Gå til innhold

Hvem var det største geniet? Einstein eller Shakespeare?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

Hva har Shakespeare gjort for menneskeheten?

Lagd et par skuespill sånn at vi kan underholdes en liten stund?

Wow, kjempe nyttig... og overhodet ikke gjort av noen andre nei... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem av disse har mettet flest personer med et brød: Rune Rudberg eller Jesus?

Synes det er ganske meningsløst å diskutere hvem som er størst av Shakspeare og Enstein. For det første har de færreste detaljkunnskap om disse personlighetene. For det andre tipper jeg at de færrese kan sitere mer enn 2-3 linjer av Shakspeare. de var begge ekstremt dykrige på hvert sitt felt, men de kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Det er hvorfor hans verker, er beskrevet som "De litterære kronjuvelene av vestens sivilisasjon."

 

Ja, og det er fremdeles bare skuespill...

Tro meg, jeg har lest en god del av de. De er gode og alt det der, men det har egentlig ikke mye å si i virkeligheten.

 

Og ENDA en....

Hva, er det bare du som får mene noe her eller? Husker ikke å ha sett ditt navn på forumet her... Hmm...

Lenke til kommentar

 

Og ENDA en....

Hva, er det bare du som får mene noe her eller? Husker ikke å ha sett ditt navn på forumet her... Hmm...

 

Hva skal det bety? Prøver du å si jeg er newb? (Noe jeg absolutt ikke er).. prøver du å fortelle meg at DU eier forumet? (noe du absolutt ikke gjør)

 

 

Og til de som mener det er en tåpelig tråd: Hold dere unna den da!

Lenke til kommentar

Men du oppfører deg jo som om det kun er du som har lov til å ha egne meninger i verden, HalTan.

 

Når det gjelder hvorfor Einstein er et geni mens Shakespeare ikke er det:

 

Det fins hundrevis, om ikke tusenvis av forfattere både av skuespill og bøker som overgår Shakespeare.

 

Ingen overgår Einstein innen fysikken, men Hawking sitter kanskje ved hans side.

Lenke til kommentar
Men du oppfører deg jo som om det kun er du som har lov til å ha egne meninger i verden, HalTan.

 

Når det gjelder hvorfor Einstein er et geni mens Shakespeare ikke er det:

 

Det fins hundrevis, om ikke tusenvis av forfattere både av skuespill og bøker som overgår Shakespeare.

 

Ingen overgår Einstein innen fysikken, men Hawking sitter kanskje ved hans side.

 

jeg respekterer at folk har egne meninger, selvfølgelig... (herregud så tåpelig av deg å si det) men det å debattere/diskutere ER å markere sine meninger... samtidig vil jeg gjerne få be alle som ikke har NOE å føye til denne tråden utenom "tåpelig tråd" å pelle seg vekk... Jes respelkterer selvfølgelig at folk har andre meninger, men når de bare spytter de ut UETN begrunnelse finner jeg dette noe tåpelig...

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Vanskelig å sammenligne disse to. Min stemme tror jeg kanskje går til Einstein, selv om Shakespeare var ganske brilliant på sin tid. Har også hørt at flere har kommet med bevis på at mye av det han skrev var rett og slett noe han hadde stjelt fra andre. Sikkert lett å påstå noe sånt, men det får en til å begynne å tenke.

 

Men mens vi snakker store genier her, Leonardo Da Vinci gjorde en del nyskapende ting før alle andre. Lagde bøttevis av krigsvåpen, men samtidig også mye annet.

Lenke til kommentar
Joda, greit nok... men mennesket er ganske irrelevant. Jeg synes det er mye mer nyttig å forske på universet, ikke bare den ørlille og irrelevante delen av det vi kjenner som "mennesket". Blir som lokalpolitikk vs internasjonal politikk.

Tviler på at noen ville påstå at "Ola Nordmann" fra "Ytre Langtvekkvik bygdeliste" er viktigere enn for eksempel (totalt tilfeldig valg) Tony Blair.

1246914[/snapback]

Mennesker må da være langt viktigere enn å forske på fjerne planeter. Nå høres du ut som en sci-fi nerd :tease:

 

Siden vi selv er mennesker, anser jeg derfor nettopp mennesker som sentrum i vår tilværelse.

 

Forvørvrig er det vel mest "nerdete realister" som er opptatt av forskningen i seg selv, mens andre betrakter det som et verktøy for å nå det egentlige målet.

 

For å si det slik: Teknologien kan kanskje få oss til å leve i 200 år, men hva skal vi fylle livene våre med? Det er nettopp der kulturen kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...