Gå til innhold

Kommentar: Om hundre år er Altinn glemt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gikk ut på gangen jeg og. Det var så mange der, pluss en kaffeautomat.

 

Utmerkede poenger du har her, men det inroniske er at du, litt som brev fra NAV, bruker veldig lang tid på å si det.

Men du har kanskje prøvd andre måter tidligere? Uansett håper du når igjennom med budskapet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder dere å gi spalte plasser til alle og enn hver konsulent med sider opp på sider med svada? Ser ikke noe annet enn ubegrunnet kritikk uten innsikt og peiling, heile formålet her er reklamere for seg selv som den endelig "dirigent"?..

 

Denne saken er nok for abstrakt for mange av HW sine lesere, mange er nok ikke gamle nok til å ha noe forhold til offentlige etater og tjenester.

 

Selv syntes jeg han hadde mange gode poeng, og kåseriet traff nok målgruppen godt da det ble holdt. Regner med at det var en salig blanding av humring, latter og harme blant tilhørerne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder dere å gi spalte plasser til alle og enn hver konsulent med sider opp på sider med svada? Ser ikke noe annet enn ubegrunnet kritikk uten innsikt og peiling, heile formålet her er reklamere for seg selv som den endelig "dirigent"?..

 

Hei

 

Takk for tilbakemelding!

 

Som IT-nettsted er vi åpne for kommentarer fra både bransje, politikere, forbrukere og alle andre som har noe fornuftig å komme med.

 

At både politikere og bransjefolk vil ha egeninteresser sier seg selv, men det gjør ikke meningene deres mindre interessante av den grunn. Vi presenterer alltid forfatters bakgrunn og tittel, slik at leseren selv kan vurdere deres troverdighet.

 

Vi stiller i tillegg krav til at form og innhold holder en viss kvalitet, at man skriver nyansert og at tematikken er interessant for Hardwares lesere.

 

Vår vurdering er at denne saken lever opp til alle disse kriteriene, men det er selvfølgelig lov å være uenig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder dere å gi spalte plasser til alle og enn hver konsulent med sider opp på sider med svada? Ser ikke noe annet enn ubegrunnet kritikk uten innsikt og peiling, heile formålet her er reklamere for seg selv som den endelig "dirigent"?..

 

Mulig du også må gå ut på gangen, for fra mitt ståsted, som interaksjonsdesigner, så er det veldig veldig mye fornuftig i det han sier.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jepp, jeg synes det var bra selv om det kanskje ble litt mye om det samme.

 

Det her går på produksjon vs distribusjon og om man egentlig har forenklet i vesentlig grad selv om man moderniserer distribusjonen. Jeg er enig med artikkelforfatter, det er ofte mye pene ord selv når lite egentlig endres.

 

Til forsvar av AltInn kan en si at pålagte oppgaver vokste i utakt med hva det opprinnelig var planlagt for. Slikt gir nødvendigvis en del problemer.

Lenke til kommentar

Mulig du også må gå ut på gangen, for fra mitt ståsted, som interaksjonsdesigner, så er det veldig veldig mye fornuftig i det han sier.

Forstår ikke hvordan man kan føle at dette er fornuftig.

 

Kunne vært sunt å se erfaring med f.eks. nylanserte SPiD - hvordan det fungerer og hvor lang tid det har tatt å komme seg ditt. Det samme gjelder betallingsløsninger på nett som ingen har noe særlig god løsning på (er vel kun PayPal og Apple ID som funker). Artikkel er overfladisk, utdatert og mangler innsikt om hva som skjer i dag - og ikke for 3 år siden. I dag erstattes Java med BankID på mobil, samkjøring er godt i gang - bare se på DigiPost og andre tjenester. Ikke perfekt - men jammen godt på vei.

 

...

Takk for svaret, jeg kan vel oppsummere med å si at jeg hadde likt å se kommentarer ikke fra konsulenter men fra fagfolk i posisjoner i IT selskaper som jobber med det konsulenter liker så godt å prate om. Gå til kilden og ikke til 3dje man, som i tillegg er meget godt tjent med reklame det vil gi.

 

Jeg ville f.eks. veldig godt likt en sak der noe fra tek.no snakket om hvordan dere har kommet frem til deres betallingsløsning, hvorfor dere gjorde som dere gjorde osv. Det samme gjelder f.eks. BankID.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

God, morsom og spennende lesing. Mange av de tankene har jeg også hatt, og godt jeg ikke er den eneste som synes "systemet i Norge" er helt bak mål.

 

Mange gode poenger og mye fornuftig.

 

Man trenger ikke kunne IT for å se hvor idiotisk mange av løsningene der ute er.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne vært sunt å se erfaring med f.eks. nylanserte SPiD - hvordan det fungerer og hvor lang tid det har tatt å komme seg ditt. Det samme gjelder betallingsløsninger på nett som ingen har noe særlig god løsning på (er vel kun PayPal og Apple ID som funker). Artikkel er overfladisk, utdatert og mangler innsikt om hva som skjer i dag - og ikke for 3 år siden. I dag erstattes Java med BankID på mobil, samkjøring er godt i gang - bare se på DigiPost og andre tjenester. Ikke perfekt - men jammen godt på vei.

