter på bilen tenker jeg forresten, ikke noe DPF.

Skrevet

webasto og småkjøring = problemer,får du ikke tatt noen langturer engang i blant,så vil den sote igjen,koster vel rundt 5k eller noe og fikse det hver gang

Skrevet (endret)

webasto og småkjøring = problemer,får du ikke tatt noen langturer engang i blant,så vil den sote igjen,koster vel rundt 5k eller noe og fikse det hver gang

Jo. Det er akkurat det jeg spør om hvor ofte en skal ta en langtur. blir en del småkjøring hver måned. om man da tar en 5 mils-tur en vei engang i måned er det liksom nok eller?

Endret av halaa
Skrevet

På Eberspacheren(ganske lik og helt samme virkemåte som webasto) jeg har i båten så står det at den skal brukes på full effekt hver 14. dag for å ikke sote helt igjen.

 

Når du starter en dieselvarmer så soter den endel før brennkammeret og kolben blir skikkelig varm, og får riktig driftstemperatur. Dette skjer på småturer. Jeg tror det holder om du lar motoren stå på tomgang i en 20-30 min, mens varmeren går på fullt. Jeg tror det er bare på/av på de webastoene, så da er det full effekt straks den har tent.

Skrevet

Den soter med etterhvert uansett, men mye småkjøring fremskynder helt klart dette..

Det er relativt enkelt å fikse brenneren selv med deler for noen hundrelapper, mens verkstedene gjerne gjør det vesentlig dyrere.

Skrevet

Jeg måtte ut med 8000 i fjor vinter for overhaling av webasto på min volvo. Forrige eier hadde mye småturer. Nå prøver jeg å kjøre den på full effekt en gang iblandt. Husk å lade batteriet innimellom, da kombinasjonen full effekt og korte turer med tiden tapper batteriet..

Skrevet

Noen som har webasto/Eberspacheren bygger om bilen og installerer en egen tank til dieselvarmeren. På denne tanken brukes det bare lampeolje pga. den soter mindre enn diesel.

  • Liker 1
Skrevet

Takker for svar folkens!

Da satser jeg på å la motoren stå og gå (30 min) på tomgang/full effekt engang iblant og håper på det beste. fabrikkmonterte webasto har blitt ganske vanlig i de siste årene, men det finnes ikke mange DIY linker og slikt for å så om en selv kan gjøre noe med webasto-en eller ei. Merkeverksted er et godt alternativ, men koster jo skjorta

Skrevet

Du trenger i grunn ikke DIY for å skru på webastoen. Jeg har overhalt både webasto og eberspacher, og det er utrolig enkle konstruksjoner. Webastoen er bare noen få deler og pakninger.

Skrevet

Det er vel ikke anbefalt å bruke en diselvarmer mindre enn en halv time noen gang. Når den først er startet bør den gå minst en halvtime slik at den får en stund med full temperatur. Å brenne den av én gang i 30 min har jeg ingen tro på at vil hjelpe nevneverdig. Dermed er det jo litt (veldig) håpløst at den er avhengig av at motoren skal gå for å drive webastoen.

Skrevet

Ikke håpløst i det hele tatt. Dieselmotorer har lite overskuddsvarme, så de bruker Webastoen som en tilleggsvarmer for å få opp driftstemperatur og kupétemperatur så raskt som mulig. Veldig deilig at luften fra dysene blir varm etter 1-2 minutter på tomgang før kjøring.

 

Dette er som oftest i tillegg til Parkeringsvarmer, så klart.

Skrevet

Ikke håpløst i det hele tatt. Dieselmotorer har lite overskuddsvarme, så de bruker Webastoen som en tilleggsvarmer for å få opp driftstemperatur og kupétemperatur så raskt som mulig. Veldig deilig at luften fra dysene blir varm etter 1-2 minutter på tomgang før kjøring.

 

Dette er som oftest i tillegg til Parkeringsvarmer, så klart.

 

Heldigvis er det enkelte bilprodusenter som har hakket mer elegante løsninger på slikt.. Som elektriske elementer i varmeapparatet :)

Skrevet

PSA og endel VAG er helt avhengige at motoren må gå fordi det ikke er noe elektrisk vannpumpe. Altså det er kun motorens mekaniske vannpumpe som driver vannet rundt i motor, radiator, varmeregister, ekspansjonstank og dieselvarmer.

 

Bmw har en fin løsning, og det er restvarme. Da har man mye varme i en time, og litt lunk timene videre. Det forutsetter at motoren er varm vel å merke. Hvis man står parkert og motoren er avslått så kan man aktivere varmeapparatet så vil en elektrisk pumpe sirkulere vannet i motoren rundt så man får utnyttet varmen i vannet og i motor. Det er en funksjon jeg er veldig glad i. Spesielt i parkeringshus/garasjen om jeg trenger skal vente på noen eller gjøre noe i bilen så kommer det varmluft hele tiden.

  • Gjest endret tittelen til Kan webasto tette seg på småturer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...