Gå til innhold

Kommentar: Om hundre år er Altinn glemt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er utvikler og har jobbet med staten flere steder.

 

Man kan tro at kommuner er like og derfor så burde det være en smal sak å lage en fellesløsning. Det må jo være drømmen for konsulentene :) Det vil vel feile like spektakulert som NAV gjorde nettopp.

 

Det viktigste hinderet er det juridiske. Kommuner har selvstyre. Staten kan ikke diktere dem, knapt oppmuntre. Staten har selvfølgelig sine triks, men det er så mange ting staten vil diktere kommuner til at de vil ikke kaste bort de få mulighetene med å tvinge igjennom en felles IT løsning.

 

Det nest viktigste er å tro at kommunene ikke har særkrav. Jeg har jobbet med fellesløsning for 19 fylkeskommuner og selv det er et mareritt.

 

Det er lett å klage på IT i helsesektoren. Jeg jobber med integrasjoner og vet hvor lett sikkerheten plutselig forsvinner. Idag så har NAV integrasjoner med flere aktører slik som skatteetaten. Det skjer med klient-autentisert SSL, der man sender xml dokumenter som igjen er kryptert og signert. Dette er flott ... så lenge du har de som kan dette. Viss fyren som kan dette slutter, og det kommer en ny tulling så kan man fort ende opp med å ... bytte til feil kryptering, feil sertifikat, skru av ting og la være å oppdatere. For øvrig så er krypteringsdelen i ws-secure standarden som benyttes knekt .. kanskje har de laget en løsning for det ... kanskje ikke. Ingen vet. Ingen passer på, eller de som passer på har så mye å gjøre at man ikke passer på. Mange som passer på ville ikke ha bestått datakortet engang.

På sykehus så har de IT, og mange av dem har latterlig sikkerhet. Men det har gått bra så langt fordi folk i norge gjør så god jobb de kan og ønsker ikke å være rasshøl. Det er egentlig den eneste sikkerheten vi ofte har for å unngå at ting havner på internettet.

 

Det er lett å klage på Java og BankID. Det er et i-landsproblem.

 

Hovedproblemet er egentlig ikke etater og idioter. Eller forsåvidt så er det det. Men det er lovverket, samt et ønske om å ha flest mulig ansatt i offentlig sektor fordi det er dem som er stemmekveget for politikerne.

 

Man må endre lovene, og gjøre dem IT vennlige. Det kan man drite i.

 

Finn en lov, lag et IT system for det. Hvor vanskelig kan det være?

 

Lag så IT systemet slik at man kan koble det til andre systemer for å hente data man kan begå logikk med, eller at IT systemet skal bli brukt av andre. Det er faktisk en jævlig jobb i seg selv, bare at man i tillegg må forholde seg til en masse småkonger som vil ha ting på sin måte, og helst skal man betale i bananer.

 

Skatteetaten, NAV, Altinn, Folkeregisteret, ymse helsegreier, ymse skolegreier, noe av politiet, veivesenet, tolldirektoratet, Statens pensjonskasse, Lånekassen, Landbruksdepartementet og noen flere er faktisk koblet sammen i enkelte saker. Dette kommer det til å bli mye mer av. Jeg venter bare på et høl, fordi det er for mange inkompetente, for kompliserte systemer, og for mye slurv.

Endret av DarkSlayer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå var det for en tid siden en reportasje i nyhetene hvor tung vid det var hvis en pasient skulle behandles i en anen helse region en der han/ hunn var bosatt.

Hadde du det i tankene da du skrev innlegget ?

 

jeg synes og at mye av avgjørelsene så må behandles i staten eller kommunen er unødvendig tungvint fordi så mage etater skal si sitt med frist på flere uker til hver av dem

 

Mye av dette bære et preg av at de venter på svar fra hverandre før de kan ta sin egen avgjørelse

Lenke til kommentar

Gratulerer... Du greide å skrive så mye at jeg bare datt av...

 

Sikkert mye kjipt å si om Altinn, men de som klager på kvaliteten husker virkelig ikke hvor bedritent det var å levere dette inn i papirutgaver.

 

Kåseriet hans var ikke om hva som var galt med Altinn, men om hva som ofte var galt med systemet og målene for IT-prosjekter i det offentlige og større organisasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder dere å gi spalte plasser til alle og enn hver konsulent med sider opp på sider med svada? Ser ikke noe annet enn ubegrunnet kritikk uten innsikt og peiling, heile formålet her er reklamere for seg selv som den endelig "dirigent"?..

 

Er vel et kåseri, så det skal vel leses med et litt humoristisk syn. Syns selv det var morsomt lesestoff.

 

Og hva så om Eivind Lund får noe gratis reklame? Han underhold meg, ga hw.no en side å vise annonser på, og fikk et sted å publisere kåseriet sitt. Hvis du ikke likte det, slutt å les, gå tilbake, les en annen artikkel.. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at han hadde en del sleivspark, blant annet bankid som ble brukt som et korstog mot Java. Som om Java i seg selv et onde (det er jo en egen diskusjon, men i denne saken mener jeg den drar fokus bort fra det som er viktig).

 

Det som derimot er tilfelle er at Altinn er et lappeteppe bygd i stor grad på proprietær teknologi, og utgjør fortsatt ingen forent plattform for offentlig sektor. Han drar frem gov.uk, et meget godt eksempel på hvordan ting bør gjøres, men han forteller ingenting om hvilke fundamentale forhold som muliggjorde suksessen til gov.uk. Matt Asay har en glimrende artikkel om temaet, her: http://readwrite.com/2013/11/04/sorry-open-source-isnt-the-panacea-for-healthcaregov#awesm=~op43ErIJquR0fq

 

Det kunne han sikkert utdypet. Men, han skrev i kåseri-stil. Da må man vel balansere hva man skal ha med vel?

Lenke til kommentar

For mange år siden gjorde jeg en programmeringsjobb for (den gang) legemiddelverket. De ville digitalisere dokumentflyten ved godkjenning av pris på legemidler. Jeg var ung og naiv den gangen og forstod ikke at det skulle være så vanskelig og omfattende. I min verden burde et legemiddel bare være en database-record hvor feltene inneholdt informasjon om pris og om godkjenning var ok eller ikke. Byråkratene der gav seg ikke - prosessflyten måtte være av typen 'dokumenter' og 'vedtak'. Men heldigvis var avdelingslederen der av en annen oppfatning. Hvorfor måtte egentlig dette være så vanskelig? Må vi egentlig tenke papir hele tiden? Byråkratene mente at loven krevde det, men hun sjekket dette opp og fant ut at det absolutt ikke var tilfelle. Dermed kunne prosessen forenkles enormt. En prissøknad ble bare registrert på et legemiddel i en database og et felt ble flagget om søknad var godkjent hvorpå tilbakemeldinger til søkere ble sendt ut automatisk.

 

Så dersom man har de rette autoriteter på rett plass som evner å tenke litt nytt så er ekstrem effektivisering i offentlig forvaltning faktisk mulig.

 

Men om man bare tror at 'digitalisering' er den hellige gral uten å endre selve arbeidsprosessen så er man nok på feil spor... da flyr konsulenthonorarene fortere enn noen innsparing. Og de fleste konsulenter vet det med det resultat at man snakker etter vinden og foreslår effektiviseringstilitak som genererer mest jobb og størst inntekter fremfor best effektivisering av offentlig forvaltning.

 

Den beste måten man kan effektivisere offentlig forvaltning er å få inn naive nerder som ikke vet bedre enn å bare lage de enkleste løsningene. De fleste gangene er faktisk det enkleste enklest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...