Gå til innhold

Hvem var det største geniet? Einstein eller Shakespeare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo en grunn til at Nobelprisene deles ut i mange forskjellige kategorier også. Einstein og Shakespear er begge genier, men på villt forskjellige felt. Tror ikke Shakespear kunne redet ut et spøtt om astrofysikk, akkurat som at Einstein ikke kunne skrevet oppfølgeren til Hamlet.

Lenke til kommentar

Så snart Einstein forsto hva slags ødeleggelser det han hadde funnet kunne utgjøre, angret han seg grønn og blå og ønsket at han kunne stoppe det. Det er det jeg har lest og hørt i hvertfall. Begge er definitivt genier, men jeg stemmer Einstein. Mozart var også et geni.

 

Forøvrig var også Hitler et mestergeni. Bare et veldig hatefult og vrangstilt geni. Han hadde karismaen, viljestyrken, taktikken, kløkten og mye mer. Jeg er imponert over styrken hans, men frastøtes selvfølgelig av gjerningene hans.

Lenke til kommentar
MEN Einsteins genialitet sprekker ved ett punkt: han så hva han holdt på med, ja - men han stoppet det IKKE.

1244292[/snapback]

Det meste av kunnskap kan missbrukes. Kruttet og bensinen har tatt livet av langt flere enn kjernefysikk. VIlle det vært smart å stoppe utviklingen av disse produktene?

 

Einstein var et geni og en stor tenker. At enkelte beskriver Shakespare med svært store ord (og lite innhold), kan ikke løfte Shakespare opp til samme nivå.

Lenke til kommentar
Så snart Einstein forsto hva slags ødeleggelser det han hadde funnet kunne utgjøre, angret han seg grønn og blå og ønsket at han kunne stoppe det. Det er det jeg har lest og hørt i hvertfall.

6626438[/snapback]

Det håper jeg virkelig ikke er sant... det ville være knefall ovenfor de politisk korrekte 'autoriteter'.

 

Einstein burde nemlig være intelligent nok til å hele tiden ha skjønt at kunnskap kan missbrukes i feil hender, og at denne kunnskapen ville dukke opp før eller siden uansett.

 

Å være 'trist' over at kunnskapen faktisk brukes negativt, det er noe annet.

Lenke til kommentar

Unødvendig spørsmål. Hva er best av film og fårikål?

Vi snakker om to ekstreme talenter (i hvert fall hvis Shakespeare faktisk skrev det han er kreditert på) innenfor to helt forskjellige felt. Begge har utøvd sin innflytelse på samfunnet. Einstein har kanskje vært viktigere alt i alt, men spørsmålet handler ikke om det. Innse heller at ikke alt kan kvantifiseres og rangeres. Alle har nok sin egen oppfatning om hvem de setter høyest av disse to, men hvem som var det største geniet?

Lenke til kommentar
Snakker vi om intelligens så er det ingen tvil at eistein som er genien her. Shakespeare er bare kjedelig.

1245578[/snapback]

 

Har du forsøkt og lese om relativitetsteorien? Det er kjedelig det.

 

Shakespeare og Einstein hadde to helt forskjellige typer dypere innsikt, men når det kommer til hvilket geni jeg verdsetter mest, er det Shakespeare uten tvil. Den dag i dag preger han litteraturen som skrives.

 

En faktor til er at Einstein levde for 50 år siden, Shakespeare for 400 år siden. Jeg vil påstå at Shakespeare var langt mer forut for sin tid, enn Einstein.

 

For meg er Shakespeare størst, men hvis man synes litteratur er kjedelig, er kanskje Einstein størst. :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer rett og slett hva dere mener om dette spørsmålet...

1244177[/snapback]

 

Jeg tror vi (eller iallefall jeg) sier Einstein. :yes:

 

Jeg leste endel Shakespeare da jeg hadde engelsk på videregående, men det fenget aldri meg på noen som helst måte. Jeg synes det ble altfor kvasi-interellektuelt.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Jeg lurer rett og slett hva dere mener om dette spørsmålet...

1244177[/snapback]

 

 

Hmm... En som laget en hel del intetsigende skuespill versus en av verdens største vitenskapsmenn...

 

Jeg tror vi (eller iallefall jeg) sier Einstein. :yes:

 

 

(Jeg leste faktisk endel Shakespeare da jeg hadde engelsk på videregående, men det fenget aldri meg på noen som helst måte. Jeg synes det ble altfor kvasi-interellektuelt.)