Poenget med kommunene, og departementene er fremdeles gyldige er dem ikke? Og før dette løses så er hele opplegget håpløst. Hvor mye penger går rett i dass her, når staten kunne gjort dette en gang for alle, og så solgt eller gitt det bort til kommunene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for svaret, jeg kan vel oppsummere med å si at jeg hadde likt å se kommentarer ikke fra konsulenter men fra fagfolk i posisjoner i IT selskaper som jobber med det konsulenter liker så godt å prate om. Gå til kilden og ikke til 3dje man, som i tillegg er meget godt tjent med reklame det vil gi.

 

Jeg ville f.eks. veldig godt likt en sak der noe fra tek.no snakket om hvordan dere har kommet frem til deres betallingsløsning, hvorfor dere gjorde som dere gjorde osv. Det samme gjelder f.eks. BankID.

 

Nå er det litt farlig for meg å uttale meg uten å kjenne bakgrunnen til forfatteren, men vet du hva konsulenter egentlig kan gjøre innen IT? Nå skal jeg ikke snakke for alle IT-konsulenter siden det finnes mange forskjellig typer konsulenter, men når du ser en nettside eller et system er et meget sannsynlig at det ble laget av konsulenter. Mulig jeg feiltolket kommentaren din, min virket som du tror konsulenter bare går rundt og observerer og kommer med innspill. I det offentlig er det svært vanlig å hyre konsulenter til å utvikle systemer fra bunnen av i stedet for å ansette noen eller lignende.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvordan man kan føle at dette er fornuftig.

 

Kunne vært sunt å se erfaring med f.eks. nylanserte SPiD - hvordan det fungerer og hvor lang tid det har tatt å komme seg ditt. Det samme gjelder betallingsløsninger på nett som ingen har noe særlig god løsning på (er vel kun PayPal og Apple ID som funker). Artikkel er overfladisk, utdatert og mangler innsikt om hva som skjer i dag - og ikke for 3 år siden. I dag erstattes Java med BankID på mobil, samkjøring er godt i gang - bare se på DigiPost og andre tjenester. Ikke perfekt - men jammen godt på vei.

Enig i at han hadde en del sleivspark, blant annet bankid som ble brukt som et korstog mot Java. Som om Java i seg selv et onde (det er jo en egen diskusjon, men i denne saken mener jeg den drar fokus bort fra det som er viktig).

 

Det som derimot er tilfelle er at Altinn er et lappeteppe bygd i stor grad på proprietær teknologi, og utgjør fortsatt ingen forent plattform for offentlig sektor. Han drar frem gov.uk, et meget godt eksempel på hvordan ting bør gjøres, men han forteller ingenting om hvilke fundamentale forhold som muliggjorde suksessen til gov.uk. Matt Asay har en glimrende artikkel om temaet, her: http://readwrite.com/2013/11/04/sorry-open-source-isnt-the-panacea-for-healthcaregov#awesm=~op43ErIJquR0fq

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

Helt enig, både anbudsrunden, valg av teknologier osv kan man diskutere lenge tror jeg. Jeg brenner for *nix systemer - så jeg tør ikke enngang å kommentere den biten... er vel kanskje lett å tenke seg hvor jeg er i den saken :)

 

...

Jobber med mange konsulenter og har gjørt enn del konsulent oppdrag selv - ingenting galt med IT-konsulenter. Så jeg snakket ikke om konsulenter i staten - men konsulenter som får spalteplass i hardware.no og snaker om ting man kunne heller intervjuet fagfolk som jobbet i de spesefike prosjekter / etater osv - de igjen kan godt være konsulenter - men som kjenner saken fra innsiden - ikke synser fra utsiden.

 

En slik synsing sak passer kanskje i VG / Dagbladet men ikke på hardware.no

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Helt enig, både anbudsrunden, valg av teknologier osv kan man diskutere lenge tror jeg. Jeg brenner for *nix systemer - så jeg tør ikke enngang å kommentere den biten... er vel kanskje lett å tenke seg hvor jeg er i den saken :)

 

 

Jobber med mange konsulenter og har gjørt enn del konsulent oppdrag selv - ingenting galt med IT-konsulenter. Så jeg snakket ikke om konsulenter i staten - men konsulenter som får spalteplass i hardware.no og snaker om ting man kunne heller intervjuet fagfolk som jobbet i de spesefike prosjekter / etater osv - de igjen kan godt være konsulenter - men som kjenner saken fra innsiden - ikke synser fra utsiden.

 

En slik synsing sak passer kanskje i VG / Dagbladet men ikke på hardware.no

 

Nå er ikke Netlife Research en lettvekter i bransjen da? http://netliferesearch.com/prosjekter/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...