6626826[/snapback]

 

Noen får hoste opp en god definisjon på geni så kan vi foreta en direkte sammenlikning ;) . Personlig mener jeg at begge var svært så smarte på sine felt, uten at det er mulig å rangere dem. Man kan selvfølgelig debatere effektene av oppdagelsene/verkene deres men jeg tviler på vi kommer fram til en konsensus der heller....

 

Alt i alt, why choose one when you can have both

Lenke til kommentar
Noen får hoste opp en god definisjon på geni så kan vi foreta en direkte sammenlikning  ;) . Personlig mener jeg at begge var svært så smarte på sine felt, uten at det er mulig å rangere dem. Man kan selvfølgelig debatere effektene av oppdagelsene/verkene deres men jeg tviler på vi kommer fram til en konsensus der heller....

 

Alt i alt, why choose one when you can have both

6626882[/snapback]

 

 

Jada. :) Jeg endret litt på innlegget mitt over, fordi jeg muligens var litt krass angående Shakespeare. :D Men han er som sagt ikke "my cup of tea".

Lenke til kommentar

At dagens MTV-generasjon skal oppfatte Shakespeares verker som geniale, 400 år etter at de ble skrevet, er vel for mye forlangt. De var tross alt skrevet om og for en helt annen tid, og i et språk de færreste av oss kjenne oss igjen i. Ikke mye "Get Off My Dick and Tell Yo' Bitch to Come Here" der i gården...

 

Det betyr ikke at de ikke er geniale. Det er nokså udiskutabelt at Shakespeares diktning har tålt tidens tann bedre enn det meste som har vært skrevet gjennom århundrene. At de ikke er forståelige for folk flest i dag kan ikke være noe kriterium, da måtte vi avskrevet Einstein også. De færreste av oss kan påberope oss å skjønne bæret av hva mannen snakket om, selv om noen liker å skryte det på seg.

 

Einstein er stor idag 100 år etter at teoriene ble lansert. Men for at dette skal bli en rettferdig sammenligning på det kriteriet (ikke at jeg mener at det er noe å sammenligne) får vi vente 300 år til. Hvis relativitetsteorien og hans andre verker fortsatt regnes som vitenskapelige milepæler da, og ikke er kastet på historiens skraphaug i likhet med så mange andre ideer, da kan vi snakke...

 

Men nå er IMHO geni slettes ikke avhengig av aksept. Hverken av samtid eller av ettertid. Så strengt tatt spiller det ingen rolle hva våre etterkommere måtte mene om Einstein, akkurat som det ikke spiller noen rolle hva vi mener om Shakespeare. Som det er skrevet: Det krever et geni for å kjenne et. De fleste av oss er vel neppe de rette til å vurdere genialitet. Det er nok lettere for oss å si hva som ikke er genialt, det er som regel alt vi ikke liker.

 

Og etter den definisjonen må alt vi bare liker nok bli genialt, enten det er rap-tekster eller fotballkamper...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer rett og slett hva dere mener om dette spørsmålet...

1244177[/snapback]

 

 

Hmm... En som laget en hel del intetsigende skuespill versus en av verdens største vitenskapsmenn...

 

Jeg tror vi (eller iallefall jeg) sier Einstein. :yes:

 

 

(Jeg leste faktisk endel Shakespeare da jeg hadde engelsk på videregående, men det fenget aldri meg på noen som helst måte. Jeg synes det ble altfor kvasi-interellektuelt.)

6626826[/snapback]

 

Noen får hoste opp en god definisjon på geni så kan vi foreta en direkte sammenlikning ;) . Personlig mener jeg at begge var svært så smarte på sine felt, uten at det er mulig å rangere dem. Man kan selvfølgelig debatere effektene av oppdagelsene/verkene deres men jeg tviler på vi kommer fram til en konsensus der heller....

 

Alt i alt, why choose one when you can have both

6626882[/snapback]

 

Når det gjelder effekten av deres oppdagelser, så synes jeg Einstein står i særklasse, hans oppdagelser har hatt enorm betydning for fysikken, og således stor innvirkningen på livet til oss alle.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det gjelder effekten av deres oppdagelser, så synes jeg Einstein står i særklasse, hans oppdagelser har hatt enorm betydning for fysikken, og således stor innvirkningen på livet til oss alle.

 

AtW

6627182[/snapback]

Det er sant. Men om det skal bety noe i denne sammenheng forutsetter at definisjonen på et geni er et han/hun har oppdaget noe, og at oppdagelsenes (ettertidige) viktighet er en målestokk på geniet. Det ville gjort Columbus til et større geni enn Cæsar, og Darwin til et større geni enn Descartes.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...